Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Słownik pojęć dla e‑materiału
działania, które mają na celu wytwarzanie finalnych produktów żywnościowych, od surowców pierwotnych (np. zboża) po gotowe produkty żywnościowe (np. chleb)
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
(z łac. exportare – wywozić) sprzedaż towarów lub usług wytwarzanych w danym kraju podmiotom zagranicznym
Planowanie marketingowe w agrobiznesiePlanowanie marketingowe w agrobiznesie
(z łac. importare – wwozić) zakup towarów lub usług za granicą w celu wykorzystania ich na rynku wewnętrznym (krajowym)
Planowanie marketingowe w agrobiznesiePlanowanie marketingowe w agrobiznesie
proces, w którym podmioty rynkowe konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych poprzez przedstawianie korzystniejszej od innych podmiotów oferty rynkowej dla zrealizowania swoich interesów. Konkurowanie może się odbywać w oparciu o cenę, jakość, formę płatności i wiele innych. W zależności od struktury rynku, na którym zachodzi proces konkurencji, wyróżnia się różne modele konkurencji.
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
wszechstronny, krytyczny i bezstronny przegląd oraz ocena podstawowych celów, strategii, polityki i zadań marketingowych; obejmuje ona także sposób wykorzystania środków przeznaczonych na działalność marketingową; prowadzona jest w celu zidentyfikowania trudności, szans rozwojowych oraz sformułowania zaleceń mających na celu poprawę efektywności działań marketingowych
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
wymiana informacji między jej uczestnikami, nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki itp
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia określonych dóbr lub usług od oferowanych przez konkurencję; może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym. Rozpoznawalność marki jest kluczowym elementem promocji.
Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
proces planowania i realizacji koncepcji, ustalania ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu dokonania wymiany mającej służyć osiągnięciu celów organizacji i jednostek [definicja za publikacją: Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002].
Planowanie marketingowe w agrobiznesiePlanowanie marketingowe w agrobiznesie
tzw. marketing mieszany; zespół elementów (instrumentów), za pomocą których przedsiębiorstwo może oddziaływać na rynek; często jest definiowany za pomocą marketingu 4P: product (produkt), price (cena), place (miejsce) i promotion (promocja)
Planowanie marketingowe w agrobiznesiePlanowanie marketingowe w agrobiznesie

grupa produktów, których rolą jest budowanie wizerunku marki, budzenie pożądanych skojarzeń u odbiorców, informowanie o misji i ofercie firmy oraz promowanie nowego produktu bądź usługi; działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży, a tym samym zysków firmy. Materiały marketingowe to m.in. strona internetowa, profil w mediach społecznościowych, wizytówka, logo oraz ulotki cyfrowe i tradycyjne.
Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
część biznesplanu, do którego włącza się plan organizacyjny, produkcyjny i finansowy; jest dokumentem obejmującym okres co najmniej jednego roku, zawierającym szczegółowe informacje o wprowadzeniu na rynek nowych produktów bądź usług lub udoskonaleniu podejścia do już istniejących produktów
Planowanie marketingowe w agrobiznesiePlanowanie marketingowe w agrobiznesie
oddziaływanie na odbiorców produktów firmy polegające na przekazaniu im informacji, które mają zwiększyć i ukierunkować ich wiedzę na temat oferowanych produktów lub usług
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków, w jakich przebiegają
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

wszelkie działania w sferze gospodarczej, które za pomocą prawdziwych informacji na temat konkretnych towarów lub usług zwrócą na nie uwagę potencjalnych odbiorców
Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymNarzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
zespół jasno określonych zasad postępowania oraz działań realizowanych przez przedsiębiorstwo w celu efektywnego prowadzenia działalności i maksymalizacji zysku
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieRola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie