E-materiały do kształcenia zawodowego

Kształcenie słuchu dla realizatorów dźwięku

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123

Słownik pojęć dla e‑materiału

1
Instrukcja korzystania ze słownika

Słownik pojęć do e‑zasobu zawiera hasła oraz ich definicje. Hasła zostały ułożone w kolejności alfabetycznej. Wybrane pojęcia zawierają również odsyłacze (linki) do elementów składowych e‑zasobu, w których zostały użyte.

Poprawne korzystanie ze słownika pojęć pozwoli Ci opanować podstawowy zasób słownictwa branżowego oraz ułatwi przyswojenie wiedzy zawartej w materiale w e‑zasobie.

1
amplituda fali
amplituda fali

Różnica pomiędzy najwyższą, a najniższą wartością jaką przyjmuje przebieg fali.

barwa
barwa

Cecha dźwięku, dzięki której można odróżnić brzmienie różnych instrumentów lub głosu; zależy od rodzaju, ilości i natężenia tonów składowych; barwa może zmieniać się nieznacznie w zależności od: sposobu wzbudzania drgań, siły wzbudzenia, częstotliwości i zmian w czasie.

bitcrushing
bitcrushing

Efekt dźwiękowy z grupy zniekształceń, działający poprzez zmniejszenie rozdzielczości bitowej pliku, czyli ograniczenie liczby możliwych wartości, jaką może przyjmować chwilowa wartość poziomu cyfrowej reprezentacji fali dźwiękowej, co skutkuje zwiększeniem poziomu cyfrowego szumu.

bramka
bramka

Urządzenie z grupy procesorów dynamiki, które wycisza sygnał poniżej pewnego ustawionego poziomu (progu), a przypuszcza sygnały mające poziom wyższy od tego progu.

chorus
chorus

Efekt modulacyjny, który osiąga się poprzez nakładanie lekko zmodulowanego i opóźnionego sygnału na sygnał oryginalny. Bazowy czas opóźnienia sygnału efektowego to zwykle 20‑50 ms, jest on modulowany i zwielokrotniany w celu utworzenia jednej lub większej liczby lekko rozstrojonych kopii, imitując brzmienie chóralne.

clipping, obcinanie
clipping, obcinanie

Zniekształcenie audio, wynikające z przekroczenia możliwości wzmacniacza przez szczyty sygnału; związane z wartością napięcia zasilacza urządzenia.

częstotliwość drgań
częstotliwość drgań

Liczba drgań przypadających na 1 sekundę, mierzona w hercach (Hz); decyduje o wysokości dźwięku - im większa częstotliwość drgań, tym wyższa wysokość dźwięku; częstotliwość dźwięków słyszalnych zawiera się w zakresie od 16 do 20 000 Hz.

delay, echo
delay, echo

Efekt polegający na dodawaniu do dźwięku kopii sygnału opóźnionego w stosunku do bezpośredniego o pewną wartość czasu (większą niż 20 ms).

dynamika, 
dynamika, 

Odstęp między najgłośniejszym, niezniekształconym sygnałem, a najcichszym - szumem (Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, WKiŁ, 2021, str. 175).

dźwięk
dźwięk

Wrażenie słuchowe, wytworzone drganiami akustycznymi.

efekt distortion
efekt distortion

Efekt bazujący na zjawisku przesterowania.

ekspander
ekspander

Procesor dynamiczny, działający podobnie jak kompresor, lecz wyciszający dźwięki najcichsze (poniżej progu THRESHOLD), takie jak np. szumy, trzaski występujące między dźwiękami w utworze.

fala sinusoidalna, sinus (ang. sine)
fala sinusoidalna, sinus (ang. sine)

Podstawowa fala czystego tonu akustycznego; fala sinusoidalna zachowuje swój kształt po dodaniu do innej sinusoidy o tej samej częstotliwości i dowolnej fazie.

R1KECa7lt5aZ9
Przykładowa fala sinusoidalna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra edukacyjna: „Kształcenie słuchu dla realizatorów dźwięku”.DY1TlvGNRGra edukacyjna: „Kształcenie słuchu dla realizatorów dźwięku”.

fala trójkątna (ang. triangle)
fala trójkątna (ang. triangle)

Fala o zaostrzonym przebiegu sinusoidalnym (zwana w muzyce ostrym sinusem) charakteryzująca się bardziej „agresywną” barwą dźwięku.

RlAdWkVv1u81r
Przykładowa fala trójkątna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
fala piłokształtna, piła (ang. saw)
fala piłokształtna, piła (ang. saw)

Fala, która posiada gwałtownie opadające lub zaczynające się rampy; graficzne przedstawienie fali podobne jest do zębów piły.

R1TyA5kNgzDUs
Przykładowa fala piłokształtna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
fala prostokątna (ang. square)
fala prostokątna (ang. square)

Fala, która naprzemiennie osiąga wartość minimalną i maksymalną; w idealnej implementacji (która nie jest możliwa do zrealizowania) nie przyjmuje żadnych innych wartości, poza nimi.

