Podstawy audio cyfrowego
AUD.08. Montaż dźwięku - Technik realizacji nagrań 352123
To nakładanie się widm powstające w procesie próbkowania, podczas którego powstają kopie widm oddalonych od siebie o odległość równą częstotliwości próbkowaniaczęstotliwości próbkowania. Jeśli częstotliwość próbkowaniaczęstotliwość próbkowania będzie się zmniejszać, to w końcu widma zaczną się ze sobą stykać, a potem nachodzić na siebie. To skutkuje tym, że nie można wówczas określić jaką wartość przyjmie sygnał. Zjawisko aliasingu to np. pojawienie się zniekształceń w wynikowym sygnale w trakcie przetwarzania analogowo‑cyfrowego lub cyfrowo‑analogowego.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Próbkowanie, https://livesound.pl/tutoriale/3979-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-probkowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
Oś pionowa na wykresie obrazującym przebieg fal, która wyraża maksimum kompresji i dekompresji ośrodka.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Akustyka wnętrz. Podstawowe informacje, https://livesound.pl/tutoriale/4872-akustyka-wnetrz.-podstawowe-informacje [dostęp 24.11.2022 r.].
Odfiltrowywanie wszystkich częstotliwości spoza zakresu 20 kHz.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Próbkowanie, https://livesound.pl/tutoriale/3979-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-probkowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
To najmniejsza jednostka informacji cyfrowej, która przybiera dwa stany, zero lub jeden. W audio jest używany do określenia zdolności rozdzielczej konwerterówkonwerterów, np. 16 bitów, 24 bity.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa AUDIO, Vademecum, Bit, https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19423-bit [dostęp 24.11.2022 r.].
Ang. noise‑gate. To bramki szumówszumów, urządzenia służące do zamykania lub wyciszania toru audio, gdy moc sygnału spadnie poniżej zadanego progu zadziałania.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Estrada Studio, Kreatywne zastosowanie bramki szumów, https://estradaistudio.pl/technologia/30818-kreatywne-zastosowanie-bramki-szumow [dostęp 24.11.2022 r.].
To odchylenie od średniej wartości ciśnienia statycznego, zmienne w czasie. Ciśnienie akustyczne panuje w ośrodku, podczas rozchodzenia się w nim fali akustycznejfali akustycznej. Ciśnienie akustyczne jest mierzone w paskalach (Pa).

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa AUDIO, Vademecum, Czym różni się „ciśnienie akustyczne” od „głośności”?, https://audio.com.pl/vademecum/faq/akustyka/22148-czym-rozni-sie-cisnienie-akustyczne-od-glosnosci [dostęp 24.11.2022 r.].
To określenie liczby cykli zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. Częstotliwość wyrażamy w Hz lub inaczej cyklach na sekundę.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Sony, Przewodnik: dźwięk cyfrowy od A do Z, https://www.sony.pl/electronics/support/articles/00165079 [dostęp 24.11.2022 r.].
Ang. sample rate. W świecie cyfrowego audio częstotliwośćczęstotliwość próbkowania określa liczbę próbek na sekundę, które są pobierane z analogowego sygnału ciągłego. W celu odtworzenia danej częstotliwościczęstotliwości za pomocą dyskretnego zapisu cyfrowego konieczne jest zastosowanie dwukrotnie większej częstotliwości próbkowania (np. przy częstotliwościczęstotliwości próbkowania wynoszącej 44100 Hz można zapisać dźwiękdźwięk o maksymalnej częstotliwościczęstotliwości wynoszącej 22050 Hz).

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Próbkowanie, https://livesound.pl/tutoriale/3979-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-probkowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
Skrót od ang. Digital Audio Workstation, czyli cyfrowa stacja robocza audio. Jest to zazwyczaj bardzo rozbudowany program komputerowy, który jest przeznaczony do wszelkich prac dźwiękowych, w tym rejestracji i nieliniowej edycji nagrań audio oraz MIDI, postprodukcji dźwięku do obrazu itd. DAW jest wyposażony we wtyczkowe procesory audio służące obróbce dźwięku. Jest to podstawowe narzędzie pracy realizatora dźwięku, montażysty audio, a także niemal każdego twórcy muzyki wykorzystującego komputer do nagrań. Do DAW zaliczamy przykładowo: Avid Pro Tools, PreSonus Studio One, Steinberg Cubase, Cockos Reaper, Apple Logic Pro, Ableton Live, Image Line FL Studio.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa muzyczny.pl Portal, Czym jest oprogramowanie DAW i do czego służy?, https://muzyczny.pl/portal/czym-jest-oprogramowanie-daw-i-do-czego-sluzy/ [dostęp 24.11.2022 r.].
