Rztspx74srcyu
Zdjęcie przedstawia duży plac w centrum miasta, na nim kilka osób. Po lewej stronie trzy maszty do zawieszania flag oraz budynki i kilka drzew bez liści. Po prawej stronie szpaler z drzew, zza nich widać dwa wysokie budynki. W centralnym punkcie zabytkowy niski budynek w stylu pałacyku (Gmach Zachęty). Zza niego wyłania się kopuła kościoła z małą wieżyczką zwieńczoną krzyżem. Na najdalszym planie – wieżowiec (Pałac Kultury i Nauki).

Spór z tradycją romantyczną jako pytanie o kondycję narodu

Plac Piłsudskiego w Warszawie
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Zapowiedziany przez futurystów i skamandrytów na początku dwudziestolecia odwrót od literackiego zaangażowania w wielkie, zwłaszcza narodowe i społeczne sprawy i problemy – nigdy niezrealizowany w pełni konsekwentnie – z czasem traci swój impet. Problemów, z jakimi zmagać się musiała młoda polska państwowość,
nie dało się zignorować, chyba tylko kosztem całkowitego oderwania twórczości od rzeczywistości. Problematyka narodowo‑społeczna wkracza do poezji skamandrytów na różnych etapach twórczości każdego z nich, w różnych postaciach i z różnym natężeniem. Procesowi temu towarzyszy aktualizacja kodów, mocno z tą problematyką sprzęgniętych. Wśród nich uprzywilejowane miejsce zajmuje oczywiście tradycja romantyczna.

Już wiesz

Kazimierz Wierzyński poświęcił jeden ze swoich tomików wierszy (Wolność tragiczna) Józefowi Piłsudskiemu, najbardziej znany utwór nosi tytuł Ojczyzna chochołów. Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat najważniejszych elementów politycznego projektu Józefa Piłsudskiego, realizowanego przez niego w okresie II Rzeczypospolitej. Sprawdź również daty jego narodzin i śmierci.

R1SON9rMHXwAl
Miejsce na notatki
j0000007YHB3v20_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Z czego budujesz ten kraj?

Ojczyzna chochołówKazimierz Wierzyński
Kazimierz Wierzyński Ojczyzna chochołów

Park dziwów starożytnych, wiatr, który szeleści
Wokół śpiących pałaców, grobowców bez treści,
Te lampy i posągi, księżyc gdzieś się słania
Geniusz twego narodu, duch zapominania,
Te rany wielkiej dumy, inne wielkie rzeczy,
W których tyle jest prawdy, ile się złorzeczy,
Wszystkie cnoty parszywe – to nas nie przejedna.
To pustką zarażona Polska jeszcze jedna.

Z czego budujesz kraj ten?
czeczotyj0000007YHB3v20_000tp001czeczoty, z jesionu,
Kruchy antyk i rzewność od wielkiego dzwonu?
Ojczyznę w kolumienkach z widokiem na ule,
Gdzie miód słodyczą swojską zasklepia się czule,
Nad rzeką stoją wierzby, na łąkach bociany,
Słyszysz, Basiu, to nasi biją w tarabany –
A wyszydzony chochoł, sobowtór symbolu,
Starym się obyczajem kokoszy na polu,
Słoma trzeszczy zapchlona, gzi dziewki w podołku,
Szumy chmielu, alkowa z pałaszem na kołku
I ta krzepa: wieś w malwach, szkorbut, dzieci kopa,
Święta ziemia praojców.
Twój naród – bez chłopa!

Z czego budujesz kraj ten?
Z ludzi, których nie ma,
Znów jeden za miliony, rękami aż dwiema?
Z kim pieniactwo wielkości twoje tu się kłóci,
Gdy wszyscy jedzą dzień swój wolni i rozkuci,
Na wszystko wasza zgoda spływa narodowa
Anhellicznymj0000007YHB3v20_000tp002Anhellicznym natchnieniem wypchana, jak sowa.
Duchem są albo diabły albo namaszczeni
Gołębim ochędóstwem astralej0000007YHB3v20_000tp003astrale z przestrzeni,
Blade twarze w gorączce, biblijni studenci,
Bractwo westchnień, cierpliwcy, wszyscy polscy święci.

Przelicz jeszcze i dodaj czterdzieści i cztery
Sposoby wybawienia od wszelkiego licha,
By wolność jak tabakę zażyć z tabakiery,
Potem zdrowo i głośno na wszystko się kicha –
I ten rachunek w prawdę sumuj oczywistą,
Niech ci do romantycznej znów uderzy głowy –
To jest twój sen upiorny, Wielki Realisto:
Państwo w kamieniach młyńskich, naród niegotowy.

