Budowa statku powietrznego – podstawy
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Słownik pojęć dla e‑materiału
statek powietrzny, który unosi się w powietrzu dzięki sile nośnej powstającej na opływanych przez powietrze powierzchniach nośnych (ruchomych lub nieruchomych)

Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
dział mechaniki płynów zajmujący się badaniem zjawisk związanych z ruchem płynów oraz wyznaczaniem sił działających na ciała stałe poruszające się względem płynu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny, który unosi się w powietrzu dzięki sile wyporu hydrostatycznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół podwozia statku powietrznego, przeznaczony do przejmowania i rozpraszania energii podczas startu i lądowania samolotu oraz jago ruchu po ziemi
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie przeznaczone do uruchamiania głównych silników samolotów, najczęściej przy pomocy sprężonego powietrza, zapewnienia energii elektrycznej, ciśnienia w instalacji hydraulicznej oraz zasilania układu klimatyzacji podczas postoju samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ogół urządzeń elektronicznych, optoelektronicznych i mechatronicznych zapewniających właściwe i bezpieczne funkcjonowanie statków powietrznych
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
siła wytwarzana przez zespół napędowy statku powietrznego.
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ciąg zespołu napędowego, który jest potrzebny do pokonania siły oporu czołowego w danych warunkach lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
maksymalny, możliwy ciąg zespołu napędowego w danych warunkach lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
odcinek prosty łączący dwa najbardziej odległe punkty na profilu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
dodatkowy napór na określoną powierzchnię jaki wywiera całkowicie wyhamowane powietrze
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ciśnienie jakie wywiera powietrze przy prędkości względnej równej zero
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
potoczna nazwa rejestratorów parametrów lotu lub rozmów załogi (zwykle koloru pomarańczowego lub czerwonego)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
maksymalny, możliwy czas lotu statku powietrznego od startu do lądowania
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
droga przebyta przez samolot od momentu przyziemienia podczas lądowania do chwili zatrzymania samolotu na drodze startowej lub do osiągnięcia prędkości kołowania
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
samolot, którego skrzydła zmocowano (w przybliżeniu) w dolnej części kadłuba

Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół turbinowego silnika odrzutowego. Dodatkowa komora spalania umieszczona za turbiną. Dopalacz służy do zwiększania siły ciągu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stosunek siły nośnej do siły oporu czołowego lub stosunek współczynnika siły nośnej do współczynnika siły oporu czołowego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stop aluminium z miedzią, magnezem i manganem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kanał przepływowy o zmiennym przekroju poprzecznym w którym następuje spadek prędkości przepływu i wzrost cieśnienia statycznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kanał przepływowy o zmiennym przekroju poprzecznym w którym następuje wzrost prędkości przepływu i spadek cieśnienia statycznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podłużny element konstrukcyjny płatowca składający się z dwóch pasów i łączącej ich ścianki. Element konstrukcyjny o dużej wytrzymałości na zginanie i siłę poprzeczną
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stop magnezu z aluminium, cynkiem i manganem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ukośny albo pionowy element, jego zadaniem jest przeniesienie obciążenia z płatowca na koła; golenie podwozia dzieli się na główne, pomocnicze i dodatkowe (w zależności od rozkładu przenoszonych sił). Goleń główna przenosi zasadniczą siłę powstającą podczas lądowania statku powietrznego, goleń pomocnicza i dodatkowa służą do odciążenia jej zasadniczej części i pełni rolę pomocniczą
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
samolot, którego skrzydła zmocowano (w przybliżeniu) do górnej części kadłuba

Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
naprężenia po przekroczeniu których konstrukcja ulega trwałym (plastycznym) odkształceniom
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
naprężenia po przekroczeniu których konstrukcja ulega zniszczeniu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
jest tworzony przez powierzchnie sterowe, w postaci wysuwających lub wychylających się płyt; stosuje się je w celu zwiększenia oporu powietrza, a jednocześnie zmniejszenia prędkości postępowej statku powietrznego (głównie w fazie lądowania). Podstawową ich funkcją jest zwiększenie oporu aerodynamicznego bez zmiany siły nośnej. Szczególnym rodzajem hamulca aerodynamicznego jest spadochron hamujący
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ruch samolotu wymuszony przez podłączony do samolotu, specjalnie przystosowany do tego celu, pojazd (ciągnik)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół instalacji hydraulicznej, przeznaczony do łagodzenia narostów ciśnienia w instalacji (łagodzenia uderzeń hydraulicznych)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
