Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16PuZHxxZGUH1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat zatytułowany wskaźniki spójności tekstu. Są one podzielone na trzy kategorie: leksykalne środki spójności, gramatyczne środki spójności, składniowe środki spójności. Leksykalnymi środkami spójności są: a) wyrażenia uwydatniające poszczególne elementy kompozycji tekstu, b) powtórzenia dokładne, c) powtórzenia niedokładne. Powtórzenia niedokładne to: synonimy, hiperonimy, zaimki, peryfrazy i stosowanie podmiotu domyślnego. Gramatyczne środki spójności stanowią spójniki i paralelizm składniowy. Składniowe środki spójności to: a) szyk wyrazów w kolejno po sobie następujących zdaniach oraz b) operatory międzyzdaniowe. Operatorami międzyzdaniowymi są: spójniki, wyrażenia spójnikowe, przysłówki, inne rozwinięte grupy wyrazów, modulanty, wyrażenia przyimkowe, wyliczanie treści, ustanowienie relacji wnioskowania, ustanowienie relacji przyzwolenia oraz sygnalizowanie przejścia z jednej myśli do drugiej. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Wyrażenia uwydatniające poszczególne elementy kompozycji tekstu: Na początku…, na koniec, po pierwsze, po drugie, przejdę do, zajmę się, z jednej strony, z drugiej strony., 2. Powtórzenia dokładne: np. Wczoraj kobiecie skradziono znaczną sumę pieniędzy. Dziś kobieta stawiła się na komisariacie., 3. Synonimy: Ważny jest trafny dobór synonimów wynikający ze znajomości znaczeń, źle dobrane zniekształcają treść wypowiedzi, np.

● Poprawnie dobrane synonimy: Wystawa tulipanów trwa tylko do wtorku. Jeszcze mogą Państwo zobaczyć piękne okazy tych kwiatów.

● Niepoprawnie dobrane synonimy: Człowiek wsiadł do taksówki. Po odbyciu podróży na miejsce ten homo sapiens opuścił pojazd i udał się do banku
.
Pies wesoło zamerdał ogonem i podbiegł do pięknej dziewczyny. Dziewczyna pogłaskała tego ssaka i odeszła., 4. Hiperonimy: np. hiperonimem wyrazu pszczoła jest owad., 5. zaimki: np. on ona, to

Marzena wyglądała pięknie. Miała [Marzena] na sobie kwiecisty żakiet. Jej makijaż był nienaganny., 6. Peryfrazy: np. Maria Konopnicka – autorka „Roty”., 7. Stosowanie podmiotu domyślnego: np. Kobieta wsiadła do tramwaju. [Kobieta] Wyglądała na smutną., 8. Spójniki: np. więc, zatem, natomiast, dlatego, 9. Paralelizm składniowy: np. Ameryka podzielona jest na 50 stanów. Największe to Alaska, Teksas i Kalifornia., 10. Szyk wyrazów w kolejno po sobie następujących zdaniach: Na spójność tekstu ma wpływ szyk wyrazów w kolejno po sobie następujących zdaniach. Człon nawiązujący musi się znaleźć w początkowych fragmentach drugiego zdania, np.

● Poprawna konstrukcja składniowa: Widział w bramie budynku mężczyznę. Mężczyzna po chwili wyszedł z bramy na ulicę.

