Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początki doktryny chadeckiej

Pierwszym dokumentem, który uznawany jest za skonkretyzowanie założeń doktryny chadeckiej, jest encyklika papieża Leona XIII Rerum Novarum, wydana w 1891 roku.

RmL113LNlpJqH1
Leon XIII – włoski duchowny rzymskokatolicki, arcybiskup Perugii w latach 1846–1877, kamerling Świętego Kościoła Rzymskiego w latach 1877–1878, 256. papież w okresie od 20 lutego 1878 do 20 lipca 1903; uznawany jest za pierwszego nowoczesnego papieża, który starał się nawiązać kontakt ze współczesnym światem; po ogłoszeniu encykliki Rerum Novarum nazywany „papieżem robotników”.
Źródło: domena publiczna.

Leon XIII oparł swoją doktrynę na neotomizmieneotomizmneotomizmie. Interpretował filozofię św. Tomasza z Akwinu, akcentując problematykę jednostki ludzkiej. Stała się ona podstawą tzw. personalizmupersonalizmpersonalizmu chrześcijańskiego. Leon XIII nie akceptował obu najważniejszych i w największym stopniu kształtujących sposób myślenia w XIX wieku doktryn politycznych, czyli liberalizmu i socjalizmu. Doszedł jednak do wniosku, że przemian społecznych nie da się odwrócić. Uznał, że burżuazjaburżuazjaburżuazja pokonała ostatecznie feudałów, że nie ma powrotu do średniowiecznego modelu współpracy i współrządzenia arystokracji i Kościoła. Zauważył również, że liczebny wzrost proletariatuproletariatproletariatu stawia przed Kościołem nowe wyzwania, dla których trzeba znaleźć nowe rozwiązania. Nie było to łatwe dla przedstawicieli Kościoła i dla samego papieża, ale uznał on konieczność pogodzenia się ze zmianami społecznymi. Postanowił zaproponować nowe rozwiązania, które mogłyby zaspokoić potrzeby robotników, równocześnie odciągając ich od poparcia dla socjalistów, którzy propagowali m.in. ateizm jako jedną z form sprzeciwu wobec idei sojuszu państwa i Kościoła. Dlatego w swoich encyklikach, stanowiących podstawę nauki społecznej Kościoła, zaaprobował niektóre rozwiązania liberalizmu. Zaakceptował system parlamentarny, tolerancję religijną i uznał socjalistyczną tezę o istnieniu wielkiego zróżnicowania społeczeństwa w kapitalizmie.

Zgodnie z doktryną liberalną uznał za słuszną zasadę ograniczonej interwencji państwa w gospodarkę. Głosił konieczność wzmocnienia szacunku państwa dla Kościoła, przypominając „boskie pochodzenie władzy”. Równocześnie potępił ideę rozdziału państwa od Kościoła. Uważał, że własność wspólna jest szkodliwa dla robotnika, zagraża rodzinie, że jej wprowadzenie grozi rozstrojem społecznym. Równocześnie przyznawał robotnikom prawo do tworzenia organizacji zawodowych działających na zasadzie średniowiecznych gildii i cechów. Uważał, że w ten sposób powinna być realizowana zasada solidaryzmu społecznego, definiująca społeczeństwo jako organizm. Każdy powinien w nim działać na rzecz realizacji własnych planów, opierając się na własności prywatnej, równocześnie współpracując z innymi klasami społecznymi. W ten sposób Leon XIII odrzucał marksistowską ideę walki klas. Dostrzegł również obszary życia społecznego, w które mogło ingerować państwo. Uważał, że państwo ma prawo do ochrony zagrożonej własności prywatnej, materialnych warunków pracy robotników, zwłaszcza kobiet i dzieci, i współdecydowania o wysokości płacy robotniczej.

W swojej encyklice Rerum Novarum zaproponował „sprawiedliwą płacę rodzinną”. Miała ona gwarantować robotnikom utrzymanie żony i dzieci oraz dawać możliwość gromadzenia drobnych oszczędności, co umożliwiłoby im dojście do majątku prywatnego. Równocześnie Leon XIII zwracał się przeciwko radykalnej rewolucji społecznej, odwołując się do idei marności życia ziemskiego i rozbudzając nadzieję na życie wieczne. Odwoływał się do solidaryzmu społecznego, dlatego zwolennicy socjalistycznego reformizmu obwołali go „papieżem robotników”.

bg‑green

Zastanów się, w jakim zakresie Leon XIII wprowadził do doktryny Kościoła nowe elementy, a w jakim nawiązywał do tradycji.

Dalsze losy doktryny

Kolejnymi papieżami, którzy kontynuowali i rozszerzali doktrynę Leona XIII, byli Benedykt XV i Pius XI.

RHvrl1PTOAm3k1
Benedykt XV (1854–1922) – włoski duchowny rzymskokatolicki, arcybiskup Bolonii w latach 1907–1914, 258. papież w okresie od 3 września 1914 do 22 stycznia 1922.
Źródło: domena publiczna.

Benedykt XV uważał przemiany burżuazyjno‑demokratyczne za pożądane i nie widział przeszkód we współpracy między partiami chrześcijańsko‑demokratycznymi i socjalistycznymi. Wyraził zgodę na uczestnictwo włoskich katolików w organizacjach politycznych i na tworzenie katolickich ugrupowań partyjnych. Podobnie jak Leon XIII, był przeciwnikiem przemian rewolucyjnych, dlatego głosił, że najlepszym sposobem uniknięcia rewolucji jest pogłębianie procesów demokratyzacyjnych drogą parlamentarną.