figura pilotażowa w płaszczyźnie pionowej polegająca na wykonaniu półpętli, a następnie doprowadzenia samolotu do lotu poziomego za pomocą półbeczki
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
samolot wyposażony w jeden płat nośny w skład kótrego wchodzą dwa skrzydła
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kabina szczelna, całkowicie odizolowana od otoczenia
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kabina hermetyczna, całkowicie odizolowana od otoczenia. Działa na zasadzie oczyszczania powietrza znajdującego się w kabinie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kabina hermetyczna do której dostarczane jest powietrze o odpowiednie temperaturze, a następnie upuszczane jest do atmosfery przez zawory utrzymujące odpowiednie ciśnienie wewnątrz
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kąt zawarty między cięciwą profilu a styczną do toru lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podstawowy zespół łączący wszystkie części statku powietrznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół samolotu mocowany do skrzydła, zaliczany do „Mechanizacji Skrzydła”. Klapy skrzydłowe służą do zwiększania siły nośnej (najczęściej w czasie startu i lądowania)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kabina pilota. Wydzielone pomieszczenie statku powietrznego przeznaczone dla załogi pilotów, sterujących jego lotem. Znajdują się tu wszystkie urządzenia służące do sterowania samolotem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ruch samolotu po lotnisku z wykorzystaniem siły ciągu własnego zespołu napędowego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
materiał konstrukcyjny składający się z co najmniej dwóch chemicznie odmiennych faz — fazy wzmacniającej i osnowy
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja, w której większość obciążeń jest przenoszona przez dźwigary. Pozostałe elementy konstrukcyjne w niewielkim stopniu biorą udział w przenoszeniu obciążeń
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja składająca się z więcej niż jednej części, która jest wykonana z jednego kawałka materiału
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja w której obciążenia przenoszą wszystkie elementy konstrukcyjne skrzydła
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja składająca się z dwóch okładzin oddzielonych wypełniaczem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja w której obciążenia przenoszone są przez grube, jednorodne, wielowarstwowe pokrycie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
konstrukcja przestrzenna w której pręty proste połączone są w węzłach
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kąt natarcia przy którym współczynnik siły nośnej osiąga maksymalną wartość. Po przekroczeniu krytycznego kata natarcia, współczynnik siły nośnej gwałtownie się zmniejsza — następuje przeciągnięcie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stosunek prędkości lotu statku powietrznego do prędkości dźwięku
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
lot statku powietrznego z prędkością przy której liczba Macha na określonej wysokości jest większa niż , czyli
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
lot ze zniżaniem, podczas którego ciąg silnika ma wartość zero
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ster samolotu zamocowany do skrzydła, zapewniający sterowność poprzeczną (przechylenie samolotu)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
popularna nazwa liczby Macha lub jednostki prędkości, określającej stosunek prędkości obiektu w danym środowisku do aktualnej prędkości dźwięku w tymże środowisku
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
jest to zwrotność samolotu, zdolność do szybkiej zmiany prędkości, wysokości i kierunku lotu (zmiany położenia w przestrzeni). Rozróżniamy manewrowość poziomą i pionową. Manewrowość pozioma — zdolność do zmiany prędkości i kierunku lotu w płaszczyźnie poziomej, np. wykonywania ciasnego zakrętu; zależy od właściwości aerodynamicznych i mechanizacji skrzydła oraz od jego obciążenia jednostkowego (stosunku ciężaru samolotu do powierzchni nośnej skrzydeł). Manewrowość pionowa — zdolność do zmiany prędkości i kierunku lotu w płaszczyźnie pionowej, np. pionowego wznoszenia, wykonywania pętli; zależy od stosunku ciągu zespołu napędowego do ciężaru samolotu; w wielu figurach akrobacji lotniczej ważna jest zarówno manewrowość pozioma, jak i pionowa; miarą manewrowości jest promień i czas wykonania figury, np. zakrętu, pętli — im czas jest mniejszy, tym lepsza manewrowość samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
dział nauki zajmujący się opisem ruchu statków powietrznych pod wpływem działających na nie sił, a także zagadnieniami związanymi ze statecznością i sterownością samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ogół urządzeń zamocowanych do skrzydła przeznaczonych do zwiększania siły nośnej
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stosunek siły do powierzchni przekroju na który ta siła działa
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
lot samolotu ze zniżaniem, przy założeniu, że ciąg zespołu napędowego jest większy od zera
