Poniższy materiał stanowi uzupełnienie treści zawartych w materiale: https://zpe.gov.pl/a/sole–podsumowanie/D16N5uH0u

Wyobraź sobie doświadczenie chemiczne, w którym wrzucasz oczyszczoną skorupkę jaja kurzego do zlewki z kwasem chlorowodorowym, czyli kwasem solnym. Reakcji towarzyszy intensywne wydzielanie gazu. Po pewnym czasie skorupka jaja całkowicie się roztwarza, a w zlewce pozostaje roztwór. Jaka reakcja chemiczna zaszła w zlewce? Z czego składa się skorupka jaja kurzego i dlaczego reakcji towarzyszy wydzielanie gazu?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę tlenków, kwasów i wodorotlenków;

  • reakcję zobojętniania kwasów przez zasady;

  • nazwy tlenków, kwasów i wodorotlenków.

Nauczysz się
  • przedstawiać budowę soli,

  • pisać równania reakcji otrzymywania soli,

  • analizować doświadczenia chemiczne z udziałem soli,

  • odróżniać właściwości fizyczne od chemicznych soli,

  • wymieniać zastosowania soli w życiu codziennym

Sole to w większości substancje jonowe. Zawierają bowiem w swojej budowie kationykationkationy metali (lub kationy amonu) i anionyanionaniony reszty kwasowej. Ich wzór ogólny można przedstawić następująco:

Mnm+Rmn-

gdzie:

M to najczęściej kation prosty metalu (np. Na+, Cu2+, Al3+) lub kation złożony (np. kation amonu NH4+);

m to wartościowość metalu (równa liczbie anionów reszty kwasowej);

R to reszta kwasowa (np. pochodząca od kwasu H2SO4, HNO3, HCl);

n to wartościowość reszty kwasowej (równa liczbie kationów metalu lub kationów amonu).

W temperaturze pokojowej sole występują w stałym stanie skupienia i najczęściej mają budowę krystaliczną.

RmUxwUJjXSabv
Kryształy chlorku sodu, czyli soli kuchennej
Źródło: Cristian V. , dostępny w internecie: www.commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Większość soli ma barwę białą lub jest bezbarwna. Jednak niektóre z nich są barwne, np. KMnO4 (barwa fioletowa), PbI2 (barwa żółta) czy CuS (barwa czarna).

Pod względem rozpuszczalności, sole są bardzo zróżnicowane. Aby sprawdzić, która sól jest dobrze rozpuszczalna w wodzie, a która trudno rozpuszczalna, należy skorzystać z tabeli rozpuszczalności soli.

Do właściwości chemicznych soli należy możliwość dysocjacji elektrolitycznejdysocjacja elektrolitycznadysocjacji elektrolitycznej. Jest to proces rozpadu związku chemicznego na jonyjonjony pod wpływem rozpuszczalnika, np. wody. Bez względu na to, czy dana sól jest łatwo, czy trudno rozpuszczalna w wodzie, ta ilość soli, która ulega rozpuszczeniu, rozpada się na jony.

Sole, które są rozpuszczalne w wodzie, ulegają dysocjacji elektrolitycznej całkowicie. Oznacza to, że w roztworze wodnym danej soli występują wyłącznie kationy i aniony.

ZnSO4H2OZn2++SO42-
siarczanVI cynkuwodakation cynku+anion siarczanowyVI
CaCl2H2OCa2++2Cl-
chlorek wapniawodakation wapnia+anion chlorkowy

W przypadku soli trudno rozpuszczalnych w wodzie, tylko część soli ulegnie rozpuszczeniu i dysocjacji elektrolitycznej. Zatem stężenie jonów w wodzie jest niewielkie. Dlatego zazwyczaj soli trudno rozpuszczalnych w wodzie nie rozpisujemy na jony.

