Słownik pojęć dla e‑zasobu
Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.
W skuterach i pojazdach ATV wykorzystuje się automatyczne skrzynie biegów typu CVT. Ten typ skrzyni spotyka się niekiedy także w motocyklach. Jest to skrzynka przekładniowa w której pracują dwa koła pasowe o zmiennej średnicy, połączone nierozciągliwym pasem klinowym. Koło pasowe odbierające napęd z wału korbowego silnika, sterowane jest multiwariatorem i jest to koło pasowe czynne. Drugie koło pasowe współpracuje ze sprzęgłem odśrodkowym, a jego połówki ściskane są sprężyną śrubową. Jest to koło pasowe bierne. Ten typ skrzynki przekładniowej płynnie zmienia przełożenie.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Cechy geometryczne zależności rozstawu osi, kąta wyprzedzenia widelca przedniego, skoku zawieszenia itp. wpływające bezpośrednio na właściwości użytkowe takie jak: zwrotność, stabilność, poręczność itd. W przypadku motocykla z wózkiem bocznym i pojazdu ATV, należy określić także kąt zbieżności kół i ich pochylenia w stosunku do linii prostopadłej do nawierzchni drogi.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Osłony zabezpieczające nogi kierowcy podczas przewrotki – rodzaj dodatkowego wzmocnienia konstrukcyjnego. Klasyczne gmole wykonane są z rur stalowych metodą gięcia i spawania.. Dodatkową funkcją gmoli jest ochrona wystających elementów silnika przed skutkami upadku.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Dokument dopuszczający dany typ pojazdu do ruchu drogowego.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Rodzaj wyposażenia, służący komunikacji pomiędzy kierowcą i pasażerem (przewodowo i bezprzewodowo) lub z innymi kierowcami motocykli jadących w niewielkiej odległości od siebie (tylko łączność bezprzewodowa).
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Jest to kąt pod którym prosta stanowiąca przedłużenie osi główki ramy przecina płaszczyznę nawierzchni na której stoi motocykl. To parametr, który odpowiada za charakterystykę prowadzenia motocykla. Im większy jest ten kąt, tym gwałtowniej reaguje motocykl na ruchy kierownicą.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Rodzaj kierownicy stosowanej w motocyklach sportowych i wyczynowych, składający się z dwóch części przykręcanych do kolumn przedniego zawieszenia teleskopowego lub do półki górnej zawieszenia przedniego.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Rodzaj zamykanych, sztywnych pojemników mocowanych na motocyklu na stałe lub z możliwością łatwego zdjęcia. Umieszczone w tylnej części pojazdu, po prawej i lewej stronie tylnego koła (kufry boczne) lub na tylnym bagażniku (kufer centralny/top case).
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Moment obrotowy (siła razy ramię) jest to iloczyn siły pochodzącej od ciśnienia gazów powstałych w procesie spalania, działających na tłok oraz ramienia tworzonego przez wykorbienie wału korbowego. Chwilowa wartość momentu obrotowego zależy głównie od siły ciśnienia gazów spalinowych, bo ramię jest stałe i ustalone na etapie konstrukcji silnika.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Czterokołowy pojazd samochodowy o specyficznej konstrukcji ramowej i szczątkowym nadwoziu (najczęściej otwartym) przeznaczony do jazdy poza drogami utwardzonymi i o zastosowaniach sportowych, rekreacyjnych lub wyprawowych. Zadaniem pojazdów ATV jest przewożenie ładunków lub osób, ale nie zaliczamy ich do samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i ciągników rolniczych.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
To pojazd dwukołowy lub trzykołowy, który jest napędzany silnikiem spalinowym, którego moc skokowa wynosi do 50 cm3, lub silnikiem elektrycznym, którego moc nie przekracza 4KW, a którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Nazywamy tak główny parametr w silniku spalinowym. Stanowi różnicę między maksymalną a minimalną objętością cylindra, której wynik mnożony jest przez liczbę cylindrów. Maksymalna pojemność cylindra jest oznaczeniem jego pojemności użytkowej w trakcie, kiedy tłok jest w dolnym położeniu. Minimalna pojemność skokowa dotyczy momentu, w którym tłok jest w górnym położeniu. Wartość tę podaje się w centymetrach sześciennych.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Nazywane też owiewkami – rodzaj obudowy, wykonanej z tworzyw sztucznych, uformowanej w taki sposób, aby obniżyć opór aerodynamiczny pojazdu, na którym zostały zamontowane (kroplowy kształt opływowy).