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
kąt natarcia przy którym samolot ma maksymalną doskonałość aerodynamiczną
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
(ang. Polish Air Navigation Services Agency) agencja ta jest państwową osobą prawną, jednostką sektora finansów publicznych, która swoją podstawową działalność finansuje z opłat nawigacyjnych wpłacanych przez użytkowników przestrzeni powietrznej. Agencja podlega nadzorowi Prezesa ULC oraz Ministra właściwego ds. transportu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
lot samolotu w płaszczyźnie pionowej (lub nachylonej do pionu), po torze zamkniętym
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
określenie głównego zespołu samolotu w skład którego wchodzą: kadłub, skrzydła oraz usterzenie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
element wzdłużny wzmacniający pokrycie samolotu. Podłużnice stanowią element szkieletu siłowego w konstrukcji skrzydła, kadłuba lub usterzenia
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół samolotu zapewniający start i lądowanie, ruch po lotnisku oraz postój samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
różnica między maksymalną i minimalną objętością cylindra pomnożona przez liczbę cylindrów
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
pole powierzchni rzutu obu skrzydeł na płaszczyznę poziomą (płaszczyznę , układu współrzędnych związanego z ziemią)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
prawo to mówi, że w czasie przepływu w danym kanale ciśnienie całkowite jest stałe
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
składowa pionowa prędkości rzeczywistej samolotu, będąca miarą tempa zmiany wysokości lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
prędkość samolotu względem ziemi
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
prędkość samolotu względem powietrza
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
obrys przekroju skrzydła samolotu, łopaty śmigła itp. w płaszczyźnie prostopadłej do osi biegnącej wzdłuż rozpiętości skrzydła (lub promienia śmigła czy wirnika). Cechą charakterystyczną profilu lotniczego jest zdolność do efektywnego wytwarzania siły nośnej pod wpływem powietrza opływającego profil (płat). Profile lotnicze są przedmiotem badań w tunelach aerodynamicznych: dąży się do otrzymania jak największej siły nośnej (dla spodziewanej prędkości samolotu) oraz minimalizacji oporu profilu. Zbiór profili lotniczych składa się na kształt płata (płat może mieć różne profile wzdłuż rozpiętości): skrzydła, łopaty śmigła lub łopaty wirnika śmigłowca. Kształt profilu lotniczego mają także łopatki turbin i sprężarek silników odrzutowych
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
przekroczenie krytycznego kąta natarcia, skutkiem czego jest gwałtowne zniżanie samolotu i znaczna utrata wysokości lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stosunek wypadkowej siły działającej na statek powietrzny wzdłuż danej osi do siły ciężkości, lub stosunek wypadkowego przyspieszenia wzdłuż danej osi do przyspieszenia ziemskiego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
manewr samolotu polegający na odwróceniu samolotu do położenia plecowego za pomocą półbeczki i następnie wykonaniu półpętli do dołu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
przedostatni etap lądowania. Jest to dotknięcie ziemi przez statek powietrzny w odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
maksymalna, możliwa wysokość lotu poziomego statku powietrznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie radioelektroniczne służące do pomiaru rzeczywistej wysokości lotu samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie powodując zmianę zwrotu działania siły ciągu zespołu napędowego, w przybliżeniu o
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
pierwszy etap startu polegający na rozpędzeniu statku powietrznego do prędkości oderwania (prędkości przy której siła nośna zrównoważy ciężar SP)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
równanie ciągłości mówi, że w czasie przepływu strumień masy jest stały
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie umożliwiające pomiar ciśnienia całkowitego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie umożliwiające pomiar ciśnienia całkowitego oraz oddzielnie ciśnienia statycznego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
silnik spalinowy w którym pochodząca ze spalania paliwa energia cieplna jest przekształcana w energię kinetyczną gazów wypływających przez dyszę. Wyrzucane z dużą prędkością gazy będące produktem spalania tworzą siłę ciągu skierowaną w przeciwną stronę. Silnik odrzutowy utożsamiany jest często z silnikiem turboodrzutowym, dwuprzepływowym lub turbowentylatorowym. Do silników odrzutowych zalicza się też silnik rakietowy, silnik strumieniowy i silnik pulsacyjny. W silniku odrzutowym traktowanym jako silnik cieplny realizowany jest obieg Braytona‑Joule'a. Silniki odrzutowe podzielić można na przelotowe, w których utleniaczem niezbędnym do procesu spalania jest zasysane z otoczenia powietrze, oraz rakietowe, używające do tego celu utleniaczy przewożonych wraz z paliwem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