Do najważniejszych metod otrzymywania soli należą:

  1. Reakcja kwasu z wodorotlenkiem (reakcja zobojętniania):

    2HCl+BaOH2BaCl2+2H2O
    kwas chlorowodorowy+wodorotlenek baruchlorek baru+woda
  2. Reakcja tlenku kwasowego z wodorotlenkiem:

    SO3+2NaOHNa2SO4+H2O
    tlenek siarkiVI+wodorotlenek sodusiarczanVI sodu+woda
  3. Reakcja tlenku zasadowego z kwasem: <equationMgO+2HNO3MgNO32+H2O

    tlenek magnezu+kwas azotowyVazotanV magnezu+woda
  4. Reakcja tlenku kwasowego z tlenkiem zasadowym:

    CO2+CaOCaCO3
    tlenek węglaIV+tlenek wapniawęglan wapnia
  5. Reakcja metalu z kwasem:

    Zn+2HClZnCl2+H2
    cynk+kwas chlorowodorowychlorek cynku+wodór
  6. Reakcja metalu z niemetalem:

    Fe+SFeS
    żelazo+siarkasiarczek żelazaII
  7. Reakcja mocnych kwasów z siarczanami(IV) lub węglanami:

    2HCl+CaCO3CaCl2+CO2+H2O
    kwas chlorowodorowy+węglan wapniachlorek wapnia+tlenek węglaIV+woda
  8. Reakcja soli z solami:

    2AgNO3+CaCl22AgCl↓+CaNO32
    azotanV srebraI+chlorek wapniachlorek srebraI+azotanV wapnia
  9. Reakcja soli z wodorotlenkami I i II grupy układu okresowego pierwiastków (tak zwanymi mocnymi zasadami):

    2KOH+CuCl22KCl+CuOH2
    wodorotlenek potasu+chlorek miedziIIchlorek potasu+wodorotlenek miedziII
Polecenie 1

Poniżej przedstawiono schemat pewnego doświadczenia.

RHh4aUpiKvdaV
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pewien uczeń zapisał swoje obserwacje po wykonaniu doświadczenia:

Pewien uczeń przeprowadził doświadczenie chemiczne polegające na dodaniu skorupek jaja kurzego do kwasu chlorowodorowego. Następnie zapisał on swoje obserwacje:

„Skorupki jaja kurzego roztworzyły się. Zaczął wydzielać się bezbarwny, bezwonny gaz. Po pewnym czasie w zlewce pozostała jedynie ciecz.”

R1An9BHkYPtAL
Które z poniższych równań reakcji opisuje przedstawione doświadczenie? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. MgSO3+2HClMgCl2+SO2↑+H2O, 2. Zn+2HClZnCl2+H2, 3. 2HCl+CaCO3CaCl2+CO2↑+H2O, 4. Na2CO3+2HCl2NaCl+CO2↑+H2O
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do najważniejszych reakcji, jakim ulegają sole, należą reakcje ich rozkładu. Najczęściej mamy do czynienia z rozkładem termicznym. Powstaje wówczas tlenek metalu i tlenek niemetalu.

CaCO3TCaO+CO2
węglan wapniaTtlenek wapnia+tlenek węglaIV

Możliwy jest również rozpad soli pod wpływem promieni świetlnych. Na przykład bromek srebra(I) ulega takiemu rozkładowi. Dzięki temu znalazł zastosowanie w fotografii, będąc składnikiem między innymi światłoczułych emulsji fotograficznych.

2AgBrświatło2Ag+Br2
bromek srebraIświatłosrebro+brom

Sole znalazły liczne zastosowania w: gospodarstwie domowym, rolnictwie, przemyśle chemicznym, budownictwie i medycynie. Stanowią między innymi środki konserwujące, składniki nawozów sztucznych, zaprawy murarskie czy opatrunki gipsowe.

Mapa pojęć

1
Rk9N9gR1h8y5w
Instrukcja obsługi mapy pojęć opis WCAG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RcvMtG3haqxoW
Źródło: dostępny w internecie: www.commons wikimedia.org, David Arwueas, CC BY-SA 4.0, www.commons.wikimedia.org, Adam Rędzikowski, CC BY-SA 4.0, www.commons.wikimedia.org, Ferdous, CC BY-SA 3.0, www.pixabay.com, Franz26, domena publiczna, www.commons.wikimedia.org, Dennis Mojado, CC BY 2.0, www.pxhere.com, Kamusal Alan, domena publiczna, www.pinterest.com, BobVila.com, domena publiczna, GroMar Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa pojęć ukazuje budowę, właściowości, otrzymywanie i zastosowania soli. Zielony węzeł opisuje budowę. Sole to substancje krystaliczne o budowie jonowej. Składają się z kationów metali (lub np. kationu amonu) oraz anionów reszt kwasowych. Przedstawiono następujący wzór sumaryczny: kolorem zielonym Ba, opisane jako kation metalu Ba2+, a dalej kolorem czerwonym SO4, opisane jako anion reszty kwasowej SO42- kwasu H2SO4.

