Słownik pojęć dla e‑materiału
Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.
ABS (ang. anti‑lock braking system) to układ zapobiegający blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Generator prądu przemiennego to maszyna elektryczna służąca do zamiany energii mechanicznej na elektryczną. Wytwarza prąd przemienny. Generatory prądu przemiennego dzielimy na generatory stałomagnetyczne i elektromagnetyczne
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Amortyzator to urządzenie pochłaniające drgania
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Amortyzator skrętu to urządzenie zapobiegające drganiom kierownicy i przedniego koła
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Biegunowość akumulatora to położenie bieguna () i () w stosunku do obudowy akumulatora
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Centralna Jednostka Sterująca to urządzenie elektroniczne zwane potocznie komputerem sterującym. Wykorzystuje dedykowane oprogramowanie, zbiera informacje o stanie silnika i innych układów i na tej podstawie steruje elementami wykonawczymi odpowiedzialnymi za pracę silnika, a niekiedy także skrzynki przekładniowej i innych układów
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
DMP, czyli dolny martwy punkt, to maksymalne dolne położenie tłoka w cylindrze
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Filtr oleju wstępnego oczyszczania to filtr w formie siatki chroniący precyzyjne mechanizmy pompy oleju przed grubymi zanieczyszczeniami mechanicznymi
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Filtr oleju dokładnego oczyszczania to filtr w formie wkładu papierowego chroniący smarowane elementy silnika przed drobnymi zanieczyszczeniami i osadami niesionymi wraz z olejem
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Generator prądu to urządzenie do przemiany energii mechanicznej w elektryczną. Motocyklowe generatory prądu dzielimy na generatory prądu stałego, zwane potocznie prądnicami i generatory prądu przemiennego, nazywane alternatorami
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Generator prądu przemiennego to maszyna elektryczna służąca do zamiany energii mechanicznej na elektryczną. Wytwarza prąd przemienny. Generatory prądu przemiennego dzielimy na generatory stałomagnetyczne i elektromagnetyczne
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
GMP, czyli górny martwy punkt, to maksymalne górne położenie tłoka w cylindrze
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Hamulec bębnowy to typ hamulca występujący w starszych motocyklach. Składa się z bębna hamulcowego, szczęk z okładzinami ciernymi i jednego lub dwóch rozpieraczy. Największą wadą hamulca bębnowego jest niska skłonność do samooczyszczania. Największą zaletą hamulca bębnowego jest dobra dozowalność siły hamowania, przydatna podczas jazdy po śliskiej nawierzchni
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Hamulec duplex to hamulec bębnowy o skuteczności podwyższonej przez zastosowanie dwóch rozpieraczy szczęk hamulcowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Hamulec simplex to hamulec bębnowy z jednym wspólnym rozpieraczem dla obu szczęk hamulcowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Hamulec tarczowy to typ hamulca występujący w nowszych motocyklach, składający się z tarczy hamulcowej – zamocowanej do piasty koła i zacisku z klockami ciernymi – zamocowanego do kolumny zawieszenia lub wahacza. Największymi zaletami hamulców tarczowych jest wysoka skuteczność hamowania i wysoka skłonność do samooczyszczania. Największą wadą hamulców tarczowych jest zła dozowalność siły hamowania, utrudniająca jazdę po śliskich nawierzchniach
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Impulsator to czujnik elektromagnetyczny przekazujący informację o chwilowym położeniu wału korbowego lub wałka rozrządu
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Iskrownik rozproszony to zapłon iskrownikowy, w którym wykorzystywana jest zwykła zewnętrzna cewka zapłonowa zasilana przez cewkę niskiego napięcia współpracującą z kołem magnesowym
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Katalizator to substancja chemiczna wykorzystywana w reaktorze katalitycznym do oczyszczania spalin ze związków szkodliwych. Sam katalizator nie bierze trwałego udziału w reakcji chemicznej, a tylko ją przyspiesza
