Organizowanie procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych
Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych – Technik przeróbki kopalin stałych
Sposoby magazynowania oraz maszyny i urządzenia do transportu i załadunku kopalin stałych
WIZUALIZACJA 3D

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DxQSOPNND
Model . Przenośnik taśmowy.
Na ekranie widać interaktywny model trójwymiarowy przenośnika taśmowego czyli urządzenia transportowego cięgnowego o ruchu ciągłym, głównie stosowanym do transportu materiałów sypkich.
Na modelu zaznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy przenośnika taśmowego. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą oznaczono przenośnik taśmowy. W wielu gałęziach przemysłu przenośniki taśmowe służą do transportu materiałów sypkich. W zakładach przeróbczych jest to najbardziej rozpowszechniona metoda transportu. Podczas planowania budowy przenośnika taśmowego trzeba brać pod uwagę jego ograniczenia: możliwość budowy tylko prostych odcinków oraz możliwość budowy relatywnie poziomych tras, gdyż zbyt duże nachylenie może powodować zsuwanie się materiału po taśmie przenośnika. W przypadku zakładu przeróbczego przerabiającego kopaliny palne kluczowe jest zamontowanie nad taśmami przenośników, szczególnie w rejonach przesypów zraszaczy oraz utrzymywanie ich w należytym stanie technicznym w celu zniwelowania zagrożenia wybuchem (np. pyłu węglowego w zakładach przeróbczych węgla). Dodatkowo zraszanie materiału sypkiego o bardzo dużym rozdrobnieniu zmniejsza poziom zapylenia w zakładzie przeróbczym. Cyfrą oznaczono napęd. Napęd przenośnika znajduje się przy jednym z jego końców. Zazwyczaj napęd stanowi silnik elektryczny.. Cyfrą oznaczono krążnik. Jest to element przenośnika taśmowego odpowiadający za zmniejszenie oporów ruchu taśmy. Krążniki mają kształt walców, a w ich wnętrzu znajdują się łożyska. Najczęstszą usterką przenośnika taśmowego jest zatarcie się łożyska krążnika, a więc jego nieprawidłowa praca – ślizganie się po taśmie, w wyniku którego może dojść do uszkodzenia taśmy. Cyfrą oznaczono taśmę przenośnika. Taśma wykonana jest z gumy wzmocnionej tkaniną i/lub metalowymi drutami. Taśma ma dwie strony stronę nośną, po której transportowany jest materiał i stronę bieżną, która porusza się po krążnikach. Pomiędzy stroną bieżną i nośną znajduje się przekładka tkaninowa. Strony te nie są identyczne – materiały użyte do ich produkcji różnią się właściwościami, dlatego bardzo ważne jest aby zwrócić uwagę przy montażu taśmy na jej prawidłowe zorientowanie. Złe zorientowanie taśmy może powodować zwiększone zużywanie się taśmy i występowanie większej ilości awarii. Ważnymi parametrami technicznymi przy doborze taśmy są: jej wytrzymałość na zerwanie (podawana w niutonach na milimetr) oraz szerokość podawana w milimetrach. Taśma zastosowana w przenośniku ma minimalnie dwukrotnie większą długość niż długość przenośnika.
W rzucie głównym widać podłużne urządzenie mechaniczne na górze którego znajduje się czarna taśma. Na taśmie przenośnika oznaczonej cyfrą cztery widoczny jest rozdrobniony węgiel. Podstawą przenośnika taśmowego jest stalowa konstrukcja kratowa czyli trasa. Konstrukcja ta zbudowana jest powtarzalnych członów modułów których podstawą są ceowniki. Ceownik jest to wyrób hutniczy, walcowany lub gięty z metalu. Wyroby te są w postaci prostych odcinków. Przekrój poprzeczny czyli profil ceownika przypomina literę C. Pojedynczy boczny element trasy jest w kształcie szarego prostokąta. Z górnego prawego wierzchołka biegnie w kierunku dolnego lewego wierzchołka dodatkowy element łączący, który wzmacnia konstrukcję.
