Mikrofonowanie źródeł dźwięku
AUD.06 Obsługa sceny i AUD.07 Realizacja nagłośnień - Technik realizacji nagłośnień 352124
Słownik pojęć dla e‑materiału
Sinusoidalne tony harmoniczne, z których składają się dźwiękidźwięki złożone. Alikwoty należą do tonów składowych, ich natężenie wpływa na barwę dźwiękudźwięku.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
W kontekście oprogramowania jest to program do rejestracji i processingu dźwiękudźwięku. W kontekście ogólnym to rozwiązania sprzętowe stosowane w studiach nagraniowych.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Są to talerze perkusyjne, instrumenty perkusyjne, które są jedną z głównych składowych zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego, w tym wymienia się m.in. crash, ride, hi‑hat, trash i inne.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Jest to charakterystyka kapsułykapsuły mikrofonumikrofonu, czyli elementu wyposażonego w membranęmembranę, która pozwala “zbierać” sygnał dookoła niej, w promieniu 360 stopni.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Inaczej charakterystyka kierunkowa mikrofonumikrofonu. Mikrofon kardioidalny lepiej zbiera sygnały ze źródeł znajdujących się bezpośrednio przed nim, zaś słabo te, które są z tyłu, za nim.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Element budowy instrumentów dętych, inaczej dźwięcznik. Jest to zakończenie (wylot) instrumentu dętego, dzięki któremu dźwiękidźwięki emitowane przez poszczególne instrumenty dęte mają nadaną unikatową i specyficzną barwę. Zależy ona od materiału, z którego został wykonany instrument oraz od jego kształtu.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To odchylenie od średniej wartości ciśnienia statycznego, zmienne w czasie. Ciśnienie akustyczne panuje w ośrodku, podczas rozchodzenia się w nim fali akustycznejfali akustycznej. Ciśnienie akustyczne jest mierzone w pascalach.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To określenie liczby cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. Częstotliwość wyrażamy w Hz lub inaczej cyklach na sekundę.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Ang. sample rate. W świecie cyfrowego audio częstotliwość próbkowania określa liczbę próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnału ciągłego. W celu odtworzenia danej częstotliwościczęstotliwości za pomocą dyskretnego zapisu cyfrowego konieczne jest zastosowanie dwukrotnie większej częstotliwości próbkowania (np. przy częstotliwości próbkowania wynoszącej 44100 Hz można zapisać dźwiękdźwięk o maksymalnej częstotliwościczęstotliwości wynoszącej 22050 Hz).

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Ilość sygnału wyjściowego przy zadanym sygnale na wejściu.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Skrót od ang. Digital Audio Workstation, czyli cyfrowa stacja robocza audio. Jest to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac dźwiękowych, w tym rejestracji i nieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, postprodukcji dźwiękudźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe procesory audio, służące obróbce dźwiękudźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy realizatora dźwiękudźwięku, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego komputer do nagrań. Do DAW zaliczamy przykładowo: Avid Pro Tools, PreSonus Studio One, Steinberg Cubase, Cockos Reaper, Apple Logic Pro, Ableton Live, Image Line FL Studio.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Urządzenie dopasowujące oporność wejściową systemu audio (np. wzmacniacza, konsoli) do oporności wyjściowej instrumentu. Zazwyczaj d‑box symetryzuje też sygnał.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To ruch falifali w powietrzu lub w innym ośrodku sprężystym, który powstaje na skutek wibracji obiektu (źródła dźwiękuźródła dźwięku) i pobudza znajdujące się w pobliżu cząsteczki powietrza lub innego ośrodka sprężystego. Z punktu widzenia psychologii dźwięk jest subiektywnym wrażeniem słuchowym.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To zaburzenie gęstości i ciśnieniaciśnienia danego ośrodka (np. powietrza), rozchodzące się w nim w zazwyczaj w postaci fali podłużnej, które wprawiają w drgania cząsteczki ośrodka.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To instrumenty generujące niskie spektrumspektrum częstotliwościoweczęstotliwościowe dźwiękówdźwięków, zazwyczaj poniżej 200 Hz. Mają również wyższe składoweskładowe, które są ważne dla ich brzmienia.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To dwustronne oddziaływanie dwóch falfal. Oddziaływanie to polega na miejscowym wzmocnieniu lub osłabieniu pola, które jest powiązane z faląfalą.