Obsługa statku powietrznego
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z tematami omawianymi w niniejszym e‑zasobie. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.
Skrót oznaczający samolot lub statek powietrzny
Instrukcja Użytkowania w locie stanowi podstawowy podręcznik z procedurami obowiązującymi załogę statku powietrznego podczas realizowanych operacji.
Obsługa statku powietrznego
AFM
Obsługa statku powietrznegoAFM
podręcznik obsługi technicznej statku powietrznego zawierający informacje wymagane do obsługi, naprawy, wymiany, regulacji, przeglądu oraz sprawdzenia wyposażenia i systemów statku powietrznego, zwykle wykonywanych na rampie lub w hangarze obsługowym
Obsługa statku powietrznego
Instrukcja AMM
Obsługa statku powietrznegoInstrukcja AMM
To mały, samodzielny silnik zainstalowany na pokładzie samolotu, który jest używany do zapewnienia energii elektrycznej, pneumatycznej i hydraulicznej dla różnych systemów samolotu w trakcie postojów na ziemi, a także w trakcie startu i lądowania. APU jest stosowany, aby nie obciążać głównych silników samolotu, co pozwala na ich oszczędność i wydłużenie żywotności
Wirtualna wycieczka
Statnowisko Obsługi Technicznej
Wirtualna wycieczkaStatnowisko Obsługi Technicznej
Organizacja zarządzania ciągła zdatnością do lotu.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Dokument wydawany po zakończonej obsłudze technicznej zawierający wszystkie niezbędne informacja potrzebne do potwierdzenia zgodności realizowanych prac z przyjętym zleceniem obsługi
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
przegrzaniem poprzez rozpraszanie energii cieplnej, zwłaszcza w obszarze głowic cylindrów. Dodatkowo, ciecz chłodząca chroni elementy silnika przed korozją oraz zapobiega zamarzaniu poprzez dodatki chemiczne. W zależności od typu silnika, dopuszczane są dwa rodzaje płynów chłodzących. Pierwszy to tradycyjny płyn chłodzący na bazie glikolu etylenowego z 50% domieszką wody, a drugi to płyn chłodzący na bazie glikolu propylenowego, który nie jest dopuszczony do użytku w silnikach 912
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Są elementami sterowniczymi, które poprzez odpowiedni ruchy umożliwia kontrolowanie powierzchni sterowych samolotu takich jak lotki czy ster wysokości.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Określa wymagania techniczne i procedury , jakie należy przestrzegać w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów oraz zdatności samolotu do eksploatacji.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Ciecz chłodząca jest substancją używaną w silnikach do odprowadzania nadmiaru ciepła, które powstaje podczas pracy i przegrzania elementów silnika. Zadaniem cieczy chłodzącej jest zbieranie ciepła z obszarów silnika, zwłaszcza z głowic cylindrów, i rozpraszanie go, aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym nadmiernym nagrzewaniem. Ponadto, ciecz chłodząca odgrywa również inne ważne role, takie jak ochrona elementów silnika przed korozją i zapobieganie zamarzaniu w warunkach niskich temperatur. W zależności od typu silnika, dopuszczane są dwa rodzaje płynów chłodzących. Pierwszy to tradycyjny płyn chłodzący na bazie glikolu etylenowego z 50% domieszką wody, a drugi to płyn chłodzący na bazie glikolu propylenowego, który nie jest dopuszczony do użytku w silnikach 912
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
Obsługa statku powietrznego
Certygikat EASA
Obsługa statku powietrznegoCertygikat EASA
Federalna Administracja Lotnicza
Obsługa statku powietrznego
Certyfikat FAA
Obsługa statku powietrznegoCertyfikat FAA
Hangar obsługowy lotniczy to budynek, w którym odbywa się przegląd, naprawa i konserwacja samolotów oraz ich podzespołów. Jest to miejsce, w którym samoloty są przechowywane, a także dokonywane są wszelkie niezbędne przygotowania do lotu, takie jak załadunek paliwa, sprzętu, ładunków oraz przygotowanie dokumentacji.
Wirtualna wycieczka
Statnowisko Obsługi Technicznej
Wirtualna wycieczkaStatnowisko Obsługi Technicznej
Ilustrowany Katalog Części zawiera nie tylko numery części, ale także informacje dotyczące ich rozmiarów, materiałów i sposobów montażu. Dokument ten może być także wykorzystywany w celu identyfikacji uszkodzonych części i ustalenia przyczyny awarii.
