Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem dokumentu ONZ dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Czy na podstawie jego wytycznych można budować państwo celów? Które z jego elementów mają potencjał do kształtowania takiego państwa?
Zapoznaj się z tekstem dokumentu ONZ dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Czy na podstawie jego wytycznych można budować państwo celów? Które z jego elementów mają potencjał do kształtowania takiego państwa?
Rp9AbVPHSn05O
(Uzupełnij).

Czym jest zrównoważony rozwój?

RNyW572zpP0n01
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę z mapą świata. Na jej tle widoczne są liczne, ludzkie, podniesione ku górze dłonie. Opis: 1. Zrównoważony rozwój został zdefiniowany jako taki, który odpowiada obecnym potrzebom ludzi bez ograniczania przyszłym pokoleniom możliwości do zaspokojenia swoich potrzeb., 2. Zrównoważony rozwój wymaga podjęcia wspólnego wysiłku w budowę zrównoważonej i odpornej na skutki katastrof przyszłości dla wszystkich ludzi na świecie oraz naszej planety., 3. Dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju konieczna jest spójność trzech kluczowych elementów: wzrostu gospodarczego, inkluzji społecznej i ochrony środowiska. Są one wzajemnie połączone i wszystkie są niezwykle istotne dla osiągnięcia dobrobytu poszczególnych osób i całych społeczeństw., 4. Zlikwidowanie ubóstwa we wszystkich jego formach jest niezbędnym warunkiem dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Aby tak się stało, potrzebna jest promowanie zrównoważonego, inkluzywnego i równego wzrostu ekonomicznego; tworzenie większych szans dla wszystkich ludzi i redukcja nierówności; umożliwienie osiągnięcia podstawowego standardu życia, budowa sprawiedliwego rozwoju społecznego i społeczeństwa inkluzywnego; oraz promowanie zintegrowanego i zrównoważonego zarządzania surowcami naturalnymi i ekosystemami.
R1FGbgrZQQZhn1
Ćwiczenie 1
Jakie znaczenie mają cele zrównoważonego rozwoju dla ludzi? Możliwe odpowiedzi: 1. Zrównoważony rozwój musi odpowiadać obecnym potrzebom ludzi i przyszłym pokoleniom ., 2. text=Zlikwidowanie ubóstwa we wszystkich nie jest niezbędnym warunkiem dla osiągnięcia rozwoju. Potrzebne jest promowanie wzrostu ekonomicznego lecz bez konieczności osiągnięcia podstawowego standardu życia, 3. Zrównoważony rozwój ma na celu stworzenie zrównoważonej i odpornej na skutki katastrof przyszłości., 4. Zrównoważony rozwój musi odpowiadać obecnym potrzebom ludzi i przyszłym pokoleniom ., 5. Dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju konieczne są: wzrostu gospodarczego, zgoda polityczna, zapobieganie eskalacji konfliktów zbrojnych.
Polecenie 2

Dlaczego zlikwidowanie ubóstwa, przyjmując założenia filozoficzne Kanta, miałoby być rozwiązaniem wielu innych problemów społecznych? Czy potrafisz podać przykład takiego rozwiązania?

R18igjJIq3ebc
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Czy państwa celów tworzone w poniższy sposób przypominają w jakiś sposób formę utopii? Które z powyższych fragmentów o tym świadczą?

Czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju?

1.

193 państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych osiągnęło konsensus w sprawie dokumentu końcowego nowej agendy zrównoważonego rozwoju zatytułowanej „Przekształcanie naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”, która zawiera 17 Celów i 169 zadań.

2.

Światowi przywódcy oficjalnie przyjmą tą powszechną, zintegrowaną i transformatywną agendę we wrześniu na Szczycie Zrównoważonego Rozwoju, by pobudzić działania mające doprowadzić do wyeliminowania ubóstwa i budowy bardziej zrównoważonego świata w przeciągu następnych 15 lat.

3.

Podwaliny nowej agendy stanowią osiągnięcia Milenijnych Celów Rozwoju (Millennium Development Goals), które zostały przyjęte w 2000 roku i wyznaczały kierunek działaniom rozwojowym przez ostatnie 15 lat. Milenijne Cele Rozwoju udowodniły, że globalne cele mogą przyczynić się do wydobycia z ubóstwa miliony ludzi na całym świecie.