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Kąt wyprzedzenia zapłonu to punkt występowania iskry na elektrodach świecy zapłonowej. Określa się go w stopniach obrotu wału korbowego przed GMP. Może być przeliczony i podany w milimetrach drogi tłoka do GMP
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Końcowe przeniesienie napędu to przeniesienie napędu pomiędzy wałkiem wyjściowym skrzyni biegów a tylnym kołem motocykla
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Kosz boczny to potoczna nazwa wózka bocznego używana na początku wieku, kiedy nadwozia pasażerskich wózków bocznych wykonywane były z wikliny
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Łańcuch napędowy uszczelniony to łańcuch ogniwowo‑rolkowy stosowany w końcowym przeniesieniu napędu, którego ogniwa uszczelnione zostały uszczelkami O‑ringowymi lub X‑ringowymi
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Łańcuch napędowy nieuszczelniony to łańcuch ogniwowo‑rolkowy, którego ogniwa nie są uszczelnione
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Maksymalny prąd rozruchowy akumulatora to największe natężenie prądu wyrażone w amperach, które możemy pobrać bez szkody dla akumulatora. Wartość maksymalnego prądu rozruchowego jest podawana w cyklach pięciosekundowych lub dziesięciosekundowych, zależnie od rynku, na który przeznaczony jest akumulator
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Multiwariator to element sterujący przekładni CVT, współpracujący z pasem klinowym przekładni. Multiwariatory mogą być rolkowe, palcowe i dźwigniowe
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Nadwozie samonośne to występujące w skuterach (a także w samochodach osobowych) rozwiązanie konstrukcyjne, w którym połączone trwale i sztywno (najczęściej metodą spawania lub zgrzewania) elementy nadwozia przejmują funkcję nośną i wiążą poszczególne elementy pojazdu
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Odbiornik prądu to każde urządzenie elektryczne zasilane prądem elektrycznym. Odbiornikiem prądu może być na przykład żarówka
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Budowa opony typu diagonalnego pozwala na skuteczne pochłanianie drgań. WaUkład odpowietrzania skrzynki korbowej silnika czterosuwowego to system zapobiegający wzrostowi ciśnienia w skrzynce korbowej, gdy tłok posuwa się od górnego do dolnego martwego punktu. Dwukierunkowy układ odpowietrzania skrzynki korbowej zapobiega również powstawaniu podciśnienia w skrzynce korbowej, podczas gdy tłok posuwa się od dolnego do górnego martwego punktu
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Odśrodkowy przyspieszacz zapłonu to urządzenie mechaniczne wykorzystujące siłę odśrodkową w ruchu obrotowym. Służy do zmiany punktu zapłonu w kierunku zapłonu wcześniejszego przy wzroście prędkości obrotowej wału korbowego
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Budowa opony typu diagonalnego pozwala na skuteczne pochłanianie drgań. Wadą tych opon jest odkształcanie powierzchni bieżnika w wyniku ruchu obrotowego koła
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Opona radialna charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na odkształcenia spowodowane ruchem obrotowym koła. Słabo pochłania drgania. Posiada warstwę usztywniających włókien stalowych pod powierzchnią bieżnika
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Owalizacja tłoka wpływa na obniżenie sił tarcia działających na układ cylinder–tłok. Miarą owalizacji tłoka jest różnica pomiędzy średnicą tłoka mierzoną w poprzek osi sworznia tłokowego i średnicą mierzoną w osi tego sworznia
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Panewka to rodzaj łożyska ślizgowego. Stosowane we współczesnych silnikach spalinowych panewki wału korbowego i wałka rozrządu wymagają smarowania olejem pod ciśnieniem
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Pierścienie uszczelniające, zwane też niekiedy kompresyjnymi, odpowiadają za prawidłowe wytwarzanie podciśnienia, sprężanie ładunku w przestrzeni nad tłokiem i utrzymanie ciśnienia produktów spalania
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Pierścienie zgarniające, inaczej pierścienie olejowe, odpowiedzialne są za usuwanie oleju z gładzi cylindra. Ich sprawne działanie ogranicza znacznie spalanie oleju w przestrzeni nad tłokiem
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Podciśnieniowy regulator zapłonu to urządzenie mechaniczne sterowane podciśnieniem generowanym w kolektorze dolotowym. Służy do regulowania punktu zapłonu w funkcji zmian wartości tego podciśnienia