Obsługa statku powietrznego
IPC
Obsługa statku powietrznegoIPC
Ilustrowany Katalog Części silnika, zawiera wszystkie złożenia elementów silnika z oznaczeniem części numerami (p/n).
Obsługa statku powietrznego
IPC ENGINE
Obsługa statku powietrznegoIPC ENGINE
Instrukcja obsługi śmigła, zawiera podstawowe informacje odnoszące się do geometrii, budowy, zasad zabudowy oraz układu sterowanie śmigłem.
Obsługa statku powietrznego
Instrukcja obsługi śmigła
Obsługa statku powietrznegoInstrukcja obsługi śmigła
Jest to podręcznik narzędzi i wyposażenia, który zawiera ilustrowane instrukcje i opisy narzędzi i urządzeń stosowanych przez mechaników lotniczych podczas napraw i konserwacji samolotów. Podręcznik ITEM jest zwykle opracowywany przez producenta samolotu lub przez wytwórnię narzędzi, a jego celem jest zapewnienie jednoznacznych i dokładnych instrukcji dla użytkowników.
Gra edukacyjna
Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Gra edukacyjnaElementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
Gra edukacyjna
Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Gra edukacyjnaElementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Instrukcja zabudowy silnika, Dokument ten zawiera podstawowej informacje dotyczące zabudowy oraz inspekcji koniecznych do realizacji w jej toku. Wykonanie w oparciu o ten dokument zabudowy silnika jest podstawą do uznania gwarancji na zarejestrowany w systemie silnik.
Obsługa statku powietrznego
Instrukcja zabudowy silnik
Obsługa statku powietrznegoInstrukcja zabudowy silnik
To dokument zawierający szczegółowe informacje o certyfikacji typu statku powietrznego (samolotu, helikoptera, silnika lotniczego itp.). TCDS opisuje cechy techniczne statku powietrznego, takie jak wymiary, maksymalne masy, parametry lotu, konstrukcja, wyposażenie oraz wymagania bezpieczeństwa..
Gra edukacyjna
Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Gra edukacyjnaElementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Dokument ten przedstawia kolejne etapy prac obsługowych opracowane w celu wykazania, że wszystkie czynności zlecone zostały wykonane zgodnie z przyjętymi procedurami.
Obsługa statku powietrznego
Karta zadaniowa
Obsługa statku powietrznegoKarta zadaniowa
powierzchnia sterowa samolotu odpowiedzialna za przechylenie. Znajdujące się na krawędzi spływu skrzydła w okolicy jego końcówki
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
przyrządy wchodzące w skład wyposażenia statku powietrznego, przekazujące dane umożliwiające lub ułatwiające załodze pilotaż, nawigację, kontrolę pracy zespołu napędowego oraz kontrolę funkcjonowania zespołów statku (np. podwozia, klap) i instalacji (np. tlenowej, klimatyzacji)
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Wszystkie urządzenia których zadaniem jest zwiększyć nośność skrzydła przy zachowaniu stałej prędkości ruchu, zmniejszyć prędkość minimalną samolotu przy tym samym ciężarze startowym, polepszenie poprzecznej sterowności i stateczności na dużych kątach natarcia lub przy dużych prędkościach lotu lub zwiększenie oporu samolotu.
składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Instrukcja Obsługi Liniowej to dokument zawierający wszystkie niezbędne dane obsługowe dla czynności z zakresu planowej obsługi silników.
Obsługa statku powietrznego
Instrukcja Obsługi Liniowej
Obsługa statku powietrznegoInstrukcja Obsługi Liniowej
Instrukcje obsługi bazowej to dokument opracowanym dla stacji zajmujących się obsługą bazową silników, zawierający szczegółowe opisy instalacji silnika umożliwiające rozmontowanie i zmontowanie silnika bez możliwości rozpołowienia kareta.