To szum dodawany do sygnału w celu zmniejszenia zniekształceń i modulacji szumu, które powstają w trakcie procesu kwantyzacjikwantyzacji.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Dither. Walka z szumem jego własną bronią, https://livesound.pl/tutoriale/4960-dither.-walka-z-szumem-jego-wlasna-bronia [dostęp 24.11.2022 r.].
To ruch fali w powietrzu lub w innym ośrodku sprężystym, który powstaje na skutek wibracji obiektu (źródła dźwięku) i pobudza znajdujące się w pobliżu cząsteczki powietrza lub innego ośrodka sprężystego. Z punktu widzenia psychologii dźwięk jest subiektywnym wrażeniem słuchowym.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Marek Witkowski, Dźwięk cyfrowy - nie taki diabeł straszny…, https://livesound.pl/tutoriale/5350-dzwiek-cyfrowy-nie-taki-diabel-straszny [dostęp 24.11.2022 r.].
To zaburzenie gęstości i ciśnieniaciśnienia danego ośrodka (np. powietrza), rozchodzące się w nim w zazwyczaj w postaci fali podłużnej, które wprawiają w drgania cząsteczki ośrodka.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Akustyka wnętrz. Rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach, https://livesound.pl/tutoriale/4883-akustyka-wnetrz.-rozchodzenie-sie-dzwieku-w-pomieszczeniach [dostęp 24.11.2022 r.].
To sposób zapisu pliku audio, który umożliwia zapis dźwięku cyfrowego w sposób zapewniający albo zachowanie całości oryginalnych informacji cyfrowych, albo ich pełną rekonstrukcję podczas odtwarzania. Formatami bezstratnymi są np.: WAV, AIFF, PCM, RIFF, FLAC.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Digital LAB, Formaty plików audio vs. jakość nagrania, https://www.digitallab.pl/formaty-audio.html [dostęp 24.11.2022 r.].
To sposób zapisu pliku audio, w przypadku którego, w celu zaoszczędzenia miejsca na nośniku, część informacji z oryginalnego nagrania cyfrowego jest usuwana. Natomiast podczas odtwarzania wszystko jest podporządkowane maksymalnemu zbliżeniu się do jakości brzmienia oryginału. Do najpopularniejszych formatów stratnych należą m.in.: MP3, AAC, ATRAC, WMA, MPG2. .
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Digital LAB, Formaty plików audio vs. jakość nagrania, https://www.digitallab.pl/formaty-audio.html [dostęp 24.11.2022 r.].
Liczba bitówbitów (jednostek danych cyfrowych) opisujących jedną próbkę dźwiękudźwięku.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Sony, Przewodnik: dźwięk cyfrowy od A do Z, https://www.sony.pl/electronics/support/articles/00165079 [dostęp 24.11.2022 r.].
Urządzenie przeznaczone do współpracy z komputerem, którego główną funkcją jest zamiana cyfrowego dźwiękudźwięku z komputera na sygnał analogowysygnał analogowy i odwrotnie. Zamienione dźwięki mogą zostać zarejestrowane i poddawane dalszej obróbce w środowisku komputerowym. Interfejs audio może przyjąć postać karty dźwiękowej, która jest zintegrowana z płytą główną komputera, lub samodzielnego urządzenia podłączanego do komputera za pośrednictwem złącz USB czy Thunderbolt. Interfejs audio jest zwykle wyposażony w różnego typu wejścia/wyjścia analogowe i cyfrowe, w tym także porty MIDI.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa muzyczny.pl Portal, Wybór interfejsu audio, https://muzyczny.pl/portal/wybor-interfejsu-audio/ [dostęp 24.11.2022 r.].
Punkty przekroczenia poziomu 0dBFS sinusoidy odwzorowującej dźwiękdźwięk analogowy, które ze względu na naturalną niedokładność procesu próbkowaniapróbkowania (skończoną liczbę próbek na sekundę) powstają między sąsiadującymi ze sobą próbkami i nie są wykrywalne przez standardowe limitery, ponieważ dla standardowego algorytmu w procesorach audio żadna z próbek nie przekroczyła wartości 0. Aby ograniczyć to zjawisko, wprowadzono skalę w dBTP (dB True PeakTrue Peak), uwzględniającą rzeczywiste poziomy sygnału i zapobiegającą powstawaniu przesterowań. Limitery działające w oparciu o skalę True PeakTrue Peak analizują sygnał i przewidują możliwość „przebicia” przez sinusoidę poziomu 0 dBFS.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Kanał internetowy Youtube, Multiplier, Inter‑Sample Peaks and True Peak, https://www.youtube.com/watch?v=-Qr-fjVPHnM [dostęp 24.11.2022 r.].
