Schemat interaktywny
Napisz program, który wyświetla informację zwrotną w zależności od oceny otrzymanej ze sprawdzianu.
Specyfikacja problemu:
Dane:
ocena
– liczba naturalna z przedziału:
Wynik:
Komunikat dopasowany do danej oceny:
Ocena 6:
"Wspaniale!"
Oceny 5 i 4:
"Bardzo dobrze"
Ocena 3:
"Spróbuj powtórzyć najważniejsze informacje"
Ocena 2:
"Podejdź do sprawdzianu jeszcze raz"
Ocena 1:
"Ten materiał sprawił ci trudność, może porozmawiaj na ten temat z osobą prowadzącą przedmiot?"
Porównaj swoje rozwiązanie z przedstawionym w filmie.
Gen niebieskich oczu to gen recesywny, co oznacza, że jego działanie ujawnia się tylko w sytuacji, kiedy wystąpią jego dwie kopie. Uczniowie napisali program, który na podstawie koloru oczu rodziców ustala, jakie jest prawdopodobieństwo tego, że dziecko również będzie miało niebieskie oczy.
Jeśli dwójka rodziców ma niebieskie oczy, szansa na to, że dziecko będzie miało niebieskie oczy, są bardzo wysokie.
W sytuacji, kiedy tylko jeden z rodziców ma niebieskie oczy, te szanse są już średnie.
Kiedy żadne z rodziców nie ma niebieskich oczu, szanse na to, że dziecko będzie miało niebieskie oczy, są niewielkie.
Więcej na ten temat dowiesz się w e‑materiale Rachunek prawdopodobieństwa w genetyce klasycznejRachunek prawdopodobieństwa w genetyce klasycznej.
Specyfikacja problemu:
Dane:
kolor1
– wartość logiczna; wartośćprawda
oznacza niebieski kolor oczu pierwszego rodzicakolor2
– wartość logiczna; wartośćprawda
oznacza niebieski kolor oczu pierwszego rodzica
Wynik:
Program wypisuje szanse dziecka na odziedziczenie niebieskiego koloru oczu.
Zapoznaj się ze schematem i napisz ten program, używając języka Python. Przetestuj jego działanie dla rodziców, którzy nie mają niebieskich oczu.
Zapoznaj się ze schematem blokowym, a następnie napisz program w języku Python.
Przetestuj jego działanie dla rodziców, którzy nie posiadają niebieskich oczu.
Schemat algorytmu za pomocą bloków kodu.
Przypisz kolor1 wartość 1
Przypisz kolor2 wartość 2
Jeśli
Wykonaj
Przypisz kolor3 wartość 100%
W przeciwnym razie, jeśli kolor1 równa się 1 i kolor2 nie równa się 1
Wykonaj
Przypisz kolor3 wartość 50%
W przeciwnym razie, jeśli kolor1 nie równa się 1 i kolor2 nie równa się 1
Wykonaj
Przypisz kolor3 wartość 25%
Wydrukuj, utwórz tekst z „Szansa na to, że dziecko będzie meić niebieskie oczy” i kolor3.