Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną siódmą i dziewiątą aktu drugiego i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze sceną siódmą i dziewiątą aktu drugiego i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
RnzhYcoKJ4368
Jakimi środkami literackimi posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci? (Uzupełnij). W jaki sposób pojawiają się i istnieją poszczególne postaci dramatu? (Uzupełnij). Jakie znaczenie symboliczne posiadają widma Stańczyka i Rycerza? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Na podstawie uważnej lektury scen 33, 36 i 37 aktu III odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.

R1CTPdWtaazoa
Jakimi środkami zbudowany został nastrój poszczególnych scen? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Jaki charakter i znaczenie symboliczne ma postać Chochoła? (Uzupełnij).
1