4.

Nowe Cele są częścią ambitnej, śmiałej agendy zrównoważonego rozwoju, która skupia się na trzech spójnych elementach zrównoważonego rozwoju: wzroście gospodarczym, inkluzywności społecznej i ochronie środowiska.

5.

Cele Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) i zadania z nimi związane mają globalny charakter i mogą być realizowane na całym świecie, biorąc pod uwagę różne warunki poszczególnych krajów, ich możliwości i poziom rozwoju oraz zgodność z  krajowymi strategiami i priorytetami.

6.

Cele Zrównoważonego Rozwoju są efektem trzyletniego i przejrzystego procesu ich opracowywania, w którym wzięły udział wszystkie zainteresowane strony oraz został uwzględniony głos zwykłych ludzi. Są one wynikiem bezprecedensowego porozumienia 193 państw członkowskich ONZ dotyczącego priorytetów zrównoważonego rozwoju. Cele mają wsparcie społeczeństwa obywatelskiego, biznesu, parlamentarzystów i innych stron na całym świecie. Decyzja o rozpoczęciu procesu opracowania Celów Zrównoważonego Rozwoju została podjęta przez państwa członkowskie ONZ  na Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zrównoważonego Rozwoju (Rio+20), która odbyła się w Rio de Janeiro w czerwcu 2012 roku.

Rx8S8QlFhVcl1
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przyjrzyj się schematowi i zastanów się, czy cele zrównoważonego rozwoju mogą zostać uzgodnione z filozofią Kanta. Następnie spróbuj odpowiedzieć na pytania w poleceniu 5.

R1UO7SkL68qdx
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat kołowy. Na samej górze znajduje się symboliczna postać kobiety i mężczyzny (oznaczona numerem 1). Idąc w prawą stronę widoczny jest kolejny symbol planety Ziemi (oznaczony numerem 2). Jako kolejny występuje symbol fabryki (oznaczony numerem 3). Następny jest symbol serca (oznaczony numerem 4). Na końcu widać symbol dwóch dłoni w uścisku (oznaczony numerem 5). Opis: 1. Ludzie jesteśmy zdeterminowani do wyeliminowania ubóstwa i głodu we wszystkich ich formach i wymiarach oraz zapewnić wszystkim ludziom możliwość wykorzystania swojego potencjału z godnością, w zdrowym środowisku i zgodnie z zasadą równości., 2. Nasza planeta chcemy chronić Ziemię przed pogarszającym się stanem środowiska poprzez zrównoważoną konsumpcję i produkcję, zrównoważone zarządzanie surowcami naturalnymi i podejmowanie pilnych działań przeciwdziałając zmianom klimatycznym, wspierając potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń., 3. Dobrobyt chcemy zapewnić wszystkim ludziom godne i satysfakcjonujące życie oraz sprawić by rozwój gospodarczy, społeczny i technologiczny zachodził w zgodzie z naturą., 4. Pokój na świecie budujemy pokojowe, jak i inkluzywne społeczeństwa, wolne od strachu i przemocy. Nie ma zrównoważonego rozwoju bez pokoju, jak i nie ma pokoju bez zrównoważonego rozwoju., 5. Partnerstwo zmobilizujemy środki potrzebne do wdrożenia tej agendy poprzez rewitalizację globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w duchu wzmocnionej globalnej solidarności, skupionego w szczególności na potrzebach najbiedniejszych osób i najbardziej wrażliwych grupach, oraz we współpracy wszystkich państw, stron i ludzi na całym świecie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5

Spróbuj przedstawić powyższe założenia, w sposób, który przedstawiłby wizję państwa celów Kanta.

R10VRr8UhP8yb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R5g0Z3dFtn62U
(Uzupełnij).

onz Źródło: Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, Zrównoważony Rozwój i Cele Zrównoważonego Rozwoju, 24.09.2015 r..

Ćwiczenie 2

Zaznacz fragmenty tekstu tak, by przedstawiały zastosowanie stanowiska filozoficznego Kanta do idei zrównoważonego rozwoju.