RwxeImwAFx69K
Przykładowa fala prostokątna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
filtr
filtr

Urządzenie lub układ służący do wycinania określonych zakresów częstotliwości.

filtr dolnoprzepustowy, LPF (ang. low‑pass filter)
filtr dolnoprzepustowy, LPF (ang. low‑pass filter)

Przepuszcza częstotliwości niższe, a tłumi częstotliwości wyższe od częstotliwości granicznej.

filtr górnoprzepustowy, HPF (ang. high‑pass filter)
filtr górnoprzepustowy, HPF (ang. high‑pass filter)

Przepuszcza częstotliwości wyższe, a tłumi częstotliwości niższe od częstotliwości granicznej.

filtr grzebieniowy
filtr grzebieniowy

Dodaje sygnał do jego opóźnionej wersji, co powoduje wzmacnianie, bądź wygaszanie poszczególnych składowych częstotliwościowych poprzez zjawisko interferencji.

filtr środkowoprzepustowy, BPF (ang. band‑pass filter)
filtr środkowoprzepustowy, BPF (ang. band‑pass filter)

Przepuszcza częstotliwości leżące w pobliżu, a tłumi częstotliwości leżące poniżej i powyżej częstotliwości granicznej; zwany również filtrem pasmowym, ponieważ przepuszcza pewne pasmo częstotliwości, tłumiąc pozostałe.

flanger
flanger

Efekt modulacyjny, który polega na modulowaniu czasu opóźnienia sygnału stałą, bardzo niską częstotliwością 0,5‑4 Hz powodując zmianę barwy dźwięku wynikającą z interferencji sygnału efektowego z oryginalnym i powstawanie filtra grzebieniowego.

Herc (Hz)
Herc (Hz)

Jednostka miary częstotliwości w układzie SI określająca ilość cykli (drgań) na sekundę.

kompresor
kompresor

Procesor dynamiczny, wykorzystywany w celu zmniejszenia różnic pomiędzy najgłośniejszymi, a najcichszymi fragmentami sygnału, czyli kompresji dynamicznej.

konwersja
konwersja

Proces cyfrowego przetwarzania sygnału dźwiękowego mający na celu zapis pliku dźwiękowego w odpowiednim formacie w zależności od konkretnych potrzeb i wymagań technicznych.

limiter
limiter

Kompresor o stałym ustawieniem współczynnika kompresji (ratio), zawsze większym od 10:1; brickwall limiter jest typem limitera o nieskończonym ratio, czyli takim, w którym po przekroczeniu progu kompresji (threshold) sygnał na wyjściu nie wzrasta, bez względu na to jaką wartość ma sygnał na wejściu.

niezgodność fazowa
niezgodność fazowa

Zachodzi, kiedy dwie fale są względem siebie przesunięte, czyli ich cykle nie nakładają się na siebie; w efekcie niektóre częstotliwości będą się wzmacniać lub znosić;  niezgodność fazowa może powodować różne efekty brzmieniowe oraz przestrzenne; powstanie filtra grzebieniowego lub odwrócenie polaryzacji jednego z kanałów stereo to przykłady niezgodności fazowej.

odwrócenie polaryzacji kanałów stereo
odwrócenie polaryzacji kanałów stereo

Stereofoniczny sygnał dźwiękowy to para kanałów - lewego i prawego, które przy odsłuchu dają wrażenie przestrzennej sceny dźwiękowej. Odwrócenie polaryzacji sygnału (przerzucenie względem osi poziomej, czyli wartości dodatnie stają się ujemnymi i odwrotnie) jednego z kanałów, powoduje niepoprawny odbiór przestrzeni dźwięku - wrażenie bardzo szerokiej sceny dźwiękowej i słabo zdefiniowany środek obrazu stereofonicznego.

panorama
panorama

Umiejscowienie w obrazie stereofonicznym, za pomocą regulatora można umiejscowić monofoniczne źródło sygnału w obrazie stereofonicznym.

phaser
phaser

Efekt modulacyjny, w którym modulacja barwy jest uzyskiwana przez dodanie sygnału efektowego (powstającego przez przepuszczenie przez filtry all‑pass) do sygnału oryginalnego i powstanie zmian amplitudy poprzez interferencję, co wpływając na barwę; przy zastosowaniu tego efektu sygnały o niskich częstotliwościach będą bardziej opóźniane, niż te o wyższych częstotliwościach.

pogłos
pogłos

Zjawisko stopniowego zanikania dźwięku w pomieszczeniu po zamilknięciu źródła dźwięku, występujące na skutek wielokrotnych odbić od ścian pomieszczenia (Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, WKiŁ, 2021, str. 59).

przesterowanie
przesterowanie

Przekroczenie przez poziom sygnału możliwości roboczych układu lub urządzenia elektronicznego; w efekcie przesterowania pojawiają się w sygnale wyjściowym dodatkowe składowe harmoniczne; zazwyczaj jest efektem niepożądanym przy realizacji dźwięku, bywa jednak wykorzystywany w efektach modyfikujących dźwięk, np. fuzz czy overdrive.