● Niepoprawna konstrukcja składniowa: Widział mężczyznę w bramie budynku. Po chwili z bramy wyszedł na ulicę mężczyzna., 11. Operatory międzyzdaniowe: Używa się ich do zaznaczania związków spójnościowych między akapitami. Zamieszcza się je na początku kolejnych zdań jako sygnały bezpośredniego nawiązania do wypowiedzeń wcześniejszych., 12. Spójniki: np. Ale…, Toteż…, 13. Wyrażenia spójnikowe: np. Tak więc…, Niemniej jednak…, 14. Przysłówki: np. Następnie…, Potem…, Tymczasem…, 15. Inne rozwinięte grupy wyrazów: np. W tym samym czasie…, Podczas gdy…, 16. Modulanty: np. Przeciwnie…, Rzecz jasna…, 17. Wyrażenia przyimkowe: np. Co prawda…, Za to…, W gruncie rzeczy jednak., 18. Wyliczanie treści: np. Po pierwsze…, Po drugie…, Na przykład…, 19. Ustanowienie relacji wnioskowania: np. A więc…, 20. Ustanowienie relacji przyzwolenia: np. Niemniej jednak…, 21. Sygnalizowanie przejścia z jednej myśli do drugiej: np. Tyle o…, Przechodząc do…, Reasumując…, Konkludując…
.
Schemat powstał na podstawie:
– Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006.
– Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego jako przedmiotu obowiązkowego (część ustna oraz część pisemna na poziomie podstawowym) od roku szkolnego 2022/2023, CKE, Warszawa 2001.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i z dwoma fragmentami wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i z dwoma fragmentami wstępów do prac naukowych. Dopasuj brakujące wskaźniki zespolenia.
RNktOXgkUiaCn
1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga pozycja stanowi zatem przykład studium teoretyczno-empirycznego, które zawiera zarówno przywołanie istniejących w literaturze stanowisk poznawczych, badań zastanych, jak też porównanie ich do badań własnych. Książka 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga – pierwsza poświęcona jest przybliżeniu założenia teoretycznego, 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga koncentruje się na wyłożeniu zasad metodologicznych, 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga trzecia stanowi opis badań własnych. 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga ustosunkowano się do wniosków płynących z analizy.

W rozdziale pierwszym, zatytułowanym 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga, dokonano objaśnienia perspektywy teoretycznej, 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga umiejscowienia we współczesnych badaniach nad językiem ora powiązania z socjologią. 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga przybliżono pojęcie postaw oraz etykiet jako kluczowych aspektów tożsamościowych oraz wynikających z pragmatyki językowej.

1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga nosi tytuł Metodologia badań własnych. Opisano 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga zastosowanie analizy dyskursu w tym konkretnym procesie badawczym. Dokonano streszczenia zasad doboru próby badawczej, 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga odwołano się do wykładni zastosowanej metody, techniki oraz narzędzia (scenariusza wywiadu). 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga charakterystyczne cechy wywiadów częściowo ustrukturyzowanych oraz celowość ich zastosowania w tym konkretnym planie badawczym.

1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga rozdziały mają charakter empiryczny i składają się na ostatnią, trzecią część pracy. 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga to Postawy badanych wobec osób narodowości żydowskiej oraz Opinie o wpływie Żydów na polską kulturę i kształtowaniu współczesnych relacji Polaków i Żydów – stanowią one opus magnum niniejszej analizy. W trakcie 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga sporządzania skupiono się na językowej deskrypcji materiału empirycznego uzyskanego podczas przeprowadzania wywiadów. Podejmowane tematy dotyczą dyskursywnego opisu rzeczywistości ważnej dla rozmówców, odwołującej się przeważnie do doświadczeń 1. Niniejsza, 2. Ich tytuły, 3. ich, 4. a także, 5. Oprócz tego, 6. ich, 7. składa się z trzech części, 8. Rozdział drugi, 9. Przybliżono również, 10. jej, 11. W zakończeniu, 12. w nim, 13. natomiast, 14. Kolejne dwa, 15. Analiza dyskursu w postawach społecznych i etykietach, 16. druga młodości i kształtowania postaw w tym czasie.
Źródło tekstu: Marcin Choczyński, Postawy wobec Żydów wyrażone w narracjach warszawskich seniorów, Kraków 2021, s. 13.
R1EcdnCxvxV3Z
1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu na fakt, że psychologia archetypów, 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu, zrodziła się w kontekście nauk empirycznych, z drugiej 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu traktuje się ją niekiedy jako wiedzę nienaukową, 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu od obszernego omówienia zagadnień metodologicznych, a zwłaszcza tych kwestii, które wprost dotyczą problemu naukowości psychologii kompleksowej.