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Jest elementem przekładni pasowej, a jego zadaniem jest przekazywanie napędu między kołami przekładni pasowej. W układach napędowych motocykli i skuterów spotykane są pasy napędowe płaskie (motocykle historyczne), pasy klinowe (głównie występują w przekładniach CVT), pasy zębate (współczesne motocykle).
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Składa się z łańcucha i współpracujących z nim najczęściej dwóch kół łańcuchowych. Jej zadaniem jest przenoszenie napędu. Spotykana w napędach wałków rozrządu w motocyklowych silnikach z rozrządem OHC i DOHC, a także w motocyklowych układach przeniesienia napędu. Przekładnia łańcuchowa w motocyklu może wykorzystywać łańcuch zębaty (układy rozrządu i układy wstępnego przeniesienia napędu) lub łańcuch ogniwowo‑rolkowy (układy końcowego przeniesienia napędu). Sposób działania polega na zazębianiu się zębów kół łańcuchowych z elementami łańcucha, co prowadzi do przenoszenia napędu.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Rodzaj ręcznej pompy hamulcowej powiązanej z układem hamowania koła przedniego w którym siła wywierana ręczną dźwignią hamulcową, przekazywana jest na tłoczek pompy hamulcowej umieszczony prostopadle do dźwigni. Układ taki stosowany jest głównie w motocyklach sportowych i pozwala na lepsze dozowanie siły hamowania. Charakterystyczne dla tego typu konstrukcji jest umieszczenie zewnętrznego zbiorniczka płynu hamulcowego – poza obudową pompy.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Stanowi strukturę nośną motocykla. To do niej zamocowane są główne podzespoły: zawieszenie przednie i tylne wraz z kołami, silnik i elementy nadwozia. Klasyczne ramy motocyklowe dzielimy na pojedyncze i podwójne, otwarte i zamknięte. Spotykamy w motocyklach także ramy grzbietowe, skrzynkowe, kratownicowe, delta, szczątkowe, a w skuterach – ramy platformowe.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Specjalnej konstrukcji elastyczne pojemniki na bagaż, mocowane na motocyklu, zazwyczaj na specjalnych uchwytach lub bagażnikach. W odróżnieniu od kufrów bagażowych nie mają szczelnej i sztywnej konstrukcji.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Jeden z typów silnika spalinowego. Posiada układ cylindrów, które w liczbie parzystej są ułożone poziomo, a tłoki pracują skierowane parami w strony przeciwne. Kąt rozchylenia cylindrów wynosi około . W samym środku tego układu ułożony jest wał korbowy.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Jest to typ silnika spalinowego wielocylindrowego, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Silnik, którego układ cylindrów przypomina literę “V”. W tym silniku pary cylindrów są rozchylone pod kątem większym niż 0 stopni i mniejszym niż 180 stopni (zwykle nie większym niż 90 stopni). Jeżeli silnik posiada cztery lub więcej cylindrów, to są one ustawione w dwa rzędy. Cylindry napędzają wspólny wał korbowy.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Rodzaj sprzęgła wykorzystującego siłę odśrodkową do włączenia napędu. Stosowane głównie w skuterach i pojazdach ATV.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
System zapobiegający blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. W motocyklach często przyjmuje rozbudowaną formę systemu uzależniającego siłę hamowania od pochylenia motocykla. Stosowany głównie w motocyklach szosowych.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
