Podsumowanie analizy Stasimonu III

Postacie

Chór nie pełni funkcji dramatycznej, gdyż jego pieśni (stasima) nie mają wpływu na rozwój akcji. Wypowiedzi chóru można podzielić na:

  • epickie (komentuje wydarzenia i głosi prawdy moralne, m.in. krytykuje pychę, potępia podawanie w wątpliwość prawdziwości przepowiedni),

  • liryczne (modlitwa do Zeusa).

R9WRXtlVAElr9
Król Edyp w reżyserii Franka M. Whitinga, University of Minnesota Theatre Arts & Dance, 1954
Źródło: flickr, licencja: CC BY-NC 2.0.

Podsumowanie analizy Epejsodionu IV

Warstwa językowa

Rozmowa Edypa ze Sługą została ukształtowana jako dialog dyskusyjny: król wywiera nacisk na swego rozmówcę, domagając się, by ujawnił on prawdę. Dialog posuwa akcję od przodu, prowadząc do rozpoznania i w rezultacie do katastrofy. Sofokles posłużył się tutaj stychomytią, która dodatkowo dynamizuje rozmowę.

Postacie

Motywacją działań Edypa jest zdobycie wiedzy o sobie. Od momentu przybycia Posłańca z Koryntu (pierwsza część Epejsodionu IV), który przyniósł wieść o śmierci Polybosa i ujawnił Edypowi, że zmarły nie był jego ojcem, głównym motywem śledztwa staje się poznanie prawdy o sobie samym. Bohater niezwykle konsekwentnie dąży do poznania prawdy, przybliżając tym samym moment katastrofy.

Akcja

Epejsodionie IV można wskazać dwa ważne składniki budowy akcji: perypetię (wieść Posłańca z Koryntu) i rozpoznanie (Edyp dowiaduje się, że jest dzieckiem Lajosa, które Sługa oddał Posłańcowi z Koryntu, a ten przekazał je Polybosowi i Meropie), ściśle się ze sobą wiążą.

Podsumowanie analizy Eksodosu

Wyznaczniki gatunku

Eksodosie widać wyraźnie podporządkowanie sposobu przedstawiania wydarzeń zasadzie decorum – o wypadkach drastycznych, które nie mogły być przedstawione na scenie (samobójstwo Jokasty i oślepienie się przez Edypa) opowiada Posłaniec (tzw. zwiastun z wnętrza). Znajduje tu zastosowanie także zasada jedności miejsca – wydarzenia rozgrywające się we wnętrzu pałacu są relacjonowane przez Posłańca.

REOrP2dpDuGRH1
Louis Bouwmeester jako Edyp w spektaklu na podstawie dramatu Sofoklesa, 1896
Źródło: domena publiczna.

Katastrofa – Edyp oślepia się; jego czyn jest konsekwencją logicznego rozwoju wypadków od momentu rozpoczęcia „śledztwa”, poprzez perypetię (przybycie Posłańca z Koryntu z wieścią o śmierci Polybosa) i rozpoznanie (rozmowa ze Sługą).

Cierpienia Edypa to pathos – tragiczne wydarzenie wywołujące litość i trwogę, prowadzące do katharsiskatharsiskatharsis, czyli oczyszczenia przez uwolnienie się od tych uczuć Edyp jawi się jako wzorcowy bohater tragiczny:

  • w wyniku zbłądzenia zabija ojca i poślubia własną matkę,

  • świadomie wymierza sobie karę za nieświadomie popełnioną zbrodnię (samooślepienie ma wymiar symboliczny),

  • jego upadek jest konsekwencją przeznaczenia, którego mimo wielu starań nie zdołał uniknąć klątwy ciążącej nad rodem Labdakidów,

  • poznanie przez bohatera prawdy o sobie ma wymiar tragiczny.

Ostatnie słowa Edypa zawierają filozoficzne przesłanie: należy unikać pychy, los człowieka jest bowiem niepewny, a ludzkie życie stanowi igraszkę bogów.

Elementem typowym dla tragediitragediatragedii jest kommos – lament, dialogowany śpiew, wykonywany przez aktora (protagonistę) i chór, jest wyróżnioną częścią tragedii, pisaną odmiennym metrum, pojawiającą się w chwilach szczególnego napięcia emocjonalnego. Chór pełni tutaj funkcje liryczne, dając wyraz cierpieniu Edypa.

Słownik

decorum
decorum

(łac. decorum – stosowność) zasada polegająca na zharmonizowaniu elementów dzieła literackiego i odpowiedniości stylu (np. słownictwa, składni) z treścią (tematem, typem bohatera, wydarzeniami)

katharsis
katharsis

(gr. oczyszczenie) stan polegający na wyzwoleniu się od uczuć strachu i litości dzięki intensywnemu przeżyciu przez widza tragedii ukazującej heroizm ludzki; jak sugeruje sama nazwa katharsis, tego rodzaju reakcja odbiorcy na przedstawiane wydarzenia miały charakter moralnego oczyszczenia: widz niejako współodczuwał dramat bohaterów, dzięki temu rozwijając i pogłębiając szlachetne cechy swojego człowieczeństwa

tragedia
tragedia

(gr. tragos – kozioł; ōdḗ – pieśń) gatunek dramatu obejmujący utwory, które przedstawiają konflikt między dążeniami wybitnej jednostki a siłami wyższymi, np. prawem nadanym przez bogów, losem czy fatum; konieczność wyboru między równorzędnymi wartościami jest źródłem tragizmu