Z boku konstrukcji czyli na boku trasy znajdują się metalowe elementy w kształcie ceowników, które biegną pionowo w górę. Końcówki tych elementów są zakrzywione w kierunku taśmy czyli w kierunku środka przenośnika. Są to kozły górne. Kozły górne są rozmieszczone po oby stronach trasy. Kozły górne znajdujące się po przeciwnych stronach trasy są połączone ze sobą prostopadłą do nich belką zwaną wspornikiem rolek dźwigara. W odległości odpowiadającej jednej trzecie długości wspornika znajdują się po lewej i prawej stronie wspornika rolek dźwigara, wsporniki boczne rolki prowadzącej. Są to krótkie, trójkątne elementy, które na modelu tworzą układ nieckowy trójkrążkowy. Pomiędzy kozłem górnym a wspornikiem bocznym rolki dźwigara znajduje się krążnik górny który na modelu jest w kształcie czerwonego walca. Uzyskany w ten sposób układ nieckowy trójkrążkowy jest w kształcie odwróconej do góry litery C. Układ ten składa się z trzech krążników górnych oznaczonych cyfrą trzy.
Na krążnikach w utworzonej niecce znajduje się długa taśma która biegnie przez cały przenośnik. Na taśmie widać czarne bryłki węgla.
Z boku konstrukcji trasy odchodzą pionowo w dół krótkie stalowe elementy w kształcie ceowników. Są to kozły dolne. Końcówki naprzeciwległych kozłów dolnych są połączone ze sobą przy użyciu stalowej belki. Na walcowatych elementach umieszczonych po środku kozła dolnego osadzony jest krążnik dolny. Czerwone krążniki dolne są również w kształcie walców. Układ krążnika dolnego znajdującego się na szerokości przenośnika składa się z dwóch takich samych krążników rozdzielonych stalowym elementem. Na nim znajduje się taśma, która ulega zawróceniu.
Po prawej stronie podstawy przenośnika znajduje się walcowaty element, którym jest układ napędowy z przypisaną cyfrą . Element napędowy jest zakończony szarym sześciennym elementem. Do niego przyłączona jest duża szara rolka w kształcie walca o średnicy większej od średnicy krążnika. Jest to rolka napędowa. W rzucie dolnym na ekranie znajduje się czarna taśma która osadzona jest na stalowych belkach na których znajdują się krążniki dolne. Krążniki rozmieszczone są równomiernie na całej długości przenośnika.
Na rzucie bocznym można zauważyć, że czarna taśma osadzona na szarej rolce rozciągnięta jest pomiędzy dwoma stalowymi konstrukcjami w formie kratownic.
Model . Przenośnik ścianowy.
Na ekranie widać interaktywny trójwymiarowy model przenośnika ścianowy czyli urządzenie transportowe cięgnowe - zabierakowe, przesuwające po nieruchomym podłożu załadowany materiał, w którym przymocowane do łańcucha (łańcuchów) elementy poprzeczne, zwane zgrzebłami, przesuwają urobek w sposób ciągły w określone miejsce.
Na modelu zaznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy przenośnika ścianowy. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą Przenośnik zgrzebłowy jest przykładem przenośnika cięgnowego. W zakładach przeróbczych wykorzystywany jest do odbioru materiału składowanego na zwałach i hałdach. Cyfrą oznaczono zgrzebło Jest to poprzeczny metalowy element przykręcony do łańcuchów przenośnika. W wyniku napędzania łańcucha przesuwa on się po blasze stanowiącej konstrukcję przenośnika przemieszczając po niej w sposób ślizgowy urobek. Ze względu na wytwarzające się tarcie, najczęściej usterkom ulega właśnie ten element przenośnika.. Cyfrą oznaczono łańcuchy. Łańcuch przenośnika stanowi w przenośniku zgrzebłowym cięgno. Jest wprawiany w ruch za pomocą gwiazdy napędowej, która jest napędzana silnikiem elektrycznym. Do łańcucha przymocowane są zgrzebła. Łańcuch przenośnika w przypadku gdy jest zbyt luźny podczas pracy wymaga skrócenia. Odbywa się to poprzez wycięcie po jednym (lub więcej jeśli jest taka potrzeba) ogniwie z każdego łańcucha. Cyfrą oznaczono burty. Przenośnik zgrzebłowy wyposażony jest w burty, które mają za zadanie utrzymywać materiał na jego trasie. W rzucie głównym w dalszej części ekranu widać rynnę trasy przenośnika czyli powtarzalny prostokątny profil blachy stalowej. Rynna od góry zabezpieczona jest burtą oznaczoną cyfrą cztery. Burta ma kształt prostokątnej blachy znajudującej się nad trasą przenośnika. Przed profilem blachy widać dwie czarne szyny. Jest to drabinka. Drabinka biegnie wzdłuż całego przenośnika zgrzebłowego.
