RFvHa7KIUvCsn
Kolorowa grafika przedstawia wielopokoleniową rodzinę, która ustawiła się do zdjęcia w wielkiej ramie od obrazu. W środku znajdują się mama i tata podtrzymujący ramę, po lewej stronie stoją dziadkowie, przed nimi stoi dziewczynka, z prawej strony przytrzymują ramę dwaj nastoletni chłopcy. Na dolnej części ramy przysypia kot.

Czy rodzina jest potrzebna?

Rodzina
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Każdego ranka mówimy im „dzień dobry”. Jadamy razem śniadania i kolacje. Wiemy, że mama lubi kwiaty, a tata jest najlepszym pod słońcem piłkarzem amatorem. W weekendy odwiedzamy dziadków, czasami ciocie i wujków, a w każde święta zasiadamy do stołu ze stryjkami. Ale czy naprawdę wiemy wszystko o naszych rodzinach…?

Polecenie 1

Przeprowadź wywiady z członkami własnej rodziny: tatą, mamą, dziadkami i rodzeństwem. Zadaj im pytanie: Czym jest dla ciebie rodzina?  Zapisz odpowiedzi. Możesz nagrać ich wypowiedzi na telefonie komórkowym lub aparacie fotograficznym. Zaprezentuj nagrania w klasie.

R14zqv7cuSk24
Miejsce na notatkę.
Polecenie 2

Obejrzyjcie w klasie filmy koleżanek i kolegów. Przeanalizujcie wypowiedzi poszczególnych osób. Zastanówcie się, dlaczego rodzina jest ważna. Jakie wartości wskazują dziadkowie, jakie rodzice, a jakie rodzeństwo? Podyskutujcie o tym.

Rt9Ee4zO8SdNZ
Miejsce na notatkę.
Ważne!

Rodzina jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka. Ma również ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania całego społeczeństwa.  Zadaniem państwa jest dbanie o jej  dobrobyt.

W podstawowym akcie prawnym - KonstytucjikonstytucjaKonstytucji Rzeczpospolitej Polskiej - rodzina ma zagwarantowaną ochronę prawną.

RuFZZSZPg0thi
Zdjęcie okładki Konstytucji z 1997
Źródło: Kancelaria Senatu, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prezydent_Andrzej_Duda_z_kaligrafowan%C4%85_Konstytucj%C4%85_RP.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.

Konstytucja RP
Rozdział I
Art. 18.
Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.

Sławne rodziny

Sobiescy

Rodzina, która wychowała króla Polski

Najsłynniejszą postacią rodu Sobieskich był Jan (król Polski w latach 1674‑1696) syn Jakuba i Teofili. Sobiescy byli rodem magnackimmagnacimagnackim, pochodzącym z Sobieszyna, spokrewnionym z potężnym rodem Żółkiewskich. Jego członkowie sprawowali wysokie urzędy państwowe, odznaczyli się również zasługami na polu walki, między innymi z Turkami i Tatarami. Męscy potomkowie rodu, w tym Jan, wychowywali się w atmosferze kultukultkultu dla osoby wielkiego przodka hetmana Stanisława Żółkiewskiego, który był dla nich wzorem postawy żołnierza i obywatela. Rodzice dbali, aby synowie Jan i Marek otrzymali staranne wykształcenie. Ojciec specjalnie dla nich opracował szczegółową instrukcję, która obejmowała różne dziedziny nauki do opanowania przez synów, np. naukę języków obcych, ćwiczenie pobożności, utrzymywanie higieny osobistej i obowiązkowy relaks w chwilach wolnych. Pod okiem najlepszych nauczycieli uczyli się retorykiretorykaretoryki, poznawali różne koncepcje rządzenia państwem. Ojciec wiedział, że musi przygotować synów do służby krajowi. Po edukacji domowej, synowie zostali wysłani do Krakowa, nauka w Kolegium Nowodworskim i Akademii Krakowskiej trwała ponad 5 lat. Kolejnym etapem edukacji były podróże. Po studiach bracia przez ponad dwa lata zwiedzali kraje Europy Zachodniej. W trakcie podróży studiowali teksty klasyczneklasycznyklasyczne, poznawali historię danego kraju, wybitnych dowódców i przywódców politycznych, zapoznawali się z organizacją armii, oglądali europejskie fortyfikacjefortyfikacjefortyfikacje. Pobyt za granicą i wytrwała nauka języków spowodowały, że Jan biegle porozumiewał się w języku łacińskim, francuskim, niemieckim, poznał podstawy języka włoskiego tureckiego i greki. Sobieski interesował się geografią, matematyką, astronomią, architekturą oraz inżynieriąinżynieriainżynierią. Swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystał jako późniejszy hetman i król Polski.