lotniczy spalinowy silnik tłokowy jest to maszyna cieplna, w której praca użyteczna uzyskiwana jest w procesie spalania (silnik spalinowy) wewnątrz cylindra mieszanki paliwowo‑powietrznej, w wyniku którego gazy rozprężają się i zwiększając swoją objętość (silniki objętościowe) wywierają ciśnienie na tłok w cylindrze (silniki tłokowe) i w ten sposób wprawiają go w ruch. Ruch posuwisto‑zwrotny tłoka zamieniany jest na ruch obrotowy, służący do napędu śmigła, poprzez układ korbowy. Silnik ten służy do napędu statków powietrznych
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
odmiana silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego o dużym stosunku dwuprzepływowości (ang. high‑bypass turbofan). Wyposażony w dużej średnicy wentylator (pierwszy człon sprężarki), który spręża wstępnie powietrze kierowane dalej na dwa tory:
Na silnik właściwy, czyli dalsze stopnie sprężarek - kolejno niskiego i wysokiego ciśnienia, a następnie do komory spalania silnika i na turbinę.
Do kanału zewnętrznego, z którego jest kierowane bezpośrednio do atmosfery, wytwarzając ciąg w sposób zbliżony do ciągu śmigła napędzanego np. silnikiem tłokowym
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
składowa wypadkowej siły aerodynamicznej, prostopadła do toru lotu (kierunku napływających strug powietrza)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
składowa wypadkowej siły aerodynamicznej, równoległa do toru lotu (kierunku napływających strug powietrza)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
siła o znacznej wartości działająca na niewielką powierzchnię
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
jeden z podzespołów płatowca służący do wytworzenia siły nośnej oraz zapewnienia stateczności i sterowności samolotu. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i urządzenia do zwiększenia siły nośnej. Skrzydło tworzy zespół konstrukcyjny, w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie oraz zbiorniki paliwa
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
skrzydło samolotu posiadające możliwość zmiany kąta skosu w czasie lotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
skrzydło zamocowane do kadłuba bez zastosowania dodatkowych, zewnętrznych elementów mocujących (zastrzałów)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
skrzydło zamocowane do kadłuba z zastosowaniem dodatkowych, zewnętrznych elementów mocujących (zastrzałów)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie mechanizacji skrzydła zabudowane na krawędzi natarcia. Służy do zwiększania siły nośnej skrzydła (sloty nazwane są także „Skrzela”)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
stop żelaza z węglem o zawartości węgla nie przekraczającej , obrobiony plastycznie i cieplnie
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny w którym siłę nośną uzyskuje się na nieruchomych powierzchniach nośnych (np. w samolocie na skrzydłach)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zdolność samolotu do samoczynnego powrotu do wyjściowego położenia równowagi po ustaniu zaburzenia, które wytrąciło samolot z tego położenia równowagi
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
powierzchnia sterowa zapewniająca sterowność kierunkową samolotu. Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ster samolotu zapewniający sterowność podłużną samolotu, czyli możliwość zamiany kąta natarcia. Ster mocowany jest do statecznika poziomego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny (aerostat), który unosi się w powietrzu dzięki wyporowi hydrostatycznemu oraz posiada zespół napędowy wprawiający go w ruch postępowy
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zdolność samolotu do zmiany położenia zgodnie z wolą pilota
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
przyrząd pilotażowy pozwalający na określenie przestrzennego położenia samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
odporność konstrukcji na odkształcenia sprężyste powstające pod wpływem obciążeń
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
urządzenie napędowe, przetwarzające energię w postaci momentu obrotowego na pracę ciągu. Śmigło jest elementem zespołu napędowego, które jest źródłem mocy, jaką rozporządza pilot podczas lotu. Zespół napędowy ma za zadanie wytworzenie siły działającej w kierunku lotu, czyli siły ciągu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny (wiropłat), który porusza się w powietrzu dzięki sile ciągu wytwarzanej na wirniku nośnym
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
samolot, którego skrzydła zmocowano (w przybliżeniu) na środku wysokości kadłuba

Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
turbinowy silnik odrzutowy
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
turbinowy silnik śmigłowy (śmigłowcowy)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
określa wzajemne położenie głównych zespołów samolotu względem siebie oraz ich parametry stereometryczne

1. klasyczny,
2. kaczka,
3. bez usterzenia poziomego (bezogonowy),
4. latające skrzydło
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
układ, w którym występują skrzydła delta, czyli o obrysie trójkąta. Skrzydła tego typu charakteryzują się dobrymi właściwościami przy prędkościach ponaddźwiękowych, nie tracą siły nośnej nawet przy bardzo dużym kącie natarcia i dzięki większej wytrzymałości niż tradycyjne konstrukcje ich struktura jest znacznie lżejsza i mniejsza – nie „wchodzą” one w kadłub co daje więcej miejsca na zbiorniki z paliwem czy uzbrojenie samolotu.
