Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1YzHlWDoctZY1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie, wybierając jeden z terminów znajdujących się pod nim.

Ochrona przyrody i racjonalna gospodarka zasobami naturalnymi, wzrost gospodarczy połączony ze sprawiedliwym podziałem korzyści z niego wynikających i rozwój społeczny, w którym szczególny nacisk położony jest na walkę z ubóstwem, to główne zasady koncepcji... Możliwe odpowiedzi: 1. potencjału środowiska., 2. świadczeń środowiskowych., 3. zrównoważonego rozwoju., 4. zarządzania środowiskiem.
RMsXmG9L1jcAP1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj zasoby przyrody do odpowiedniej grupy. Zasoby niewyczerpywalne Możliwe odpowiedzi: 1. gleby, 2. woda, 3. powietrze, 4. ropa naftowa, 5. węgiel, 6. lasy, 7. gaz ziemny Zasoby wyczerpywalne odnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. gleby, 2. woda, 3. powietrze, 4. ropa naftowa, 5. węgiel, 6. lasy, 7. gaz ziemny Zasoby wyczerpywalne nieodnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. gleby, 2. woda, 3. powietrze, 4. ropa naftowa, 5. węgiel, 6. lasy, 7. gaz ziemny
R1adOSNTyOD8L1
Ćwiczenie 3
Oceń, czy poniższe stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Uchwały antysmogowe to postanowienia społeczne zmierzające do potępienia spalania śmieci w paleniskach domowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawda., 2. Fałsz.
RLAkZKTtL1Ny12
Ćwiczenie 4
Po wysłuchaniu audiobooka przyporządkuj kategorię świadczenia do jej charakterystyki.

(1) Usługi zaopatrzeniowe (B)

(2) Usługi regulacyjne (D)

(3) Usługi wspomagające (A)

(4) Usługi kulturowe (C)