R10XyO1Chs17P
Teofila Sobieska z synami
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Jak ojciec przyszłego króla Jana III Sobieskiego zadbał o gruntowne wykształcenie swojego syna. Opisz jego działania.

RvzmFHvLMYtZP
Miejsce na notatkę.
Ćwiczenie 2

Wypisz wartościwartościwartości ważne w rodzinie Sobieskich. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.

R1bxEC0VVOT8Q
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Na podstawie tekstu o rodzinie Sobieskich, wypisz wartości ważne w tej rodzinie.

Rc8dUHYNBRj9z

Pileccy

Rodzina, która wychowała bohatera

Witold Pilecki pochodził z rodziny szlacheckiej, dziadek, Józef Pilecki, za udział w powstaniu styczniowym spędził 7 lat na zesłaniuzesłaniezesłaniu na Syberii. Ojciec, Julian Pilecki, był leśnikiem, a matka nauczycielką i bibliotekarką. W latach młodzieńczych należał do harcerstwa, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości służył w Wojsku Polskim, walczył w wojnie polsko‑bolszewickiejwojna polsko‑bolszewickapolsko‑bolszewickiej. Kiedy w 1939 roku wybuchła II wojna światowa służył w Wojsku Polskim jako dowódca plutonu. Po zwycięstwie Niemiec, przeszedł do konspiracjikonspiracjakonspiracji. 19 września 1940 dał się ująć w łapancełapankałapance na Żoliborzu i trafił do obozu w Auschwitz. Tam opracowywał sprawozdania o ludobójstwie, które były wysyłane do Warszawy, a potem na Zachód. Z obozu uciekł w kwietniu 1943 roku. Walczył w Powstaniu Warszawskim w 1944 roku. Po zakończeniu wojny, nadal działał w organizacji wojskowej, mającej na celu kontynuowanie walki o niepodległość po wkroczeniu Armii Czerwonej na tereny Polski. W 1947 roku został uwięziony przez komunistyczne władze Polski, brutalnie przesłuchiwany i skazany na karę śmierci. Do dziś nie odnaleziono miejsca jego pochówku.

R1NEYmvFbQEGd
Rotmistrz Witold Pilecki 1901‑1948
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Jakim człowiekiem był Witold Pilecki?  Wypisz przymiotniki określające jego cechy charakteru.

RtUDKZ91fBcmP
Ćwiczenie 4

Wypisz wartościwartościwartości ważne w rodzinie Pileckich. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.

RN8YBUEem1a6u
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Na postawie tekstu o Pileckich, wypisz wartości ważne w tej rodzinie.

R1TLzJ1soNQc5

Ulmowie

Rodzina, która oddała życie, pomagając innym

Józef i Wiktoria Ulmowie wraz z sześciorgiem dzieci mieszkali w Markowej koło Łańcuta na Podkarpaciu, prowadzili tam gospodarstwo. Ich dom położony był z dala od innych mieszkańców wsi. Uprawiali warzywa i owoce, Józef specjalizował się w pszczelarstwie i hodowli jedwabników. Lubił pomagać ludziom, pasjonował się fotografią. Żona - Wiktoria prowadziła dom i zajmowała się dziećmi. W okolicy Markowej żyło około 1000 Żydów, w 1942 r. większość z nich została wywieziona, bądź rozstrzelana na miejscu. Niemcy ciągle szukali ukrywających się. Żydzi uciekli do okolicznych lasów, budowali schrony przeważnie w chaszczach i jarach. Józef Ulma pomagał jednej z rodzin przy konstruowaniu takiej kryjówki. Kiedy jesienią 1942 r. do domu Józefa i Wiktorii przyszła żydowska rodzina Goldmanów z Łańcuta, udzielili im schronienia. Na poddaszu domu Ulmów osiem osób żyło przez ponad rok. W marcu 1944 r. niemieccy żandarmi znaleźli ukrywających się Żydów. Zginęli wszyscy: Józef Ulma, jego żona Wiktoria, będąca w zaawansowanej ciąży, sześcioro dzieci oraz ukrywający się Żydzi.

