Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną z Azylu, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Zapoznaj się ze sceną z Azylu, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Rfo841OB1yyTC
Jakie znaczenia symboliczne mają wydarzenia przedstawione w poniższym fragmencie? (Uzupełnij). Jakimi środkami zostały zbudowane symboliczne znaczenia sceny? (Uzupełnij). Jak zostały ukształtowane postacie? Czy zachowują się one zgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym? Jak można określić motywacje ich działań? (Uzupełnij). Czy dialogi służą rozwijaniu akcji, czy raczej prezentacji poglądów filozoficznych i postawieniu pewnego problemu? (Uzupełnij). Jaką funkcję w budowie dramatu pełni ta scena? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się ze sceną z Kuchni, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się ze sceną z Kuchni, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
R8XcLvVXVNWKH
Jakie relacje panują między parą bohaterów? (Uzupełnij). Co łączy wypowiedzi bohaterów – sytuacja, temat czy konflikty między nimi? (Uzupełnij). Jak można określić motywacje działań bohaterów? (Uzupełnij). Jakie symboliczne znaczenia pojawiają się w wypowiedziach Matki? (Uzupełnij).
1
Polecenie 3
Zapoznaj się ze sceną z Rogu ulicy z aktu V i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Zapoznaj się ze sceną z Rogu ulicy z aktu V i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
R1Al8taDME1ch
Jakie różnice możesz wskazać w relacjach między bohaterami w porównaniu ze sceną Na rogu ulicy z I aktu dramatu? (Uzupełnij). Jaką funkcję w budowie dramatu pełni ostatnia scena? (Uzupełnij). Jaki charakter ma przestrzeń w tej scenie? (Uzupełnij).
1