Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego zawierającego informacje na temat mitów. Zwróć uwagę na te cechy, które odnoszą się także do mitów współczesnych. Wynotuj je.
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego zawierającego informacje na temat mitów. Zwróć uwagę na te cechy, które odnoszą się także do mitów współczesnych. Wynotuj je.
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego zawierającego informacje na temat mitów. Zwróć uwagę na te cechy, które odnoszą się także do mitów współczesnych. Wynotuj je.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym zawierającym informacje na temat mitów. Zwróć uwagę na te cechy, które odnoszą się także do mitów współczesnych. Wynotuj je.
R15GkdsEaT0Xr
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Podaj inne przykłady mitów historycznych, narodowych, politycznych, regionalnych, ponadnarodowych niż te, które zostały zapisane na schemacie.
R1MI9lQMI09Ha
(Uzupełnij).
R1bxYn1qKpNm01
Schemat blokowy prezentujący informacje o mitach. Głównym hasłem są mity. Od tego hasła odchodzą dwa ramiona: rodzaje i funkcje mitów współczesnych. Od bloku rodzaje odchodzą cztery ramiona: współczesne, czyli nowożytne (historyczne, narodowe, polityczne, regionalne, ponadnarodowe), starożytne, archaiczne, religii monoteistycznych. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. funkcje mitów współczesnych – integrowanie społeczności dzięki stworzeniu określonego systemu przekonań (np. funkcjonujący w Związku Sowieckim mit o nieomylności Józefa Stalina oraz o ZSRS jako „raju na ziemi”) – ułatwianie adaptowania się jednostki w społeczeństwie poprzez korzystanie z podobnego tłumaczenia zjawisk – podawanie wzorów zachowań (np. amerykański mit „od pucybuta do milionera” zachęcał do przedsiębiorczości) – inspirowanie artystów – budowanie podstaw ideologii i sankcjonowanie przywilejów pewnych grup ludzi (np. mit o wyższości jednej rasy nad inną), 2. mity współczesne Odnoszą się do znanej rzeczywistości, wydarzeń aktualnych, niekiedy są tożsame z czasem ich opowiadania, mogą odnosić się do wydarzeń aktualnych, a nawet takich, które dopiero mają się wydarzyć (np. mity dotyczące końca świata), bohaterami mitów są znane osoby, sportowcy, politycy, są nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania, sięgają po badania czy statystyki, aby przedstawić dane zjawisko jako racjonalne, wydarzenia tak są przedstawiane, aby zdobyć ufność odbiorców wówczas mit funkcjonuje w świadomości społecznej nawet wtedy, jeśli przedstawia fakty niezgodne z naukowymi ustaleniami; rytuał wpływa na wzmocnienie mitów (dzieje się tak dzięki uczestnictwu w pewnych zachowaniach, np. wspólnych pochodach, akcjach społecznych., 3. mity historyczne Nie powstały w czasach współczesnych, jednak są obecnie przypominane. Powstają również ich nowe wersje, sięgające do konkretnego wydarzenia z przeszłości, którym stara się wytłumaczyć sytuację obecną., 4. mity historyczne Przykłady: – mit sarmaty z XVII wieku, – mit rewolucji przemysłowej w Anglii z XVIII wieku, 5. mity narodowe Główny wątek mitów narodowych dotyczy danego narodu czy grupy narodowej, 6. mity narodowe Przykład: – mit mesjanizmu polskiego, 7. mity polityczne Są sposobem na powstanie nowych idei. Bazują na fałszywym i złudnym myśleniu. Tworzone najczęściej przez polityków, dają możliwość legitymizacji władzy, a także wpływania na swój elektorat i w konsekwencji postępowania według zasad przedstawianych w micie. Odgrywają poważną rolę w życiu publicznym i wpływają na społeczeństwo., 8. mity polityczne Przykłady: – mit wielkiej wojny ojczyźnianej w ZSRS, – mit okrągłego stołu, 9. mity regionalne Głównym ich tematem jest wyodrębnienie jakiegoś aspektu, który dotyczy tylko jednego wybranego obszaru lub/i społeczności., 10. mity regionalne Przykład: – mit kresów wschodnich, 11. mity ponadnarodowe Dotyczą najczęściej podmiotów, które są większe niż państwo narodowe lub narodu w kontekście sytuacji międzynarodowej lub organizacji międzynarodowych., 12. mity ponadnarodowe Przykład: – mit Unii Europejskiej, 13. mity starożytne Obecne w cywilizacjach starożytnych, dotyczyły głównie tematyki religijnej, wyjaśniały m.in. zmiany pór roku albo powstanie jakiegoś rodu. Ukazywały niezwykłe wydarzenia, bohaterami są bogowie, bohaterowie, królowie. Są nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania. Nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy. Wydarzenia tak są przedstawiane, aby zdobyć ufność odbiorców; stanowiły element wierzeń religijnych i wymagały określonych zachowań (rytuałów)., 14. mity archaiczne Obecne wśród ludów pierwotnych, wydarzenia dzieją się w odległej przeszłości, przed udokumentowaną historią i wskazywały na początek jakiegoś zjawiska. Ukazywały wydarzenia niezwykłe, niecodzienne, nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy; stanowiły element wierzeń i wymagały określonych zachowań (rytuałów)., 15. mity religii monoteistycznych Wykreowane przez chrześcijaństwo, islam i judaizm, były nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania, nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy; stanowiły element wierzeń religijnych i wymagały określonych zachowań (rytuałów).