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To kapsuły mikrofonumikrofonu o charakterystyce dookólnejdookólnej lub kierunkowej, “zbierającej” sygnał z zakresu kierunkowego, mieszczącego się w przedziale kilkudziesięciu stopni względem kapsuły.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Środek talerza, z charakterystycznym uwypukleniem. W kopułce znajduje się otwór do mocowania talerza na statywie.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Element mikrofonumikrofonu reagujący na falę akustycznąfalę akustyczną. Wprawienie membrany w ruch indukuje przepływ prądu w cewce magnetycznej (w mikrofonach dynamicznychmikrofonach dynamicznych) lub zmienia pojemność kondensatora (w mikrofonach pojemnościowychmikrofonach pojemnościowych), którego membrany są okładkami.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Przetwornik akustycznyPrzetwornik akustyczny wejściowy, który pozwala przetworzyć drgania ośrodka drgającego (np. powietrza, powierzchni ciał stałych) w sygnał akustycznysygnał akustyczny.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Pojemnościowy mikrofon wielkomembranowyPojemnościowy mikrofon wielkomembranowy firmy AKG, o zmiennej charakterystyce, od dookólnejdookólnej, przez kardioidalnąkardioidalną po ósemkową, dedykowany do uniwersalnych zastosowań instrumentalnychinstrumentalnych i wokalnychwokalnych.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dynamiczny mikrofonDynamiczny mikrofon firmy AKG, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, przeznaczony do instrumentów niskotonowych, generujących wysokie ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne, np. do bębna centralnego (basowego)bębna centralnego (basowego) zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon magnetoelektryczny. Cienka membranamembrana oraz połączona z nią cewka, która jest umieszczona w silnym polu magnetycznym, są poruszane przez fale dźwiękowefale dźwiękowe wytwarzane przez drgania powietrza. W wyniku tego na zaciskach cewki powstaje napięcie. Drgania cewki, usytuowanej między biegunami magnesu, wzbudzają w niej prąd elektryczny, którego częstotliwośćczęstotliwość odpowiada częstości drgań fal dźwiękowychfal dźwiękowych.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon dedykowany przez producenta do zastosowań instrumentalnych, to rozróżnienie stosuje się głównie w mikrofonach dynamicznychmikrofonach dynamicznych, o charakterze mikrofonumikrofonu decydują jego czułośćczułość, odporność na ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne i pasmo przenoszenia.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MembranyMembrany w mikrofonachmikrofonach małomembranowych nie przekraczają średnicyśrednicy 1,8 cm. Większe są uważane za mikrofony wielkomembranowe. Mikrofony małomembranowe mają mniejszą czułośćczułość i większą odporność na ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne niż mikrofony wiekomembranowe.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
PojemnościowyPojemnościowy mikrofon wielkomembranowymikrofon wielkomembranowy firmy Georg Neumann Gmb‑H, o zmiennej charakterystyce, od dookólnejdookólnej, przez kardioidalnąkardioidalną po ósemkowąósemkową, dedykowany do uniwersalnych zastosowań instrumentalnychinstrumentalnych i wokalnychwokalnych.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon wyposażony w dwie równoległe membranymembrany, ułożone względem siebie pod kątem 180 stopni, zbierający sygnał akustycznysygnał akustyczny z dwóch stron mikrofonumikrofonu.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon elektrostatyczny. MikrofonMikrofon taki jest zbudowany z dwóch elektrod, które są podłączone do źródła napięcia stałego. Jedna z elektrod mikrofonumikrofonu jest nieruchoma. Druga elektroda to membranamembrana, na którą oddziałuje energia akustyczna wprawiająca ją w drgania. Pełnią one rolę okładek kondensatora, a każda zmiana odległości między dwiema elektrodami wpłynie na zmianę pojemności takiego kondensatora. Natomiast to ma wpływ na powstanie składowej zmiennej w stałym napięciu zasilającym kondensator i wymaga podania napięcia, najczęściej 48V.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dynamiczny mikrofonDynamiczny mikrofon firmy Sennheiser, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, przeznaczony do szerokiej gamy zastosowań instrumentalnychinstrumentalnych, od instrumentów perkusyjnychinstrumentów perkusyjnych, przez gitary, wzmacniacze gitarowe aż po instrumenty dęte.