Czy rodzina jest potrzebna?
Warto wiedzieć!
Każdego ranka mówimy im „dzień dobry”. Jadamy razem śniadania i kolacje. Wiemy, że mama lubi kwiaty, a tata jest najlepszym pod słońcem piłkarzem amatorem. W weekendy odwiedzamy dziadków, czasami ciocie i wujków, a w każde święta zasiadamy do stołu ze stryjkami. Ale czy naprawdę wiemy wszystko o naszych rodzinach…?
Przeprowadź wywiady z członkami własnej rodziny: tatą, mamą, dziadkami i rodzeństwem. Zadaj im pytanie: Czym jest dla ciebie rodzina? Zapisz odpowiedzi. Możesz nagrać ich wypowiedzi na telefonie komórkowym lub aparacie fotograficznym. Zaprezentuj nagrania w klasie.
Obejrzyjcie w klasie filmy koleżanek i kolegów. Przeanalizujcie wypowiedzi poszczególnych osób. Zastanówcie się, dlaczego rodzina jest ważna. Jakie wartości wskazują dziadkowie, jakie rodzice, a jakie rodzeństwo? Podyskutujcie o tym.
Rodzina jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka. Ma również ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania całego społeczeństwa. Zadaniem państwa jest dbanie o jej dobrobyt.
W podstawowym akcie prawnym - KonstytucjiKonstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - rodzina ma zagwarantowaną ochronę prawną.

Konstytucja RP
Rozdział I
Art. 18.
Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.
Sławne rodziny
Sobiescy
Rodzina, która wychowała króla Polski
Najsłynniejszą postacią rodu Sobieskich był Jan (król Polski w latach 1674‑1696) syn Jakuba i Teofili. Sobiescy byli rodem magnackimmagnackim, pochodzącym z Sobieszyna, spokrewnionym z potężnym rodem Żółkiewskich. Jego członkowie sprawowali wysokie urzędy państwowe, odznaczyli się również zasługami na polu walki, między innymi z Turkami i Tatarami. Męscy potomkowie rodu, w tym Jan, wychowywali się w atmosferze kultukultu dla osoby wielkiego przodka hetmana Stanisława Żółkiewskiego, który był dla nich wzorem postawy żołnierza i obywatela. Rodzice dbali, aby synowie Jan i Marek otrzymali staranne wykształcenie. Ojciec specjalnie dla nich opracował szczegółową instrukcję, która obejmowała różne dziedziny nauki do opanowania przez synów, np. naukę języków obcych, ćwiczenie pobożności, utrzymywanie higieny osobistej i obowiązkowy relaks w chwilach wolnych. Pod okiem najlepszych nauczycieli uczyli się retorykiretoryki, poznawali różne koncepcje rządzenia państwem. Ojciec wiedział, że musi przygotować synów do służby krajowi. Po edukacji domowej, synowie zostali wysłani do Krakowa, nauka w Kolegium Nowodworskim i Akademii Krakowskiej trwała ponad 5 lat. Kolejnym etapem edukacji były podróże. Po studiach bracia przez ponad dwa lata zwiedzali kraje Europy Zachodniej. W trakcie podróży studiowali teksty klasyczneklasyczne, poznawali historię danego kraju, wybitnych dowódców i przywódców politycznych, zapoznawali się z organizacją armii, oglądali europejskie fortyfikacjefortyfikacje. Pobyt za granicą i wytrwała nauka języków spowodowały, że Jan biegle porozumiewał się w języku łacińskim, francuskim, niemieckim, poznał podstawy języka włoskiego tureckiego i greki. Sobieski interesował się geografią, matematyką, astronomią, architekturą oraz inżynieriąinżynierią. Swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystał jako późniejszy hetman i król Polski.

Jak ojciec przyszłego króla Jana III Sobieskiego zadbał o gruntowne wykształcenie swojego syna. Opisz jego działania.
Wypisz wartościwartości ważne w rodzinie Sobieskich. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Na podstawie tekstu o rodzinie Sobieskich, wypisz wartości ważne w tej rodzinie.
Pileccy
Rodzina, która wychowała bohatera
Witold Pilecki pochodził z rodziny szlacheckiej, dziadek, Józef Pilecki, za udział w powstaniu styczniowym spędził 7 lat na zesłaniuzesłaniu na Syberii. Ojciec, Julian Pilecki, był leśnikiem, a matka nauczycielką i bibliotekarką. W latach młodzieńczych należał do harcerstwa, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości służył w Wojsku Polskim, walczył w wojnie polsko‑bolszewickiejpolsko‑bolszewickiej. Kiedy w 1939 roku wybuchła II wojna światowa służył w Wojsku Polskim jako dowódca plutonu. Po zwycięstwie Niemiec, przeszedł do konspiracjikonspiracji. 19 września 1940 dał się ująć w łapancełapance na Żoliborzu i trafił do obozu w Auschwitz. Tam opracowywał sprawozdania o ludobójstwie, które były wysyłane do Warszawy, a potem na Zachód. Z obozu uciekł w kwietniu 1943 roku. Walczył w Powstaniu Warszawskim w 1944 roku. Po zakończeniu wojny, nadal działał w organizacji wojskowej, mającej na celu kontynuowanie walki o niepodległość po wkroczeniu Armii Czerwonej na tereny Polski. W 1947 roku został uwięziony przez komunistyczne władze Polski, brutalnie przesłuchiwany i skazany na karę śmierci. Do dziś nie odnaleziono miejsca jego pochówku.