1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu w drugim rozdziale szkicuję portret psyche, uwzględniając różne jej warstwy, by 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu nakreślić ramy, w których istnieją i funkcjonują archetypy jako faktory nieświadomości zbiorowej. 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu trzecim usiłuję pokazać, w jaki sposób Jung odkrył i wykazał istnienie archetypów. Przy tej okazji pokażę też, jaką rolę odgrywają symbole w funkcjonowaniu archetypów. 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu czwarty został poświęcony szczegółowemu omówieniu takich najważniejszych cech archetypu, jak istota, natura, geneza, przekazywanie, związek z instynktami i numinalny charakter. Szczególnie wnikliwej analizie poddaje omówienie trzech głównych funkcji archetypów w 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu.

Powstanie tej książki związane jest propozycją ponownego wydania pracy „Rola archetypu w analitycznej psychologii C. G. Junga” (1992), Jaką otrzymałem od wydawnictwa. 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu zrodziła się jednak myśl napisania nowej książki. 1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu, niektóre zagadnienia w pracy „Rola archetypu...” Zostały powtórnie podjęte i na nowo opracowane.

1. Kończąc, 2. W rozdziale, 3. rozpoczyna, 4. z jednej strony, 5. w ten sposób, 6. zaś, 7. Następnie, 8. Rozdział, 9. rozdziale piątym, 10. Naturalnie, 11. Podczas przeglądania tekstu, 12. Ze względu, pragnę wyrazić słowa podziękowania pod adresem serdecznego przyjaciela Waldemara Dudka, który nie tylko wysunął pomysł nowej edycji, lecz również wspomagał mnie fachowymi radami i duchową zachętą.
Źródło: Kazimierz Pajor, Psychologia archetypów Junga, Warszawa 2004, s. 10.
Polecenie 2

Na podstawie schematu interaktywnego pogrupuj wskaźniki zespolenia w tekstach z pierwszego polecenia i opisz ich funkcję. Następnie zaproponuj inne formy brakujących wskaźników zespolenia, których użycie nie zmieni sensu wypowiedzi.

RYdUJLaUJCvis
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, których wskaźników zespolenia zabrakło w poniższych wypowiedziach. Zaproponuj poprawne wersje wypowiedzi.

a)   Z potrzeby ustawy, którą odczuwa większość społeczeństwa, powstała ona w dniu poprzedzającym rocznicę wybuchu powstania warszawskiego.

b)  Często w chuście lub ozdobnym czepcu malował portrety swojej żony.

c)   Adam wypożyczył samochód na spółkę z Krzysztofem, którym dojeżdżał na uczelnię.

d)  Nad ustaleniem okoliczności powstania i przeznaczenia jednej z najbardziej tajemniczych budowli Stonehenge naukowcy wciąż pracują. Przetrwają jeszcze wiele.

e)   Będziemy dziś mówić o tym owadzie, który przecież jest bardzo pożyteczny, więc bynajmniej należy mu się trochę naukowej uwagi. Rój składa się z królowej matki, trutni oraz robotnic. Każda taka rodzina buduje gniazdo, które zamieszkuje wiele tysięcy pszczół.

RCITGVy4o0y58
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz te peryfrazy, które nie są precyzyjne. Następnie uzasadnij te wskazania.

R1XqT0VlkM880
Możliwe odpowiedzi: 1. Adam Mickiewicz, pisarz dziewiętnastowieczny, 2. Stanisław Barańczak, autor wiersza Określona epoka, przedstawiciel Pokolenia’68, 3. Izabela Łęcka, bohaterka powieści Prusa Lalka, obiekt westchnień Stanisława Wokulskiego, 4. fraszka, gatunek literacki, gatunek literacki okresu renesansu, 5. Wiktor Ruben, główna postać utworu Iwaszkiewicza, wzorzec męski z prozy XX wieku, 6. podmiot liryczny, osoba mówiąca w wierszu, „ja” liryczne, 7. felieton, gatunek tekstu publicystycznego, główny gatunek tekstu dziennikarskiego, 8. Jacek Soplica, bohater Pana Tadeusza, ojciec Tadeusza Soplicy

Słownik

modulant
modulant

inaczej wyraz modalny; partykuła, przysłówek lub inna nieodmienna część mowy; samodzielna składniowo część wypowiedzi, która wyraża stosunek mówiącego do przedmiotu wypowiedzi, np. niestety, dopiero, cóż, owszem, powiedzmy