przesunięcie fazowe
przesunięcie fazowe

Przesunięcie fazy w czasie względem sygnału referencyjnego; skutkuje późniejszym przybyciem sygnału w stosunku do sygnału referencyjnego.

przetwarzanie dźwięku
przetwarzanie dźwięku

Zmiana jednej lub wielu właściwości dźwięku, barwy, dynamiki, przestrzeni.

przydźwięk sieciowy
przydźwięk sieciowy

Rodzaj zakłócenia, powstały we wstępnych obwodach wzmacniaczy audio, który wynika z przeniknięcia do toru audio częstotliwości sieci energetycznej i jej harmonicznych; objawia się jako buczenie, brzęczenie, warkot.

rotary
rotary

Ang. rotary speaker (obracający się głośnik); efekt modulacyjny opierający się na efekcie Dopplera, który wynika z poruszania się źródła dźwięku względem obserwatora i jest zjawiskiem fizycznym polegającym na powstawaniu różnicy częstotliwości fali wysyłanej przez jej źródło oraz częstotliwości fali rejestrowanej przez obserwatora; w analogowych kolumnach uzyskiwało się ten efekt poprzez dwie, obracające się wokół własnej osi tuby; w ten sposób dźwięk na zmianę oddalał się i zbliżał do słuchacza; obecnie dodawany najczęściej do modułów procesorowych popularnych wśród gitarzystów.

sprzężenie
sprzężenie

Rodzaj zakłócenia spowodowany ponownym przedostaniem się wzmocnionego sygnału do toru za pośrednictwem mikrofonu lub przetwornika gitarowego.

szerokość pasma
szerokość pasma

Określenie zakresu częstotliwości, jaki jest przenoszony przez dane urządzenie elektroniczne, takie jak: wzmacniacz, mikser, filtr.

szerokość impulsów
szerokość impulsów

To miara rzeczywistego czasu trwania impulsu wyrażona w  procentach cyklu fali; jest istotna przy modulacji sygnału cyfrowego.

R6DV8IoQ62V6C
Przykładowa fala prostokątna o szerokości 90%
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bMxEvVzHghM
Przykładowa fala prostokątna o szerokości 25%
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
szum biały
szum biały

Rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie, którego moc jest jednakowa dla dowolnej częstotliwości; nazwa wywodzi się od analogii do światła białego; w brzmieniu przeważają wysokie tony.

R13dKlRi0oei3
Widmo szumu białego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
szum Browna, szum czerwony
szum Browna, szum czerwony

Rodzaj szumu akustycznego skupiony w zakresie niskich częstotliwości w jeszcze większym stopniu, niż ma to miejsce w szumie różowym; widmo takiego szumu opada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości i opada 6 dB na oktawę.

RfH4u02eGr18p
Widmo szumu Browna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
szum niebieski
szum niebieski

Rodzaj szumu akustycznego, którego gęstość mocy wzrasta o około 3 dB na oktawę wraz ze wzrostem częstotliwości; gęstość jego mocy jest proporcjonalna do f.

R1R6gbWDaz3dw
Widmo szumu niebieskiego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
szum różowy
szum różowy

Rodzaj szumu akustycznego, którego widmo częstotliwościowe jest odwrotnie proporcjonalne do częstotliwości (1/f), a jego stała moc przypada na określony procent pasma (przykładowo na 1/3 oktawy); nazwa „szum różowy” przywołuje na myśl analogię do światła, gdyż szum ten zawiera w większości niskie częstotliwości; w brzmieniu łagodniejszy od szumu białego.

Rax34sh3a0gbd
Widmo szumu różowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
szum szary
szum szary

Rodzaj szumu akustycznego, który uwzględnia psychoakustyczną krzywą jednakowego poziomu głośności (izofonę) i daje odbiorcy wrażenie jednakowej głośności wszystkich częstotliwości zawartych w szumie; ma większą moc na górze widma częstotliwości i na dole widma, a mniejszą w środku widma.

RZUwC4V2c7MHD
Widmo szumu szarego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
tłumienie
tłumienie

Obniżanie głośności wybranych częstotliwości spektrum, efekt uzyskiwany za pomocą equalizerów lub filtrów.

ton
ton

Dźwięk wytworzony przez sinusoidalne drgania akustyczne.

transjent
transjent

Raptowny przyrost poziomu sygnału, powstający np. przy uderzeniu w talerz perkusyjny.

wah
wah

To filtr (dolno- lub pasmowo przepustowy), którego częstotliwość jest modulowana cyklicznie (LFO) za pomocą pedału nożnego lub amplitudy sygnału wejściowego.

zakłócenia
zakłócenia

Elementy ścieżki dźwiękowej, takie jak przydźwięk sieciowy, hałas studia, szumy, sprzężenia, kliknięcia; w realizacji dźwięku należy dążyć do ich wyeliminowania.

zniekształcenia 
zniekształcenia 

Polegają na zmianie pierwotnego kształtu fali dźwiękowej, może mieć charakter pożądany, np. przy redukcji szumu, zastosowaniu filtrów, czy w efektach gitarowych lub niepożądany, np. wszelkiego rodzaju charczenia, przestery.