Niepożądane zjawisko, z którym możemy spotkać się w trakcie konwersji cyfrowo‑analogowej, wynikające z niedokładności pracy generatora taktującego urządzenia, który jest odpowiedzialny za długość słowa cyfrowego.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Próbkowanie, https://livesound.pl/tutoriale/3979-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-probkowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
Ostatni etap konwersji analogowo‑cyfrowejkonwersji analogowo‑cyfrowej. Oznacza to, że każda próbka odfiltrowana przez anti‑aliasinganti‑aliasing, spróbkowanaspróbkowana i skwantyzowanaskwantyzowana zostaje zakodowana przez binarną informację cyfrową zer i jedynek.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Systemy dźwięku przestrzennego - Dolby Digital, DTS i inne, https://livesound.pl/tutoriale/4294-systemy-dzwieku-przestrzennego-dolby-digital-dts-i-inne [dostęp 24.11.2022 r.].
To urządzenie zmieniające sygnał analogowysygnał analogowy w ciąg bitówbitów, czyli zer i jedynek. Do określania prędkości transmisji używa się bitówbitów, np. 1,8 Mb/s. Liczbę bitówbitów użytych przez konwerter do opisania próbki nazywamy głębią bitowągłębią bitową.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa AUDIO, Vademecum, Bit, https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19423-bit [dostęp 24.11.2022 r.].
PróbkowaniePróbkowanie, proces/metoda przetwarzania sygnału analogowego w cyfrowy poprzez pobranie próbek amplitudyamplitudy i opisanie ich za pomocą danych/bitówbitów, których liczbę określa głębokość bitowagłębokość bitowa. W procesie kwantyzacji analogowego sygnału audio napięcie elektryczne sygnału zostaje przetworzone na wartości liczbowe wyrażone w cyfrach 0 lub 1, nazywane bitamibitami.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Kwantowanie, https://livesound.pl/tutoriale/4011-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-kwantowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
Ułamkowa część logarytmu po przecinku, przed którym wyrażona jest cecha logarytmu. Kodowanie zmiennoprzecinkowe z zastosowaniem wartości zapisanych według schematu {znak‑wykładnik‑mantysa} pozwala na zwiększenie zakresu danych opisujących próbkę dźwięku – jej wysokość, barwę, głośność.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Kanał internetowy Youtube, FundacjaMaciejko, Odc. 6. Mantysa i cecha, https://www.youtube.com/watch?v=2XJM7eEjLXk [dostęp 24.11.2022 r.].
Formaty stratnego zapisu dźwiękudźwięku cyfrowego, stosowane w streamingu, przenośnych odtwarzaczach muzyki, audioprzewodnikach.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa AVSTORE.PL, Formaty plików audio, http://www.avstore.pl/baza-wiedzy/formaty-plikow-audio/ [dostęp 24.11.2022 r.].

Standard wielokanałowego przesyłu dźwięku, który pozwala na transmisję 8 kanałów cyfrowego audiocyfrowego audio 48 K/24 bit lub 4 kanałów w próbkowaniupróbkowaniu do 96 kHz, lub 2 kanałów w próbkowaniupróbkowaniu do 192 kHz. Przewód służący do transmisji danych w tym połączeniu jest przewodem optycznym, wykonanym z tworzywa sztucznego lub włókna szklanego i zakończonym konektorami Toslink, czyli kablami optycznymi, które służą do przesyłania bezstratnego sygnału audio.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Transmisja sygnałów cyfrowych - transmisja wielokanałowa, https://livesound.pl/tutoriale/4217-transmisja-sygnalow-cyfrowych-transmisja-wielokanalowa [dostęp 24.11.2022 r.].
Sygnał w tym standardzie jest przesyłany jednym kablem symetrycznym, zaopatrzonym we wtyk XLR 3‑stykowy. Transmisja odbywa się szeregowo, sygnał zawiera informacje lewego i prawego kanału, zakodowanezakodowane z rozdzielczością do 24 bitówbitów.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Transmisja sygnałów cyfrowych - transmisja wielokanałowa, https://livesound.pl/tutoriale/4217-transmisja-sygnalow-cyfrowych-transmisja-wielokanalowa [dostęp 24.11.2022 r.].
