Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem i oceń znaczenie wpływu zmian społecznych w XIX i na początku XX wieku na kształtowanie się podstaw społecznej nauki Kościoła.

RFMlslpAhJMYa
(Uzupełnij).
R1CqMI6OO77061
Schemat interaktywny przedstawia cztery starożytne kolumny. Nad schematem widnieje napis Cztery zasady nauki społecznej Kościoła. Pierwsza kolumna ma napis osoba, druga kolumna napis dobro wspólne, trzecia kolumna pomocniczość, czwarta kolumna solidarność. Opis punktów znajdujących się na kolumnach: 1. Idea człowieka – personalizm. Ukazanie człowieka w różnych wymiarach: biologicznym, społecznym, fizycznym i nadprzyrodzonym. Człowiek jest autonomicznym bytem obdarzonym wolną wolą, świadomością, wolnością i odpowiedzialnością. Każdy człowiek w życiu doczesnym powinien kierować się humanizmem antropocentrycznym, w życiu wiecznym zaś humanizmem teocentrycznym. Połączenie obu idei składa się na humanizm integralny, który wskazuje na nadrzędne znaczenie człowieka w świecie i jego rolę w społeczeństwie.

Na zdjęciu, na tle zachodzącego słońca, widoczna jest sylwetka mężczyzny, który stoi z rozłożonymi do góry rękoma. 2. Idea prawa – unowocześniony tomizm Główną rolę odgrywa prawo naturalne, wyrastające z prawa boskiego. Prawo stanowione jest odbiciem prawa naturalnego, a adaptacyjna formuła doktryny chrześcijańsko-demokratycznej pozwoliła na wprowadzenie zasad związanych z prawami człowieka. Dla chadeków są one miarą oceny moralnej prawa stanowionego i nieregulowanych prawem zachowań jednostki.

Na grafice widoczny jest symbol prawa — paragraf. Znajduje się na tle dwóch niebieskich linii. 3. Idea wolności. Wolność to dążenie do prawdy obdarzonego godnością człowieka. Z jednej strony jest to wolność od grzechu i zniewolenia przez ziemskie potęgi i fałszywych proroków, z drugiej realizacja własnej drogi, podążanie w stronę dobra, sprawiedliwości i odpowiedzialności za siebie i społeczeństwo. Człowiek ma prawo wyboru własnej drogi życiowej przy jednoczesnym poszanowaniu tego prawa u współobywateli. Celem tej wolności jest rozwój na ziemi, który może dokonywać się przez pracę i samorealizację z poczuciem odpowiedzialności za dobro innych.

Na zdjęciu widoczny jest na tle zachodzącego słońca człowiek, który zrywa z rąk kajdany. 4. Idea społeczeństwa. Społeczeństwo to organiczna całość połączonych ze sobą więzami fizycznymi, kulturowymi, ekonomicznymi i politycznymi jednostek. W społeczeństwie człowiek funkcjonuje w różnorodnych grupach, takich jak rodzina, związki zawodowe, samorządy i scalające te wszystkie organizacje państwo. Chadecja odrzuca utopijną ideę społeczeństwa idealnego i równości potrzeb. Głosi ideę solidaryzmu społecznego, gdzie każdy powinien liczyć na pomoc innych i jednocześnie być przygotowanym na współpracę dla wspólnego dobra. Społeczeństwo powinno zapewnić jednostce możliwość rozwoju we wszystkich jej wymiarach.

Na zdjęciu widoczny jest gest sugerujący pracę zespołową. Widoczne są dłonie kilku osób złożone w jeden stos, jedne na drugich. 5. Idea gospodarki Widoczna jest ewolucja w podejściu do własności. Obecnie zwolennicy doktryny chrześcijańsko-demokratycznej dopuszczają różne formy własności. Miałyby one równoważyć spełniane przez własność funkcje, łagodzić nierówności społeczne i realizować zasadę sprawiedliwości społecznej. Podkreśla się też rangę pracy, wyrażaną w realizacji prawa do pracy i godziwej płacy. Chadecy uznają prawo do strajku za nieodzowny w pewnych sytuacjach sposób dochodzenia swoich praw przez robotników.

Na rysunku ziemia wraz z ikoną recyklingu, czyli trzech zielonych strzałek, przechodzących jedna w drugą. 6. Idea państwa. Państwo to moralna i sprawiedliwa organizacja społeczeństwa. Państwo powinno być zorganizowaną wspólnotą, której celem jest zapewnienie obywatelom godnego życia. Chadecy zobowiązują wiernych do krytycznej oceny państwa i odpowiedzialności za nie. Widzą konieczność uczestnictwa katolików w życiu publicznym z jednoczesnym wprowadzaniem do niego zasad etyki i moralności chrześcijańskiej.

Na obrazku są dwie dłonie, a pomiędzy nimi, na tle mapy świata, znajduje się kula ziemska. Kula jednak nie przedstawia kontynentów, a złożona jest z flag krajów świata.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
RRdwPP0VmcT2s
Wskaż, jakie postulaty chadecji można bez zmian (lub ze zmianami minimalnymi) przypisać również innym ruchom politycznym. (Uzupełnij).
R1MTaFkzkl1bq
Wymień postulaty chadecji, jakie można bez zmian (lub ze zmianami minimalnymi) przypisać również innym ruchom politycznym. (Uzupełnij).