Schemat
Ustal, jakie treści powinny znajdować się we wstępie wypowiedzi argumentacyjnej na dowolny temat, a jakie w jej zakończeniu. Skorzystaj ze schematu.
Wybierz dwa dowolne cytaty o ukazanym w literaturze sensie życia i uczyń z nich punkt wyjścia do rozwinięcia wypowiedzi argumentacyjnej. Zastanów się nad argumentem i kontrargumentem. Zaprojektuj temat swojej wypowiedzi oraz tezę lub hipotezę. Wykorzystaj zawarte w schemacie wiadomości o rodzajach argumentów.
Zredaguj plan wypowiedzi argumentacyjnej o pożytkach płynących z hodowli ptactwa. (Możesz zakwestionować takie stanowisko, ale swoje zdanie powinieneś uargumentować.)
Zapoznaj się z przykładową realizacją zadania, w której autor rozważał pojęcie czasu i jego znaczenie w aspekcie filozoficznym. Uważnie przyjrzyj się strukturze wypowiedzi.
Św. Augustyn napisał:
WyznaniaCzymże więc jest czas? Jeśli nikt mnie o to nie pyta, wiem. Jeśli pytającemu usiłuję wytłumaczyć, nie wiem. Z przekonaniem jednak mówię, że wiem, iż gdyby nic nie przemijało, nie byłoby czasu przeszłego. Gdyby nic nie przychodziło nowego, nie byłoby czasu przyszłego. Gdyby niczego nie było, nie byłoby teraźniejszości. Owe dwie dziedziny czasu – przeszłość i przyszłość – w jakiż sposób istnieją, skoro przeszłości już nie ma, a przyszłości jeszcze nie ma? Teraźniejszość zaś, gdyby zawsze była teraźniejszością i nie odchodziła w przeszłość, już nie czasem byłaby, ale wiecznością. Jeśli więc teraźniejszość jest czasem tylko dlatego, że odchodzi w przeszłość, to jakże i o niej możemy mówić, że jest, skoro jest tylko dzięki temu, że jej nie będzie? Nie możemy więc właściwie mówić, że czas jest, jeśli nie dodajemy, iż zmierza on do tego, że go nie będzie”.
Rozważając dylematy św. Augustyna, odpowiedz na pytanie, czy można powiedzieć, że czas istnieje?