Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie akt II dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem II dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Rv7UCUdZDEVgT
W jaki sposób konstrukcja przestrzeni i scenografia ukazuje przemiany społeczne? (Uzupełnij). Jakimi środkami posłużył się autor dla osiągnięcia efektu groteskowego? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią dialogi bohaterów? (Uzupełnij). W jaki sposób ukazana została rewolucja szewców? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Przeczytaj uważnie akt III dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem III dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RYkGCyjx9srUw
W jaki sposób scharakteryzowane zostały nowe postacie pojawiające się na scenie i jaką funkcję pełnią? (Uzupełnij). Jak zmieniają się relacje między bohaterami? (Uzupełnij). Czemu służy podważanie iluzji scenicznej? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij).
1