Pomarańczowy węzeł opisuje otrzymywanie. Przedstawiono różne równania reakcji.

  • Reakcja tlenku kwasowego z wodorotlenkiem:

tlenek węgla cztery plus wodorotlenek sodu strzałka w prawo węglan sodu plus woda

CO2+2NaOHNa2CO3+H2O
  • Reakcja kwasu z wodorotlenkiem:

kwas bromowodorowy plus wodorotlenek potasu strzałka w prawo bromek potasu plus woda

HBr+KOHKBr+H2O
  • Reakcja tlenku zasadowego z kwasem:

tlenek żelaza dwa plus kwas chlorowodorowy strzałka w prawo chlorek żelaza dwa plus woda

FeO+2HClFeCl2+H2O
  • Reakcja soli z wodorotlenkami pierwszej i drugiej grupy układu okresowego pierwiastków (tak zwanymi mocnymi zasadami):

chlorek żelaza trzy plus wodorotlenek sodu strzałka w prawo wodorotlenek żelaza trzy plus chlorek sodu

FeCl3+3NaOHFeOH3+3NaCl
  • Reakcja tlenku kwasowego z tlenkiem zasadowym:

tlenek potasu plus tlenek siarki cztery strzałka w prawo siarczan cztery potasu

K2O+SO2K2SO3

W reakcji otrzymywania, w której bierze udział tlenek niemetalu, powstają sole kwasów tlenowych.

  • Reakcja metalu z kwasem:

magnez plus kwas siarkowy sześć strzałka w prawo siarczan cztery magnezu plus wodór

Mg+H2SO4MgSO4+H2

Nie wszystkie metale reagują w ten sposób z kwasami. Te metale, które leżą w szeregu aktywności metali za atomem wodoru, nie wypierają go z kwasów, np. Cu czy Ag.

  • Reakcja metalu z niemetalem:

glin plus siarka strzałka w prawo siarczek glinu

2Al+3SAl2S3

Powstają jedynie sole kwasów beztlenowych.

  • Reakcja mocnych kwasów z siarczanami(IV) lub węglanami:

kwas bromowodorowy plus siarczan cztery wapnia strzałka w prawo bromek wapnia tlenek siarki cztery plus woda

2HBr+CaSO3CaBr2+SO2+H2O
  • Reakcja soli z solami:

chlorek wapnia plus fosforany pięć sodu strzałka w prawo fosforany pięć wapnia plus chlorek sodu

3CaCl2+2Na3PO4Ca3PO42+6NaCl

Należy pamiętać, że jedną z otrzymywanych soli musi być sól słabo lub trudno rozpuszczalna w wodzie.

Kremowy węzeł opisuje zastosowania. Sole wykorzystywane są w budownictwie, do gipsowania ścian stosuje się między innymi siarczan(VI) wapnia. Zamieszczono ilustrację ukazującą fragment sufitu z kwadratowym wgłębieniem. Ręka ubrana w czerwono–zieloną, ubrudzoną na biało bluzkę, nakłada szpachelką gips na brzegi wgłębienia. W medycynie sole wykorzystuje się sól fizjologiczną, czyli 0,9–procentowy roztwór chlorku sodu (NaCl) stosowana w medycynie do uzupełniania niedoborów kationów sodu i anionów chlorkowych. Zamieszczono ilustrację przedstawiającą metalowy stojak, na którym zawieszone są trzy torebki z kroplówką, W lewym dolnym rogu zdjęcia znajduje się dłoń sięgająca po jedną z torebek. Składnikiem proszku do pieczenia, wykorzystywanego w gospodarstwach domowych, jest między innymi wodorowęglan amonu (NH4HCO3). W procesie jego rozkładu termicznego powstaje między innymi tlenek węgla(IV), który spulchnia ciasto. Zamieszczono ilustrację przedstawiającą leżący bokiem, na białym, porcelanowym talerzu, kawałek czekoladowego tortu. Obok ciasta leży biały widelec. W rolnictwie stosuje się nawozy, aby uzupełnić niedobory składników odżywczych dla roślin. W większości są to sole, między innymi NH4Cl, K2SO4, KNO3, CaNO32 czy NaNO3.

