Zapowiedziany przez futurystów i skamandrytów na początku dwudziestolecia odwrót od literackiego zaangażowania w wielkie, zwłaszcza narodowe i społeczne sprawy i problemy – nigdy niezrealizowany w pełni konsekwentnie – z czasem traci swój impet. Problemów, z jakimi zmagać się musiała młoda polska państwowość,
nie dało się zignorować, chyba tylko kosztem całkowitego oderwania twórczości od rzeczywistości. Problematyka narodowo‑społeczna wkracza do poezji skamandrytów na różnych etapach twórczości każdego z nich, w różnych postaciach i z różnym natężeniem. Procesowi temu towarzyszy aktualizacja kodów, mocno z tą problematyką sprzęgniętych. Wśród nich uprzywilejowane miejsce zajmuje oczywiście tradycja romantyczna.
Kazimierz Wierzyński poświęcił jeden ze swoich tomików wierszy (Wolność tragiczna) Józefowi Piłsudskiemu, najbardziej znany utwór nosi tytuł Ojczyzna chochołów. Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat najważniejszych elementów politycznego projektu Józefa Piłsudskiego, realizowanego przez niego w okresie II Rzeczypospolitej. Sprawdź również daty jego narodzin i śmierci.
Z czego budujesz ten kraj?
Ojczyzna chochołówPark dziwów starożytnych, wiatr, który szeleści
Wokół śpiących pałaców, grobowców bez treści,
Te lampy i posągi, księżyc gdzieś się słania
Geniusz twego narodu, duch zapominania,
Te rany wielkiej dumy, inne wielkie rzeczy,
W których tyle jest prawdy, ile się złorzeczy,
Wszystkie cnoty parszywe – to nas nie przejedna.
To pustką zarażona Polska jeszcze jedna.Z czego budujesz kraj ten?
Z czeczotyczeczoty, z jesionu,
Kruchy antyk i rzewność od wielkiego dzwonu?
Ojczyznę w kolumienkach z widokiem na ule,
Gdzie miód słodyczą swojską zasklepia się czule,
Nad rzeką stoją wierzby, na łąkach bociany,
Słyszysz, Basiu, to nasi biją w tarabany –
A wyszydzony chochoł, sobowtór symbolu,
Starym się obyczajem kokoszy na polu,
Słoma trzeszczy zapchlona, gzi dziewki w podołku,
Szumy chmielu, alkowa z pałaszem na kołku
I ta krzepa: wieś w malwach, szkorbut, dzieci kopa,
Święta ziemia praojców.
Twój naród – bez chłopa!Z czego budujesz kraj ten?
Z ludzi, których nie ma,
Znów jeden za miliony, rękami aż dwiema?
Z kim pieniactwo wielkości twoje tu się kłóci,
Gdy wszyscy jedzą dzień swój wolni i rozkuci,
Na wszystko wasza zgoda spływa narodowa
AnhellicznymAnhellicznym natchnieniem wypchana, jak sowa.
Duchem są albo diabły albo namaszczeni
Gołębim ochędóstwem astraleastrale z przestrzeni,
Blade twarze w gorączce, biblijni studenci,
Bractwo westchnień, cierpliwcy, wszyscy polscy święci.Przelicz jeszcze i dodaj czterdzieści i cztery
Sposoby wybawienia od wszelkiego licha,
By wolność jak tabakę zażyć z tabakiery,
Potem zdrowo i głośno na wszystko się kicha –
I ten rachunek w prawdę sumuj oczywistą,
Niech ci do romantycznej znów uderzy głowy –
To jest twój sen upiorny, Wielki Realisto:
Państwo w kamieniach młyńskich, naród niegotowy.Buduj teraz, wydźwignij nas dumnie na cokół,
Wielki pomnik śród świata, nad dziejów przesmykiem,
Wyjdź pierwszy na piedestał i rozgłoś naokół
Tę wielkość wymuszoną batem albo krzykiem,
Święć przemienienie tłuszczy i chrzcij nowe czasy
Z kropielnicy, co wyschła i krwią już nie chlusta,
Starym herbem sarmackim w popuszczone pasy
Zatkaj gęby krzyczące i zgłodniałe usta –
I komu teraz jeszcze otuchy za mało
A przeszłość jesionowa praojców nieśliczna,
Niech stanie pod cokołem i porwany chwałą
Tworzy wolność.