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dynamiczny mikrofonDynamiczny mikrofon firmy Shure, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, przeznaczony do instrumentów niskotonowych, które generują wysokie ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne, np. do bębna centralnego (basowego)bębna centralnego (basowego) zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Pojemnościowy mikrofonPojemnościowy mikrofon powierzchniowy firmy Shure, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, dedykowany do instrumentów niskotonowych, które wytwarzają wysokie ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne, np. do bębna centralnego (basowego)bębna centralnego (basowego) zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dynamiczny mikrofonDynamiczny mikrofon firmy Shure, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, dedykowany do szerokiej gamy zastosowań instrumentalnychinstrumentalnych, od instrumentów perkusyjnychinstrumentów perkusyjnych, przez gitary, wzmacniacze gitarowe aż po instrumenty dęte.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dynamiczny mikrofonDynamiczny mikrofon firmy Shure, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, dedykowany do zastosowań wokalnych.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Pojemnościowy mikrofonPojemnościowy mikrofon małomembranowymałomembranowy firmy Shure, o charakterystyce kardioidalnejcharakterystyce kardioidalnej, dedykowany do szerokiej gamy zastosowań instrumentalnychinstrumentalnych, w szczególności do instrumentów akustycznych, perkusyjnychperkusyjnych, blach perkusyjnychblach perkusyjnych.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon przeznaczony do przetwarzania niskich częstotliwościczęstotliwości, np. basu, bębna centralnego. Zazwyczaj o bardzo dużej, ciężkiej membraniemembranie, wytworzonej z głośnika 6‑8-10 calowego, służącego tu jako mikro.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon dedykowany przez producenta do zastosowań wokalnych. O charakterze mikrofonumikrofonu decydują jego czułośćczułość, odporność na ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne i pasmo przenoszenia.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
MikrofonMikrofon, w którym za membranęmembranę służy cienka wstęga aluminiowa, która indukuje poprzez ruch spowodowany działaniem energii akustycznej. Ma tu miejsce indukcja prądu w polu magnetycznym, w którym jest rozpięta membranamembrana. Mikrofony wstęgowe charakteryzują się bardzo dużą czułościączułością i bardzo małą odpornością na ciśnienie akustyczneciśnienie akustyczne.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Inaczej mikrofonizacja. To zastosowanie przetworników akustycznychprzetworników akustycznych, czyli mikrofonówmikrofonów, w celu przetworzenia fali akustycznejfali akustycznej w sygnał akustycznysygnał akustyczny.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To zabieg polegający na mieszaniu wielu źródełźródeł dźwiękudźwięku, poprzez ustawianie poziomów głośności lub panoramy ścieżki, aby stworzyły jedną, spójną całość brzmieniową.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Podstawka pod struny. Element instrumentu umieszczony na pudle rezonansowympudle rezonansowym, na którym opierają się struny.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dolny lub tylni (patrząc od strony perkusisty) naciąg bębna (instrumentu) perkusyjnegoperkusyjnego (tomu, werbla, bębna centralnego), który służy do wzmacniania lub tłumienia określonych częstotliwościczęstotliwości naciągu, w który się uderza.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Odpowiedź częstotliwościowaczęstotliwościowa pomieszczenia. Charakterystyka rezonansówrezonansów danego pomieszczenia, która wynika z kształtu, kubatury i materiałów użytych do budowy ścian, podłóg i sufitów pomieszczenia oraz znajdującego się w nim wyposażenia.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Obraz akustyczny zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego, mikrofonizowanymikrofonizowany znad zestawu (znad głowy perkusisty) w różnych konfiguracjach sprzętowych i różnymi technikami mikrofonizacyjnymimikrofonizacyjnymi.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
W miksie to ściszanie określonych częstotliwościczęstotliwości w celu ich eliminacji lub zmniejszenia ich głośności w ogólnym obrazie dźwiękowym.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Jeden z elementów tworzących instrument. Pudło, którego kształt, materiał, z którego jest wykonane, wielkość oraz rozmieszczenie otworów decydują o brzmieniu instrumentu. Wydobywany dźwiękdźwięk, np. ze strun, wprawia w ruch powietrze zamknięte w pudle, tym samym wywołując jego rezonansrezonans.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Zjawisko (w nagraniach) docierania do mikrofonumikrofonu dedykowanego danemu instrumentowi dźwiękudźwięku innych instrumentów, np. z zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego („w mikrofoniemikrofonie hi‑hatu było słychać wyraźny przegłos werbla”).
