Utwórz zdania, poprawnie łącząc w pary wyrażenia. Słowniki: są tablicami referencji Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów są nieuporządkowaną kolekcją Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów mają zmienną Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów nie działają na nich Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów
Utwórz zdania, poprawnie łącząc w pary wyrażenia. Słowniki: są tablicami referencji Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów są nieuporządkowaną kolekcją Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów mają zmienną Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów nie działają na nich Możliwe odpowiedzi: 1. obiektów dowolnego typu, 2. operacje na sekwencjach (jak dla list), 3. długość, 4. do innych obiektów
21
Ćwiczenie 2
Napisz program, w którym zdefiniujesz funkcję konwersja_na_rzymska(liczby), która dla liczb całkowitych z przedziału zwróci liczbę zapisaną w systemie rzymskim. Dla liczb spoza tego przedziału funkcja powinna zwrócić ciąg znaków ***. Przetestuj działanie programu, wywołując funkcję dla argumentów 12 oraz 22.
Uwaga! W module testowym nie zadziała instrukcja match/case, ponieważ nie jest w nim obsługiwany język Python w wersji 3.10.
Specyfikacja problemu:
Dane:
lista_argumentow – lista liczb całkowitych
Wynik:
Program na standardowe wyjście wypisuje wynik funkcji konwersja_na_rzymska(liczby) dla każdego argumentu z listy lista_argumentow w osobnej linii.
RIrZjYx1KbifH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Linia 1. def konwersja podkreślnik na podkreślnik rzymska otwórz nawias okrągły liczba zamknij nawias okrągły dwukropek.
Linia 2. slownik znak równości otwórz nawias klamrowy 1 dwukropek apostrof I apostrof przecinek 2 dwukropek apostrof II apostrof przecinek 3 dwukropek apostrof III apostrof przecinek 4 dwukropek apostrof IV apostrof przecinek 5 dwukropek apostrof V apostrof przecinek 6 dwukropek apostrof VI apostrof przecinek 7 dwukropek apostrof VII apostrof przecinek 8 dwukropek apostrof VIII apostrof przecinek 9 dwukropek apostrof IX apostrof przecinek.
Linia 3. 10 dwukropek apostrof X apostrof przecinek 11 dwukropek apostrof XI apostrof przecinek 12 dwukropek apostrof XII apostrof przecinek 13 dwukropek apostrof XIII apostrof przecinek 14 dwukropek apostrof XIV apostrof przecinek 15 dwukropek apostrof XV apostrof przecinek 16 dwukropek apostrof XVI apostrof przecinek 17 dwukropek apostrof XVII apostrof przecinek.
Linia 4. 18 dwukropek apostrof XVIII apostrof przecinek 19 dwukropek apostrof XIX apostrof przecinek 20 dwukropek apostrof XX apostrof zamknij nawias klamrowy.
Linia 5. return slownik otwórz nawias kwadratowy liczba zamknij nawias kwadratowy if liczba zamknij nawias ostrokątny 0 and liczba otwórz nawias ostrokątny 21 else apostrof asterysk asterysk asterysk apostrof.
Linia 8. lista podkreślnik argumentow znak równości otwórz nawias kwadratowy 12 przecinek 22 zamknij nawias kwadratowy.
Linia 9. for argument in lista podkreślnik argumentow dwukropek.
Linia 10. print otwórz nawias okrągły konwersja podkreślnik na podkreślnik rzymska otwórz nawias okrągły argument zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły.
Linia 1. def testowa otwórz nawias okrągły parametr zamknij nawias okrągły dwukropek.
Linia 2. liczby znak równości otwórz nawias klamrowy 1 dwukropek apostrof I apostrof przecinek 2 dwukropek apostrof I I apostrof przecinek 3 dwukropek apostrof I I I apostrof przecinek 4 dwukropek apostrof I V apostrof przecinek 5 dwukropek apostrof V apostrof przecinek 6 dwukropek apostrof V I apostrof przecinek 7 dwukropek apostrof V I I apostrof przecinek 8 dwukropek apostrof V I I I apostrof przecinek 9 dwukropek apostrof I X apostrof przecinek.
Linia 3. 10 dwukropek apostrof X apostrof przecinek 11 dwukropek apostrof X I apostrof przecinek 12 dwukropek apostrof X I I apostrof przecinek 13 dwukropek apostrof X I I I apostrof przecinek 14 dwukropek apostrof X I V apostrof przecinek 15 dwukropek apostrof X V apostrof przecinek 16 dwukropek apostrof X V I apostrof przecinek 17 dwukropek apostrof X V I I apostrof przecinek.
Linia 4. 18 dwukropek apostrof X V I I I apostrof przecinek 19 dwukropek apostrof X I X apostrof przecinek 20 dwukropek apostrof X X apostrof zamknij nawias klamrowy.
Linia 5. return liczby otwórz nawias kwadratowy parametr zamknij nawias kwadratowy if parametr zamknij nawias ostrokątny 0 and parametr otwórz nawias ostrokątny 21 else apostrof asterysk asterysk asterysk apostrof.
Linia 7. wynik znak równości testowa otwórz nawias okrągły 12 zamknij nawias okrągły.
