Ilustracja interaktywna 1. Ilustracja interaktywna przedstawia fragment Aktu trzeciego, sceny drugiej Azyl. Wskazane są na niej elementy warstwy formalnej (punkty: 1, 3, 5, 7) i warstwy treściowej (punkt 2, 4, 6, 8).
Cytat całego fragmentu:
SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń?
KSIENI (odchodzi)
NIEZNAJOMY A czy wolno o to pytać?
SPOWIEDNIK Nie, nie wolno – to prawa! – Chcesz, zdaje się, wiedzieć w jakim gronie się znajdujesz! No cóż, nie jest ono najszczęśliwiej dobrane. Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się
na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Idź teraz, przywitaj się z nimi!
Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Przy cichych dźwiękach muzyki Spowiednik mówi półgłosem do Nieznajomego:
Quantus tremor est futurus
Quando judex est venturus
Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Warstwa formalna. Cytat: SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń? Motyw sądu nad samym sobą., 2. Warstwa treściowa. Cytat: SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń? Dokonana w gorączce spowiedź bohatera jest pierwszym etapem jego duchowej przemiany – wyznaniem win i rozrachunkiem z własną przeszłością., 3. Warstwa formalna. Cytat: Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Technika powtórzeń., 4. Warstwa treściowa. Cytat: Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Wszystkie postacie, które są w klasztorze, ludzie, których spotkał w swym życiu Nieznajomy, to projekcje jego wyrzutów sumienia., 5. Warstwa formalna. Cytat: Idź teraz, przywitaj się z nimi! Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. Powtórzenie tych samych zwrotów., 6. Warstwa treściowa. Cytat: Idź teraz, przywitaj się z nimi! Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. Nieznajomy pragnie uniknąć konfrontacji ze swym życiem i sądu nad swymi uczynkami, o których przypominają mu pensjonariusze przytułku. Wszystko wokół, także obraz, nie pozwala mu jednak uciec przed konfrontacją z samym sobą., 7. Warstwa formalna. Cytat: W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Requiem – nabożeństwo żałobne – technika powtórzeń., 8. Warstwa treściowa. Cytat: W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Kolejny raz powraca motyw Requiem – motyw sądu i śmierci bohatera, które mają doprowadzić do odkupienia grzechów i duchowego odrodzenia.
Ilustracja interaktywna 1. Ilustracja interaktywna przedstawia fragment Aktu trzeciego, sceny drugiej Azyl. Wskazane są na niej elementy warstwy formalnej (punkty: 1, 3, 5, 7) i warstwy treściowej (punkt 2, 4, 6, 8).
Cytat całego fragmentu:
SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń?
KSIENI (odchodzi)
NIEZNAJOMY A czy wolno o to pytać?
SPOWIEDNIK Nie, nie wolno – to prawa! – Chcesz, zdaje się, wiedzieć w jakim gronie się znajdujesz! No cóż, nie jest ono najszczęśliwiej dobrane. Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się
na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Idź teraz, przywitaj się z nimi!
Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Przy cichych dźwiękach muzyki Spowiednik mówi półgłosem do Nieznajomego:
Quantus tremor est futurus
Quando judex est venturus
Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Warstwa formalna. Cytat: SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń? Motyw sądu nad samym sobą., 2. Warstwa treściowa. Cytat: SPOWIEDNIK Nie było chyba bowiem zbrodni ani występku, którego byś sobie nie przypisywał, a były to w dodatku rzeczy tak ohydne, że grzesznik powinien się poddać surowej pokucie, nim poprosi o ich rozgrzeszenie. Skoro już odzyskałeś przytomność, muszę cię zapytać, czy miałeś jakieś podstawy do tych samooskarżeń? Dokonana w gorączce spowiedź bohatera jest pierwszym etapem jego duchowej przemiany – wyznaniem win i rozrachunkiem z własną przeszłością., 3. Warstwa formalna. Cytat: Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Technika powtórzeń., 4. Warstwa treściowa. Cytat: Tam na przykład mamy wariata imieniem Cezar, stracił rozum czytając pisarza bardziej osławionego niż sławnego. A tam znów siedzi żebrak, który nie chce przyznać, że jest żebrakiem, bo uczył się łaciny i został wyzwolony. Jest również lekarz nazywany wilkołakiem, którego historia jest znana. No i rodzice, co zamartwili się na śmierć z powodu postępowania wyrodnego syna, który podniósł na nich rękę; niech on sam już odpowiada za to, że nie poszedł za trumną ojca na cmentarz i że po pijanemu sprofanował grób matki. Dalej siedzi jego uboga siostra, którą w zimie wygnał na śnieg twierdząc, że zamiary jego są życzliwe. Dalej widzimy porzuconą żonę z dwojgiem dzieci, bez środków do życia, obok zaś druga, to ta, która szydełkuje... Zatem sami starzy znajomi. Wszystkie postacie, które są w klasztorze, ludzie, których spotkał w swym życiu Nieznajomy, to projekcje jego wyrzutów sumienia., 5. Warstwa formalna. Cytat: Idź teraz, przywitaj się z nimi! Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. Powtórzenie tych samych zwrotów., 6. Warstwa treściowa. Cytat: Idź teraz, przywitaj się z nimi! Nieznajomy przy ostatnich słowach Spowiednika odwraca się tyłem do zebranych. Potem idzie i siada przy lewym stole wciąż odwrócony tyłem do zebranych. Gdy podnosi głowę, widzi obraz archanioła Michała i spuszcza oczy. Spowiednik podchodzi i staje za Nieznajomym. Nieznajomy pragnie uniknąć konfrontacji ze swym życiem i sądu nad swymi uczynkami, o których przypominają mu pensjonariusze przytułku. Wszystko wokół, także obraz, nie pozwala mu jednak uciec przed konfrontacją z samym sobą., 7. Warstwa formalna. Cytat: W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Requiem – nabożeństwo żałobne – technika powtórzeń., 8. Warstwa treściowa. Cytat: W tejże chwili z kaplicy rozlegają się tony katolickiego Requiem. Kolejny raz powraca motyw Requiem – motyw sądu i śmierci bohatera, które mają doprowadzić do odkupienia grzechów i duchowego odrodzenia.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.