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Pojemność akumulatora określa ilości prądu, jaką można zmagazynować w akumulatorze. Pojemność akumulatora wyrażona jest w amperogodzinach ()
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Pompa olejowa to urządzenie wymuszające obieg, a często też odpowiednie ciśnienie oleju w układzie smarowania. Popularne są obecnie trochoidalne pompy zapewniające wysokie ciśnienie oleju. Wcześniej stosowano pompy tłoczkowe i zębatkowe
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Generator prądu to urządzenie do przemiany energii mechanicznej w elektryczną. Motocyklowe generatory prądu dzielimy na generatory prądu stałego, zwane potocznie prądnicami i generatory prądu przemiennego, nazywane alternatorami
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
W gaźniku przepustnica podciśnieniowa jest sterowana różnicą pomiędzy ciśnieniem panującym w komorze zasobnikowej i rurze dolotowej a ciśnieniem w kolektorze dolotowym
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Próg na gładzi cylindra to objaw zużycia cylindra. Tworzenie się progów jest efektem pracy pierścieni tłokowych i tłoka w cylindrze. Jest to zjawisko niekorzystne. Próg wymaga usunięcia przed ponownym zamontowaniem cylindra
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Przekładnia CVT (ang. Continuously Variable Transmission) to skrzynka przekładniowa stosowana powszechnie w skuterach. Wykorzystuje koła pasowe o zmiennej średnicy współpracujące z nierozciągliwym pasem klinowym
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Przekładnia końcowa to przekładnia zwiększająca lub zmniejszająca prędkość obrotową zanim moment napędowy zostanie przeniesiony na koło pojazdu. Występuje przy tylnym kole skutera w postaci kaskady kół zębatych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Przepłukiwanie poprzeczne to system przepłukiwania z wylotem kanału przelotowego umieszczonym naprzeciwko wlotu kanału wylotowego. Wymaga zastosowania deflektora na tłoku w celu zmniejszenia strat mieszanki paliwowo‑powietrznej do układu wylotowego
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Przepłukiwanie zwrotne to system przepłukiwania z wylotami kanałów przelotowych umieszczonymi pod kątem prostym do wlotu do kanału wylotowego. Nie wymaga stosowania deflektora na tłoku
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Przerywacz elektroniczny to najprostszy rodzaj zapłonu elektronicznego, w którym funkcję przerywacza mechanicznego przejęła elektronika. Brak tu jednak elektronicznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów i obciążenia. Punkt zapłonu jest stały i może być regulowany ręcznie
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rama w motocyklu jest elementem wiążącym poszczególne zespoły. Stanowi także element nośny konstrukcji podwozia
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Klasyczne ramy motocyklowe wywodzą się w prostej linii z ram rowerowych, które stanowiły wzór dla ram pierwszych motocykli. Dzielimy je na zamknięte i otwarte oraz na pojedyncze i podwójne
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rama kratownicowa ma konstrukcję przypominającą kratownicę, pozwalającą na osiągnięcie wysokiej sztywności przy małej masie własnej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rama platformowa to występujący w skuterach typ ramy o konstrukcji płaskiej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rama szczątkowa to element nośny o niewielkich rozmiarach, wiążący poszczególne zespoły motocykla. Rama szczątkowa posiada zazwyczaj główkę ramy z gniazdami łożysk sterowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rama typu delta to występujący we współczesnych motocyklach rodzaj ramy, w której belki nośne – z perspektywy wzdłuż osi głównej pojazdu – obejmują silnik po prawej i lewej stronie
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Regulator napięcia to urządzenie elektroniczne, a dawniej elektromechaniczne, służące zapewnieniu zadanej wartości napięcia w układzie ładowania
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rozpylacz to element gaźnika przyczyniający się do tworzenia mieszanki paliwowo‑powietrznej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Silnik czterosuwowy motocyklowy to silnik, w którym wymiana ładunku odbywa się wyłącznie w przestrzeni nad tłokiem. Przestrzeń pod tłokiem, jest przestrzenią smarowaną. Cykl pracy silnika czterosuwowego to: ssanie – sprężanie i zapłon – praca – wydech