A Możliwe odpowiedzi: 1. Regulacja obiegu powietrza, wody, zjawisk ekstremalnych (powodzi, suszy) i zanieczyszczeń, przeciwdziałanie degradacji gruntów i gleb oraz kontrola chorób, 2. Produkcja żywności, surowce pochodzenia organicznego i inne zasoby biologiczne oraz zaopatrzenie w wodę, 3. Zaspakajanie potrzeb estetycznych, rekreacyjnych, duchowych, poznawczych, edukacyjnych i artystycznych, 4. Obieg pierwiastków i związków, w tym wody w przyrodzie, produkcja pierwotna, funkcje siedliskowe i cykl hydrologiczny B  Możliwe odpowiedzi: 1. Regulacja obiegu powietrza, wody, zjawisk ekstremalnych (powodzi, suszy) i zanieczyszczeń, przeciwdziałanie degradacji gruntów i gleb oraz kontrola chorób, 2. Produkcja żywności, surowce pochodzenia organicznego i inne zasoby biologiczne oraz zaopatrzenie w wodę, 3. Zaspokajanie potrzeb estetycznych, rekreacyjnych, duchowych, poznawczych, edukacyjnych i artystycznych, 4. Obieg pierwiastków i związków, w tym wody w przyrodzie, produkcja pierwotna, funkcje siedliskowe i cykl hydrologiczny C  Możliwe odpowiedzi: 1. Regulacja obiegu powietrza, wody, zjawisk ekstremalnych (powodzi, suszy) i zanieczyszczeń, przeciwdziałanie degradacji gruntów i gleb oraz kontrola chorób, 2. Produkcja żywności, surowce pochodzenia organicznego i inne zasoby biologiczne oraz zaopatrzenie w wodę, 3. Zaspakajanie potrzeb estetycznych, rekreacyjnych, duchowych, poznawczych, edukacyjnych i artystycznych, 4. Obieg pierwiastków i związków, w tym wody w przyrodzie, produkcja pierwotna, funkcje siedliskowe i cykl hydrologiczny D  Możliwe odpowiedzi: 1. Regulacja obiegu powietrza, wody, zjawisk ekstremalnych (powodzi, suszy) i zanieczyszczeń, przeciwdziałanie degradacji gruntów i gleb oraz kontrola chorób, 2. Produkcja żywności, surowce pochodzenia organicznego i inne zasoby biologiczne oraz zaopatrzenie w wodę, 3. Zaspakajanie potrzeb estetycznych, rekreacyjnych, duchowych, poznawczych, edukacyjnych i artystycznych, 4. Obieg pierwiastków i związków, w tym wody w przyrodzie, produkcja pierwotna, funkcje siedliskowe i cykl hydrologiczny
Rzv6kpLITtt952
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Lilly M, CC BY-SA 3.0, http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org
MOs810, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org
Kraków – moje miasto, CC BY 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org
Radomil, CC BY-SA 3.0, http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org.
2
Ćwiczenie 5
RtMbp8AMPdie6
(Uzupełnij).
R16eCV5TPO4pu2
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6
R1PQsTgzvlU9Y
(Uzupełnij).
RrLcgxsTqKWP62
Ćwiczenie 7
Oceń, czy poniższe stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Permakultura to przykład wyjątkowo uprzejmego i kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji. Możliwe odpowiedzi: 1. prawda, 2. fałsz
R1KVHak7pzV1u2
Ćwiczenie 8
Uzupełnij brakujące miejsca w zdaniach. Rekultywacja leśna przyczyniła się do przywrócenia warunków naturalnych na zwałowisku 1. zewnętrznym, 2. narciarską, 3. linową, 4. elektrownia wiatrowa, 5. ? przy kopalni węgla brunatnego w Bełchatowie. Oprócz zalesienia, na powstałe w wyniku eksploatacji węgla brunatnego i rekultywacji terenów poprodukcyjnych Górze Kamieńsk, powstał także ośrodek sportowy wraz z trasą 1. zewnętrznym, 2. narciarską, 3. linową, 4. elektrownia wiatrowa, 5. ? i kolejką 1. zewnętrznym, 2. narciarską, 3. linową, 4. elektrownia wiatrowa, 5. ?. Ponadto powstała … 1. zewnętrznym, 2. narciarską, 3. linową, 4. elektrownia wiatrowa, 5. ? o mocy 1. zewnętrznym, 2. narciarską, 3. linową, 4. elektrownia wiatrowa, 5. ?.
RXkGnpPLewazz2
Ćwiczenie 9
Podane parki narodowe dopasuj do właściwej grupy odpowiadającej pasom geomorfologicznym Polski. Nadmorskie Możliwe odpowiedzi: 1. Roztoczański PN, 2. Woliński PN, 3. Pieniński PN, 4. Białowieski PN, 5. Ojcowski PN, 6. Wielkopolski PN, 7. PN „Ujście Warty", 8. Magurski PN, 9. PN „Bory Tucholskie", 10. Słowiński PN Pojezierne Możliwe odpowiedzi: 1. Roztoczański PN, 2. Woliński PN, 3. Pieniński PN, 4. Białowieski PN, 5. Ojcowski PN, 6. Wielkopolski PN, 7. PN „Ujście Warty", 8. Magurski PN, 9. PN „Bory Tucholskie", 10. Słowiński PN Niżowe Możliwe odpowiedzi: 1. Roztoczański PN, 2. Woliński PN, 3. Pieniński PN, 4. Białowieski PN, 5. Ojcowski PN, 6. Wielkopolski PN, 7. PN „Ujście Warty", 8. Magurski PN, 9. PN „Bory Tucholskie", 10. Słowiński PN Wyżynne Możliwe odpowiedzi: 1. Roztoczański PN, 2. Woliński PN, 3. Pieniński PN, 4. Białowieski PN, 5. Ojcowski PN, 6. Wielkopolski PN, 7. PN „Ujście Warty", 8. Magurski PN, 9. PN „Bory Tucholskie", 10. Słowiński PN Górskie Możliwe odpowiedzi: 1. Roztoczański PN, 2. Woliński PN, 3. Pieniński PN, 4. Białowieski PN, 5. Ojcowski PN, 6. Wielkopolski PN, 7. PN „Ujście Warty", 8. Magurski PN, 9. PN „Bory Tucholskie", 10. Słowiński PN
31
Ćwiczenie 10

Turystyka stanowi często jedyną drogę do aktywności gospodarczej niektórych regionów, jak na przykład Bieszczadów. Na podstawie poniższego tekstu i własnej wiedzy wykonaj polecenia (A‑E).

