Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R154G7yVGGbqo11
Ćwiczenie 1
2
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z utworem Jana Andrzeja Morsztyna Przyjaciółka, a następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Zapoznaj się z utworem Jana Andrzeja Morsztyna Przyjaciółka, a następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Jan Andrzej Morsztyn Przyjaciółka

Taką dziewczynę lubię do zabawy,
Co mię nie strzeże, nie wgląda w me sprawy,
Wnet się powadzi, wnet pojedna zasię,
Czując, że przecię wiemy cosi na się.
Niech mi się nazbyt cnotliwą nie czyni,
Niech nie na długą namowę uczyni,
Niech będzie gładka, żartem się nie brzydzi,
Dać się obłapić przy ludziach nie wstydzi;
Bo jeśli będzie czysta, bojaźliwa,
Dbała na sławę, zazdrosna, cnotliwa,
Do tej się serce moje nie przysiędzie
(Brzydko i wspomnieć) – już to żona będzie.

C1 Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Przyjaciółka, [w:] I w odmianach czasu smak jest. Antologia polskiej poezji epoki baroku, oprac. J. Sokołowska, Warszawa 1991, s. 390.
R16hxaxhp2FFM
1
2
3
4
5
6
jagody
blejwas
perzyna
maglownia
11
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z wierszem Jana Andrzeja Morsztyna Niestatek. Wyjaśnij, na czym polega kontrast, na którym opiera się koncept utworu. W jakim celu poeta posłużył się kontrastem?
Zapoznaj się z wierszem Jana Andrzeja Morsztyna Niestatek. Wyjaśnij, na czym polega kontrast, na którym opiera się koncept utworu. W jakim celu poeta posłużył się kontrastem?
Jan Andrzej Morsztyn Niestatek

Oczy są ogień, czoło jest zwierciadłem,
Włos złotem, perłą ząb, płeć mlekiem zsiadłem,
Usta koralem, purpurą jagodyjagodyjagody,
Póki mi, panno, dotrzymujesz zgody.
Jak się zwadzimy — jagody są trądem,
Usta czeluścią, płeć blejwasemblejwasblejwasem bladem,
Ząb szkapią kością, włosy pajęczyną,
Czoło maglowniąmaglowniamaglownią, a oczy perzynąperzynaperzyną.

nie Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] Jan Andrzej Morsztyn, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 107.
RPn5x15NJx68p
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wypisz z utworu Daniela Naborowskiego Na oczy królewny angielskiej... metaforyczne określenia oczu królewny i wyjaśnij, jak je rozumiesz.

Daniel Naborowski Na oczy królewny angielskiej

Na oczy królewny angielskiej, która byłaIndeks górny 777 Indeks górny koniec za Fryderykiem, falcgrafemIndeks górny 888 Indeks górny koniec reńskim, obranym królem czeskim

Twe oczy, skąd KupidoIndeks górny 999 Indeks górny koniec na wsze ziemskie kraje,
Córo możnego króla, hardeIndeks górny 101010 Indeks górny koniec prawa daje,
Nie oczy, lecz pochodnie dwie nielitościwe,
Które palą na popiół serca nieszczęśliwe.
Nie pochodnie, lecz gwiazdy, których jasne zorze
Błagają nagłym wiatrem rozgniewane morze.
Nie gwiazdy, ale słońca pałające różnoIndeks górny 111111 Indeks górny koniec,
Których blask śmiertelnemu oku pojąć próżno.
Nie słońca, ale nieba, bo swój obrót mają
I swoją śliczną barwą niebu wprzód nie dająIndeks górny 121212 Indeks górny koniec.
Nie nieba, ale dziwnej mocy są bogowie,
Przed którymi padają ziemscy monarchowie.
Nie bogowie też zgoła, bo azażIndeks górny 131313 Indeks górny koniec bogowie
Pastwią się tak nad sercyIndeks górny 141414 Indeks górny koniec ludzkimi surowieIndeks górny 151515 Indeks górny koniec?
Nie nieba: niebo torem jednostajnym chodzi;
Nie słońca: słońce jedno wschodzi i zachodzi;
Nie gwiazdy, bo te tylko w ciemności panują;
Nie pochodnie, bo lada wiatrom te hołdują.
Lecz się wszytko zamyka w jednym oka słowie:
Pochodnie, gwiazdy, słońca, nieba i bogowie.