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Zniekształcenie powstałe w wyniku podania na wejście liniowe wyższego poziomu sygnałusygnału, niż może on przetworzyć.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Urządzenie przetwarzające prąd elektryczny na fale dźwiękowefale dźwiękowe i odwrotnie. Najpopularniejszymi wejściowymi przetwornikami elektroakustycznymi, zamieniającymi dźwiękdźwięk na sygnał elektryczny są mikrofonymikrofony.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Zjawisko zachodzące dla fal dźwiękowychfal dźwiękowych. Polega ono na pobieraniu ze źródła drgań, o częstotliwościachczęstotliwościach równych lub zbliżonych do częstotliwościczęstotliwości drgań własnych układu, energii fal akustycznychfal akustycznych przez układ akustyczny. W efekcie tego dochodzi do generowania, wzmacniania lub filtrowania drgań o takich częstotliwościachczęstotliwościach. Jest to niezwykle ważne zjawisko dla funkcjonowania akustycznych instrumentów muzycznych, dzięki temu, że stwarza możliwość generowania wybranego tonu (np. przez flet lub trąbkę). Pudła rezonansowePudła rezonansowe akustycznych instrumentów strunowych wzmacniają dźwiękdźwięk generowany przez strunę i nadają ton instrumentowi.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To zamknięta porcja powietrza, która dzięki niewielkiemu otworowi jest połączona z powietrzem na zewnątrz. Zamknięte powietrze rezonuje z jedną częstotliwościączęstotliwością, która zależy od objętości naczynia i geometrii jego otworu. Rezonator służy jako ustrój do tłumienia niepożądanych odpowiedzi częstotliwościowychodpowiedzi częstotliwościowych pomieszczenia lub jako ustrój generujący określone dźwiękidźwięki (np. w akordeonie).
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Dokument będący załącznikiem do umowy między zespołem a organizatorem występu. Rider techniczny zawiera wymagania techniczne artysty.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To wyodrębnienie danego źródłaźródła dźwiękudźwięku od innych dźwiękówdźwięków poprzez umiejętną mikrofonizacjęmikrofonizację, czyli przykładowo przez takie ustawienie mikrofonówmikrofonów kierunkowych dla fletu, aby “zbierały” jak najmniej zestawu perkusyjnegozestawu perkusyjnego stojącego na scenie.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Niskie składowe spektrumspektrum częstotliwościowegoczęstotliwościowego dźwiękudźwięku (poniżej 200 Hz).
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Składowe (częstotliwościczęstotliwości) dźwiękudźwięku, które decydują o melodii i harmonii utworu.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
CzęstotliwościCzęstotliwości tworzące spektrum częstotliwościowespektrum częstotliwościowe danego instrumentu.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Inaczej widmo częstotliwościowe. To rozkład natężeń składowych harmonicznych sygnału w funkcji ich częstotliwościczęstotliwości. Jest to jedno z podstawowych zagadnień przetwarzania sygnałów. Termin ten ma zastosowanie do różnych zjawisk fizycznych (np. światła lub falfal elektromagnetycznych czy akustycznych).
