R1AwnQWsV9xoX1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy prezentujący akt komunikacji językowej. Na osi poziomej zamieszczone są trzy bloki. Od lewej blok pierwszy to nadawca (i powiązana z nim funkcja emotywna).Od bloku tego prowadzi w prawo strzałka do bloku komunikat (i przypisanej do niego funkcji poetyckiej). Z kolei od bloku komunikat prowadzi w prawo strzałka do bloku odbiorca i przypisanej do niego funkcji konatywnej. Na pionowej osi schematu znajdują się od góry bloki: kontekst (funkcja poznawcza), komunikat (funkcja poetycka), kontakt (funkcja fatyczna) i kod (funkcja metajęzykowa). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. NADAWCA
autor wypowiedzi

FUNKCJA EMOTYWNA (INACZEJ: EKSPRESYWNA)
wyrażanie myśli i emocji przez nadawcę, 2. KOMUNIKAT
forma przekazu treści

FUNKCJA POETYCKA
zorientowanie na kształt komunikatu, 3. ODBIORCA
adresat lub adresaci wypowiedzi autora

FUNKCJA IMPRESYWNA (KONATYWNA)
wywieranie efektu na odbiorcy, 4 KONTEKST
okoliczności towarzyszące komunikatowi

FUNKCJA POZNAWCZA
przekazywanie informacji o świecie, 5. KONTAKT
porozumienie na linii nadawca‑odbiorca

FUNKCJA FATYCZNA
podtrzymywanie kontaktu między nadawcą i odbiorcą, 6. KOD
język wypowiedzi

FUNKCJA METAJĘZYKOWA
komentowanie samego języka (kodu).
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Poniżej znajduje się schemat komunikacji językowej według Romana Jakobsona. Przeanalizuj podaną sytuację komunikacyjną, a następnie przyporządkuj jej elementy do odpowiednich miejsc na schemacie.

Sytuacja komunikacyjna. Na lekcji języka polskiego nauczycielka mówi:

Panie Arkadiuszu, proszę zapisać na tablicy temat lekcji.

RfgIGuqSJAVEZ1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy prezentujący akt komunikacji językowej. Na osi poziomej zamieszczone są trzy bloki. Od lewej blok pierwszy to Nadawca (i powiązana z nim funkcja emotywna).Od bloku tego prowadzi w prawo strzałka do bloku Komunikat (i przypisanej do niego funkcji poetyckiej). Z kolei od bloku Komunikat prowadzi w prawo strzałka do bloku Odbiorca i przypisanej do niego funkcji konatywnej. Na pionowej osi schematu znajdują się od góry bloki: Kontekst (funkcja poznawcza), Komunikat (funkcja poetycka), Kontakt (funkcja fatyczna) i kod (funkcja metajęzykowa).
Źródło: Englishquare sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FOZjZ0cNr6r
Przeanalizuj podaną sytuację komunikacyjną: Na lekcji języka polskiego nauczycielka mówi: Panie Arkadiuszu, proszę zapisać na tablicy temat lekcji. Połącz poszczególne elementy aktu komunikacji z właściwą propozycją. nadawca Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę odbiorca Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę komunikat Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę kontekst Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę kontakt Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę kod Możliwe odpowiedzi: 1. język polski, 2. prośba o zapisanie tematu na tablicy, 3. uczeń (Arkadiusz), 4. bezpośredni, na żywo, 5. nauczycielka, 6. lekcja języka polskiego w klasie wyposażonej w tablicę
1
Polecenie 2

Wymyśl własną sytuację komunikacyjną, opisz ją zgodnie z podziałem Jakobsona, a następne przyporządkuj jej części do odpowiednich pól. Podaj funkcje tych sytuacji komunikacyjnych zgodnie z informacjami ze schematu Romana Jacobsona.

Riw6Nkj47yR4U
Opis sytuacji komunikacyjnej (Uzupełnij).