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Silnik dwusuwowy motocyklowy to silnik, w którym wymiana ładunku odbywa się w przestrzeni pod tłokiem i nad tłokiem. Cykl pracy klasycznego silnika dwusuwowego to: zassanie mieszanki paliwowo‑powietrznej do skrzynki korbowej – wstępne sprężanie z przetłoczeniem mieszanki do przestrzeni nad tłokiem – sprężanie w przestrzeni nad tłokiem i zapłon – praca i wydech
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Silnik elektryczny motocyklowy stosowany jest do napędu jednośladów. Silniki te zazwyczaj są bezszczotkowymi silnikami prądu stałego
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Silnik Wankla to silnik z wirującym tłokiem o trzech komorach cylindra, pomiędzy którymi, podczas cyklu pracy, przemieszcza się mieszanka paliwowo‑powietrzna i produkty jej spalania
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Sprzęgło mokre to sprzęgło pracujące w kąpieli olejowej. Charakteryzuje się łagodną pracą
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Sprzęgło odśrodkowe to rodzaj sprzęgła automatycznego włączanego siłą odśrodkową na skutek zwiększenia prędkości obrotowej układu
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Sprzęgło suche to sprzęgło nie pracujące w kąpieli olejowej. Charakteryzuje się agresywną pracą
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Termosyfonowy układ chłodzenia cieczą nie posiada pompy wymuszającej obieg cieczy. Cyrkulacja cieczy chłodzącej uzyskiwana jest z wykorzystaniem różnicy mas cieczy zimnej i ciepłej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ odpowietrzania skrzynki korbowej silnika czterosuwowego to system zapobiegający wzrostowi ciśnienia w skrzynce korbowej, gdy tłok posuwa się od górnego do dolnego martwego punktu. Dwukierunkowy układ odpowietrzania skrzynki korbowej zapobiega również powstawaniu podciśnienia w skrzynce korbowej, podczas gdy tłok posuwa się od dolnego do górnego martwego punktu
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ pływakowy to jeden z najważniejszych układów gaźnika. Odpowiada za utrzymanie stałego poziomu paliwa, niezależnie od tego, czy silnik pracuje, czy nie
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
W gaźniku układ rozruchowy wzbogaca mieszankę paliwowo‑powietrzną podczas rozruchu zimnego silnika
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ rozrządu DOHC (ang. Double Overhead Camshaft) to układ rozrządu, w którym pracą zaworów sterują dwa wałki krzywkowe umieszczone w głowicy. Na jednym z nich znajdują się krzywki zaworów dolotowych, a na drugim – wylotowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ rozrządu OHC (ang. Overhead Camshaft) to układ rozrządu, w którym pracą zaworów steruje jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy. Na nim znajdują się krzywki zaworów dolotowych i wylotowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ rozrządu OHV (ang. Overhead Valves) to układ rozrządu z wałkiem rozrządu umieszczonym w bloku silnika i zaworami umieszczonymi w głowicy. Napęd na zawory przekazywany jest z wałka rozrządu za pośrednictwem popychaczy, lasek popychaczy i dźwigienek zaworowych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ rozrządu SV (ang. Side Valve) to układ rozrządu z zaworami umieszczonymi z boku cylindra i napędzanymi przez krzywki wałka rozrządu za pośrednictwem popychaczy
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Układ rozrządu tłokowy występuje w silnikach dwusuwowych, odsłaniając i zasłaniając kanały przelotowe i wylotowy, a niekiedy także dolotowy. Zarządza przepływem ładunku i spalin
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wahacz pchany to typ zawieszenia stosowany w niektórych motocyklach i skuterach przy przednim kole, w którym oś koła przemieszcza się po łuku. Występuje najczęściej w motocyklach z wózkiem bocznym. Jeżeli oś obrotu koła wyprzedza oś obrotu wahacza w kierunku jazdy, to mamy wahacz pchany
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wahacz wleczony to typ zawieszenia stosowany powszechnie przy tylnym kole motocykli i skuterów, a także niekiedy przy przednim kole skuterów, w którym oś koła przemieszcza się po łuku. Jeżeli oś obrotu wahacza wyprzedza oś obrotu koła w kierunku jazdy, to mamy wahacz wleczony