Czerwony węzeł opisuje właściwości chemiczne i fizyczne soli. Opis właściwości chemicznych podzielono na: dysocjację elektrolityczną, reakcje strąceniowe i reakcje rozkładu. Dysocjacja elektrolityczna to rozpad elektrolitu na jony pod wpływem wody. W jego wyniku do roztworu uwalniane są kationy metali (lub kation amonu) i aniony reszty kwasowej. Zamieszczono następujące równania reakcji:

  • chlorek amonu strzałka w prawo nad strzałką woda za strzałką kation amonowy plus anion chlorkowy

    NH4ClH2ONH4++Cl-
  • azotan pięć baru strzałka w prawo nad strzałką woda za strzałką kation baru plus anion azotanowy pięć

    BaNO32H2OBa2++2NO3-

Sole ulegają między innymi reakcjom strąceniowym. W ich wyniku wyniku otrzymujemy osady, czyli substancje stałe wydzielone z roztworu. Reakcje strąceniowe, którym ulegają sole należą do typu reakcji wymiany podwójnej, w której substratami są sole i zasady, sole i kwasy lub dwie sole. Zamieszczono przykładowe równania reakcji (w równaniach reakcji strzałką skierowaną w dół zaznaczamy substancję powstającą w postaci osadu (strąconą)):

  • sól pierwsza plus wodorotlenek pierwszy strzałka w prawo sól druga plus wodorotlenek drugi strzałka w dół

CuCl2+2NaOH2NaCl+CuOH2
  • sól pierwsza plus sól druga strzałka w prawo sól trzecia strzałka w dół plus sól czwarta lub sól pierwsza plus sól druga strzałka w prawo sól trzecia plus sól czwarta strzałka w dół

CaCl2+Na2SCaS+2NaCl
  • sól pierwsza plus wodorotlenek pierwszy strzałka w prawo sól druga strzałka w dół plus wodorotlenek drugi

Na2SO4+BaOH2BaSO4+2NaOH
  • sól pierwsza plus kwas pierwszy strzałka w prawo sól druga strzałka w dół plus kwas drugi

AgNO3+HClAgCl+HNO3

Rozkład termiczny soli kwasów tlenowych często prowadzi do powstania tlenków.

  • węglan cynku strzałka w prawo tlenek cynku plus tlenek węgla cztery

ZnCO3ZnO+CO2

Niektóre sole ulegają rozkładowi pod wpływem światła. Na przykład rozkład soli beztlenowej może prowadzić do otrzymania metalu i niemetalu.

  • chlorek srebra strzałka w prawo nad strzałką światło za strzałką srebro plus chlor