Jakim człowiekiem był Witold Pilecki? Wypisz przymiotniki określające jego cechy charakteru.
Wypisz wartościwartości ważne w rodzinie Pileckich. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Na postawie tekstu o Pileckich, wypisz wartości ważne w tej rodzinie.
Ulmowie
Rodzina, która oddała życie, pomagając innym
Józef i Wiktoria Ulmowie wraz z sześciorgiem dzieci mieszkali w Markowej koło Łańcuta na Podkarpaciu, prowadzili tam gospodarstwo. Ich dom położony był z dala od innych mieszkańców wsi. Uprawiali warzywa i owoce, Józef specjalizował się w pszczelarstwie i hodowli jedwabników. Lubił pomagać ludziom, pasjonował się fotografią. Żona - Wiktoria prowadziła dom i zajmowała się dziećmi. W okolicy Markowej żyło około 1000 Żydów, w 1942 r. większość z nich została wywieziona, bądź rozstrzelana na miejscu. Niemcy ciągle szukali ukrywających się. Żydzi uciekli do okolicznych lasów, budowali schrony przeważnie w chaszczach i jarach. Józef Ulma pomagał jednej z rodzin przy konstruowaniu takiej kryjówki. Kiedy jesienią 1942 r. do domu Józefa i Wiktorii przyszła żydowska rodzina Goldmanów z Łańcuta, udzielili im schronienia. Na poddaszu domu Ulmów osiem osób żyło przez ponad rok. W marcu 1944 r. niemieccy żandarmi znaleźli ukrywających się Żydów. Zginęli wszyscy: Józef Ulma, jego żona Wiktoria, będąca w zaawansowanej ciąży, sześcioro dzieci oraz ukrywający się Żydzi.

Na podstawie krótkiej historii Ulmów napisz, jakie wartości były pielęgnowane w tej rodzinie. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Na podstawie krótkiej historii Ulmów napisz, jakie wartości były pielęgnowane w tej rodzinie.
Zaproszenie do dyskusji!
Po przeczytaniu tekstów na temat trzech polskich rodzin: Sobieskich, Pileckich i Ulmów, podyskutujcie o roli i znaczeniu rodziny. Pomogą wam poniższe pytania:
Jaką rolę pełni rodzina?
Jakie jest znaczenie rodziny?
Jaką rolę pełnią poszczególni członkowie rodziny w kształtowaniu ważnych wartości i postaw?
W ramie poniżej zamieść zdjęcie swojej rodziny. Powinni się na nim znaleźć nie tylko twoi rodzice (opiekunowie) i rodzeństwo, ale także dziadkowie. Jeśli nie masz takiego zdjęcia, zrób fotomontaż lub narysuj portret każdego z członków twojej rodziny, zeskanuj i umieść w ramie.
Wypisz imiona i nazwiska członków swojej rodziny, zacznij od najstarszych, skończ na najmłodszych.
Sprawdź, czy umiesz!
Poszukaj w wybranych źródłach informacji o sławnej rodzinie, której przedstawiciele tworzyli polską naukę i kulturę np. Kossaków, Witkiewiczów, CurieCurie. Napisz krótką notatkę o tej rodzinie i nazwij pielęgnowane wartości.
Słownik
zespół umocnień, budowli obronnych np. murów, umocnień ziemnych, rowów
projektowanie i konstruowanie obiektów lub urządzeń technicznych
najważniejsza ustawa w państwie, zbiór ogólnych zasad jego ustroju, podstawowych, najważniejszych praw państwa i uprawnień naczelnych organów władzy
najbogatsza szlachta, wywodząca się ze średniowiecznego możnowładztwa
związany z kulturą starożytnych Greków lub Rzymian
1. tajna, nielegalna działalność polityczna skierowana przeciwko istniejącej władzy;
2. tajna, nielegalna organizacja
szacunek i uwielbienie okazywane komuś lub czemuś
w czasie II wojny światowej, w krajach okupowanych przez Niemców, obława na ludzi, aby ich zabić lub uwięzić i wywieźć do obozu koncentracyjnego
sztuka pięknego wysławiania się, wygłaszania mów
wojna między Polską a Rosją sowiecką w latach 1919‑1921, zakończona zwycięstwem Polski
zespół ideałów, zasad, norm postępowania, prawd, przekonań, tradycji ważnych dla człowieka, grupy społecznej, narodu, przekazywany z pokolenia na pokolenie
kara stosowana w carskiej Rosji, polegająca na wywiezieniu i skazaniu na przymusowy pobyt w odległej, odizolowanej od świata miejscowości, najczęściej na Syberii; inaczej zsyłka lub deportacja