Schemat
Zapoznaj się ze schematem i na jego podstawie uzupełnij tabelę dotyczącą cech sądów (wstaw plus lub minus).
Nie są one powszechne – przytoczony sąd odnosi się tylko do konkretnej watahy, która poddana została obserwacji. Czego dotyczą? Zjawiska. Sądy syntetyczne a posteriori odnoszą się do zjawisk, czyli do tego, co jest przedmiotem doświadczenia. Według Kanta przedmiot poznania jest konstytuowany przez podmiot. Za tę aktywną stronę procesu poznania odpowiadają aprioryczne formy poznania – formy naoczności i kategorie intelektu. Co umożliwia syntezę? W swojej filozofii poznania Kant oddziela to, co uchwytywane w doświadczeniu, czyli przedmiot, od apriorycznych form, za pomocą których jest on uchwytywany przez podmiot. To właśnie owe aprioryczne formy są podstawą syntezy. Polega ona na po pierwsze na tym, że dany przedmiot ujmowany jest w przestrzeni i czasie, po drugie zaś – na uchwytywaniu zależności między przedmiotami, np. przyczynowości. Czyste formy naoczności: Przestrzeń i czas są apriorycznymi formami naoczności (lub zmysłowości), które pozwalają nam doświadczać przedmiotów empirycznych. A priori: Sąd syntetyczny a priori to taki, który po pierwsze poszerza naszą wiedzę, a po drugie jest niezależny od doświadczenia. Przykładem tego rodzaju sądu jest „2 + 2 = 4”, który bez wątpienia poszerza naszą wiedzę – liczba cztery nie zawiera się bowiem w pojęciu liczby dwa. Musimy dodać do liczby dwa informację, że jeśli dodamy do niej dwa, otrzymamy cztery.
Sąd ten nie wywodzi się jednak z doświadczenia. Aby wiedzieć, ile osobników liczy interesująca nas wataha, musimy dokonać jej obserwacji i policzyć osobniki, jednak by mieć absolutną pewność, że 2 + 2 = 4, nie musimy przeprowadzać żadnego doświadczenia – jego wynik byłby z góry wiadomy. Jest to więc sąd a priori.
Tego rodzaju sądy poszerzają więc naszą wiedzę, lecz w odróżnieniu od sądów syntetycznych a posteriori są pewne i powszechne. Kant dowodzi, że są one możliwe, ponieważ odnoszą się do apriorycznych form poznania. Czego dotyczą? Aprioryczne formy poznania: Przedmiot poznania ustanawiany jest przez aprioryczne formy poznania. To one nadają strukturę naszemu poznaniu. Sądy syntetyczne a priori odnoszą się zatem do tych czystych, niezależnych od doświadczenia form czystego rozumu. Sąd „2 + 2 = 4” nie odnosi się więc do żadnych uchwytnych empirycznie przedmiotów, ale do czystych form przestrzeni i czasu, za pomocą których podmiot uchwytuje dopiero to, co empirycznie dane. Co umożliwia syntezę? Kategorie intelektu: Kategorie intelektu pozwalają nam odnieść się do rzeczywistości poznawanej empirycznie, tak jak np. sąd: „Każda akcja wywołuje reakcję”. Wszystkie sądy tego rodzaju odwołują się do apriorycznych kategorii rozsądku. Kant podzielił je na cztery grupy: kategorie ilości, jakości, stosunku i modalności.
Według legendy idea grawitacji przyszła do głowy Isaacowi Newtonowi, kiedy na głowę spadło mu jabłko. W wyniku swoich badań uczony sformułował prawo powszechnego ciążenia. Załóżmy, że historia z jabłkiem jest prawdą, i spójrzmy, jakie sądy formułował kolejno Newton. Ostatni sąd wyraża prawo powszechnego ciążenia.
[1] Ruch tego jabłka skierowany jest w kierunku centrum Ziemi.
[2] Wszystkie jabłka spadają w kierunku centrum Ziemi.
[3] Ziemia przyciąga każde posiadające masę ciało z pewną siłą, której wartość rośnie wraz z iloczynem mas Ziemi oraz tego ciała, maleje zaś wraz z ilorazem odległości pomiędzy nimi.
[4] Każdy obiekt we wszechświecie przyciąga każdy inny obiekt z siłą, której wartość rośnie z iloczynem ich mas, a maleje z ilorazem odległości pomiędzy nimi.
Wskaż różnice między tymi czterema sądami. Czy znajdują się wśród nich sądy analityczne? Które są a posteriori, a które a priori? Na tej podstawie zastanów się, czy nauka może istnieć bez sądów syntetycznych a priori.