Buduj teraz, wydźwignij nas dumnie na cokół,
Wielki pomnik śród świata, nad dziejów przesmykiem,
Wyjdź pierwszy na piedestał i rozgłoś naokół
Tę wielkość wymuszoną batem albo krzykiem,
Święć przemienienie tłuszczy i chrzcij nowe czasy
Z kropielnicy, co wyschła i krwią już nie chlusta,
Starym herbem sarmackim w popuszczone pasy
Zatkaj gęby krzyczące i zgłodniałe usta –
I komu teraz jeszcze otuchy za mało
A przeszłość jesionowa praojców nieśliczna,
Niech stanie pod cokołem i porwany chwałą
Tworzy wolność.
Masz rację. Jakże jest tragiczna!

j0000007YHB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Kazimierz Wierzyński, Ojczyzna chochołów, [w:] tegoż, Poezje wybrane, Wrocław 1991.
Ćwiczenie 1
R10Ocs3dQ8iKe1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Na podstawie rozpoznanych aluzji wyjaśnij, jaka tradycja literacka aktualizowana jest w wierszu Ojczyzna chochołów.

Rh05r3Tn3V9sB
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj sposób, w jaki podmiot liryczny wartościuje zaktualizowaną w utworze tradycję. Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołaj i krótko omów odpowiednie fragmenty tekstu.

RrNc2YYLM0M4z
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 4
RRvXhihdS3X4u
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj wizerunek narodu i społeczeństwa polskiego wyłaniający się z wypowiedzi podmiotu lirycznego. Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołaj odpowiednie cytaty z utworu.

RGhqyG9em74LA
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Wykorzystując odpowiednie cytaty, wyjaśnij, jaki stosunek do narodu ma adresat wypowiedzi podmiotu lirycznego.

R4btNK27HQi4G
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Omów wizerunek Józefa Piłsudskiego, jaki wyłania się z wypowiedzi podmiotu lirycznego. Uwzględnij zwłaszcza następujące kwestie:

  • Jaką rolę i jakie atrybuty podmiot liryczny przypisuje bohaterowi – adresatowi?

  • Jaką wizję Polski realizować ma, w ujęciu podmiotu lirycznego, adresat – bohater?

  • Z jakim przewidywanym skutkiem Piłsudski tę rolę odegrał?

  • W jakim znaczeniu przypisany został Piłsudskiemu atrybut „romantycznej głowy”? Na czym polega romantyzm postawy bohatera?

  • W jakim znaczeniu adresat wiersza określony został mianem „Wielkiego Realisty”?

Rc4JcOpTE0xHj
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj znaczenie metafory „Państwo w kamieniach młyńskich”. Następnie wyjaśnij, na czym polega „sen upiorny” bohatera – „Wielkiego Realisty”.

R1S5qTL1ZhDLC
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9

Na podstawie dotychczasowych wniosków określ, na czym polega, według podmiotu lirycznego i według bohatera, tragizm wolności.

R1Gb1iiy3XLSS
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Wykorzystaj wnioski z dotychczasowych zadań, aby wyjaśnić, jak rozumiesz sens tytułu wiersza: Ojczyzna chochołów.

RBGmxLdiiLFFb
Miejsce na notatki
RRyJdvNVPw4uF
Chochoły (Planty nocą), 1898‑1899
Źródło: Stanisław Wyspiański, pastel na papierze, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
j0000007YHB3v20_000tp001
j0000007YHB3v20_000tp002
j0000007YHB3v20_000tp003
j0000007YHB3v20_0000002C
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wierzyński i romantyzm

Romantyczny repertuar Lechonia i Wierzyńskiego [fragment]Marta Wyka
Marta Wyka Romantyczny repertuar Lechonia i Wierzyńskiego [fragment]

Wolność tragicznaKurhany Wierzyńskiego [...] ukazują się w roku 1936 i 1938. Dwudziestolecie zmierza właściwie do swego schyłku, skamandryci dawno nie są taktyczną grupą pokoleniową, każdy z nich działa na własny rachunek i dokonuje własnych rozrachunków. [...] Co zatem uczynił Wierzyński z romantycznym spadkiem?

[...] Wierzyński wprowadza [...] do wierszy z tych tomów dwie postaci kluczowe dla historii politycznej dwudziestolecia – Narutowiczaj0000007YHB3v20_000tp004Narutowicza i Piłsudskiego. Piłsudski – „ostatni bohater romantyczny” (ale również Wielki Realista) pokazany zostaje w perspektywie życia zamkniętego, jako ten, który przegrał z romantycznym dziedzictwem. Późny wnuk dostaje się w niewolę romantycznych stereotypów. Najpierw jest „ojczyzna w kolumienkach” – byłby to więc romantyzm w idylli jako pierwsza wersja dziedzictwa. Ale czyni się również aluzję do wersji drugiej owego dziedzictwa:

Na wszystko nasza zgoda spływa narodowa
Anhellicznym natchnieniem wypchana jak sowa
..........................................................................
Blade twarze w gorączce, biblijni studenci
Bractwo westchnień, cierpliwcy, wszyscy polscy święci.