System oparty o nawigację satelitarną. Umożliwia zaplanowanie trasy i sprawne nawigowanie podczas wyprawy motocyklowej. Może mieć formę dodatkowego urządzenia akcesoryjnego, lub może być wyposażeniem seryjnym motocykli turystycznych.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Klasyczna konstrukcja koła jezdnego motocykla. Zapewnia elastyczność - pochłanianie mechanicznych udarów powstających podczas jazdy po nierównościach, łatwość naprawy i estetyczny wygląd. Koła te stosowane są w motocyklach terenowych oraz ze względu na walory wizualne w motocyklach klasycznych, chopperach i cruiserach.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Sposób zamocowania tarcz hamulcowych tak, aby nie były one sztywno związane z piastą koła. Tarcze tego typu posiadają elementy łączące w postaci nitów umożliwiających niewielkie przesunięcia tarczy w osi koła lub są mocowane z użyciem specjalnych podkładek sprężystych zapewniających elastyczne mocowanie tarczy. Układ taki pozwala na większą rozszerzalność termiczną tarcz bez obaw o ich uszkodzenie i sprzyja wyczuciu pracy przedniego hamulca podczas wyścigowej jazdy wyczynowej.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Urządzenie służące do utrzymywania stałej prędkości podróżnej, nie wymagające stałego kontrolowania położenia rączki gazu przez kierowcę. Urządzenia te mają różną formę: od prostych blokad rączki gazu, po aktywne systemy reagujące na zmiany natężenia ruchu przed pojazdem.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Jest wałem napędowym wyposażonym w przynajmniej jeden przegub krzyżakowy. Zadaniem tego wału jest przenoszenie momentu obrotowego w motocyklu, najczęściej pomiędzy skrzynią biegów a tylnym kołem.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Najbardziej rozpowszechniony rodzaj zawieszenia przedniego motocykla. W układzie klasycznym posiada nieruchome rury nośne zamocowane w półkach zawieszenia oraz z ruchome golenie połączone z osią przedniego koła. Modyfikację stanowi zawieszenie „odwrócone” typu upside‑down, w którym to nieruchome golenie zamocowane są w półkach zawieszenia, a ruchome rury nośne połączone są z osią przedniego koła.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Zacisk posiadający więcej niż jeden tłoczek hamulcowy. Występują symetryczne i niesymetryczne, czyli pływające zaciski wielotłoczkowe. W zaciskach niesymetrycznych występują najczęściej nie więcej niż trzy tłoczki hamulcowe. W zaciskach symetrycznych występują najczęściej dwa, cztery lub rzadziej sześć tłoczków hamulcowych. Rozwiązanie stosowane w celu lepszego rozłożenia siły hamowania na całą powierzchnię dużych klocków hamulcowych.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Są to zaciski, których mocowanie jest radialne, to znaczy równoległe do promienia odchodzącego od osi koła. W standardowych układach hamulcowych zaciski mocowano do wspornika lub rury zawieszenia śrubami ułożonymi równolegle do osi koła, co skutkowało tendencją do wykrzywiania zacisku względem powierzchni tarczy hamulcowej podczas silnego hamowania. Konstrukcja radialna pozwala na bardziej zrównoważone rozłożenie siły hamowania dzięki współpracy tarczy hamulcowej z zaciskami. Konstrukcja zacisku jest stała (zacisk symetryczny), a przykręca się go przy użyciu śrub, które ułożone są prostopadle względem osi koła.
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Typ zawieszenia z widelcem teleskopowym, w którym, w celu zwiększenia sztywności kolumn zawieszenia, zamieniono - „odwrócono do góry nogami” położenie rury nośnej i goleni. Stosowane w celu zwiększenia sztywności zawieszenia głównie podczas silnego hamowania, a w motocyklach terenowych także podczas ekstremalnej jazdy. Stosowane zarówno w motocyklach szosowych jak i terenowych.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Stosowany przez różnych producentów i różnie przez nich nazywany. Ma za zadanie umożliwienie sprawnego hamowania obu kół motocykla przy użyciu jednej pompy hamulcowej, sterowanej ręcznie lub nożnie. Rozwiązanie stosowane głównie w ciężkich motocyklach turystycznych i sportowo turystycznych oraz w maxi‑skuterach.
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Wizualizacja modelu w grafice 3D Pojazdy motocyklowe
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Galeria zdjęć Rodzaje pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych
Schemat interaktywny Podział pojazdów motocyklowych