Linia 8. print otwórz nawias okrągły wynik zamknij nawias okrągły.
Linia 9. print otwórz nawias okrągły type otwórz nawias okrągły wynik zamknij nawias okrągły is str zamknij nawias okrągły.
Linia 10. wynik znak równości testowa otwórz nawias okrągły 22 zamknij nawias okrągły.
Linia 11. print otwórz nawias okrągły wynik zamknij nawias okrągły.
Linia 12. print otwórz nawias okrągły type otwórz nawias okrągły wynik zamknij nawias okrągły is str zamknij nawias okrągły.
def testowa(parametr):
liczby = {1: 'I', 2: 'I I', 3: 'I I I', 4: 'I V', 5: 'V', 6: 'V I', 7: 'V I I', 8: 'V I I I', 9: 'I X',
10: 'X', 11: 'X I', 12: 'X I I', 13: 'X I I I', 14: 'X I V', 15: 'X V', 16: 'X V I', 17: 'X V I I',
18: 'X V I I I', 19: 'X I X', 20: 'X X'}
return liczby[parametr] if parametr > 0 and parametr < 21 else '***'
wynik = testowa(12)
print(wynik)
print(type(wynik) is str)
wynik = testowa(22)
print(wynik)
print(type(wynik) is str)
21
Ćwiczenie 3
Wykorzystując poznane informacje, zdefiniuj funkcję pierwszy_znak_rzymskiej(liczba), która dla liczb całkowitych z przedziału zwróci pierwszy znak tej liczby w systemie rzymskim, zaś dla liczb spoza tego zakresu zwróci wartość False. Przetestuj kod dla argumentów znajdujących się w tablicy lista_argumentow.
Uwaga! W module testowym nie zadziała instrukcja match/case, ponieważ nie jest obsługiwany język Python w wersji 3.10.
Specyfikacja problemu:
Dane:
lista_argumentow – lista liczb całkowitych
Wynik:
Program wypisuje na standardowe wyjście w kolejności występującej w liście lista_argumentow (w osobnej linii) pierwszy znak argumentu zamienionego na liczbę rzymską.
R1coiAKNbim5Q
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Linia 1. def pierwszy podkreślnik znak podkreślnik rzymskiej otwórz nawias okrągły liczba zamknij nawias okrągły dwukropek.
Linia 2. if liczba otwórz nawias ostrokątny 1 or liczba zamknij nawias ostrokątny 3999 dwukropek.
Linia 3. return False.
Linia 5. if liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 1000 dwukropek.
Linia 6. return cudzysłów M cudzysłów.
Linia 7. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 900 dwukropek.
Linia 8. return cudzysłów C cudzysłów.
Linia 9. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 500 dwukropek.
Linia 10. return cudzysłów D cudzysłów.
Linia 11. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 100 dwukropek.
Linia 12. return cudzysłów C cudzysłów.
Linia 13. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 90 dwukropek.
Linia 14. return cudzysłów X cudzysłów.
Linia 15. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 50 dwukropek.
Linia 16. return cudzysłów L cudzysłów.
Linia 17. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 10 dwukropek.
Linia 18. return cudzysłów X cudzysłów.
Linia 19. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 9 dwukropek.
Linia 20. return cudzysłów I cudzysłów.
Linia 21. elif liczba zamknij nawias ostrokątny znak równości 5 dwukropek.
Linia 22. return cudzysłów V cudzysłów.
Linia 23. else dwukropek.
Linia 24. return cudzysłów I cudzysłów.
Linia 26. lista podkreślnik argumentow znak równości otwórz nawias kwadratowy minus 5 przecinek 3 przecinek 10 przecinek 92 przecinek 389 przecinek 3998 zamknij nawias kwadratowy.
Linia 27. for argument in lista podkreślnik argumentow dwukropek.
Linia 28. print otwórz nawias okrągły pierwszy podkreślnik znak podkreślnik rzymskiej otwórz nawias okrągły argument zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły.
def pierwszy_znak_rzymskiej(liczba):
if liczba < 1 or liczba > 3999:
return False
if liczba >= 1000:
return "M"
elif liczba >= 900:
return "C"
elif liczba >= 500:
return "D"
elif liczba >= 100:
return "C"
elif liczba >= 90:
return "X"
elif liczba >= 50:
return "L"
elif liczba >= 10:
return "X"
elif liczba >= 9:
return "I"
elif liczba >= 5:
return "V"
else:
return "I"
lista_argumentow = [-5, 3, 10, 92, 389, 3998]
for argument in lista_argumentow:
print(pierwszy_znak_rzymskiej(argument))
RF1czn8yuYx873
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 5
R1Z3dQFkQE3Gl
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Przykładowe rozwiązania zadania:
Linia 1. x znak równości 20.
Linia 3. if x znak równości znak równości 5 or x znak równości znak równości 10 or x znak równości znak równości 15 or x znak równości znak równości 20 or x znak równości znak równości 25 dwukropek.
Linia 4. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 5. else dwukropek.