Tak więc sumą „państwa niemożności”, „ojczyzny chochołów”, jak chce poeta, prowadzącą do konkluzji o wolności tragicznej, jest zarówno romantyzm idylliczny, jak i pielgrzymi, anhelliczny. Zestawienie stereotypów, które posiadają wyłącznie moc krępującą, nie zaś stymulującą, pokazuje, iż Wierzyński będzie widział w romantyzmie zawiązek tragedii, która dotknie również poetę. Poeta bowiem, osaczony przez romantyczne wizje i romantyczne upiory, poddaje się ich działaniu, stają się one nie tylko jego doświadczeniem historycznym, ale również jego kompleksem, romantyzm grobów działa wampirycznie i zaczyna kształtować fizjonomię „ja” lirycznego niby obsesja nie poddająca się racjonalizacji.

j0000007YHB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Marta Wyka, Romantyczny repertuar Lechonia i Wierzyńskiego, „„Ruch Literacki” ” 1998.
Ćwiczenie 10

Określ, w jakiej fazie znajduje się grupa Skamander, gdy Wierzyński publikuje zbiory Wolność tragicznaKurhany.

RZeLK4iDFHY7M
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11

Scharakteryzuj problematykę, łączącą oba te tomy.

RlzJYIPFrj7bL
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12

Uzasadnij, dlaczego autorka może stwierdzić „Piłsudski [...] pokazany zostaje w perspektywie życia zamkniętego”.

R16AGLbeVUiLK
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13

Wymień dwa warianty tradycji romantycznej, które badaczka rozpoznała w Ojczyźnie chochołów.

RnUe1D9N89Lkp
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Określ, na czym polega, według badaczki, przedstawiony przez Wierzyńskiego wpływ tradycji romantycznej i jak jest wartościowany?

RoN0wzOAicnn9
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15

Na podstawie fragmentu szkicu Marty Wyki wyjaśnij, w jaki sposób Wierzyński demaskuje w tomiku Wolność tragiczna „krępującą, nie zaś stymulującą” moc stereotypów romantycznych.

R596qiUmaCbYq
Miejsce na notatki
j0000007YHB3v20_000tp004
j0000007YHB3v20_0000003C
JPOL_E3_E4_Preteksty

Sztuka i narodowe mity

RHicBmIjPvx7H
Melancholia
Źródło: Jacek Malczewski, olej na płótnie, 1890–1894, Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Polecenie 2

Obejrzyj obraz Jacka Malczewskiegoj0000007YHB3v20_000tp005Jacka Malczewskiego i omów wizję polskiej historii przedstawioną przez autora.

RDzYTuR9r7a5F
Miejsce na notatki
Polecenie 2

W dostępnych źródłach np. w encyklopedii znajdź informacje o Jacku Malczewskim. Jakie są charakterystyczne cechy jego twórczości?

R1W6y2u74XGEK
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Określ stosunek do przeszłości i narodowych mitów wyrażony przez dzieło Malczewskiego.

R12ou6c7GGxSE
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Wymień najbardziej znane dzieła malarza, które dotyczą tematu historii Polski oraz mitów narodowych.

RpcuJcKC7fghj
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Zinterpretuj funkcję postaci malarza przedstawionego na obrazie. Określ, jaką rolę wyznacza artyście Malczewski.

RXCvSs8GXik5P
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Wypisz, jakie role może pełnić artysta (malarz) wobec odbiorców, kraju czy świata.

R9QGDc6mvdfPv
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Rozstrzygnij, która postawa wobec historii jest ci bliższa – Malczewskiego czy Wierzyńskiego. Uzasadnij swoje stanowisko.

RMNykLO5wmXsd
Miejsce na notatki
j0000007YHB3v20_000tp005
j0000007YHB3v20_00000041
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 6

Przygotuj wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz następujący problem: Aktualna czy zdezaktualizowana? Formy obecności tradycji romantycznej we współczesnej polskiej rzeczywistości.
W swojej pracy odwołaj się do:

– wybranej lektury obowiązkowej (np. wiersza Herostrates Jana Lechonia),

– wiersza Ojczyzna chochołów Kazimierza Wierzyńskiego,

– wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.

R1CqlOVgZrHIj
Miejsce na notatki
RyKUIKzAwU8I1
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia): tradycja romantyczna, aluzja literacka, polskość, wolność, Józef Piłsudski, Kazimierz Wierzyński.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: tradycja romantyczna, aluzja literacka, polskość, wolność, Józef Piłsudski, Kazimierz Wierzyński.

RlvB44SmBhZij
Miejsce na notatki