Po przeciwnej stronie do profilów blachy znajduje się rynna czyli powtarzalny stalowy element biegnący wzdłuż całego przenośnika. W połowie długości przenośnika znajduje się przypisana liczba .
Rynna wraz z blachą jest połączona u podstawy przez blachę ślizgową umieszczona centrycznie z lewej strony przenośnika. Na blasze ślizgowej znajdują się dwa czarne łańcuchy oczkowe oznaczone cyfrą trzy. Każdy z łańcuchów umieszczony jest bliżej bocznych krańców blachy. Łańcuchy połączone są ze sobą poprzez równomiernie rozmieszczone na całej długości przenośnika zgrzebła. Zgrzebło oznaczone cyfrą dwa jest to prostopadły czarny element w kształcie metalowego pręta. Połączone jest ono z zamkiem czyli elementem łańcucha. Zamek jest w kształcie oczka łańcucha. Zgrzebło jest przymocowane do zamków poprzez śruby znajdującą się po obu końcach zgrzebła. Na ekranie widać, że pierwszy segment przenośnika po lewej stronie jest odchylony od pionu. W przypadku dwóch pierwszych segmentów po prawej stronie ekranu, można zauważyć, że przenośnik jest w tym miejscy nachylony względem pionu. Układ ten przypomina odwróconą literę C.
W rzucie górnym, po lewej stronie modelu znajduje się czerwony element w kształcie walca . Jest to jednostka napędowa. Jednostka ta jest ułożona prostopadle do przenośnika. Jednostka ta przyłączona jest do żółtej przekładni planetarnej. Przekładnia planetarna jest najprostszym typem przekładni zębatej. Przekładnia na modelu jest w kształcie walca. Na obwodzie walca na wysokości jednej trzeciej jego wysokości od strony jednostki napędowej oraz końca walca znajdują się zęby. Przekładnia łączy się z pomarańczowym bębnem łańcuchowym znajdującym się na lewym końcu przenośnika. Na bębnie znajdują się dwa zagłębienia na które nawijany jest łańcuch. Górna krawędź przenośnika stanowi koryto na układak kabla i węża wodnego. Koryto znajduje się od strony blachy. Poniżej koryta znajdują się dwa czarne oczkowe łańcuch połączone zgrzebłem. Zgrzebła są rozmieszczone równomiernie wzdłuż całej długości łańcucha. Element ten przypomina drabinę. Pod łańcuchami widać szary element blachy. Dolna krawędź przenośnika to brzeg przenośnika. Z prawej strony ekranu znajduje się analogiczna jednostka napędowa jak w przypadku lewego końca przenośnika z tym, że jednostka widziana na modelu jest ułożona równolegle do trasy przenośnika ścianowego.
Na dolnym rzucie modelu widać długi prostokątny element który stanowi podstawę przenośnika ścianowego.
Model . Zbiornik magazynowy.
Na ekranie widać interaktywny model trójwymiarowy zbiornika magazynowego. Na modelu zaznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy przenośnika taśmowego. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą oznaczono zbiornik magazynowy. Zbiornik magazynowy służy do magazynowania zarówno surowej kopaliny, jaki i pośrednich produktów przeróbki oraz produktu handlowego. Zazwyczaj ma formę dość wysokiego budynku. W jego wnętrzu gromadzona jest kopalina, a dół zbiornika ma kształt leja, który umożliwia nasypywanie kopaliny na przenośnik taśmowy.
Cyfrą oznaczono most załadowczy. Zbiornik magazynowy ładowany jest od góry z pomocą przenośnika taśmowego.
Cyfrą oznaczono most wyładowczy. Zbiornik magazynowy opróżniany jest z pomocą przenośnika taśmowego zamontowanego pod zbiornikiem, na który materiał jest nasypywany z pomocą leja.