2AgClświatło2Ag+Cl2

Właściwości fizyczne podzielono na: stan skupienia, barwy, rozpuszczalność w wodzie i temperaturę topnienia. Sole w temperaturze pokojowej to ciała stałe najczęściej o budowie krystalicznej. Większość soli ma barwę białą. Jednak występują również sole bezbarwne lub charakteryzujące się różnymi barwami. Węglan wapnia ma barwę białą. Zamieszczono ilustrację przedstawiającą szaro–białe kostki węglanu wapnia. KMnO4 tworzy ciemnofioletowe kryształy. Zamieszczono ilustrację przedstawiającą szalkę, na której znajduje się stosik drobnych, ciemnych kryształków. Wytrącony PbI2 w roztworze. Zamieszczono ilustrację przedstawiającą zlewkę, w której znajduje się sto dwadzieścia pięć mililitrów żółto–pomarańczowej, przezroczystej, błyszczącej w świetle substancji. Pod względem rozpuszczalności w wodzie, sole są bardzo zróżnicowane. Na rozpuszczalność w wodzie wpływa zarówno kation, jak i anion soli. Wszystkie azotany(V) oraz sole sodowe, potasowe i amonowe są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Natomiast do najbardziej znanych soli trudno rozpuszczalnych w wodzie należą między innymi AgCl, AgBr, AgI, PbI2, BaSO4, PbSO4, CaCO3. Do sprawdzenia rozpuszczalności różnych soli w wodzie służy tabela rozpuszczalności. Pod wpływem temperatury niektóre sole topnieją. Rozerwana zostaje wówczas struktura krystaliczna i uwalniają się kationy i aniony. Na przykład sól KCl (chlorek potasu) topi się w temperaturze równej 770°C i w trakcie tego procesu uwalniane są kationy potasu i aniony chlorkowe ze struktury krystalicznej.

1
Polecenie 2

Azotan(V) strontu to sól, która znalazła zastosowanie pirotechnice jako składnik między innymi sztucznych ogni. Zapisz równanie reakcji otrzymywania tej soli za pomocą metody zobojętniania.

RetlaxR3M4VaU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1QNotSvfCxkZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1Oe4Nbrms2gM
Które z poniżej podanych zastosowań soli dotyczą azotanów(V)? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. stosowane w medycynie jako sól fizjologiczna, 2. stosowane w budownictwie do wyrobu zaprawy murarskiej, 3. stosowane w rolnictwie do produkcji nawozów sztucznych, 4. stosowane w cukiernictwie do produktów spulchniających ciasto
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Korzystając z tabeli rozpuszczalności zamieszczonej poniżej, dopasuj wymienione sole do odpowiedniej grupy.

Rqo2kugTEgNKP
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPggX3SXEbMtm
sole dobrze rozpuszczalne w wodzie Możliwe odpowiedzi: 1. NaCl, 2. FeCO3, 3. KNO3, 4. AgCl, 5. PbNO32, 6. Zn3</mnPO42, 7. CaCO3 sole trudno rozpuszczalne w wodzie Możliwe odpowiedzi: 1. NaCl, 2. FeCO3, 3. KNO3, 4. AgCl, 5. PbNO32, 6. Zn3</mnPO42, 7. CaCO3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EO0yLvT5uTv
Zaznacz poprawnie zapisane równanie reakcji dysocjacji siarczanu(VI) cynku. Możliwe odpowiedzi: 1. ZnSO4H2OZn2++SO42-, 2. ZnSO4H2OZn++SO42-, 3. ZnSO4H2OZn2++SO4-
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

jon
jon

atom lub grupa atomów z ładunkiem elektrycznym dodatnim lub ujemnym

kation
kation

jon dodatni, np. Na+, Ca2+,NH4+

anion
anion

jon ujemny, np. Cl-, SO42-,PO43-

dysocjacja elektrolityczna
dysocjacja elektrolityczna

rozpad związku chemicznego na jony, zachodzący pod wpływem rozpuszczalnika polarnego (np. wody)

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
RHeWxfupBbbPF1
Ćwiczenie 1
Które z poniższych wzorów związków chemicznych należą do soli? Wybierz je i zaznacz. Możliwe odpowiedzi: 1. KOH, 2. CaSO4, 3. K3PO4, 4. BaOH2, 5. HCl, 6. Na2SO4, 7. H2SO4, 8. H3PO4, 9. Ca3PO42
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWLLVY82ScvU21
Ćwiczenie 2
Jedną z reakcji, jakiej ulegają sole, jest ich termiczny rozkład. Otrzymuje się wówczas tlenki, z których składa się sól. Dopasuj produkty rozkładu do odpowiedniej soli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZKOnhoc7raF1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które z poniżej przedstawionych równań reakcji nazywane jest reakcją zobojętniania. Możliwe odpowiedzi: 1. Fe+2HClFeCl2+H2, 2. 2KOH+H2SO4K2SO4+2H2O, 3. AlCl3+3KOHAlOH3+3KCl, 4. BaO+CO2BaCO3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

W wyniku pewnego doświadczenia otrzymano klarowny, niebieski roztwór.