Schemat blokowy prezentujący informacje o mitach. Głównym hasłem są mity. Od tego hasła odchodzą dwa ramiona: rodzaje i funkcje mitów współczesnych. Od bloku rodzaje odchodzą cztery ramiona: współczesne, czyli nowożytne (historyczne, narodowe, polityczne, regionalne, ponadnarodowe), starożytne, archaiczne, religii monoteistycznych. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. funkcje mitów współczesnych – integrowanie społeczności dzięki stworzeniu określonego systemu przekonań (np. funkcjonujący w Związku Sowieckim mit o nieomylności Józefa Stalina oraz o ZSRS jako „raju na ziemi”) – ułatwianie adaptowania się jednostki w społeczeństwie poprzez korzystanie z podobnego tłumaczenia zjawisk – podawanie wzorów zachowań (np. amerykański mit „od pucybuta do milionera” zachęcał do przedsiębiorczości) – inspirowanie artystów – budowanie podstaw ideologii i sankcjonowanie przywilejów pewnych grup ludzi (np. mit o wyższości jednej rasy nad inną), 2. mity współczesne Odnoszą się do znanej rzeczywistości, wydarzeń aktualnych, niekiedy są tożsame z czasem ich opowiadania, mogą odnosić się do wydarzeń aktualnych, a nawet takich, które dopiero mają się wydarzyć (np. mity dotyczące końca świata), bohaterami mitów są znane osoby, sportowcy, politycy, są nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania, sięgają po badania czy statystyki, aby przedstawić dane zjawisko jako racjonalne, wydarzenia tak są przedstawiane, aby zdobyć ufność odbiorców wówczas mit funkcjonuje w świadomości społecznej nawet wtedy, jeśli przedstawia fakty niezgodne z naukowymi ustaleniami; rytuał wpływa na wzmocnienie mitów (dzieje się tak dzięki uczestnictwu w pewnych zachowaniach, np. wspólnych pochodach, akcjach społecznych., 3. mity historyczne Nie powstały w czasach współczesnych, jednak są obecnie przypominane. Powstają również ich nowe wersje, sięgające do konkretnego wydarzenia z przeszłości, którym stara się wytłumaczyć sytuację obecną., 4. mity historyczne Przykłady: – mit sarmaty z XVII wieku, – mit rewolucji przemysłowej w Anglii z XVIII wieku, 5. mity narodowe Główny wątek mitów narodowych dotyczy danego narodu czy grupy narodowej, 6. mity narodowe Przykład: – mit mesjanizmu polskiego, 7. mity polityczne Są sposobem na powstanie nowych idei. Bazują na fałszywym i złudnym myśleniu. Tworzone najczęściej przez polityków, dają możliwość legitymizacji władzy, a także wpływania na swój elektorat i w konsekwencji postępowania według zasad przedstawianych w micie. Odgrywają poważną rolę w życiu publicznym i wpływają na społeczeństwo., 8. mity polityczne Przykłady: – mit wielkiej wojny ojczyźnianej w ZSRS, – mit okrągłego stołu, 9. mity regionalne Głównym ich tematem jest wyodrębnienie jakiegoś aspektu, który dotyczy tylko jednego wybranego obszaru lub/i społeczności., 10. mity regionalne Przykład: – mit kresów wschodnich, 11. mity ponadnarodowe Dotyczą najczęściej podmiotów, które są większe niż państwo narodowe lub narodu w kontekście sytuacji międzynarodowej lub organizacji międzynarodowych., 12. mity ponadnarodowe Przykład: – mit Unii Europejskiej, 13. mity starożytne Obecne w cywilizacjach starożytnych, dotyczyły głównie tematyki religijnej, wyjaśniały m.in. zmiany pór roku albo powstanie jakiegoś rodu. Ukazywały niezwykłe wydarzenia, bohaterami są bogowie, bohaterowie, królowie. Są nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania. Nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy. Wydarzenia tak są przedstawiane, aby zdobyć ufność odbiorców; stanowiły element wierzeń religijnych i wymagały określonych zachowań (rytuałów)., 14. mity archaiczne Obecne wśród ludów pierwotnych, wydarzenia dzieją się w odległej przeszłości, przed udokumentowaną historią i wskazywały na początek jakiegoś zjawiska. Ukazywały wydarzenia niezwykłe, niecodzienne, nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy; stanowiły element wierzeń i wymagały określonych zachowań (rytuałów)., 15. mity religii monoteistycznych Wykreowane przez chrześcijaństwo, islam i judaizm, były nośnikiem określonych norm i wzorów postępowania, nie dążyły do zgodnego z racjonalnością wyjaśniania zjawisk, odwoływały się do emocji, wartościując pewne postawy; stanowiły element wierzeń religijnych i wymagały określonych zachowań (rytuałów).
Źródło: Szymon Cyprian Czupryński, Przemiany mitów i mitologizacja w warunkach tworzenia się społeczeństwa pluralistycznego na przykładzie mieszkańców Białegostoku, Białystok 2015, s. 15.