Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i z dwoma fragmentami wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i z dwoma fragmentami wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i z dwoma fragmentami wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym. Następnie przeczytaj dwa fragmenty wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
RNktOXgkUiaCn
R1EcdnCxvxV3Z
Polecenie 2
Na podstawie schematu interaktywnego pogrupuj wskaźniki zespolenia w tekstach z pierwszego polecenia i opisz ich funkcję. Następnie zaproponuj inne formy brakujących wskaźników zespolenia, których użycie nie zmieni sensu wypowiedzi.
RYdUJLaUJCvis
1
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, których wskaźników zespolenia zabrakło w poniższych wypowiedziach. Zaproponuj poprawne wersje wypowiedzi.
a) Z potrzeby ustawy, którą odczuwa większość społeczeństwa, powstała ona w dniu poprzedzającym rocznicę wybuchu powstania warszawskiego.
b) Często w chuście lub ozdobnym czepcu malował portrety swojej żony.
c) Adam wypożyczył samochód na spółkę z Krzysztofem, którym dojeżdżał na uczelnię.
d) Nad ustaleniem okoliczności powstania i przeznaczenia jednej z najbardziej tajemniczych budowli Stonehenge naukowcy wciąż pracują. Przetrwają jeszcze wiele.
e) Będziemy dziś mówić o tym owadzie, który przecież jest bardzo pożyteczny, więc bynajmniej należy mu się trochę naukowej uwagi. Rój składa się z królowej matki, trutni oraz robotnic. Każda taka rodzina buduje gniazdo, które zamieszkuje wiele tysięcy pszczół.
RCITGVy4o0y58
Zwróć uwagę na składnię wypowiedzi. Zastanów się, czy informacje są przekazywane w sposób logiczny.
a) Wadliwy szyk wyrazów: na poziomie składni nie wiadomo, czy zaimki która i ona odnoszą się do wyrazu potrzeba, czy raczej ustawa. Ponadto należy zastanowić się nad logiką wywodu.
Propozycja poprawnej formy: Ustawę podpisano w dniu poprzedzającym rocznicę wybuchu powstania warszawskiego. Potrzebę wprowadzenia nowego prawa odczuwała większość społeczeństwa.
b) Wadliwy szyk wyrazów nie wskazuje precyzyjnie, kto podczas malowania portretu miał na głowie czepiec lub chustę (żona czy malarz).
Propozycja poprawnej formy: Często portretował swoją żonę. Podczas pozowania miała na głowie chustę lub czepiec.
c) Wadliwy szyk wyrazów. Ze zdania wynika, że fragment którym dojeżdżał do pracy odnosi się do Krzysztofa, nie samochodu.
Propozycja poprawnej formy: Adam na spółkę z Krzysztofem wypożyczył samochód, którym dojeżdżał na uczelnię.
d) Niepoprawnie wprowadzony podmiot domyślny, brak zaimka, który by wskazywał o kim mowa w drugim zdaniu: naukowcy – oni, budowle – one. Brakuje także na początku drugiego zdania modulantu wprowadzającego informację, np. Niemniej jednak przetrwają one jeszcze wiele, lub: Bez obaw, przetrwają one jeszcze wiele.
e) Hiperonimem wyrazu pszczoła jest owad i powinien zostać wprowadzony do wypowiedzi w drugiej kolejności. W obecnej wersji zdania, odbiorca musi poczekać, aż dowie się o jakim gatunku owada mowa. Ponadto niepoprawnie logicznie wprowadzono modulant: bynajmniej, który informuje o zaprzeczeniu, tymczasem z zaproponowanej wypowiedzi wynika intencja przeciwna. Warto też wyjaśnić lub dodać, czym jest rój (nie każdy może posiadać wiedzę z tego zakresu).
Propozycja poprawnej formy: Będziemy dziś mówić o pszczołach, które przecież są bardzo pożyteczne, więc tym bardziej należy im się trochę naukowej uwagi. Rój, czyli rodzina tych owadów składa się z królowej matki, trutni oraz robotnic. Każda taka rodzina buduje gniazdo, które zamieszkuje wiele tysięcy osobników.
1
Ćwiczenie 2
Zaznacz te peryfrazy, które nie są precyzyjne. Następnie uzasadnij te wskazania.
R1XqT0VlkM880
Zwróć uwagę, że niektóre peryfrazy wskazują zbyt rozległy kontekst lub są zbyt ogólne i nieprecyzyjne.
Słownik
modulant
modulant
inaczej wyraz modalny; partykuła, przysłówek lub inna nieodmienna część mowy; samodzielna składniowo część wypowiedzi, która wyraża stosunek mówiącego do przedmiotu wypowiedzi, np. niestety, dopiero, cóż, owszem, powiedzmy