C2 Źródło: Daniel Naborowski, Na oczy królewny angielskiej, [w:] Poezje, oprac. J. Dürr-Durski, Warszawa 1961, s. 144–145.
R1W9J1l9BcunJ
Oczy są jak:. Komentarz. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
7
8
9
10
11
12
13
14
15
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega koncept zawarty w wierszu Daniela Naborowskiego
Na oczy królewny angielskiej....

R1eUSzC7AMw8b
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z utworu Daniela Naborowskiego Na oczy królewny angielskiej... przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

R14X0xm7o1ERP
21
Ćwiczenie 7

Uzasadnij, że wiersz Na oczy królewny angielskiej Daniela Naborowskiego to przykład barokowej hiperbolizacji.

R16mowuwCBVJu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z podanym fragmentem tekstu na temat twórczości Jana Andrzeja Morsztyna, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z podanym fragmentem tekstu na temat twórczości Jana Andrzeja Morsztyna, a następnie wykonaj polecenia.
Janusz S. Gruchała Andrzeja Morsztyna gry z czytelnikiem: o pewnym typie wiersza enumeracyjnego

Niektórzy z interpretatorów Morsztynowej liryki podkreślali w niej błahość tematów i brak poważniejszej refleksji. [...] Zastanawiać jednak musi, że często wersyfikację, składnię, środki poetyckie, koncepty rządzące utworami Morsztyna i wszelkie inne tzw. elementy formalne analizuje się jako coś mniej wartościowego niż refleksja, myśl, przedstawienie rzeczywistości. Wiele interpretacji sprawia wrażenie, jakby ich autorzy żałowali, że wiersz Morsztyna jest jak wspaniała, ozdobna, lecz niestety pusta budowla: temat błahy, cierpienia miłosne bohatera nierzeczywiste, świat przedstawiony nie odpowiada prawdziwemu. Nie warto chyba dowodzić, że taki stosunek do kunsztownych utworów z Lutni czy Kanikuły jest grubym nieporozumieniem. Celem poety kunsztownego nie jest przecież imitacja świata zewnętrznego względem wiersza, lecz samo dzieło jako przedmiot estetyczny. Utwór demonstruje własną artystyczną doskonałość, a rzeczywistość zewnętrzna jest tylko tworzywem. Twórca [... ] nie podporządkowuje się światu jako badacz i naśladowca natury, lecz rządzi nim suwerennie i despotycznie. I dodajmy: spełnia swe powołanie tak samo dobrze lub nieraz lepiej niż ten, który chce mówić prawdę i tylko prawdę o rzeczywistości lub tę rzeczywistość zmieniać.

C3 Źródło: Janusz S. Gruchała, Andrzeja Morsztyna gry z czytelnikiem: o pewnym typie wiersza enumeracyjnego, „Teksty Drugie” 1997, nr 4, s. 33.
  1. Wyjaśnij, jakie zarzuty stawia się często poezji kunsztownej J.A. Morsztyna.

  2. Omów, jak postrzega cele poezji kunsztownej autora Janusz S. Gruchała.

RJnNK0icqpGdF
1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Poezja kunsztowna to ciekawe formy, pozbawione często głębszej treści, czy twórczość błyskotliwie ukazująca świat? Rozważ, który ze sposobów postrzegania poezji opartej na koncepcie jest ci bliższy. Uzasadnij stanowisko, formułując co najmniej dwa argumenty.

RtJwk7YJNniuy
(Uzupełnij).