To standard połączenia cyfrowego dla sygnału audiosygnału audio, przeznaczony do urządzeń domowych i oparty na opracowanym wcześniej do użytku profesjonalnego AES/EBU. Właśnie ten standard jest powszechnie stosowany w wyjściach cyfrowych odtwarzaczy CD. Sygnał zawiera informacje lewego oraz prawego kanału. S/PDIF korzysta z kabli niesymetrycznych, zakończonych konektorami Cinch (RCA).
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Transmisja sygnałów cyfrowych - transmisja wielokanałowa, https://livesound.pl/tutoriale/4217-transmisja-sygnalow-cyfrowych-transmisja-wielokanalowa [dostęp 24.11.2022 r.].
To, co słyszymy jako dźwięk odtwarzany z postaci cyfrowej, to analogowe odwzorowanie dźwięku zapisanego w postaci spróbkowanej sinusoidy. Pomiędzy poszczególnymi próbkami mogą zaistnieć szczyty, które przekraczają poziom maksymalny 0.0 dB w dźwięku analogowym, a które nie są jednak wykrywane przez zwykłe cyfrowe limitery. Poziom True Peak uwzględnia te szczyty, dlatego pomiar TP jest rekomendowany jako referencyjny w mediach. Poziom jest oznaczany w jednostkach dBTP i przyjmuje wartości ujemne (odstęp od zera).
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Kanał internetowy Youtube, Multiplier, Inter‑Sample Peaks and True Peak, https://www.youtube.com/watch?v=-Qr-fjVPHnM [dostęp 24.11.2022 r.].

Zniekształcenie powstałe w wyniku podania na wejście liniowe wyższego poziomu sygnału, niż może ono przetworzyć.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Guitar Center, Blog, Przester – co to takiego i jaki wybrać? Różnice między Overdrive, Distortion, Fuzz, https://guitarcenter.pl/catalog/przester-8211-co-to-takiego-i-jaki-wybrac-roznice-miedzy-overdrive-distortion-fuzz [dostęp 24.11.2022 r.].
Urządzenie przetwarzające prąd elektryczny na fale dźwiękowe i odwrotnie. Najpopularniejszymi wejściowymi przetwornikami elektroakustycznymi, zamieniającymi dźwięk na sygnał elektryczny są mikrofony.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa audio.com.pl, Jak we właściwy sposób dobrać przetwornicę, https://www.polskieprzetwornice.pl/sklep/poradnik [dostęp 24.11.2022 r.].
Inaczej widmo częstotliwościowe. To rozkład natężeń składowych harmonicznych sygnału w funkcji ich częstotliwości. Jest to jedno z podstawowych zagadnień przetwarzania sygnałów. Termin ten ma zastosowanie do różnych zjawisk fizycznych (np. światła lub fal elektromagnetycznych czy akustycznych).
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - przetwarzanie analogowo‑cyfrowe. Próbkowanie, https://livesound.pl/tutoriale/3979-technika-cyfrowa-przetwarzanie-analogowo-cyfrowe.-probkowanie [dostęp 24.11.2022 r.].
To dźwięk w postaci sygnału elektrycznego, który odwzorowuje sinusoidalny przebieg czasowy ciśnienia akustycznego.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa edu.pjwstk.edu.pl, Wykłady, 1. Fala akustyczna i jej przetwarzanie na sygnał elektryczny, https://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/wspmu2/scb/index04.html [dostęp 24.11.2022 r.].
Sygnał analogowy to prądowa reprezentacja fali audio po przetworzeniu na prąd elektryczny. Natomiast sygnał cyfrowy to sygnał opisujący przebieg fali akustycznejfali akustycznej za pomocą danych binarnych po uprzedniej kwantyzacjikwantyzacji (próbkowaniu) sygnału analogowego.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa SinusLive.pl, Muzyka analogowa i cyfrowa: jak wpływają na odtwarzanie, https://sinuslive.pl/sprzet-hifi/muzyka-analogowa-i-cyfrowa-jak-wplywaja-na-odtwarzanie/iuqe_veyl [dostęp 24.11.2022 r.].