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
układ aerodynamiczny samolotu w którym usterzenie poziome znajduje się z przodu kadłuba (przed skrzydłem)

kaczka
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
układ aerodynamiczny samolotu w którym usterzenie pionowe i poziome znajduje się w ogonie samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
jest to część konstrukcji samolotu, w której określa się umiejscowienie usterzenia względem innych części statku powietrznego, np. kadłuba czy ogona. Jest wiele typów układów, np. klasyczny, aerodynamiczny, kaczka
, delta
usterzenie, w którym ster i statecznik stanowią jedną całość — statecznik jest jednocześnie sterem. Zwykle usterzenie płytowe stosuje się jako usterzenie poziome w samolotach naddźwiękowych
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
usterzenie samolotu składające się z dwóch stateczników z zamocowanymi do nich sterami, ustawione względem siebie pod pewnym kątem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podzespół płatowca zapewniający stateczność i sterowność samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
przyrząd pilotażowy wskazujący prędkość pionowego wznoszenia lub zniżania samolotu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny wykonujący lot dzięki sile ciągu wytwarzanej przez śmigło oraz sile nośnej wytwarzanej przez wirnik, działający na zasadzie autorotacji
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
skrzydełko aerodynamiczne ustawione pod kątem na końcu skrzydła samolotu, wpływa na obniżenie oporu indukowanego powstającego na skutek przepływu na końcówce skrzydła powietrza o ciśnieniu wyższym, które znajduje się pod płatem, nad płat, gdzie ciśnienie jest niższe
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zespół konstrukcyjny wiropłatu odpowiedzialny za wytworzenie siły nośnej (podobnie jak skrzydło samolotu), nadanie wiropłatowi prędkości postępowej (podobnie jak śmigło), wytworzenie momentów sterujących, do sterowania śmigłowcem
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
statek powietrzny (aerodyna) wyposażony w ruchome (obracające się) powierzchnie nośne na których wytwarzana jest siła nośna równoważąca jego ciężar

Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
element konstrukcyjny płatowca. Wręgi nadają kształt kadłubowi oraz, w połączniu z innymi elementami konstrukcyjnymi (np. podłużnicami i pokryciem), stanowią szkielet konstrukcyjny przenoszący obciążenia
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
współczynnik uwzględniający wpływ kształtu profilu oraz kąt natarcia na siłę nośną
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
współczynnik uwzględniający wpływ kształtu profilu oraz kąt natarcia na siłę oporu czołowego
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zdolność konstrukcji do przeniesienia obciążeń bez jej zniszczenia (trwałych odkształceń)
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
maksymalna możliwa odległość jaką może pokonać samolot od startu do lądowania
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
faza lotu śmigłowca polegająca na utrzymywaniu się maszyny na określonej wysokości nieruchomo względem ziemi
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zbiornik, którego ścianki stanowią elementy konstrukcyjne podzespołów płatowca
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
ogół urządzeń przeznaczonych do wytwarzania siły ciągu
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
gwałtowne zniżanie samolotu będące skutkiem przeciągnięcia
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
odporność materiału na korozję w podwyższonej temperaturze
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
właściwość materiału konstrukcyjnego polegająca na zdolności do niewielkich spadków wytrzymałości w podwyższonych temperaturach
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
element konstrukcyjny płatowca nadający kształt profilu skrzydła i usterzenia, stanowiący część szkieletu siłowego konstrukcji
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego