Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego i porównaj sposoby odróżnienia człowieka od innych zwierząt w ujęciu Romana Ingardena i Karola Wojtyły.
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego i porównaj sposoby odróżnienia człowieka od innych zwierząt w ujęciu Romana Ingardena i Karola Wojtyły.
R1CZpBvEe7RYE
(Uzupełnij).
RZ0b0qcvVzJw01
Ilustracja interaktywna ukazuje schemat blokowy o tytule Roman Ingarden. Na górze schematu znajdują się dwa bloki: człowiek oraz inne zwierzęta. Od bloku człowiek, w dół prowadzi strzałka do bloku kultura. Tu dochodzi do rozejścia na trzy kolejne bloki: sztuka, wiedza, narzędzia. Wszystkie one prowadzą do bloku wartości (piękno, prawda, dobro, sprawiedliwość). Od bloku inne zwierzęta, w dół prowadzi strzałka do bloku nauka. Od nauki zaczyna się rozgałęzienie na bloki: narzędzia i wytwory. A z kolei narzędzia prowadzą do bloku wartości (piękno, prawda, dobro, sprawiedliwość). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Kultura. Świat ludzkich działań, instytucji, wartości i przedmiotów stworzonych przez człowieka., 2. Nauka. Świat przyrody, obejmujący elementy przyrody ożywionej i nieożywionej, 3. Sztuka. Część kultury wytwarzana przez człowieka w celu doznania wartości artystycznych (piękna)., 4. Wiedza. Zbiór informacji gromadzonych i przekazywanych sobie przez ludzkość., 5. Narzędzia. Przedmioty służące zwierzętom (w tym ludziom) do przekształcania i dostosowywania się do warunków natury oraz ludziom do tworzenia kultury., 6. Wytwory. Wszystkie przedmioty (także niematerialne) będące efektem działań zwierząt (w tym ludzi)., 7. Wartości. Szczególne byty ujawniające się w świecie ludzkich działań i ludzkiej kultury.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1R1uz3ExmyDs1
Ilustracja interaktywna ukazuje schemat blokowy o tytule Karol Wojtyła. Na górze schematu znajdują się dwa bloki: osoba oraz jednostka. Od bloku osoba, w dół prowadzi strzałka do bloków: rozumność i podmiotowość. Rozumność i podmiotowość prowadzi di życia wewnętrznego, dodatkowo podmiotowość do życia zmysłowego. Życie wewnętrzne prowadzi do życia duchowego. Tu dochodzi do rozejścia na dwa kolejne bloki: prawda i dobro. Prawda prowadzi di przyczyny bytu, a dobro do dobrego postępowania. Od górnego bloku inne zwierzęta prowadzi strzałka do jednostki, potem do bezosobowości i życia zmysłowego. Opis poszczególnych punktów znajdujących się na schemacie: 1. Osoba. Rozumny, odrębny od świata rzeczy podmiot – człowiek z jego indywidualną świadomością., 2. Jednostka. Osobnik danego gatunku; rozumność – zdolność posługiwania się rozumem, świadomością., 3. Rozumność. Zdolność posługiwania się rozumem, świadomością., 4. Podmiotowość. Świadoma sprawczość, zdolność do rozumnego działania., 5. Bezosobowość. Brak cech osobowych wynikający z braku zdolności myślenia pojęciowego., 6. Życie wewnętrzne. Świadomie przeżywane życie psychiczne., 7. Życie zmysłowe. Przeżywane doznania zmysłowe i dążenia., 8. Życie duchowe. Przeżywanie doświadczania rzeczywistości w relacji wobec transcendencji i wartości., 9. Prawda. Najwyższa wartość poznawcza., 10. Dobro Najwyższa wartość etyczna., 11. Przyczyny bytu. Bytowa podstawa rzeczywistości., 12. Dobre postępowanie. Postępowanie dążące do realizacji dobra.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.