Dramat należy analizować jako utwór literacki, pamiętając jednak, że cechy rodzajowe mają znaczenie dla możliwości realizacji scenicznej. Artyzm utworu wynika zarówno z jego konstrukcji, jak i literackich środków wyrazu. Dramat może wykorzystywać różne style językowe i wiele rodzajów dialogów. Może łączyć różne gatunki i sięgać po rozmaite wyznaczniki gatunkowe, jak komizm, tragizm czy ironia tragiczna. Logika i kolejność scen mogą być podyktowane przez motywację realistyczną – psychologiczną lub społeczną, jak również metafizyczną, a główny konflikt może rozgrywać się w świadomości bohaterów. Swoboda twórcza i oryginalna artystyczna wizja to mechanizm rozwoju dramatu, od jego początków po współczesne formy awangardowe i eksperymentalne.

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie Stasimon II i i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie ze Stasimonem II i i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RKejrFNnV9A7k
Jaką funkcję pełni Chór i jego pieśń w konstrukcji tragedii? (Uzupełnij). Jaki jest stosunek Chóru do wydarzeń z Epejsodionu II? (Uzupełnij).
R18q4BvmzPCIu1
Stasimon II. Chór (…) Pycha rodzi tyranów; gdy pychy tej szały Prawa i miarę przekroczą, Runie na głowę ze stromej gdzieś skały, Gdzie głębie zgubą się mroczą. Nic jej stamtąd nie wyzwoli. Do boga wzniosę ja prośbę gorącą, By zbawił tego, co nas ratował w niedoli. (…) O Zeusie, jeśli ty panem niebiosów, O wszechwładco ziemi losów, Bacz na krnąbrność ludzkich głosów. Co bóg o Lajosie wieści, Mają już za sen i mary i Apollo już bez cześci! Wniewcz idą wiary. (…) Warstwa formalna. Fragment tekstu: Pycha rodzi tyranów; gdy pychy tej szały Prawa i miarę przekroczą, Runie na głowę ze stromej gdzieś skały, Gdzie głębie zgubą się mroczą. Nic jej stamtąd nie wyzwoli. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Pieśń Chóru jest wyróżniona przez umieszczenie jej w osobnej części (stasimon), od tekstu dialogów różni ją także wiersz (metrum). Jego rola ogranicza się do komentowania wydarzeń, które miały miejsce w poprzedzającym pieśń epejsodionie i poddawaniu ich moralnej ocenie. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Pycha rodzi tyranów; gdy pychy tej szały Prawa i miarę przekroczą, Runie na głowę ze stromej gdzieś skały, Gdzie głębie zgubą się mroczą. Nic jej stamtąd nie wyzwoli. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 2. Chór wyraża poglądy samego Sofoklesa, będące przesłaniem utworu. Temat pychy tyrana, pojawiający się w pieśni Chóru, jest komentarzem do zachowania Edypa, Chór potępia hybris i ostrzega przed jej skutkami. Warstwa treściowa. Fragment tekstu: Do boga wzniosę ja prośbę gorącą, By zbawił tego, co nas ratował w niedoli. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 3. Chór pragnie zwrócić się do boga z prośbą o łaskę dla Edypa. Warstwa formalna. Fragment tekstu: O Zeusie, jeśli ty panem niebiosów, O wszechwładco ziemi losów, Bacz na krnąbrność ludzkich głosów. Co bóg o Lajosie wieści, Mają już za sen i mary i Apollo już bez cześci! Wniewcz idą wiary. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 4. Chór śpiewał swoje kwestie, wykonując przy tym ewolucje taneczne (co wiązało się z kultową genezą tragedii i rytualnym charakterem); Stasimon II ma charakter modlitwy (inwokacja do Zeusa). Warstwa treściowa. Fragment tekstu: O Zeusie, jeśli ty panem niebiosów, O wszechwładco ziemi losów, Bacz na krnąbrność ludzkich głosów. Co bóg o Lajosie wieści, Mają już za sen i mary i Apollo już bez cześci! Wniewcz idą wiary. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 5. Potępienie postawy, którą zajmuje Jokasta, podważająca prawdziwość przepowiedni. Chór potępia kwestionowanie wróżb jako wyraz braku czci wobec Apolla, a więc bezbożność; opowiadając się za boskim porządkiem.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Przeczytaj uważnie Epejsodion IV i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z Epejsodionem IV i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

R1Zhe85pYefE2
Jaki rodzaj dialogu występuje w rozmowie Sługi z Edypem i jaką funkcję pełni? (Uzupełnij). Jakie ważne elementy budowy akcji pojawiają się w Epejsodionie IV? (Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Przeczytaj uważnie Exodos i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z Exodosem i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

R1NH5pfIWPJzT
Jakie charakterystyczne cechy tragedii pojawiają się w Eksodosie? (Uzupełnij). Jak mógłbyś zinterpretować samooślepienie Edypa? (Uzupełnij).
1