Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1DZCY6U4ChII1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj pojęciom człowiekzwierzę ich charakterystyczne cechy wspólne dla myśli Ingardena i Wojtyły. Człowiek Możliwe odpowiedzi: 1. wartości, 2. jednostkowość, 3. podmiotowość, 4. natura, 5. zmysłowość, 6. świadomość Zwierzęta Możliwe odpowiedzi: 1. wartości, 2. jednostkowość, 3. podmiotowość, 4. natura, 5. zmysłowość, 6. świadomość
R1EJkgRqC8IQP1
Ćwiczenie 2
Podstawową różnicą pomiędzy człowiekiem a innymi zwierzętami w ujęciu Ingardena jest... Możliwe odpowiedzi: 1. opanowywanie przyrody., 2. wytwarzanie przedmiotów., 3. przystosowanie przyrody do swoich potrzeb., 4. tworzenie nowej rzeczywistości.
R1UpAE8gTry291
Ćwiczenie 3
Podstawową różnicą pomiędzy człowiekiem a innymi zwierzętami w ujęciu Wojtyły jest... Możliwe odpowiedzi: 1. przynależność do świata przedmiotowego., 2. zmysłowość., 3. dążenie do zaspokojenia potrzeb., 4. życie duchowe.
ROobkR1A2aINC1
Ćwiczenie 4
Dopasuj odpowiednie pojęcia. kultura Możliwe odpowiedzi: 1. duchowość, 2. wiedza, 3. rozum, 4. świadomość osoba Możliwe odpowiedzi: 1. duchowość, 2. wiedza, 3. rozum, 4. świadomość życie wewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. duchowość, 2. wiedza, 3. rozum, 4. świadomość podmiotowość Możliwe odpowiedzi: 1. duchowość, 2. wiedza, 3. rozum, 4. świadomość
R9UeyudEpFTbs2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj pojęciu wartości kategorie, które przypisują im odpowiednio Ingarden i Wojtyła. Wartości w ujęciu Ingardena Możliwe odpowiedzi: 1. życie wewnętrzne, 2. wiedza, 3. kultura, 4. podmiotowość, 5. duchowość, 6. sztuka Wartości w ujęciu Wojtyły Możliwe odpowiedzi: 1. życie wewnętrzne, 2. wiedza, 3. kultura, 4. podmiotowość, 5. duchowość, 6. sztuka
21
Ćwiczenie 6

W jaki sposób określa Ingarden istotę człowieka? Odpowiedz w odwołaniu do poniższego fragmentu jego tekstu.

1
Roman Ingarden Człowiek a rzeczywistość

Człowiek uprawia ziemię i hoduje rośliny, stawia domy, buduje drogi lub koleje, reguluje rzeki itd. Robią to jednak na swój sposób i w swoich wymiarach także niektóre przynajmniej zwierzęta – bobry, mrówki, termity – choć na pewno w stopniu znacznie mniej doskonałym i powszechnym. Ale człowiek stwarza nadto tego rodzaju przedmioty, jak dzieła sztuki, teorie naukowe, systemy metafizyczne lub teologiczne, języki, jako różne sposoby utrwalania i przekazywania innym tego, co raz zostało pomyślane […].

3 Źródło: Roman Ingarden, Człowiek a rzeczywistość, [w:] Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 30.
RxgyjUOq3MH9W
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jak określa istotne właściwości człowieka K. Wojtyła w poniższym fragmencie swego tekstu?

1
Karol Wojtyła Miłość i odpowiedzialność

U człowieka poznanie i pożądanie przybierają charakter duchowy i dlatego przyczyniają się do ukształtowania prawdziwego życia wewnętrznego, co u zwierząt nie zachodzi. Życie wewnętrzne to życie duchowe. Koncentruje się ono wokół prawdy i dobra.

4 Źródło: Karol Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1985, s. 25.
R4eIOYW2cimFl
(Uzupełnij).
RZlrYT8kuLZXU3
Ćwiczenie 8
Ingarden 1. istota człowieczeństwa: a. duchowość, b. tworzenie kultury. 2. podstawowa różnica między człowiekiem a zwierzęciem: a. utrwalanie i przekazywanie wiedzy, b. życie wewnętrzne. 3. przestrzeń wartości: a. nauka i sztuka, b. ludzka refleksja i działanie.