E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy audio cyfrowego

AUD.08. Montaż dźwięku - Technik realizacji nagrań 352123

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrańWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie Technik realizacji nagrań branży audiowizualnej dla kwalifikacji AUD.09 Realizacja nagrań dźwiękowych.

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:

  • wykonywanie postprodukcji materiału dźwiękowego.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia:

AUD.08.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień

  • 1) posługuje się specjalistyczną terminologią zawodową,

  • 2) posługuje się dokumentacją dotyczącą obsługi urządzeń i oprogramowania komputerowego oraz schematami blokowymi,

  • 5) charakteryzuje parametry techniczne sygnałów fonicznych i plików dźwiękowych w domenie analogowej i cyfrowej,

  • 7) charakteryzuje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie stosowane przy realizacji nagrań i nagłośnień;

AUD.08.3. Edycja zarejestrowanego materiału dźwiękowego

  • 1) przygotowuje oprogramowanie do montażu dźwięku,

AUD.08.6. Język angielski zawodowy

  • 6) posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku angielskim (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem, b)z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie, c) z dokumentacją związaną z danym zawodem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu oceny słuchowej nagrań w obszarze przetworzeń barwy, dynamiki, przestrzeni, intonacji oraz zastosowanych efektów, a także zakłóceń i zniekształceń dźwięku. Gra zawiera 500 prostych zadań (krótkich przykładów dźwiękowych) podzielonych na wymienione kategorie.

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1BV1tFQsInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy z zakresu teorii oceny słuchowej nagrań w obszarze przetworzeń barwy, dynamiki, przestrzeni, intonacji oraz zastosowanych efektów, a także zakłóceń i zniekształceń dźwięku.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDtij317dWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • {Przewodnik dla nauczyciela}DIGv3Qb78 zawiera porady dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD27eUn7FWPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje korzystania z e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDI1y4h8NdNetografia i bibliografia to lista materiałów, które posłużyły do opracowania e‑materiału.

  • Instrukcja użytkowaniaDPNjQEk3AInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny z elementami animacji: Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody prac

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed rozpoczęciem gry uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa podczas gry zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienia i przygotowuje notatki:

  • gr. jedynek – proces zapisu cyfrowego;

  • gr. dwójek – kwantyzacja próbek;

  • gr. trójek – zapis stało i zmiennoprzecinkowy;

  • gr. czwórek – system korekcji błędów;

  • gr. piątek – urządzenia do konwersji dźwięku.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Film edukacyjny z elementami animacji: Podstawy audio cyfrowego - zjawiska teoretyczne, procesy i metody prac

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych źródłach zdobywają informacje odnośnie tematów:

proces zapisu cyfrowego;

  • kwantyzacja próbek;

  • zapis stało i zmiennoprzecinkowy;

  • system korekcji błędów;

  • urządzenia do konwersji dźwięku.

Tworzą notatki, jeśli mają takie uzdolnienia tworzą notatki dźwiękowe. Efekty swojej pracy prezentują na następnej lekcji i umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie .pdf.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą rozwiązywać zadania w grze stopniowo (np. według wyznaczonej przez nauczyciela kategorii i poziomu trudności), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści