Przeczytaj
Podsumowanie analizy Stasimonu III
Postacie
Chór nie pełni funkcji dramatycznej, gdyż jego pieśni (stasima) nie mają wpływu na rozwój akcji. Wypowiedzi chóru można podzielić na:
epickie (komentuje wydarzenia i głosi prawdy moralne, m.in. krytykuje pychę, potępia podawanie w wątpliwość prawdziwości przepowiedni),
liryczne (modlitwa do Zeusa).
Podsumowanie analizy Epejsodionu IV
Warstwa językowa
Rozmowa Edypa ze Sługą została ukształtowana jako dialog dyskusyjny: król wywiera nacisk na swego rozmówcę, domagając się, by ujawnił on prawdę. Dialog posuwa akcję od przodu, prowadząc do rozpoznania i w rezultacie do katastrofy. Sofokles posłużył się tutaj stychomytią, która dodatkowo dynamizuje rozmowę.
Postacie
Motywacją działań Edypa jest zdobycie wiedzy o sobie. Od momentu przybycia Posłańca z Koryntu (pierwsza część Epejsodionu IV), który przyniósł wieść o śmierci Polybosa i ujawnił Edypowi, że zmarły nie był jego ojcem, głównym motywem śledztwa staje się poznanie prawdy o sobie samym. Bohater niezwykle konsekwentnie dąży do poznania prawdy, przybliżając tym samym moment katastrofy.
Akcja
W Epejsodionie IV można wskazać dwa ważne składniki budowy akcji: perypetię (wieść Posłańca z Koryntu) i rozpoznanie (Edyp dowiaduje się, że jest dzieckiem Lajosa, które Sługa oddał Posłańcowi z Koryntu, a ten przekazał je Polybosowi i Meropie), ściśle się ze sobą wiążą.
Podsumowanie analizy Eksodosu
Wyznaczniki gatunku
W Eksodosie widać wyraźnie podporządkowanie sposobu przedstawiania wydarzeń zasadzie decorum – o wypadkach drastycznych, które nie mogły być przedstawione na scenie (samobójstwo Jokasty i oślepienie się przez Edypa) opowiada Posłaniec (tzw. zwiastun z wnętrza). Znajduje tu zastosowanie także zasada jedności miejsca – wydarzenia rozgrywające się we wnętrzu pałacu są relacjonowane przez Posłańca.
Katastrofa – Edyp oślepia się; jego czyn jest konsekwencją logicznego rozwoju wypadków od momentu rozpoczęcia „śledztwa”, poprzez perypetię (przybycie Posłańca z Koryntu z wieścią o śmierci Polybosa) i rozpoznanie (rozmowa ze Sługą).
Cierpienia Edypa to pathos – tragiczne wydarzenie wywołujące litość i trwogę, prowadzące do katharsiskatharsis, czyli oczyszczenia przez uwolnienie się od tych uczuć Edyp jawi się jako wzorcowy bohater tragiczny:
w wyniku zbłądzenia zabija ojca i poślubia własną matkę,
świadomie wymierza sobie karę za nieświadomie popełnioną zbrodnię (samooślepienie ma wymiar symboliczny),
jego upadek jest konsekwencją przeznaczenia, którego mimo wielu starań nie zdołał uniknąć klątwy ciążącej nad rodem Labdakidów,
poznanie przez bohatera prawdy o sobie ma wymiar tragiczny.
Ostatnie słowa Edypa zawierają filozoficzne przesłanie: należy unikać pychy, los człowieka jest bowiem niepewny, a ludzkie życie stanowi igraszkę bogów.
Elementem typowym dla tragediitragedii jest kommos – lament, dialogowany śpiew, wykonywany przez aktora (protagonistę) i chór, jest wyróżnioną częścią tragedii, pisaną odmiennym metrum, pojawiającą się w chwilach szczególnego napięcia emocjonalnego. Chór pełni tutaj funkcje liryczne, dając wyraz cierpieniu Edypa.
Słownik
(łac. decorum – stosowność) zasada polegająca na zharmonizowaniu elementów dzieła literackiego i odpowiedniości stylu (np. słownictwa, składni) z treścią (tematem, typem bohatera, wydarzeniami)
(gr. oczyszczenie) stan polegający na wyzwoleniu się od uczuć strachu i litości dzięki intensywnemu przeżyciu przez widza tragedii ukazującej heroizm ludzki; jak sugeruje sama nazwa katharsis, tego rodzaju reakcja odbiorcy na przedstawiane wydarzenia miały charakter moralnego oczyszczenia: widz niejako współodczuwał dramat bohaterów, dzięki temu rozwijając i pogłębiając szlachetne cechy swojego człowieczeństwa
(gr. tragos – kozioł; ōdḗ – pieśń) gatunek dramatu obejmujący utwory, które przedstawiają konflikt między dążeniami wybitnej jednostki a siłami wyższymi, np. prawem nadanym przez bogów, losem czy fatum; konieczność wyboru między równorzędnymi wartościami jest źródłem tragizmu