Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem. Na stronie Rady Europejskiej wyszukaj dowolny akt prawny i spróbuj prześledzić jego drogę od projektu do obowiązującego prawa.

Polecenie 2

Na podstawie schematu i ilustracji interaktywnej porównaj zwykłą i specjalną procedurę prawodawczą.

RZpoMIrpyj2Ii1
Schemat interaktywny. Zwykła procedura prawodawcza. Schemat składa się z elementów ułożonych od góry do dołu, które są połączone strzałkami. Elementy schematu: Zwykła procedura prawodawcza. Pierwsze czytanie — Rada Unii Europejskiej. Komisja Europejska przekazuje projekt aktu prawnego do PE i Rady UE. PE w pierwszym czytaniu uchwala swoje stanowisko i przekazuje je do Rady Unii Europejskiej. Rada może: zatwierdzić stanowisko Parlamentu Europejskiego — akt zostaje ostatecznie przyjęty. Rada może: przyjąć własne stanowisko. Nie przyjmuje tym samym stanowiska PE i przekazuje je do KE. Następnie Komisja informuje PE o swoim stanowisku wobec Rady, a projekt wraz ze stanowiskami Rady i Komisji trafia do PE, gdzie odbywa się drugie czytanie. Drugie czytanie — Parlament Europejski. Parlament może: odrzucić. Odrzucenie stanowiska Rady większością głosów — akt uważa się wówczas za nieprzyjęty. Parlament może: przyjąć akt. Przyjęcie aktu zgodnego ze stanowiskiem Rady bądź niepodejmowanie żadnych kroków – akt zostaje ostatecznie przyjęty. Parlament może: wprowadzić poprawki. Wprowadza poprawki do aktu zaakceptowanego przez Radę. Trafiają one wówczas do Rady i Komisji, która je opiniuje. W przypadku pozytywnej opinii Komisji co do poprawek PE - większością kwalifikowaną głosów, bądź w przypadku negatywnej opinii — jednomyślnie. Rada może: przyjąć akt z poprawkami Parlamentu Europejskiego — akt zostaje ostatecznie przyjęty. Rada może: nie przyjąć aktu z poprawkami Parlamentu Europejskiego — w rezultacie zwoływany jest Komitet Pojednawczy. Procedura pojednawcza — Komitet Pojednawczy. Składa się z przedstawicieli Rady (bądź ich członków) oraz Parlamentu Europejskiego, w jego pracach uczestniczy również Komisja. Ma na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska Rady UE i PE. Musi ono zostać przyjęte większością kwalifikowaną głosów przez przedstawicieli Rady oraz większością głosów przez przedstawicieli PE. Jeśli Komitet nie ustali wspólnego stanowiska w terminie, akt uważa się za ostatecznie nieprzyjęty. W przypadku uchwalenia wspólnego stanowiska odbywa się trzecie czytanie. Trzecie czytanie w Parlamencie Europejskim i Radzie Unii Europejskiej. Parlament Europejski (bezwzględną większością głosów) oraz niezależnie Rada (większością kwalifikowaną) mogą: Zatwierdzić wspólnego stanowisko Komitetu Pojednawczego — akt uważa się za ostatecznie przyjęty. W przypadku negatywnego stanowiska jednej z instytucji procedura kończy się odrzuceniem aktu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Specjalne procedury prawodawcze

RcOTxhENEFkJ2
Ilustracja interaktywna przedstawia flagę UE, powiewającą na wietrze. Opis punktów umieszczonych na ilustracji: 1. Specjalne procedury wprowadzono, aby uprościć proces decyzyjny UE. Jak wskazuje ich nazwa, procedury te stanowią odstępstwo od zwykłej procedury ustawodawczej, a zatem stanowią wyjątki. Traktaty nie zawierają dokładnego opisu specjalnych procedur ustawodawczych. Zasady są określane doraźnie, na podstawie stosownych artykułów Traktatu o UE, które zawierają określenie „specjalna procedura ustawodawcza” i opisują jej etapy. Wyróżniamy dwie specjalne procedury ustawodawcze: konsultacjezgodę., 2. Konsultacje Procedura ta umożliwia Parlamentowi wydanie opinii w sprawie proponowanego aktu ustawodawczego. Może on zatwierdzić lub odrzucić wniosek bądź zaproponować do niego poprawki (zwykłą większością głosów). Rada nie jest prawnie zobowiązana do uwzględnienia opinii Parlamentu, lecz, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, jeżeli Traktat przewiduje obowiązkową konsultację z Parlamentem, Rada nie może podjąć decyzji, dopóki nie otrzyma opinii Parlamentu. Konsultacja, jako specjalna procedura ustawodawcza, ma wciąż zastosowanie do pewnych środków w niewielu dziedzinach polityki (takich jak konkurencja, polityka walutowa, zatrudnienie i polityka społeczna oraz niektóre środki natury fiskalnej w dziedzinie ochrony środowiska i energetyki).
Konsultacja z Parlamentem jest też wymagana w procedurze nieustawodawczej, gdy przyjmowane są umowy międzynarodowe w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa., 3. Zgoda W przypadku gdy specjalna procedura ustawodawcza wymaga od Parlamentu lub Rady uzyskania zgody drugiej instytucji w sprawie projektu aktu ustawodawczego, dana instytucja może zatwierdzić lub odrzucić wniosek (kwalifikowaną większością głosów), ale nie może go zmienić. Nie może ona nie uwzględnić zgody lub braku zgody drugiej instytucji. Przykładem zastosowania tej specjalnej procedury ustawodawczej jest ustanowienie Prokuratury Europejskiej (art. 86 ust. 1 TFUE), przyjęcie wieloletnich ram finansowych (art. 312 TFUE) czy też przyjęcie ustawodawstwa opartego na „pomocniczej” podstawy prawną (art. 352 TFUE).
Zgoda Parlamentu jest też wymagana w ważnych procedurach nieustawodawczych (zwykłą większością głosów), w przypadku gdy:
– Rada przyjmuje niektóre umowy międzynarodowe wynegocjowane przez UE, inne niż te odnoszące się wyłącznie do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa; procedura zgody ma zastosowanie do umów dotyczących dziedzin, do których stosuje się zwykłą procedurę ustawodawczą, ale również między innymi do układów o stowarzyszeniu i umów mających istotny wpływ na budżet Unii (art. 218 TFUE);
– doszło do poważnego naruszenia praw podstawowych (art. 7 TUE);
– do UE mają przystąpić nowi członkowie (art. 49 TUE);
– potrzebne są uzgodnienia w sprawie wystąpienia z UE (art. 50 TUE).
Oprac. na podst.: Podręcznik na temat zwykłej procedury ustawodawczej, Parlament Europejski, listopad 2017, epgencms.europarl.europa.eu [dostęp: 14.04.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.