Zastosowanie soli i ich wpływ na środowisko przyrodnicze
Materiały metodyczne dla nauczycieli
Sole – podsumowanie
Sole są substancjami jonowymi, których kryształy zawierają naprzemiennie ułożone kationy metalu i aniony reszty kwasowej. Podczas rozpuszczania jony te są uwalnianie do roztworu i dzięki ich obecności wodne roztwory soli przewodzą prąd elektryczny. Sole zawierają fragmenty pochodzące zarówno od wodorotlenków, jak i od kwasów. Do otrzymania soli nie są jednak konieczne kwas i wodorotlenek, bowiem sole można uzyskać w przemianach, w których biorą udział np. metal lub tlenek metalu i kwas albo tlenek niemetalu i wodorotlenek.
iu5qJapsiK_d5e229
1. Budowa soli
Sole są związkami jonowymi zbudowanymi z kationów metali (lub kationu amonu o wzorze ) i anionów reszt kwasowych. Ich wzór ogólny to:
gdzie: – symbol metalu, którego kation wchodzi w skład soli, – symbol reszty kwasowej, której anion współuczestniczy w tworzeniu soli, , – indeksy stechiometryczne ustalone na podstawie wartościowości metalu i reszty kwasowej.
Wzory sumaryczne przykładowych soli
Wzór sumaryczny soli składającej się z wskazanych jonów
Rodzaj kationu
Rodzaj anionu
iu5qJapsiK_d5e278
2. Nazewnictwo soli
Nazwy soli składają się z dwóch członów: pierwszy odnosi się do rodzaju reszty kwasowej, a drugi do metalu. Człon pochodzący od reszty kwasowej przyjmuje końcówkę -an (w przypadku soli kwasów tlenowych) lub -ek (dla soli kwasów beztlenowych).
Pierwsze człony nazwy soli pochodzących od różnych kwasów
Rodzaj kwasu
Wzór sumaryczny kwasu
Nazwa kwasu
Jon reszty kwasowej
Pierwszy człon nazwy soli, pochodnej kwasu
kwas tlenowy
kwas siarkowy(VI)
siarczan(VI)
kwas siarkowy(IV)
siarczan(IV)
kwas węglowy
węglan
kwas azotowy(V)
azotan(V)
kwas fosforowy(V)
fosforan(V)
kwas beztlenowy
kwas chlorowodorowy
chlorek
kwas siarkowodorowy
siarczek
iu5qJapsiK_d5e315
3. Dysocjacja elektrolityczna soli
Rozpuszczalne w wodzie sole są elektrolitami, ich wodne roztwory przewodzą prąd elektryczny. Pod wpływem wody rozpadają się na jony, z których są zbudowane, czyli na kationy metali i aniony reszt kwasowych.
Równania reakcji opisujących proces dysocjacji przykładowych soli
Nazwa soli
Wzór sumaryczny soli
Dysocjacja soli
chlorek sodu
azotan(V) potasu
siarczan(VI) miedzi(II)
fosforan(V) potasu
azotan(V) ołowiu(II)
siarczan(VI) żelaza(III)
iu5qJapsiK_d5e351
4. Otrzymywanie soli – reakcja zobojętniania
Pomiędzy kwasem a zasadą zachodzi reakcja zobojętniania. Jej istotą jest reakcja anionów wodorotlenkowych z kationami wodoru, w wyniku której powstają obojętne cząsteczki wody. Skrócony zapis jonowy tej przemiany jest następujący:
W wyniku reakcji zobojętniania powstają sól i woda.
iu5qJapsiK_d5e431
5. Otrzymywanie soli – reakcje tlenków z kwasami i zasadami
Tlenki metali reagują z kwasami, a niektóre tlenki niemetali reagują z zasadami. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda.
Przykłady reakcji tlenków metali z kwasami:
Przykłady reakcji tlenków niemetali z zasadami:
iu5qJapsiK_d5e540
6. Otrzymywanie soli – reakcja kwasów z metalami
Niektóre metale reagują z kwasami, a w wyniku tej przemiany powstają sól i wodór. Na podstawie szeregu aktywności metali można przewidzieć, które metale będą wchodziły w reakcję z kwasami, wypierając z nich wodór.
R1boQerLn69Vx1
Przykłady reakcji metali z kwasami: – z kwasem solnym
Reakcja chemiczna zachodząca w roztworze wodnym pomiędzy jonami pochodzącymi od zmieszanych ze sobą substancji, prowadząca do powstania trudno rozpuszczalnego związku, który wytrąca się z roztworu w postaci osadu, nazywana jest reakcją strącania (reakcją strąceniową).
Tablice rozpuszczalności pozwalają przewidzieć, czy po zmieszaniu dwóch roztworów substancji jonowych obecne w powstałej mieszaninie jony utworzą, czy też nie, trudno rozpuszczalny związek.