R1UP3MKHcbNs4
Źródło: Lynn Chan, dostępny w internecie: www.flickr.com, domena publiczna.

W wyniku pewnego doświadczenia otrzymano klarowny, niebieski roztwór.

R1S3Y5jwVVlap
Zaznacz, za pomocą którego z poniższych równań reakcji moglibyśmy opisać to doświadczenie chemiczne. Możliwe odpowiedzi: 1. CuCl2+Na2SCuS+2NaCl, 2. 2H3PO4+3CuOH2Cu3PO42+6H2O, 3. CuOH2+2HNO3CuNO32+2H2O, 4. CuNO32+2NaOHCuOH2+2NaNO3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono schemat pewnej reakcji chemicznej, w której powstaje sól.

RhYGJwptfB20Z
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybierz nazwę soli, która powstaje podczas reakcji magnezu z kwasem chlorowodorowym.

Wybierz nazwę soli, która powstaje podczas reakcji magnezu z kwasem chlorowodorowym.

RlleyhAu1GgPS
Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) magnezu, 2. chlorek magnezu, 3. chloran(III) magnezu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 6
R1EFOQViNMYV0
.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYxmYXda0vn7t
Która z soli stosowana jest między innymi do solenia potraw oraz jako środek konserwujący? Wybierz prawidłowy wzór sumaryczny tej soli. Możliwe odpowiedzi: 1. NaNO3, 2. NaCl, 3. ZnCl2, 4. FeS, 5. CaCO3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OkRPNzpWWO63
Ćwiczenie 7
Pewien uczeń otrzymał dwie próbki (A i B) różnych metali – magnezu i cynku. Nie wiedział jednak, która probówka zawiera dany metal.
Przeprowadził zatem badania, mające na celu ich identyfikację. Próbkę A rozdzielił do trzech probówek. Analogicznie postąpił z próbką B. Następnie dodał do probówek trzy różne odczynniki. Obserwacje z przebiegu swojego doświadczenia umieścił w tabeli.

Na podstawie wyników zamieszczonych w tabeli oceń, który metal stanowi próbkę A, a który próbkę B. W tym celu wstaw symbol danego metalu w odpowiednie miejsce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8

Trzech uczniów badało właściwości tlenku glinu. Uczeń pierwszy ogrzewał tlenek na łyżce do spalań w płomieniu palnika. Drugi uczeń dodał do niego kwasu chlorowodorowego, a trzeci dolał do probówki z tlenkiem glinu wodę. Tylko jeden z uczniów zaobserwował roztwarzanie tlenku glinu. Zaznacz, który to był uczeń, a następnie zapisz równanie przeprowadzonej przez niego reakcji chemicznej.

R12prGoTuKeNp
Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń 1, 2. Uczeń 2, 3. Uczeń 3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WJVueozeg3L
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Trzech uczniów badało właściwości tlenku glinu. Uczeń pierwszy ogrzewał tlenek na łyżce do spalań w płomieniu palnika. Drugi uczeń dodał do niego kwasu chlorowodorowego, a trzeci dolał do probówki z tlenkiem glinu wodę. Tylko jeden z uczniów zaobserwował roztwarzanie tlenku glinu. Zaznacz, który to był uczeń, a następnie wybierz równanie przeprowadzonej przez niego reakcji chemicznej.

Rfup1zVZwbmzd
Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń 1, 2. Uczeń 2, 3. Uczeń 3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
Rz0GnveoNkqLu3
Match the salt name with the corresponding chemical formula.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
Ćwiczenie 10
RfKRd3M7xVvj83
Complete the reaction diagrams below by selecting the appropriate answers. 1. acid + metal 1. salt + hydrogen, 2. salt + water, 3. salt + water + carbon dioxide, 4. salt + carbon dioxide
2. acid + carbonate 1. salt + hydrogen, 2. salt + water, 3. salt + water + carbon dioxide, 4. salt + carbon dioxide
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1, Warszawa 2022.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2021.

bg‑gray3

Notatnik

R10DnoPu0bSHJ
Miejsce na Twoje notatki: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.