Słówka o przysłówkach

Przeczytaj tekst. Przyjrzyj się wyróżnionym wyrazom. Obok każdego z nich zapisz jedno z pytań, na które odpowiadają: jak?, gdzie?, kiedy?
Tatuś Muminka zapomniał, że jest mu niedobrze. ............ Ostrożnie ............ wyciągnął łapkę. Spojrzał na Hatifnatów, ale jak zwykle ............ oczy ich były utkwione daleko ............ w horyzont. Wziął zwój kory i powoli ............ przyciągnął do siebie. Potem ............ ostrożnie ............ zaczął rozwijać tajny dokument. Była to zwykła kora brzozowa. Żadna mapa skarbu. Żaden szyfr. W ogóle nic. Może był to bilet wizytowy, który wszyscy Hatifnatowie grzecznie ............ pozostawiają na każdej samotnej wyspie, żeby znaleźli go póżniej ............ inni Hatifnatowie?
Uzupełnij definicję.
Przysłówek ............ różne okoliczności, które towarzyszą wykonywaniu .....................
Najczęściej określa .................. i odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy?
Przyporządkuj przysłówki do zdań.
cicho, mocno, szybko, rzewnie, dobrze, bezczelnie
| płakać jak bóbr, czyli (jak?) | |
| siedzieć jak mysz pod miotłą, czyli (jak?) | |
| rosnąć jak na drożdżach, czyli (jak?) | |
| kłamać jak z nut, czyli (jak?) | |
| lać jak z cebra, czyli (jak?) | |
| czuć się jak u siebie w domu, czyli (jak?) |

Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.
miękki – ..............
zimny – ............
blady – ............
ciepły – ..............
świeży – ................
ciemny – ............
czarny – ............
płytki – ..............
szpetny – ................
Zastosuj przysłówki z poprzedniego ćwiczenia w zwrotach i wyrażeniach.
............ jak w psiarni
jajko na ..............
spać ..............
uśmiechać się ............
............ na białym
zakląć ................
.............. jak w uchu
............, choć oko wykol
................ malowane

Uzupełnij przysłowia przysłówkami. Powiedz, w jakim stopniu wystąpiły: równym, wyższym czy najwyższym.
Wszędzie ............, ale w domu ...................
Im ............ w las, tym .............. drzew.
...................... jest pod latarnią.
Krowa, która ............ ryczy, ............ mleka daje.
Baba z wozu, koniom .............
Określ stopnie przysłówków z poprzedniego ćwiczenia.

Uzupełnij tabelę przysłówkami w odpowiedniej formie z nie.
| Przysłówek | Zaprzeczenie |
|---|---|
| ładnie | |
| długo | |
| dużo | |
| weselej | |
| najładniej | |
| gorzej | |
| lepiej |
Ułóż zdania z przysłówkami w formie zaprzeczonej z poprzedniego ćwiczenia.

Korzystając z podpisów na powyższej ilustracji, ułóż trzy krótkie dialogi. Zwróć uwagę, że każda z grafik po lewej stronie ma swoją kontynuację po stronie prawej.