Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną siódmą i dziewiątą aktu drugiego i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze sceną siódmą i dziewiątą aktu drugiego i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
RnzhYcoKJ4368
Jakimi środkami literackimi posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci? (Uzupełnij). W jaki sposób pojawiają się i istnieją poszczególne postaci dramatu? (Uzupełnij). Jakie znaczenie symboliczne posiadają widma Stańczyka i Rycerza? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Na podstawie uważnej lektury scen 33, 36 i 37 aktu III odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.

R1CTPdWtaazoa
Jakimi środkami zbudowany został nastrój poszczególnych scen? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Jaki charakter i znaczenie symboliczne ma postać Chochoła? (Uzupełnij).
1