R1NLBgfJdD4gw1
Przykłady reakcji strącania, w których powstają sole
zapis cząsteczkowy: zapis jonowy pełny: zapis jonowy skrócony:
zapis cząsteczkowy: zapis jonowy pełny: zapis jonowy skrócony:
zapis cząsteczkowy: zapis jonowy pełny: zapis jonowy skrócony:
iu5qJapsiK_d5e710
8. Zastosowanie soli
RoRn8ZdDqRUQW1
RXYT6e114YnKH1
R1LbZj98KWiWK1
R1eR4QR0xG8qy1
RfszocJXXcgWo1
iu5qJapsiK_d5e754
Zadania
Pamiętam i rozumiem
Wyjaśnij, co to są sole. Przedstaw ich budowę.
Opisz zasady nazewnictwa soli.
Wymień co najmniej 3 znane ci sposoby otrzymywania soli.
Wyjaśnij, na czym polega reakcja zobojętniania.
Przedstaw zastosowania następujących soli: węglanów, siarczanów(VI), azotanów(V) i fosforanów(V).
Napisz jonowy skrócony zapis reakcji zobojętniania.
Wśród poniższych substancji wskaż sole i nazwij je: .
Zapisz równanie reakcji zobojętniania zasady potasowej kwasem solnym. Nazwij produkt tej reakcji.
Lit wypiera wodór z kwasów. Przedstaw równanie reakcji tego pierwiastka chemicznego z kwasem siarkowym(VI). Nazwij produkty tej reakcji.
Napisz reakcję dwutlenku węgla z wodorotlenkiem potasu. Nazwij powstałą sól.
Czytam i interpretuję
Na podstawie szeregu aktywności metali wskaż, które metale będą reagować z kwasem solnym, wypierając z niego wodór: magnez, platyna, żelazo, rtęć, złoto, ołów, glin.
Na podstawie szeregu aktywności metali oceń, w jakiej części układu okresowego znajdują się metale wypierające wodór z kwasów i te, które nie mają tych właściwości. Czy są one położone w tej samej części, czy może w różnych jego miejscach?
Rozwiązuję problemy
Uczeń w dwóch probówkach (A i B) umieścił kawałki dwóch różnych metali – magnezu i srebra. Nie wiedział, która probówka zawiera dany metal. Przeprowadził badania mające na celu ich identyfikację. Kawałki metali podzielił na kilka próbek. Do każdej z nich dodał inny odczynnik. Obserwacje z przebiegu swojego doświadczenia umieścił w tabeli. Na ich podstawie oceń, jakie metale znajdowały się w poszczególnych probówkach.
Probówki
Zastosowane warunki
Probówka a
Probówka b
dodanie zimnej wody
brak efektów
brak efektów
dodanie kwasu solnego
brak efektów
pojawiły się pęcherzyki gazu
dodanie roztworu wodorotlenku sodu
brak efektów
brak efektów
Trzech uczniów badało właściwości tlenku glinu. Uczeń pierwszy ogrzał go na łyżce do spalań w płomieniu palnika, drugi dodał do niego roztwór kwasu solnego, trzeci dolał wodę do probówki z tym tlenkiem. Tylko jeden z uczniów zaobserwował „zanikanie” tlenku glinu. Wskaż tego ucznia i zapisz równanie przeprowadzonej przez niego reakcji chemicznej. Nazwij jej produkty.
iu5qJapsiK_d5e847
Projekt badawczy
Poszukiwanie soli w najbliższym otoczeniu
Tytuł projektu
Poszukiwanie soli w najbliższym otoczeniu
Temat projektu
Czy w moim domu na co dzień często spotykam się z solami?
Badana hipoteza
W wielu środkach spożywczych, suplementach diety, artykułach gospodarstwa domowego znajdują się sole. lub Sole występują tylko w środowisku naturalnym, mam z nimi rzadki kontakt. lub Jedyną solą jaką wykorzystuję na co dzień jest chlorek sodu zawarty w soli kuchennej.
Materiały źródłowe
etykiety środków spożywczych, suplementów diety, artykułów stosowanych w gospodarstwie domowym, encyklopedie, tablice chemiczne, Internet
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Zapoznać się z etykietami środków spożywczych, suplementów diety, artykułów stosowanych w gospodarstwie domowym.
Wypisać nazwy substancji, które mogą być solami (np. dlatego że jeden człon nazwy zawiera nazwę metalu, a drugi człon ma końcówkę -an).
Sprawdzić w literaturze, czy rzeczywiście dana substancja należy do soli.
Ocenić, czy sole znajdują się w wielu, czy też tylko w nielicznych badanych artykułach.
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Porównać otrzymane wyniki z postawioną hipotezą.
Co będę obserwować (mierzyć)?
Analiza informacji zawartych na etykietach
Czas trwania
Kilka godzin – kilka dni
Wyniki
Przygotowanie prezentacji w postaci plakatu lub innej formie