Linia 6. print otwórz nawias okrągły cudzysłów nie cudzysłów zamknij nawias okrągły.
x = 20
if x == 5 or x == 10 or x == 15 or x == 20 or x == 25:
print("tak")
else:
print("nie")
Linia 1. x znak równości 20.
Linia 3. match x dwukropek.
Linia 4. case 5 dwukropek.
Linia 5. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 6. case 10 dwukropek.
Linia 7. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 8. case 15 dwukropek.
Linia 9. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 10. case 20 dwukropek.
Linia 11. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 12. case 25 dwukropek.
Linia 13. print otwórz nawias okrągły cudzysłów tak cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 14. case podkreślnik dwukropek.
Linia 15. print otwórz nawias okrągły cudzysłów nie cudzysłów zamknij nawias okrągły.
x = 20
match x:
case 5:
print("tak")
case 10:
print("tak")
case 15:
print("tak")
case 20:
print("tak")
case 25:
print("tak")
case _:
print("nie")
21
Ćwiczenie 6
RtgtpaVNx15iK
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
Linia 1. wiek podkreślnik osoby podkreślnik a znak równości 13.
Linia 2. wiek podkreślnik osoby podkreślnik b znak równości 15.
Linia 4. if abs otwórz nawias okrągły wiek podkreślnik osoby podkreślnik b minus wiek podkreślnik osoby podkreślnik a zamknij nawias okrągły znak równości znak równości 0 dwukropek.
Linia 5. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Osoby są w takim samym wieku cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 6. elif abs otwórz nawias okrągły wiek podkreślnik osoby podkreślnik b minus wiek podkreślnik osoby podkreślnik a zamknij nawias okrągły znak równości znak równości 1 dwukropek.
Linia 7. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Różnica wynosi 1 rok cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 8. elif abs otwórz nawias okrągły wiek podkreślnik osoby podkreślnik b minus wiek podkreślnik osoby podkreślnik a zamknij nawias okrągły znak równości znak równości 2 dwukropek.
Linia 9. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Różnica wynosi 2 lata cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 10. elif abs otwórz nawias okrągły wiek podkreślnik osoby podkreślnik b minus wiek podkreślnik osoby podkreślnik a zamknij nawias okrągły znak równości znak równości 3 dwukropek.
Linia 11. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Różnica wynosi 3 lata cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 12. else dwukropek.
Linia 13. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Różnica wieku wynosi więcej niż 3 lata cudzysłów zamknij nawias okrągły.
wiek_osoby_a = 13
wiek_osoby_b = 15
if abs(wiek_osoby_b - wiek_osoby_a) == 0:
print("Osoby są w takim samym wieku")
elif abs(wiek_osoby_b - wiek_osoby_a) == 1:
print("Różnica wynosi 1 rok")
elif abs(wiek_osoby_b - wiek_osoby_a) == 2:
print("Różnica wynosi 2 lata")
elif abs(wiek_osoby_b - wiek_osoby_a) == 3:
print("Różnica wynosi 3 lata")
else:
print("Różnica wieku wynosi więcej niż 3 lata")
Funkcja abs() z biblioteki standardowej zwraca wartość bezwzględną podanej liczby.
31
Ćwiczenie 7
R1SmuydwGy85O
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Przykładowe rozwiązania zadania:
Linia 1. wynagrodzenie znak równości 15.
Linia 3. if wynagrodzenie znak równości znak równości 2 dwukropek.
Linia 4. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia podlała kwiatki cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 5. elif wynagrodzenie znak równości znak równości 5 dwukropek.
Linia 6. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia sprzątała kuchnię cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 7. elif wynagrodzenie znak równości znak równości 7 dwukropek.
Linia 8. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia umyła okna cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 9. elif wynagrodzenie znak równości znak równości 12 dwukropek.
Linia 10. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia posprzątała piwnicę cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 11. elif wynagrodzenie znak równości znak równości 15 dwukropek.
Linia 12. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia umyła naczynia cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 13. else dwukropek.
Linia 14. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia wyrwała chwasty w ogródku cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 1. wynagrodzenie znak równości 15.
Linia 3. match wynagrodzenie dwukropek.
Linia 4. case 2 dwukropek.
Linia 5. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia podlała kwiatki cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 6. case 5 dwukropek.
Linia 7. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia sprzątała kuchnię cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 8. case 7 dwukropek.
Linia 9. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia umyła okna cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 10. case 12 dwukropek.
Linia 11. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia posprzątała piwnicę cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 12. case 15 dwukropek.
Linia 13. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia umyła naczynia cudzysłów zamknij nawias okrągły.
Linia 14. case 17 dwukropek.
Linia 15. print otwórz nawias okrągły cudzysłów Małgosia wyrwała chwasty w ogródku cudzysłów średnik zamknij nawias okrągły.
wynagrodzenie = 15
match wynagrodzenie:
case 2:
print("Małgosia podlała kwiatki")
case 5:
print("Małgosia sprzątała kuchnię")
case 7:
print("Małgosia umyła okna")
case 12:
print("Małgosia posprzątała piwnicę")
case 15:
print("Małgosia umyła naczynia")
case 17:
print("Małgosia wyrwała chwasty w ogródku";)