Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1e3YDEVIb4sl1
Fotografia przedstawia tzw. gramotę, czyli rysunki i zapiski na brzozowej korze. Znajdują się one na kawałku jasnej kory o nieregularnych brzegach pokrytym charakterystycznymi, poziomo ułożonymi ciemniejszymi przebarwieniami. Z lewej strony zapis w czterech linijkach czterech słów. Pod nimi inicjały zamiast podpisu. Na środku dwie uproszczone figury ludzkie.
Rysunki i zapiski na korze brzozy, tzw. gramoty
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
Rw75QvuM9VJ341
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1eovFL8K6Vue
Ćwiczenie 1
Tatuś Muminka zapomniał, że jest mu niedobrze. Tu uzupełnij Ostrożnie Tu uzupełnij wyciągnął łapkę. Spojrzał na Hatifnatów, ale jak zwykle Tu uzupełnij oczy ich były utkwione daleko Tu uzupełnij w horyzont. Wziął zwój kory i powoli Tu uzupełnij przyciągnął do siebie. Potem Tu uzupełnij ostrożnie Tu uzupełnij zaczął rozwijać tajny dokument. Była to zwykła kora brzozowa. Żadna mapa skarbu. Żaden szyfr. W ogóle nic. Może był to bilet wizytowy, który wszyscy Hatifnatowie grzecznie Tu uzupełnij pozostawiają na każdej samotnej wyspie, żeby znaleźli go póżniej Tu uzupełnij inni Hatifnatowie?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RijUaNPeuQEqR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R12Z165PNwjMm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RGSYXEdgMJinK11
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Ortograficzne, językowe lub stylistyczne., 2. Część mowy, która odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?., 3. Część mowy, która odpowiada na pytania: jaki?, jaka?, jakie?, czyj?, czyja?, czyje?, który?, która?, które?.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHvC6DiGB8p9X11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RMPl55nF2ZhjE1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Rt5MM7QfcnCCh1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RgXBuXWoumYN51
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R9Ko1nDv7pirW1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Określ stopnie przysłówków z poprzedniego ćwiczenia.

RXGeJz4u7SVG0
(Uzupełnij).
RgFLimiXddZy51
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RdbMqPQl6K0ln1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Ułóż zdania z przysłówkami w formie zaprzeczonej z poprzedniego ćwiczenia.

uzupełnij treść
RcXCszzzZ3Jf51
Pisownia cząstki „nie” z przysłówkami
Źródło: Pixabay, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 11

Korzystając z podpisów na powyższej ilustracji, ułóż trzy krótkie dialogi. Zwróć uwagę, że każda z grafik po lewej stronie ma swoją kontynuację po stronie prawej.

R1Lr2N0d52QBi
(Uzupełnij).