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wałek pośredni to jeden z wałków napędowych trójwałkowej skrzynki przekładniowej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wałek sterowania wodzików to wałek z wyciętymi ścieżkami prowadzącymi kamienie sterujące wodzików
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wałek wejściowy to wałek wprowadzający napęd do skrzyni biegów
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wałek wodzików to nieruchomy wałek skrzyni biegów, na którym przesuwnie osadzone są wodziki
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wałek wyjściowy to wałek wyprowadzający napęd ze skrzyni biegów
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wartość cieplna świecy zapłonowej to zdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wstępne przeniesienie napędu to przeniesienie napędu pomiędzy wałem korbowym silnika a wałkiem wejściowym skrzyni biegów
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wtryskiwacz to zespół rozpylający ciecz pod ciśnieniem. W motocyklach z zasilaniem wtryskowym rozpyla dawkę paliwa, tworząc mieszankę paliwowo‑powietrzną
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Wymuszony zastosowaniem pompy obieg cieczy jest stosowany w układach chłodzenia współczesnych motocykli. Większą wydajność układu chłodzenia cieczą można osiągnąć przez przyspieszenie obiegu cieczy, na przykład za pomocą pompy elektrycznej lub mechanicznej
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zacisk hamulcowy symetryczny posiada minimum dwa tłoczki działające na oba klocki hamulcowe. Obudowa zacisku symetrycznego jest sztywno zamocowana do elementu zawieszenia motocykla
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zacisk hamulcowy niesymetryczny, nazywany także potocznie zaciskiem pływającym, posiada przynajmniej jeden tłoczek hamulcowy. Tłoczki działają tylko na jeden klocek hamulcowy. Drugi klocek dociskany jest do tarczy ruchomą obudową zacisku. Wadą zacisków niesymetrycznych jest marnowanie części siły przyłożonej do dźwigni hamulca na pokonanie oporów ruchu obudowy zacisku hamulcowego
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawieszenie suwakowe to typ zawieszenia tylnego koła w motocyklu, w którym oś koła przemieszcza się po linii prostej. Występują tu dwa suwaki pracujące po obu stronach koła
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawieszenie telelewer to zawieszenie przedniego koła stanowiące połączenie zawieszenia teleskopowego i wahaczowego. Zaletą tego zawieszenia jest brak nurkowania przy hamowaniu. Ten typ zawieszenia nie zyskał popularności z racji licznych mankamentów eksploatacyjnych
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawieszenie teleskopowe klasyczne to często spotykany w klasycznych motocyklach typ zawieszenia przedniego, składający się z dwóch kolumn zawieszenia zamocowanych w półkach. Kolumna takiego zawieszenia posiada na górze rurę nośną współpracującą z umieszczoną na dole golenią o większej średnicy
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawieszenie teleskopowe upside‑down to często spotykany we współczesnych motocyklach typ zawieszenia przedniego, stosowany w celu polepszenia wytrzymałości kolumn zawieszenia na zginanie podczas hamowania. Rura nośna znajduje się na dole kolumny zawieszenia, a goleń o większej średnicy zamocowana jest w półkach
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawór nadciśnienia w układzie smarowania to zawór upustowy znajdujący się pomiędzy pompą oleju a filtrem dokładnego oczyszczania. Zmniejsza zbyt wysokie ciśnienie oleju, które może zaszkodzić papierowemu wkładowi filtra
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawór obejściowy w układzie smarowania to zawór pozwalający na kontynuowanie smarowania mimo zatkania wkładu filtra dokładnego oczyszczania oleju
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zawór zwrotny w układzie smarowania to zawór zapobiegający grawitacyjnemu odpływowi oleju z magistrali olejowej i całego układu smarowania. Zapobiega suchym startom silnika
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zjawiska falowe to zespół zjawisk wykorzystywanych we współczesnych układach dolotowych i wylotowych. Wykorzystanie tych zjawisk poprawia napełnianie cylindra świeżym ładunkiem i przyspiesza usuwanie spalin. Silnik może osiągać wyższą moc i moment obrotowy przy mniejszym zużyciu paliwa
E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E‑bookCharakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych