Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną z Azylu, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Zapoznaj się ze sceną z Azylu, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Rfo841OB1yyTC
Jakie znaczenia symboliczne mają wydarzenia przedstawione w poniższym fragmencie? (Uzupełnij). Jakimi środkami zostały zbudowane symboliczne znaczenia sceny? (Uzupełnij). Jak zostały ukształtowane postacie? Czy zachowują się one zgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym? Jak można określić motywacje ich działań? (Uzupełnij). Czy dialogi służą rozwijaniu akcji, czy raczej prezentacji poglądów filozoficznych i postawieniu pewnego problemu? (Uzupełnij). Jaką funkcję w budowie dramatu pełni ta scena? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się ze sceną z Kuchni, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się ze sceną z Kuchni, z aktu III i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
R8XcLvVXVNWKH
Jakie relacje panują między parą bohaterów? (Uzupełnij). Co łączy wypowiedzi bohaterów – sytuacja, temat czy konflikty między nimi? (Uzupełnij). Jak można określić motywacje działań bohaterów? (Uzupełnij). Jakie symboliczne znaczenia pojawiają się w wypowiedziach Matki? (Uzupełnij).
1
Polecenie 3
Zapoznaj się ze sceną z Rogu ulicy z aktu V i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
Zapoznaj się ze sceną z Rogu ulicy z aktu V i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą. 
R1Al8taDME1ch
Jakie różnice możesz wskazać w relacjach między bohaterami w porównaniu ze sceną Na rogu ulicy z I aktu dramatu? (Uzupełnij). Jaką funkcję w budowie dramatu pełni ostatnia scena? (Uzupełnij). Jaki charakter ma przestrzeń w tej scenie? (Uzupełnij).
1