Obsługa statku powietrznego
Instrukcje obsługi bazowej
Obsługa statku powietrznegoInstrukcje obsługi bazowej
Maksymalna masa startowa
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
jakakolwiek obsługa techniczna przeprowadzana przed lotem w celu upewnienia się, że statek powietrzny jest zdatny do zamierzonego lotu
Wirtualna wycieczka
Stanowsiko obsługi techniczej
Wirtualna wycieczkaStanowsiko obsługi techniczej
dbanie o dobry stan wszystkich instalacji, ich przeglądy i konserwacja, bieżące remonty i naprawy
Wirtualna wycieczka
Stanowsiko obsługi techniczej
Wirtualna wycieczkaStanowsiko obsługi techniczej
Pakietem obsługowym nazywamy zbiór dokumentów wykorzystywany do potwierdzenia realizacji planowych i pozaplanowych czynności zgodnie z zatwierdzeniem organizacji.
Obsługa statku powietrznego
Pakiet obsługowy
Obsługa statku powietrznegoPakiet obsługowy
Pokładowy dziennik techniczny
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Program obsługi technicznej
Obsługa statku powietrznego
Zlecenie obsługi
Obsługa statku powietrznegoZlecenie obsługi
To rodzaj benzyny, który nie zawiera dodatku tetraetylu ołowiu, był stosowany w przeszłości w celu zwiększenia liczby oktanowej benzyny i zmniejszenia zużycia silnika. Paliwo to jest zdrowsze dla ludzi oraz dla środowiska, ponieważ eliminuje emisję toksycznych związkw ołowiu do atmosfery, które mogą powodować niepożądane skutki zdrowotne.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
To rodzaj benzyny, który zawiera dodatek tetraetylu ołowiu, przez co jest mniej przyjazne dla zdrowia ludzi i dla środowiska.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Podnośnik śrubowy to urządzenie mechaniczne służące do przesuwania ciężarów wertykalnie, czyli w górę lub w dół, działa na zasadzie ruchu obrotowego wału, co powoduje ruch nakrętek i przesuwa ładunek wzdłuż osi wertykalnej

Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
To test wytrzymałościowy wykonywany na elementach samolotu, podczas którego badana jest wytrzymałość struktury na obciążenia statyczne czyli takie, które występują podczas normalnego użytkowania samolotu podczas startu, lądowania czy w trakcie lotu.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Rurka Pitota to narzędzie pomiarowe w lotnictwie, które służy do pomiaru prędkości przepływu powietrza przez samolot. Zbiera strumień powietrza i przekazuje go do aparatury pomiarowej, co pozwala na obliczenie prędkości, wysokości, kąta natarcia i kąta bocznego przechyłu samolotu.

Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Skrót ten numer seryjny dla poszczególnych cześci wyposażenia statku powietrznego.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego
Stanowisko obsługi technicznej statków powietrznych to specjalistyczne stanowisko pracy związane z utrzymaniem sprawności technicznej samolotów i innych statków powietrznych. Osoby pracujące na tym stanowisku zajmują się m.in. kontrolą i diagnostyką różnego rodzaju systemów i podzespołów, wykonywaniem napraw oraz konserwacją maszyn i urządzeń lotniczych
Wirtualna wycieczka
Stanowsiko obsługi techniczej
Wirtualna wycieczkaStanowsiko obsługi techniczej
Jest numerem identyfikującym statnowsika pracy mechanika lotniczego i jest przypisywany do samolotu i oznacza że tylko on może być naprawiany na tym stanowisku
Wirtualna wycieczka
Slot
Wirtualna wycieczkaSlot
Uziemienie ma kilka ważnych funkcji w elektronice lotniczej. Przede wszystkim, zapewnia bezpieczeństwo w przypadku awarii lub zwarcia w układzie elektrycznym, ponieważ uziemienie pozwala na bezpieczny przepływ prądu do ziemi. Uziemienie również pomaga w zapobieganiu zakłóceniom elektromagnetycznym, które mogą wpłynąć na wydajność i funkcjonowanie urządzeń elektrycznych.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego e
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego e
Wyważenie masowe śmigła jest procesem dostosowania masy śmigła, aby minimalizować drgania, hałas i zużycie w samolocie.W samolotach zwykle stosuje się metalowe śmigła, które mogą mieć niedoskonałości w rozłożeniu masy, co prowadzi do drgań i hałasu podczas pracy. W celu wyeliminowania tych problemów, śmigło musi być wyważone masowo, co oznacza, że ciężar musi być równomiernie rozłożony wokół osi obrotu śmigła. Proces wyważenia masowego zwykle polega na umieszczeniu specjalnych mas lub płyt na różnych miejscach śmigła, aby dostosować masę i minimalizować drgania.
Film instruktażowy
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowyZasady obsługi technicznej statku powietrznego