R1Ld8Pakd6EFz1
Pius XI – arcybiskup Mediolanu w latach 1921–1922, 259. papież w okresie od 6 lutego 1922 do 10 lutego 1939 i 1. Suweren Państwa Watykańskiego od 7 czerwca 1929 do 10 lutego 1939.
Źródło: domena publiczna.

Kontynuatorem myśli Benedykta XV był papież Pius XI. Jego poglądy można uznać za kontrowersyjne, ponieważ był jednoznacznym przeciwnikiem komunizmu i socjalizmu, zawierał kompromisy z włoskimi faszystami, choć w jednej ze swoich encyklik potępił niektóre hasła tego ruchu. Był twórcą Akcji Katolickiej, organizacji katolików świeckich. Jego celem było podporządkowanie Kościołowi niektórych sfer życia społecznego, w tym prawa rodzinnego. Jednocześnie akceptował kapitalizm i jego zasady własności prywatnej rozdzielanej w miarę sprawiedliwie między burżuazję i proletariat. Był zwolennikiem przekształcenia walki klas w spór mający na celu dążenie do sprawiedliwości społecznejsprawiedliwość społecznasprawiedliwości społecznej. W sporze tym rozjemcą miało być kapitalistyczne państwo, wspomagane przez związki zawodowe.

RwI0VoCqayWG51
Pius XII – włoski duchowny rzymskokatolicki, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej w latach 1930–1939, kamerling w latach 1935–1939, 260. papież i 2. Suweren Państwa Watykańskiego od 2 marca 1939 do 9 października 1958; jako papież w latach 1944–1958 pełnił obowiązki sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej.
Źródło: domena publiczna.

Podobną linię, jeśli chodzi o spojrzenie na stosunki między obywatelem a państwem, prezentował papież Pius XII. Przede wszystkim głosił konieczność obrony cywilizacji chrześcijańskiej przed liberalizmem, marksizmem, absolutyzmem państwowym i dyktaturą państwową. Przemawiał również w obronie godności człowieka i wzywał do zjednoczenia Europy. Podobnie jak Pius XI, podkreślał zasadę subsydiarnego charakteru państwa w zakresie organizowania produkcji. Uważał, że państwo powinno ograniczyć działania interwencjonistyczne w sferze gospodarki i należy zostawić tę sferę burżuazji, organizacjom związkowym i rodzinom. Równocześnie krytykował zarówno nadmierne kumulowanie własności, jak i zbyt daleko idące tworzenie spółdzielni i przejmowanie własności przez państwo.

bg‑green

Zastanów się, w jaki sposób kolejni papieże rozwinęli doktrynę zaproponowaną przez Leona XIII.

Podsumowanie

W ten sposób kolejni papieże stworzyli spójną doktrynę, humanitarną i powszechną. Idee społeczne chrześcijańskiej demokracji oparte są na założeniach chrześcijaństwa. Jednak w przeciwieństwie do dogmatów religijnych nauka społeczna Kościoła zmienia się zależnie od sytuacji w realnym świecie. Jej integralny charakter przejawia się w spójności wewnętrznej oraz zdolności asymilowania dla własnych potrzeb osiągnięć naukowych i akceptowalnych dla Kościoła treści innych doktryn politycznych. Dla zrozumienia doktryny chrześcijańsko‑demokratycznej trzeba pamiętać o wierze w podporządkowanie życia doczesnego życiu wiecznemu. Jej humanitaryzm przejawia się w personalizmie, czyli podkreśleniu naczelnej wartości człowieka w jego wymiarze doczesnym, fizycznym i duchowym. Solidaryzm społeczny, który głoszą zwolennicy tej doktryny, nakłada na społeczeństwo obowiązek umożliwienia jednostce zaspokojenia wszystkich tych potrzeb. Powszechność doktryny przejawią się w tym, że każdy człowiek może przyjąć i realizować jej założenia.

Słownik

burżuazja
burżuazja

określenie zaczerpnięte z rewolucji francuskiej, charakteryzujące francuskie mieszczaństwo i jednostki wykonujące wolne zawody; w XIX wieku rozszerzone na wszystkich obywateli posiadających majątki w miastach i właścicieli fabryk

hedonizm
hedonizm

(z gr. hedone – rozkosz) doktryna etyczna, w której najwyższą wartością w życiu człowieka jest przyjemność i dążenie do jej zaspokojenia

neotomizm
neotomizm

kierunek filozoficzny w katolickiej nauce społecznej Kościoła, rozwijający myśl św. Tomasza z Akwinu

personalizm
personalizm

współczesny nurt filozoficzny stawiający w centrum zainteresowania człowieka i jego potrzeby; idee personalizmu chrześcijańskiego nawiązują do myśli filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, który również wskazywał na znaczenie jednostki w świecie; Akwinata postulował wyjątkowość jednostki ludzkiej w dziele stworzenia – uważał, że jest ona nierozłączną jednością składającą się z duszy i ciała, stanowiąc wyjątek wśród innych bytów

proletariat
proletariat

w starożytnym Rzymie biedni obywatele żyjący na koszt państwa; w doktrynie komunistycznej – klasa robotnicza

sprawiedliwość społeczna
sprawiedliwość społeczna

spełnia funkcję kryterium oceny stosunków społecznych, różnie rozumiana w różnych doktrynach politycznych