1
Pokaż ćwiczenia:
31
Ćwiczenie 1

Uzupełnij kod metody ewolucja(). Powinna ona obliczyć najpierw liczbę żywych sąsiadów dla każdej komórki, a następnie przeprowadzić proces ewolucji komórek na planszy siatka, zgodnie z zasadami Gry w życie.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • rozmiarSiatki – wymiary siatki; liczba naturalna

  • siatka – stany komórek; dwuwymiarowa tablica składająca się z żywych i martwych komórek

Wynik:

Metoda ewolucja() wykonująca poprawnie proces ewolucji komórek na planszy. Modyfikuje pola:

  • ileSasiadow – liczba żywych sąsiadów dla każdej komórki; dwuwymiarowa tablica

  • siatka – stany komórek po wykonaniu ewolucji; dwuwymiarowa tablica

R1L1BXPAQqriR3
Dostępne opcje do wyboru: i++, j++, 3, 2, j--, i--, j, i, 1, MARTWA, 4, 5, ZYWA. Polecenie: Uzupełnij poprawnie treść metody ewolucja() przeprowadzającej proces ewolucji komórek zgodnie z zasadami Gry w życie.
public void ewolucja()
{
    for(int i = 0; i < rozmiarSiatki; luka do uzupełnienia )
    {
        for(int j = 0; j < rozmiarSiatki; luka do uzupełnienia )
        {
            ileSasiadow[ luka do uzupełnienia ][ luka do uzupełnienia ] = policzZywychSasiadow(i, j);
        }
    }

    for(int i = 0; i < rozmiarSiatki; i++)
    {
        for(int j = 0; j < rozmiarSiatki; j++)
        {
            if(siatka[i][j] == luka do uzupełnienia && ileSasiadow[i][j] == luka do uzupełnienia )
                siatka[i][j] = luka do uzupełnienia ;
            else if(siatka[i][j] == ZYWA)
            {
                if(ileSasiadow[i][j] < luka do uzupełnienia || ileSasiadow[i][j] > 3)
                    siatka[i][j] = MARTWA;
            }
        }
    }
}
31
Ćwiczenie 2
R1EIOqCAsknFu11
Graficzne przedstawienie siatki.

Uzupełnij kod metody policzZywychSasiadow(), która powinna zwrócić liczbę żywych sąsiadów danej komórki. Sąsiadów komórki definiujemy jako wszystkie komórki przylegające do niej bokami lub rogami.

Zapoznaj się z zamieszczoną grafiką, która jest graficzną reprezentacją siatki.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • y – pierwsza współrzędna sprawdzanej komórki; liczba naturalna

  • x – druga współrzędna sprawdzanej komórki; liczba naturalna

  • rozmiarSiatki – rozmiar siatki; liczba naturalna

  • siatka – siatka reprezentująca mapę; dwuwymiarowa tablica o wartościach typu boolean i rozmiarze rozmiarSiatki na rozmiarSiatki, gdzie true oznacza żywą komórkę, a false martwą

Wynik:

Metoda powinna zwrócić liczbę żywych sąsiadów dla komórki o współrzędnych xy.

RZHsNMrIlg3ch
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.