Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Klasyfikacja pojazdów motocyklowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik motocyklowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych wyodrębnionej w zawodzie mechanik motocyklowy 723107.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych:

  • diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych,

  • obsługiwanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych.

Efekty kształcenia

MOT.04.2. Podstawy motoryzacji mechanika motocyklowego

Uczeń:

1) klasyfikuje części maszyn i urządzeń motocyklowych oraz opisuje budowę i ich zastosowanie,

2) rozróżnia maszyny i urządzenia.

MOT.04.3. Diagnostyka podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych

Uczeń:

1) rozróżnia pojazdy motocyklowe.

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: zakresem tematycznym oraz opisem budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Klasyfikacja pojazdów motocyklowych” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDF6BCTpHcInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDtuOSYlyHSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1G9UbP1mPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1DTKVpnpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD122F2WJoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDHXICS8LDInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik samochodowy w pracy dydaktycznej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z klasyfikacją pojazdów motocyklowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Zalecane jest, aby praca odbywała się nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, co ma na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji przez uczniów.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wizualizacja modelu w grafice 3D „Pojazdy motocyklowe”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację na temat rodzajów pojazdów motocyklowych i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące wyglądu oraz charakterystycznych cech poszczególnych pojazdów motocyklowych w zależności od ich przeznaczenia.

  • Po obejrzeniu wizualizacji uczniowie zostają podzieleni na kilka, maksymalnie czteroosobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie, który będzie polegać na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania/polecenia konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    1. Scharakteryzuj karoserię typowego skutera.

    2. Jaki silnik posiadają skutery?

    3. Co to znaczy „motocykl naked bike”?

    4. Czym różni się silnik motocykla sportowego od silnika motocykla typu classic?

    5. Jakie wyposażenie dodatkowe jest najczęściej spotykane w motocyklu turystyczno‑sportowym?

    6. Co wiesz o hamulcach w motocyklach turystyczno‑sportowych?

    7. Wskaż różnice w motocyklach turystycznych i turystyczno‑sportowych.

    8. W których typach motocykli występują osłony aerodynamiczne?

    9. Omów pojemność silnika w motocyklu typu adventure.

    10. Wskaż charakterystyczne cechy motocykla typu Power cruiser.

    11. Czym różni się zawieszenie motocykla typu enduro i motocykla wyczynowego?

  • Jeśli dana grupa nie potrafi odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel komentuje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Galeria zdjęć „Rodzaje pojazdów motocyklowych”
  • Nauczyciel przedstawia uczniom zdjęcia ukazujące różne typy pojazdów motocyklowych. Zaznacza przy tym, że wiedza wyniesiona z oglądania zdjęć posłuży uczniom jako punkt wyjścia do wykonania zadania.

  • Przy prezentacji zdjęć prowadzący zwraca uwagę na charakterystyczne cechy poszczególnych pojazdów, pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Po przejrzeniu i omówieniu galerii zdjęć nauczyciel dzieli klasę na zespoły maksymalnie czteroosobowe i przedstawia zadanie do wykonania – każda grupa otrzyma 5 zdjęć pojazdów motocyklowych i będzie musiała rozpoznać, jaki to typ pojazdu oraz opisać go, zwracając uwagę na charakterystyczne cechy, rodzaj silnika, zawieszenie, karoserię, układy hamulcowe itp.

  • Grupy mają 20 minut na wykonanie zadania.

  • Przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy na forum klasowym, a nauczyciel uzupełnia ewentualne brakujące części ich wypowiedzi. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Schemat interaktywny „Podział pojazdów motocyklowych”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji schemat interaktywny „Podział pojazdów motocyklowych”.

  • Nauczyciel dokładnie pokazuje uczniom podział pojazdów motocyklowych ze względu na ich budowę oraz przeznaczenie. Omawia cechy charakterystyczne, przeznaczenie pojazdu oraz przykładowe modele różnych producentów.

  • Przed odtworzeniem schematu interaktywnego nauczyciel prosi o sporządzenie notatek na temat specyfiki różnych rodzajów pojazdów motocyklowych.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu przeglądania schematu interaktywnego uczniowie dzieleni są na 8 grup. Każda z nich otrzymuje inny podtemat, czyli 2 typy pojazdów motocyklowych do scharakteryzowania. Grupy losują przydzielone im zagadnienia.

  • Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie i przedstawienie wylosowanego podtematu pozostałym grupom w możliwie jak najbardziej szczegółowy i wyczerpujący sposób. Przy przygotowywaniu omówienia swoich zagadnień grupy mogą korzystać z informacji zawartych w Internecie oraz w słowniku pojęć dla e‑materiału.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki.

  • Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat urządzeń i maszyn niezbędnych w pracy mechanika motocyklowego. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka trzyosobowych zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do dziesięciu ćwiczeń znajdujących się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie dziesięciu ćwiczeń, przy czym pierwsze dwa ćwiczenia mają formę testów.