R7z3nYc7E0bn2
Inspirując się filozofią Kanta można uznać ideę zrównoważonego rozwoju za ideę regulatywnąodniesienie do świata noumenów, która jest postulatem dla działania lub jego brakupraktycznego. Idea ta uznaje za pewne określony fakt lub rozwiązanie problemumożliwość. Odnosi się ona do całości świata w jego złożoności, który w trakcie poznania jest odsłaniany po części. Jej wewnętrzną siłą jest wymóg pojawienia się określonych zachowań ludzisił politycznych,których celem jest osiąganie w zmieniającym się świecie ekologicznych zachowańobiektywnego dobrostanu jednostek, społeczności i środowiska.
R1cMgZRXOffoA
Ćwiczenie 3
Dopasuj elementy idei do poszczególnych koncepcji Kanta. uniwersalne prawo moralne Możliwe odpowiedzi: 1. powszechność norm jako podstawa porządku moralnego, 2. ochrona autonomii i wolności wszystkich ludzi, 3. promowanie człowieczeństwa, 4. człowiek jako członek i zwierzchnik państwa, 5. powszechność prawa, 6. norma personalistyczna, 7. reguła działania woli, 8. podmiot jako czynnik prawodawczy, 9. podmiotowe traktowanie innych ludzi inni jako cel Możliwe odpowiedzi: 1. powszechność norm jako podstawa porządku moralnego, 2. ochrona autonomii i wolności wszystkich ludzi, 3. promowanie człowieczeństwa, 4. człowiek jako członek i zwierzchnik państwa, 5. powszechność prawa, 6. norma personalistyczna, 7. reguła działania woli, 8. podmiot jako czynnik prawodawczy, 9. podmiotowe traktowanie innych ludzi państwo celów Możliwe odpowiedzi: 1. powszechność norm jako podstawa porządku moralnego, 2. ochrona autonomii i wolności wszystkich ludzi, 3. promowanie człowieczeństwa, 4. człowiek jako członek i zwierzchnik państwa, 5. powszechność prawa, 6. norma personalistyczna, 7. reguła działania woli, 8. podmiot jako czynnik prawodawczy, 9. podmiotowe traktowanie innych ludzi
RWWgdUD3wQoC3
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami, tak, aby przedstawiał zastosowanie myśli Kanta we współczesności. Za 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr Kant uważał republikanizm. Idealny ustrój powinien być oparty na zasadach 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr, 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr, ale zarazem 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr wszystkich od jednego. Filozof twierdził, że ciężar 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr i wszystkich jej kosztów i skutków spada na obywateli. Dlatego społeczność musi głęboko przemyśleć taką możliwość zanim podejmie taki krok. Możliwość wybuchnięcia konfliktu maleje z powodu obaw 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr. Gdy wojnę wypowiada rząd, który nie zważając na 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr podejmuje ważne decyzje bez aprobaty narodu. Innym aspektem poruszonym przez Kanta to „gościnność”. Twierdzi on, iż nikt pierwotnie nie ma 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr do przebywania w jakimś miejscu, aniżeli 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr. 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr traktowanie obcokrajowców przyczynia się do zbliżenia ludzkości do 1. wolności, 2. niezależności, 3. równości, 4. upadku, 5. ustroju kosmopolitycznego, 6. rządu, 7. Przychylne, 8. najlepszy ustrój obywatelski, 9. społeczeństwa, 10. większego prawa, 11. Przyjazne i tolerancyjne, 12. najgorszy ustrój obywatelski, 13. prawa do zasiedlania państwa przez cudzoziemców, 14. ktoś inny, 15. obywatel państwa, 16. produkcji, 17. opinię przedstawicieli miast, 18. wojny, 19. możliwości, 20. opinię publiczną, 21. zależności, 22. sprawiedliwego podziału dóbr.
Praca domowa

Na podstawie przedstawionego materiału oraz swojej wiedzy o filozofii politycznej i etyce Kanta rozważ, co to znaczy, że istoty rozumne nie powinny traktować innych jako środków, lecz zawsze jako cel sam w sobie.

R1XIfzXM6RYXY
(Uzupełnij).