Masz rację. Jakże jest tragiczna!
Przyporządkuj fragmenty wiersza w taki sposób, aby aluzję zawartą w cytacie powiązać z odpowiednim utworem.
„Na wszystko wasza zgoda spływa narodowa/ Anhellicznym natchnieniem wypchana, jak sowa.”, „Znów jeden za miliony, rękami aż dwiema?”, „Przelicz jeszcze i dodaj czterdzieści i cztery/ Sposoby wybawienia od wszelkiego licha”, „A wyszydzony chochoł, sobowtór symbolu,/ Starym się obyczajem kokoszy na polu”, „Słyszysz Basiu, to nasi biją w tarabany”
Mazurek Dąbrowskiego | |
---|---|
Wesele Stanisława Wyspiańskiego | |
III część Dziadów Adama Mickiewicza | |
Anhelli Juliusza Słowackiego |
Na podstawie rozpoznanych aluzji wyjaśnij, jaka tradycja literacka aktualizowana jest w wierszu Ojczyzna chochołów.
Scharakteryzuj sposób, w jaki podmiot liryczny wartościuje zaktualizowaną w utworze tradycję. Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołaj i krótko omów odpowiednie fragmenty tekstu.
Scharakteryzuj wizerunek narodu i społeczeństwa polskiego wyłaniający się z wypowiedzi podmiotu lirycznego. Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołaj odpowiednie cytaty z utworu.
Wykorzystując odpowiednie cytaty, wyjaśnij, jaki stosunek do narodu ma adresat wypowiedzi podmiotu lirycznego.
Omów wizerunek Józefa Piłsudskiego, jaki wyłania się z wypowiedzi podmiotu lirycznego. Uwzględnij zwłaszcza następujące kwestie:
Jaką rolę i jakie atrybuty podmiot liryczny przypisuje bohaterowi – adresatowi?
Jaką wizję Polski realizować ma, w ujęciu podmiotu lirycznego, adresat – bohater?
Z jakim przewidywanym skutkiem Piłsudski tę rolę odegrał?
W jakim znaczeniu przypisany został Piłsudskiemu atrybut „romantycznej głowy”? Na czym polega romantyzm postawy bohatera?
W jakim znaczeniu adresat wiersza określony został mianem „Wielkiego Realisty”?
Zinterpretuj znaczenie metafory „Państwo w kamieniach młyńskich”. Następnie wyjaśnij, na czym polega „sen upiorny” bohatera – „Wielkiego Realisty”.
Na podstawie dotychczasowych wniosków określ, na czym polega, według podmiotu lirycznego i według bohatera, tragizm wolności.
Wykorzystaj wnioski z dotychczasowych zadań, aby wyjaśnić, jak rozumiesz sens tytułu wiersza: Ojczyzna chochołów.
Wierzyński i romantyzm
Romantyczny repertuar Lechonia i Wierzyńskiego [fragment]Wolność tragiczna i Kurhany Wierzyńskiego [...] ukazują się w roku 1936 i 1938. Dwudziestolecie zmierza właściwie do swego schyłku, skamandryci dawno nie są taktyczną grupą pokoleniową, każdy z nich działa na własny rachunek i dokonuje własnych rozrachunków. [...] Co zatem uczynił Wierzyński z romantycznym spadkiem?