R3bKYvVdp3rHO
Wiktoria Ulma i jej sześcioro dzieci, fotografia wykonana przez Józefa Ulmę
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 5

Na podstawie krótkiej historii Ulmów napisz, jakie wartości były pielęgnowane w tej rodzinie.  Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.

R1HjSIK2HFuVn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Na podstawie krótkiej historii Ulmów napisz, jakie wartości były pielęgnowane w tej rodzinie.

R1USOjeOzPe4o
Polecenie 3

Zaproszenie do dyskusji!
Po przeczytaniu tekstów na temat trzech polskich rodzin: Sobieskich, Pileckich i Ulmów, podyskutujcie o roli i znaczeniu rodziny. Pomogą wam poniższe pytania:
Jaką rolę pełni rodzina?
Jakie jest znaczenie rodziny?
Jaką rolę pełnią poszczególni członkowie rodziny w kształtowaniu ważnych wartości i postaw?

RLmfG7BNNSmAy
Polecenie 4

W ramie poniżej zamieść zdjęcie swojej rodziny. Powinni się na nim znaleźć nie tylko twoi rodzice (opiekunowie) i rodzeństwo, ale także dziadkowie. Jeśli nie masz takiego zdjęcia, zrób fotomontaż lub  narysuj portret każdego z członków twojej rodziny, zeskanuj i umieść w ramie.

RkJO0ZPyYRe9S
Miejsce na szkic
Polecenie 4

Wypisz imiona i nazwiska członków swojej rodziny, zacznij od najstarszych, skończ na najmłodszych.

RU1UCwW7qZeLe

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Poszukaj w wybranych źródłach informacji o sławnej rodzinie, której przedstawiciele tworzyli polską naukę i kulturę np. Kossaków, Witkiewiczów, CurieCurieCurie. Napisz krótką notatkę o tej rodzinie i nazwij pielęgnowane wartości.

R2JUW8lscJ6iQ
Miejsce na notatkę ucznia
Curie

Słownik

fortyfikacje
fortyfikacje

zespół umocnień, budowli obronnych np. murów, umocnień ziemnych, rowów

inżynieria
inżynieria

projektowanie i konstruowanie obiektów lub urządzeń technicznych

konstytucja
konstytucja

najważniejsza ustawa w państwie, zbiór ogólnych zasad jego ustroju, podstawowych, najważniejszych praw państwa i uprawnień naczelnych organów władzy

magnaci
magnaci

najbogatsza szlachta, wywodząca się ze średniowiecznego możnowładztwa

klasyczny
klasyczny

związany z kulturą starożytnych Greków lub Rzymian

konspiracja
konspiracja

1. tajna, nielegalna działalność polityczna skierowana przeciwko istniejącej władzy;

2. tajna, nielegalna organizacja

kult
kult

szacunek i uwielbienie okazywane komuś lub czemuś

łapanka
łapanka

w czasie II wojny światowej, w krajach okupowanych przez Niemców, obława na ludzi, aby ich zabić lub uwięzić i wywieźć do obozu koncentracyjnego

retoryka
retoryka

sztuka pięknego wysławiania się, wygłaszania mów

wojna polsko‑bolszewicka
wojna polsko‑bolszewicka

wojna między Polską a Rosją sowiecką w latach 1919‑1921, zakończona zwycięstwem Polski

wartości
wartości

zespół ideałów, zasad, norm postępowania, prawd, przekonań, tradycji ważnych dla człowieka, grupy społecznej, narodu, przekazywany z pokolenia na pokolenie

zesłanie
zesłanie

kara stosowana w carskiej Rosji, polegająca na wywiezieniu i skazaniu na przymusowy pobyt w odległej, odizolowanej od świata miejscowości, najczęściej na Syberii; inaczej zsyłka lub deportacja