Technologia wykonania robót kolejowych
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.
wierzchnia warstwa ziemna, uważana za najbardziej urodzajną. Powstaje z rozkładu resztek organicznych (na przykład obumarłych roślin), zawiera próchnicę. Składa się najczęściej z gruntu porośniętego trawami, drzewami, krzakami czy inną formą zieleni

Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
górna powierzchnia podtorza. Na niej ukształtowane jest torowisko
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
prace ziemne wykonywane podczas przygotowywania podłoża pod budowę linii kolejowej lub modernizacji. Polegają na zdjęciu górnej warstwy gruntu odpowiadającego powierzchni, która zostanie zagospodarowana w nowy sposób

Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
zbiór dolecowych rzędnych toru stanowiących niweletę toru w odniesieniu danych punktów. Uzyskiwana jest po wykonaniu czynności podbijarnia i dynamicznego stablilizowania toru. Sprawdź pojęcie niweleta toru
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
niweleta równoległa do niwelety projektowanej; położenie toru kolejowego poniżej lub powyżej wartości niwelety projektowanej, tak aby w kolejnym etapie prac wykonywanym np. dynamicznym stablizatorem toru obniżyć położenie toru i uzyskać wartości docelowe
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
jest to linia łącząca poszczególne punkty wysokości robót ziemnych oraz wysokości nawierzchni występująca w przekroju podłużnym drogi kolejowej. Zazwyczaj na wykonywanie niwelety składa się wyrównywanie terenu za pomocą sprzętu budowlanego, zdejmowanie nadmiaru materiału i uzupełnianie go w miejscach obniżenia terenu
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
>
specjalna budowla gruntowa, która może być wykonana w formie nasypu lub przekopu, wraz z wszystkimi urządzeniami, które służą odwadnianiu, zabezpieczaniu i chronieniu tej budowli. Elementami nasypu jest korpus nasypu, torowisko oraz skarpy i ławy skarpowe z umocnieniami
Animacja
Technologia wykonania robót kolejowych
AnimacjaTechnologia wykonania robót kolejowych
liczba określająca wysokość danego punktu nad poziomem morza. To druga współrzędna układu Karteziańskiego określana jako y, a jej oś oznaczana jest jako OY
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
wartość temperatury w torze bezstykowym, kiedy na określonym odcinku toru nie obciążonym ruchem kolejowym nie występują w szynie siły podłużne rozciągające albo ściskające
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
teragram, jednostka masy często wykorzystywana w branży kolejowej do wskazywania masy przeniesionej przez elementy infrastruktury. 1 kilogram jest równy 1.0E‑9 teragrama, czyli 1 teragram jest równy 1 000 000 000 kilogramów.
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
górna powierzchnia podtorza. Na jej centralnej części zabudowana jest nawierzchnia torowa w postaci podsypki, podkładów, przytwierdzeń i szyn. Boczne cześci torowiska skanowią ławy boczne torowiska

Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
grunty charakteryzujące się nieprzepuszalnością wody, które zachowują się jak jednolite powierzchnie. Zaliczyć możemy do nich warstwy wykonane ze spoiwa hydraulicznego, grunty takie jak iły, łupki ilaste, gliny ilaste, skały masywne niespękane. Ze względu na nieprzepuszczalność pewnych warstw, konieczne jest kształtowanie spadków podłużnych i poprzecznych w celu odprowadzenia wody poza torowisko
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
warstwa wykonywana w przypadku niespełnienia wymogów materiałowych przez warstwy górne podtorza. Warstwa ma na celu m.in.: zwiększenie nośności podtorza, polepszenie jego sztywności; polepszenie parametrów dynamicznych podtorza; polepszenie warunków filtracji podtorza z podsypką; zabezpieczenie podtorza przed wodą, mrozem czy erozją; właściwe odprowadzenie wód opadowych. Formowane warstwy ochronne mogą mieć grubość od 0,5 m do 0,3 m. Najczęściej wykorzystywanymi materiałami budulcowymi są pospółki, żwiry, piaski, niesort kamienny, kliniec czy grys
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
warstwa gruntów, która ze względu na swoją charakterystykę pracuje jak drenaż. Na warstwę przepuszczalną mogą się składać: żwiry, piaski, kruszywa o grubszym ziarnie, piaski różnoziarniste, kruche piaskowce
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
proces wywożenia gruntu miejscowego i zabudowy nowego - o lepszych parametrach, przywiezionego z innego źródła. Wymiana wykonywana jest w momencie występowania w miejscu budowy gruntych charakteryzujących się negatywnymi cechami wytrymałoścowymi i przepuszczalnością wody
Animacja
Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
AnimacjaPrace budowlane związane z infrastrukturą kolejową