Po lewej stronie ilustracji widać wysoki wielkokubaturowy budynek o kształcie prostopadłościanu. Jest to zbiornik magazynowy oznaczony cyfrą jeden. Do górnej części budynku przyłączony jest pod kątem most załadowczy. Most załadowczy jest to podłużny prostopadłościan zapadający w lewo. Most znajduje się na dwóch stalowych konstrukcjach kratowych o kształcie zbliżonym do nóg. Na moście widoczne są okna. W połowie długości mostu widać cyfrę dwa
Do dolnej części zbiornika przyłączony jest most wyładowczy. Most wyładowczy oznaczony cyfrą trzy jest podłużnym prostopadłościanem opartym na konstrukcji przypominającej stalowe nogi. Most pnie się pod kątem w górę. Na bocznych ścianach widoczne są okna.
Model . Nasypywarka.
Na ekranie widać interaktywny model trójwymiarowy nasypywarki. Na modelu zaznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy przenośnika taśmowego. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą oznaczono nasypywarkę. Nasypywarka służy do napełniania otwartych zbiorników na materiały sypkie zlokalizowanych na środkach transportu drogowego lub kolejowego (przyczepy samochodów, wagony). Zasada działania nasypywarki do samochodów jest podobna jak zaprezentowanej tutaj nasypywarki do wagonów. Występuje także typ nasypywarki do wagonów, który umożliwia załadunek kilkunastu czy kilkudziesięciu wagonów bez konieczności ich przestawiania – w takim rozwiązaniu nasypywarka jeździ po własnym torze.
Cyfrą oznaczono wagon kolejowy. Wagon, tak samo jak każdy inny środek transportu ma zdefiniowaną maksymalną ładowność oraz masę własną, które zapisane są bezpośrednio na wagonie. W przypadku pomiaru masy załadowanego materiału z pomocą wagi zamontowanej pod torami, najpierw określa się masę pustego wagonu i zapisuje jako rzeczywistą tarę, a następnie mierzy się masę wsypanego materiału. Możliwy jest także pomiar masy załadowanej kopaliny poprzez pomiar masy materiału w zbiorniku znajdującego się nad nasypywarką. Ilość załadowanej kopaliny określa zamówienie klienta lub maksymalna ładowność wagonu (jest to masa, której ze względów bezpieczeństwa nie wolno przekraczać).
Cyfrą oznaczono przenośnik taśmowy. Produkt handlowy jest transportowany przenośnikiem taśmowym do zbiornika retencyjnego nasypywarki.
Po lewej stronie ilustracji widać wysoki wielkokubaturowy budynek o kształcie prostopadłościanu. Jest to nasypywarka oznaczona cyfrą jeden. Do górnej części nasypywarki przyłączony jest pod kątem podłużny prostopadłościan zapadający w lewo. Jest to most w którym znajduje się przenośnik taśmowy. Most znajduje się na dwóch stalowych konstrukcjach kratowych o kształcie zbliżonym do nóg. Na moście widoczne są okna. W połowie długości mostu widać cyfrę trzy
Nasypywarka posadowiona jest na ośmiu prostopadłościennych filarach. Pomiędzy filarami znajdują się tory kolejowe. Na torach stoją dwa wagony kolejowe z załadowanym węglem. Jeden z wagonów znajduje się pod budynkiem nasypywarki. Na drugim widać cyfrę dwa.
Model . Zwały.
Na ekranie widać interaktywny model trójwymiarowy zwały. Na modelu zaznaczono kolejnymi cyframi poszczególne elementy przenośnika taśmowego. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis danego elementu wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie elementu.
Cyfrą oznaczono zwały. Na zwałach mogą być składowane wszystkie sortymenty kopalin. Kształtowanie zwałów odbywa się za pomocą ciężkiego sprzętu takiego jak spychacze i koparki. Bardzo ważną kwestią związaną z magazynowaniem kopalin w takiej formie jest odpowiednie odwodnienie terenu i jego zabezpieczenie ze względu na wymogi ochrony środowiska.
W centralnej części ilustracji widać dużą czarną pryzmę. Pryzma jest o kształcie ostrosłupa z zaokrąglonym wierzchołkiem. Widoczna pryzma składa się z dwóch ostrosłupów. Po lewej stronie pryzma jest wyższa niż po lewej. Po lewej widać cyfrę jeden. Pryzma zbudowana jest z rozdrobnionego materiału przypominającego węgiel. Materiał ma średnie uziarnienie.