Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm takiego utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie akt II dramatu Nora Henryka Ibsena i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem II dramatu Nora Henryka Ibsena i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RKci0sfXPVZRA
Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią dialogi postaci? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają obrazy i rekwizyty składające się na scenografię? (Uzupełnij). Jakimi środkami posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci? (Uzupełnij). Jakie relacje panują pomiędzy parą głównych bohaterów? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Przeczytaj uważnie akt III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

R9Jbx0x0wWCu8
Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią rekwizyty? (Uzupełnij). Czy postacie zachowują się zgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym? (Uzupełnij). Jak można określić motywacje działań bohaterów? (Uzupełnij). Jak zmieniają się w toku akcji relacje między bohaterami? (Uzupełnij).
1