[...] Wierzyński wprowadza [...] do wierszy z tych tomów dwie postaci kluczowe dla historii politycznej dwudziestolecia – NarutowiczaNarutowicza i Piłsudskiego. Piłsudski – „ostatni bohater romantyczny” (ale również Wielki Realista) pokazany zostaje w perspektywie życia zamkniętego, jako ten, który przegrał z romantycznym dziedzictwem. Późny wnuk dostaje się w niewolę romantycznych stereotypów. Najpierw jest „ojczyzna w kolumienkach” – byłby to więc romantyzm w idylli jako pierwsza wersja dziedzictwa. Ale czyni się również aluzję do wersji drugiej owego dziedzictwa:
Na wszystko nasza zgoda spływa narodowa
Anhellicznym natchnieniem wypchana jak sowa
..........................................................................
Blade twarze w gorączce, biblijni studenci
Bractwo westchnień, cierpliwcy, wszyscy polscy święci.Tak więc sumą „państwa niemożności”, „ojczyzny chochołów”, jak chce poeta, prowadzącą do konkluzji o wolności tragicznej, jest zarówno romantyzm idylliczny, jak i pielgrzymi, anhelliczny. Zestawienie stereotypów, które posiadają wyłącznie moc krępującą, nie zaś stymulującą, pokazuje, iż Wierzyński będzie widział w romantyzmie zawiązek tragedii, która dotknie również poetę. Poeta bowiem, osaczony przez romantyczne wizje i romantyczne upiory, poddaje się ich działaniu, stają się one nie tylko jego doświadczeniem historycznym, ale również jego kompleksem, romantyzm grobów działa wampirycznie i zaczyna kształtować fizjonomię „ja” lirycznego niby obsesja nie poddająca się racjonalizacji.
Określ, w jakiej fazie znajduje się grupa Skamander, gdy Wierzyński publikuje zbiory Wolność tragiczna i Kurhany.
Scharakteryzuj problematykę, łączącą oba te tomy.
Uzasadnij, dlaczego autorka może stwierdzić „Piłsudski [...] pokazany zostaje w perspektywie życia zamkniętego”.
Wymień dwa warianty tradycji romantycznej, które badaczka rozpoznała w Ojczyźnie chochołów.
Określ, na czym polega, według badaczki, przedstawiony przez Wierzyńskiego wpływ tradycji romantycznej i jak jest wartościowany?
Na podstawie fragmentu szkicu Marty Wyki wyjaśnij, w jaki sposób Wierzyński demaskuje w tomiku Wolność tragiczna „krępującą, nie zaś stymulującą” moc stereotypów romantycznych.
Sztuka i narodowe mity
Obejrzyj obraz Jacka MalczewskiegoJacka Malczewskiego i omów wizję polskiej historii przedstawioną przez autora.
W dostępnych źródłach np. w encyklopedii znajdź informacje o Jacku Malczewskim. Jakie są charakterystyczne cechy jego twórczości?
Określ stosunek do przeszłości i narodowych mitów wyrażony przez dzieło Malczewskiego.
Wymień najbardziej znane dzieła malarza, które dotyczą tematu historii Polski oraz mitów narodowych.
Zinterpretuj funkcję postaci malarza przedstawionego na obrazie. Określ, jaką rolę wyznacza artyście Malczewski.
Wypisz, jakie role może pełnić artysta (malarz) wobec odbiorców, kraju czy świata.
Rozstrzygnij, która postawa wobec historii jest ci bliższa – Malczewskiego czy Wierzyńskiego. Uzasadnij swoje stanowisko.
Zadaniowo
Przygotuj wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz następujący problem: Aktualna czy zdezaktualizowana? Formy obecności tradycji romantycznej we współczesnej polskiej rzeczywistości.
W swojej pracy odwołaj się do:
– wybranej lektury obowiązkowej (np. wiersza Herostrates Jana Lechonia),
– wiersza Ojczyzna chochołów Kazimierza Wierzyńskiego,
– wybranych kontekstów.
Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Słowa klucze: tradycja romantyczna, aluzja literacka, polskość, wolność, Józef Piłsudski, Kazimierz Wierzyński.