Schemat interaktywny
autor wypowiedzi
FUNKCJA EMOTYWNA (INACZEJ: EKSPRESYWNA)
wyrażanie myśli i emocji przez nadawcę, 2. KOMUNIKAT
forma przekazu treści
FUNKCJA POETYCKA
zorientowanie na kształt komunikatu, 3. ODBIORCA
adresat lub adresaci wypowiedzi autora
FUNKCJA IMPRESYWNA (KONATYWNA)
wywieranie efektu na odbiorcy, 4 KONTEKST
okoliczności towarzyszące komunikatowi
FUNKCJA POZNAWCZA
przekazywanie informacji o świecie, 5. KONTAKT
porozumienie na linii nadawca‑odbiorca
FUNKCJA FATYCZNA
podtrzymywanie kontaktu między nadawcą i odbiorcą, 6. KOD
język wypowiedzi
FUNKCJA METAJĘZYKOWA
komentowanie samego języka (kodu).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Poniżej znajduje się schemat komunikacji językowej według Romana Jakobsona. Przeanalizuj podaną sytuację komunikacyjną, a następnie przyporządkuj jej elementy do odpowiednich miejsc na schemacie.
Sytuacja komunikacyjna. Na lekcji języka polskiego nauczycielka mówi:
Panie Arkadiuszu, proszę zapisać na tablicy temat lekcji.
Źródło: Englishquare sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Wymyśl własną sytuację komunikacyjną, opisz ją zgodnie z podziałem Jakobsona, a następne przyporządkuj jej części do odpowiednich pól. Podaj funkcje tych sytuacji komunikacyjnych zgodnie z informacjami ze schematu Romana Jacobsona.