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Spółgłoski szczelinowe, świszczące i syczące, głośne i o nieprzyjemnym brzmieniu, „sss”, czyli s, sz, ś, cz, z, dz, ż/rz, dż, ć, dź.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To dźwiękdźwięk w postaci sygnału elektrycznego, który odwzorowuje sinusoidalny przebieg czasowy ciśnienia akustycznegociśnienia akustycznego.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Sygnał elektryczny odwzorowujący przebieg amplitudy drgań fali akustycznejfali akustycznej. Sygnał liniowy ma wartość około jednego wolta, co oznacza, że jego poziom jest około 1000 razy wyższy w porównaniu do sygnału mikrofonowego. Sygnał liniowy jest przesyłany z przedwzmacniacza do wzmacniacza, który następnie zasila głośniki.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Wirtualna przestrzeń dźwiękowa, generowana podczas miksowaniamiksowania muzycznego w studio nagraniowym. Wykorzystuje właściwości ludzkiego słuchu. Dwa równoległe sygnały (umownie lewy i prawy) są podawane odpowiednio na prawy i lewy głośnik zestawu stereofonicznego. Różnice między nimi sprawiają, że lewe ludzkie ucho odbiera nieco inny sygnał niż prawe, a mózg generuje obraz stereofoniczny mający w naturze za zadanie umiejscowienie źródłaźródła dźwiękudźwięku w przestrzeni.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Średnia część pasma częstotliwościowego słyszalnego przez człowieka, odpowiedzialna m.in. za ludzką mowę, o zakresie od około 200 do 2000 Hz.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To jeden z podstawowych sposobów rejestracji nagrań stereofonicznych. Ta technika mikrofonizacyjnamikrofonizacyjna opiera się na wykorzystaniu dwóch mikrofonówmikrofonów monofonicznych, które są rozstawione na znaczną odległość, zwykle kilkudziesięciu centymetrów, ale odległość ta może wynosić także mniej niż pół metra lub być większa niż 1 metr. Z powodu odległości, na którą są rozstawione mikrofonymikrofony, powstaje różnica czasowa między sygnałami zbieranymi przez nie. Mogą być stosowane różne rodzaje mikrofonówmikrofonów, chociaż najczęściej są używane mikrofonymikrofony dookólnedookólne. Ustawia się je symetrycznie do źródłaźródła nagrywanego dźwiękudźwięku. Technika mikrofonizacyjnamikrofonizacyjna AB jako system reprezentuje stereofonię fazową.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To jeden z podstawowych sposobów rejestracji nagrań stereofonicznych. Ta technika mikrofonizacyjnamikrofonizacyjna opiera się na wykorzystaniu pary monofonicznych mikrofonówmikrofonów kardioidalnychkardioidalnych, które są umieszczone w odległości 17 cm, z kątem rozwarcia 110 stopni. ORTF to technika pośrednia pomiędzy ABAB a XYXY i jako system reprezentuje stereofonię natężeniowo‑fazową. Między mikrofonamimikrofonami występują różnice czasowe, które są wynikiem ich rozstawienia, oraz różnice natężeniowe, które wynikają rozwarcia kątowego ich charakterystyk kierunkowych.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
To jeden z podstawowych sposobów rejestracji nagrań stereofonicznych. Omikrofonowanie XY bazuje na wykorzystaniu dwóch monofonicznych mikrofonówmikrofonów znajdujących się bardzo blisko siebie, jeden nad drugim. Osie symetrii mikrofonówmikrofonów są ustawione pod kątem, a same mikrofonymikrofony są kierunkowe, o charakterystyce ósemkowejósemkowej lub kardioidalnejkardioidalnej. W praktyce para mikrofonówmikrofonów do realizacji nagrań techniką XY jest często wykonana w postaci pojedynczego mikrofonumikrofonu z dwoma kapsułamikapsułami zamkniętymi we wspólnej obudowie.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Moment uderzenia lub wydobycia dźwiękudźwięku za pomocą pałki, kostki, palca, po którym następuje wybrzmienie bębna, struny.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Zestaw instrumentów perkusyjnych, używany głównie w muzyce rozrywkowej; w skład podstawowego i typowego zestawu wchodzą zazwyczaj: bęben centralny (basowy)bęben centralny (basowy), werbel, tomy (bębny przejściowe), hi‑hat, ride, crash. Zestawy perkusyjne mogą oczywiście diametralnie się różnić i być rozbudowywane o dziesiątki innych instrumentów perkusyjnych.

Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Wrażenia dźwiękowe, które powstają w wyniku zmiany faz równoległych sygnałów względem siebie. Są wykorzystywane np. w efektach typu phazer.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów
Oznacza ośrodek emitujący drgania, które wywołują falę akustycznąfalę akustyczną; w wymiarze ludzkiej percepcji są to drgania wywołujące wrażenia słuchowe.
Plansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonówPlansza interaktywna: Rodzaje i sposoby mikrofonowania instrumentów muzycznych i wokalu przy użyciu popularnych (riderowych) mikrofonów