To ścieżki zsynchronizowane ze sobą czasowo, np. kolejne powtórzenia tej samej partii wokalnej, zmiksowane ze sobą mające za zadanie stworzyć wrażenie przestrzeni w wokalach. Ale także ścieżki podkładane w studio przez aktorów pod dźwiękdźwięk nagrany na planie w sytuacji, gdy jest przykładowo zaszumiony i nie nadaje się do użycia w postprodukcji.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa muzyczny.pl Portal, Czym jest oprogramowanie DAW i do czego służy?, https://muzyczny.pl/portal/czym-jest-oprogramowanie-daw-i-do-czego-sluzy/ [dostęp 24.11.2022 r.].
Fragment materiału audio lub tor audio w wielościeżkowejwielościeżkowej sesji programie DAWDAW.

Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa muzyczny.pl Portal, Czym jest oprogramowanie DAW i do czego służy?, https://muzyczny.pl/portal/czym-jest-oprogramowanie-daw-i-do-czego-sluzy/ [dostęp 24.11.2022 r.].
Skrót od ang. High Fidelity, czyli wysoka wierność. Termin Hi‑Fi określa reprodukcję dźwięków o jakości jak najbardziej zbliżonej oryginałowi. Urządzenia oznaczone symbolem Hi‑Fi muszą spełniać określone w normie DIN 45500 z 1973 roku parametry, które dotyczą maksymalnego poziomu szumów czy zniekształceń nieliniowych.
Źródło: Strona internetowa hificlass., Marek Suchocki, Jak dziś rozumieć określenie hi‑fi, https://www.hfc.com.pl/porady/3348,jak-dzis-rozumiec-okreslenie-hi-fi.html [dostęp 24.11.2022 r.].
To sygnał używany do synchronizacji urządzeń, pomiędzy którymi są przesyłane sygnały cyfrowe. Jeden cykl zegarowy Word Clock odpowiada czasowi trwania jednego słowa – próbki dźwięku.
Źródłem sygnału Word Clock jest urządzenie nadrzędne MASTER, a odbiorcami są urządzenia podrzędne – SLAVE.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa Live Sound&Installation, Tutoriale, Technika cyfrowa - synchronizacja - Razem, razem, https://livesound.pl/tutoriale/4246-technika-cyfrowa-synchronizacja-razem-razem [dostęp 24.11.2022 r.].
Formaty bezstratnego, czyli pełnopasmowego i w pełnej dynamice, zapisu dźwięku cyfrowegodźwięku cyfrowego.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa AVSTORE.PL, Formaty plików audio, http://www.avstore.pl/baza-wiedzy/formaty-plikow-audio/ [dostęp 24.11.2022 r.].

Określenie odnoszące się do głębi bitowejgłębi bitowej rejestrowanego materiału audio. Sposób zapisu liczb ułamkowych, do którego jest przeznaczona ustalona liczba bitówbitów, a pozycję po przecinku określa się arbitralnie, w zależności od wymaganej precyzji.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa lucc.pl, plik PDF, Arytmetyka stało- i zmiennoprzecinkowa, https://lucc.pl/inf/egzamin_inzynierski/kierunkowe/[K][2]%20Arytmetyka%20stalo-%20i%20zmiennoprzecinkowa/tekst/2.pdf [dostęp 24.11.2022 r.].
Określenie odnoszące się do głębi bitowejgłębi bitowej rejestrowanego materiału audio. Sposób zapisu liczb, w którym nie istnieje stała liczba cyfr zapisu przed i po przecinku.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Plik PDF, Arytmetyka stało- i zmiennoprzecinkowa, https://lucc.pl/inf/egzamin_inzynierski/kierunkowe/[K][2]%20Arytmetyka%20stalo-%20i%20zmiennoprzecinkowa/tekst/2.pdf [dostęp 24.11.2022 r.].
Wystąpienie w ścieżce dźwiękowej szumu, czyli szerokopasmowego zakłócenia, tła, jednostajnego dźwięku uniemożliwiającego prawidłowy odbiór audycji, muzyki, czy głosu.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Kanał internetowy Youtube, xreff90, Jak usunąć szum ze ścieżki dźwiękowej, https://www.youtube.com/watch?v=yJonEglqj7U [dostęp 24.11.2022 r.].
Oznacza ośrodek emitujący drgania, które wywołują falę akustycznąfalę akustyczną; w wymiarze ludzkiej percepcji są to drgania wywołujące wrażenia słuchowe.
Film edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracyFilm edukacyjny z elementami animacji – Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody pracy
Źródło: Strona internetowa HBK, Co to jest źródło dźwięku?, http://www.bruel.com.pl/4204-wzorcowe-zrodlo-mocy-akustycznej/ [dostęp 24.11.2022 r.].