Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rj1JoyKZ7WctT11
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Wskaż, która z podanych w tabeli informacji nie jest prawdziwa?. oranż metylowy. Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym. lakmus (mieszanina substancji). Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym. fenoloftaleina. Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym. wskaźnik uniwersalny (mieszanina substancji). Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym. herbata. Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym. sok z czerwonej kapusty. Możliwe odpowiedzi: Barwa w środowisku kwasowm, Barwa w środowisku obojętnym, Barwa w środowisku zasadowym
Rrbi4k2c9r9UE1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń poprawność podanych zdań.. Fenoloftaleina może przyjmować wyłącznie barwę malinową lub bezbarwną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wskaźniki to najczęściej związki organiczne o dość skomplikowanej budowie, których zmiana barwy zależy od pH roztworu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Indykator to wskaźnik, który w roztworze kwasów przyjmuje czerwone zabarwienie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RwR3fbrSjAKCf1
Ćwiczenie 3
W wodnym roztworze pewnego związku chemicznego oranż metolowy przyjął czerwone zabarwienie. Zaznacz substancję, która została użyta do sporządzenia tego roztworu. Możliwe odpowiedzi: 1. woda wapienna, 2. kwas siarkowy(VI), 3. amoniak, 4. wodorotlenek
RD6y2ojcSgji72
Ćwiczenie 4
Poniżej opisano jeden ze wskaźników kwasowo-zasadowych. Przeczytaj tekst i uzupełnij brakujące słowa. 1. żółtą, 2. fioletową, 3. malinową, 4. Wywar z czerwonej kapusty, 5. Błękit bromotymolowy, 6. Oranż metylowy, 7. bezbarwną, 8. zieloną, 9. czerwoną wykazuje zróżnicowane zabarwienie w zależności od odczynu badanego roztworu. W roztworach silnie kwasowych przyjmuje barwę 1. żółtą, 2. fioletową, 3. malinową, 4. Wywar z czerwonej kapusty, 5. Błękit bromotymolowy, 6. Oranż metylowy, 7. bezbarwną, 8. zieloną, 9. czerwoną, w obojętnych niebieską lub 1. żółtą, 2. fioletową, 3. malinową, 4. Wywar z czerwonej kapusty, 5. Błękit bromotymolowy, 6. Oranż metylowy, 7. bezbarwną, 8. zieloną, 9. czerwoną, w słabych zasadach 1. żółtą, 2. fioletową, 3. malinową, 4. Wywar z czerwonej kapusty, 5. Błękit bromotymolowy, 6. Oranż metylowy, 7. bezbarwną, 8. zieloną, 9. czerwoną, a w roztworach silnie zasadowych 1. żółtą, 2. fioletową, 3. malinową, 4. Wywar z czerwonej kapusty, 5. Błękit bromotymolowy, 6. Oranż metylowy, 7. bezbarwną, 8. zieloną, 9. czerwoną.
R2havCo4VT69n2
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RoxGABSfMxyrO2
Ćwiczenie 6
Wiedząc, że wskaźnik jest słabym kwasem i ma wzór ogólny HWskz, gdzie Wskz oznacza wskaźnik. Zapoznaj się z poniższym zapisem i uzupełnij brakujące słowa określając barwę jaką przyjmie wskaźnik. Duże stężenie jonów H3O+.

HWskz+H2OH3O++Wskz

W roztworze o odczynie 1. niezdysocjowana, 2. zasadowym, 3. barwa B, 4. zdysocjowana, 5. barwę A, 6. kwasowym, 7. obojętnym w przewadze występuje postać 1. niezdysocjowana, 2. zasadowym, 3. barwa B, 4. zdysocjowana, 5. barwę A, 6. kwasowym, 7. obojętnym i wskaźnik przyjmuje 1. niezdysocjowana, 2. zasadowym, 3. barwa B, 4. zdysocjowana, 5. barwę A, 6. kwasowym, 7. obojętnym.
311
Ćwiczenie 7

Wykonano doświadczenie, w którym w szklanej rurce umieszczono stały chlorek amonu. Następnie ogrzano go palnikiem, a przy wylotach rurki umieszczono zwilżone uniwersalne papierki wskaźnikowe, co schematycznie przedstawiono na rysunku.

Wykonano doświadczenie, w którym w szklanej rurce umieszczono stały chlorek amonu. Następnie ogrzano go palnikiem, a przy wylotach rurki umieszczono zwilżone uniwersalne papierki wskaźnikowe. Zapoznaj się z opisem rysunku.

R1TmkdF797y5q1
Ilustracja przedstawia szklaną rurkę. Do rurki na jej końcach jest włożony zabarwiony na czerwono uniwersalny papierek wskaźnikowy zwilżony wodą. W rurce, na środku, znajduje się wzór                N       H                 4                       C       l                 (                s              )         . Pod środkiem rurki znajduje się płomień.
Ilustracja do ćwiczenia
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz równanie reakcji, jaka zaszła podczas ogrzewania chlorku amonu. Określ stan skupienia substratu i produktu lub produktów.

RDt2fQYLVhEBS
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1BQWf45y8y1N
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykonano doświadczenie, w którym w szklanej rurce umieszczono stały chlorek amonu. Następnie ogrzano go palnikiem, a przy wylotach rurki umieszczono zwilżone uniwersalne papierki wskaźnikowe, co schematycznie przedstawiono na rysunku.

Wykonano doświadczenie, w którym w szklanej rurce umieszczono stały chlorek amonu. Następnie ogrzano go palnikiem, a przy wylotach rurki umieszczono zwilżone uniwersalne papierki wskaźnikowe. Zapoznaj się z opisem rysunku.

R1TmkdF797y5q1
Ilustracja przedstawia szklaną rurkę. Do rurki na jej końcach jest włożony zabarwiony na czerwono uniwersalny papierek wskaźnikowy zwilżony wodą. W rurce, na środku, znajduje się wzór                N       H                 4                       C       l                 (                s              )         . Pod środkiem rurki znajduje się płomień.
Ilustracja do ćwiczenia
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RD2xuWND73EHg
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.