  • Nie chodzi tutaj o zdobycie jak największej liczby punktów, ale o zapamiętanie prawidłowych odpowiedzi.

  • Grupy zostają poproszone o notowanie na kartkach najbardziej problematycznych dla nich pytań.

  • Czas wykonania zadania to maksymalnie 30 minut.

  • Po upływie trzydziestu minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wizualizacja modelu w grafice 3D „Pojazdy motocyklowe”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom grafikę 3D. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z rodzajami pojazdów motocyklowych oraz dowiedzieć się, jakie jest ich przeznaczenie.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji 3D.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał „Pojazdy motocyklowe” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, aby pozostali uczniowie mogli wskazać właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • W kolejnym kroku nauczyciel ponownie wyświetla wizualizację 3D i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Galeria zdjęć „Rodzaje pojazdów motocyklowych”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia różnych pojazdów motocyklowych. Zwraca uwagę na charakterystyczne cechy pojazdów, pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Po obejrzeniu i omówieniu galerii zdjęć każdy uczeń losuje 2 zdjęcia pojazdów motocyklowych ze zdjęć wydrukowanych przez nauczyciela.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują zadanie – mają oni wczuć się w rolę sprzedawcy pracującego w salonie motocyklowym i zaprezentować wylosowane przez siebie typy pojazdów motocyklowych potencjalnemu klientowi. Powinni  szczegółowo opisać pojazd, zwracając szczególną uwagę na jego zalety.

  • Nauczyciel służy pomocą, jeśli uczniowie mieliby pytania lub wątpliwości.

  • Po kilkunastu minutach uczniowie mają za zadanie zaprezentować przypisane im pojazdy, tak aby cała klasa poznała podstawowe informacje na ich temat.

  • Nauczyciel, w razie potrzeby, udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

Schemat interaktywny „Podział pojazdów motocyklowych”
  • Nauczyciel korzysta ze schematu interaktywnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z danym rodzajem motocykla, charakterystycznymi jego cechami oraz z przykładowymi dla danego rodzaju pojazdami (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale każdy pracuje nad hasłem samodzielnie); podczas prezentacji schematu interaktywnego przez nauczyciela uczniowie skupiają się na wynotowaniu informacji związanych ze swoim hasłem. Może to być np.: motocykl supermoto, motocykl wyczynowy, motocykl crossowy itp.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć zagadnienie różnych typów motocykli.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel, po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z wizualizacji modelu w grafice 3D, galerii zdjęć oraz schematu interaktywnego. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, pracę w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych. Ponadto:

  • zapewniają dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki.

  • umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych uczniom łatwiej będzie posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie nauczyciel przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ich przez wiedzę niezbędną do rozróżniania pojazdów motocyklowych.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zamieszczone w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi jedynie przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań – zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: uczeń losuje 3 obrazki lub zdjęcia, które przedstawiają różne typy pojazdów motocyklowych. Uczeń musi nazwać każdy pojazd przedstawiony na obrazku/zdjęciu i scharakteryzować go, wymieniając co najmniej 5 cech.

  • Uczeń ma 20 minut na przygotowanie omówienia obrazków/zdjęć, po czym przedstawia swoje uwagi nauczycielowi.

  • Nauczyciel koryguje błędne odpowiedzi ucznia i uzupełnia jego sugestie.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: „Co sprawiło ci trudności?”, „Co wykonałeś bez problemu?”, „Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do charakterystyki narzędzi pracy kowala?”, „Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i każdej z nich przydziela określony zakres tematyczny –  4 typy pojazdów motocyklowych do scharakteryzowania.

  • Zadaniem grup jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać wizualizację modeli w grafice 3D „Pojazdy motocyklowe”, galerię zdjęć „Rodzaje pojazdów motocyklowych” i schemat interaktywny „Podział pojazdów motocyklowych”. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej; wskazują również zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie prowokują również do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich rozwiązania.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do działań dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel wzbogaca zasoby wiedzy uczniów, ale też umiejętność uczenia się w grupie i samodzielnie oraz przyjmowania różnych ról grupowych, również takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort. Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów, ale daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie uczniom przestrzeni do popełniania błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat zróżnicowania pojazdów motocyklowych. Dostępne ich formy mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i metody przyswajania wiedzy.

Taki materiał daje możliwość dobranie najlepszego multimedium do danego ucznia, znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracować będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów przygotowane dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Przykładowe zastosowania:

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Pojazdy motocyklowe” – przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów ich uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy); galeria zdjęć „Rodzaje pojazdów motocyklowych” – uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni. Schemat interaktywny „Podział pojazdów motocyklowych” – uczniowie słabowidzący mogą poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego rozdziału e‑booka; uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań; uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RUZSvsekcHFtj
(Uzupełnij).