A. Wymień trzy cechy przyrodnicze, które można uznać za atut regionu w rozwoju turystyki.

B. Wymień dwa antropogeniczne rodzaje atrakcji, które można uznać za atut regionu w rozwoju turystyki.

C. Napisz krótko, co zadecydowało o słabym rozwoju gospodarczym Bieszczadów.

D. Wymień trzy rodzaje działań, które można podjąć dla uaktywnienia ruchu turystycznego w Bieszczadach i rozwoju gospodarczego regionu.

E. Wymień trzy rodzaje działań, które należy podjąć, aby rozwój regionu nie oznaczał jego dewastacji.

Bieszczady to obszar górski, część Beskidów Wschodnich, usytuowany na pograniczu Polski, Ukrainy i Słowacji. Cechuje się bogactwem przyrody. Blisko 70% powierzchni pokrywają lasy, w znacznej części młode, wyrosłe na dawnych użytkach rolnych. Osobliwością jest obniżenie górnej granicy lasów, brak regla górnego i kosodrzewiny oraz zastąpienie ich piętrem subalpejskim, zwanym połoninami. Szczególnie ciekawa jest tu fauna reprezentowana m.in. przez: rysie, żbiki, wilki, żubry, bobry, a także orły, puchacze, bociany oraz węże Eskulapa. Znaczne partie regionu zostały objęte ochroną. Znajduje się tu: Bieszczadzki Park Narodowy, Park Krajobrazowy Doliny Sanu oraz Ciśniańsko‑Wetliński Park Krajobrazowy. Ponadto założono tu 20 rezerwatów i ustanowiono kilkadziesiąt pomników przyrody. Do najbardziej atrakcyjnych rezerwatów należą: „Zwiezło” obejmujący słynne osuwiskowo‑zaporowe Jeziorka Duszatyńskie, „Gołoborze” (rezerwat geologiczny), „Jawor” z dużym skupiskiem cisów oraz wiele innych, wśród których wspomnieć należy rezerwaty torfowiskowe. Do 1945 r. Bieszczady były zamieszkane przez ludność góralską, etnicznie ukraińską (Bojkowie i Łemkowie), mówiącą gwarą języka ukraińskiego, piszącą cyrylicą, wyznania głównie grekokatolickiego. W pierwszych latach powojennych, w wyniku walk Ludowego Wojska Polskiego z Ukraińską Powstańczą Armią, władze komunistyczne podjęły decyzję o wysiedleniu ludności ukraińskiej do ZSRR oraz, w ramach tzw. akcji „Wisła”, na Ziemie Odzyskane. Aktualnie rejon zamieszkiwany jest prawie wyłącznie przez ludność napływową, polską. Po poprzednich mieszkańcach zostały stare cerkwie, cmentarze (często zaniedbane) oraz zabudowania wiejskie, które można oglądać już tylko w skansenach. Bieszczady mają względnie dobrą bazę turystyczną: liczne małe hotele, schroniska, kempingi i pola biwakowe, zwłaszcza nad Soliną. Jednocześnie są regionem bardzo słabo zaludnionym, bez rozwiniętego przemysłu, obszarem, do którego trudno dotrzeć ze względów komunikacyjnych. To wszystko sprawia, że Bieszczady zaliczane są do biednych rejonów w Polsce.

Indeks dolny Źródło: opracowanie własne Indeks dolny koniec

Rlbj73ZgA0Jft
(Uzupełnij).