1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie. Wskaż najważniejsze z nich i określ, jaką funkcję pełnią w budowie akcji.

Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie. Wymień najważniejsze z nich i określ, jaką funkcję pełnią w budowie akcji.

RajaIuezcLJ8h
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

W szkicowniku narysuj schemat charakteryzujący akcję dramatu. Zaznacz w nim najważniejsze wątki. Patrząc na szkic rozważ, czy akcja ma konstrukcję prostą, jednowątkową, czy skomplikowaną, wielowątkową. Zapisz swoją odpowiedź.

R1BqqDyqs3Now
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Stwórz wypunktowaną listę hasłową, w której scharakteryzujesz akcję dramatu. Wymień w niej najważniejsze wątki. Rozważ, czy akcja ma konstrukcję prostą, jednowątkową, czy skomplikowaną, wielowątkową. Zapisz swoją odpowiedź.

RO28kOQq7Uf8T
(Uzupełnij).
RQSvj5HGHogjY1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, jaką motywację ma akcja dramatu. Możliwe odpowiedzi: 1. Motywację metafizyczną., 2. Motywację realistyczną (psychologiczną, społeczną).
R15pomkogNMbA1
Ćwiczenie 4
Zaznacz cechy, które pozwalają uznać Fedrę za przykład tragedii klasycystycznej. Możliwe odpowiedzi: 1. Zasada stosowności – wysoki styl, zapis wierszem., 2. Tematyka mitologiczna., 3. Łączenie stylu wysokiego i niskiego., 4. Obecność tematyki erotycznej.
21
Ćwiczenie 5

Określ, jaki jest główny wątek dramatu. Następnie wyjaśnij, czy poszczególne wydarzenia są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo‑skutkowym, czy tylko następstwem czasowym.

RDrGdjQsgeDzB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Opisz zasadę rządzącą układem zdarzeń w dramacie. Wyjaśnij, czy można wskazać konflikt między bohaterami, który okazuje się motorem akcji. Jak można scharakteryzować ten konflikt? Zastanów się i uzasadnij swoją odpowiedź.

R19EA29TQDnd5
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, wypisz w formie mapy myśli kompozycyjne związki i zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami dzieła (akcja, postacie, język, czas, przestrzeń).

R1Oh1RvPAML9X

Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, wypisz w formie wypunktowanej listy hasłowej kompozycyjne związki i zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami dzieła (akcja, postacie, język, czas, przestrzeń).

RilB6PIbuayT1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób kompozycja dzieła i jego zamysł artystyczny służy ukazaniu problematyki utworu.

RG4Wjoc1qqFzs
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wykorzystując zdobytą wiedzę i poniższe cytaty (służące jako pomocne konteksty interpretacyjne) dokonaj interpretacji Fedry, w której omówisz jeden z poniższych problemów:

  • tragizm Fedry,

  • rola motywu spojrzenia w Fedrze,

  • człowiek i bogowie w Fedrze.

J. Starobinski, Racine i poetyka spojrzenia
1

We francuskim teatrze klasycznym, zwłaszcza u Racine’a, gesty zdają się zanikać. Powiada się, że na korzyść mowy. Trzeba dodać: na korzyść spojrzenia. Postacie nie obejmują się i nie walczą na scenie, w zamian za to widzą się. U Racine’a sceny są widzeniami. Osoby dramatu mówią i przypatrują się sobie. Ale wymienione spojrzenia mają znaczenie uścisku czy rany. Mówią to wszystko, co powiedziałyby gesty, a ponadto sięgają dalej, docierają głębiej, żywiej niepokoją: wzburzają duszę.

1
L. Goldmann, Tragiczna wizja świata w teatrze Racine’a
1

Racine odnalazł w regule trzech jedności uprzywilejowane narzędzie, które doskonale pasowało do jego teatru. Bowiem w rzeczywistości Racinowskie tragedie od „Andromachy” do „Fedry” rozgrywają się w jednej chwili: w momencie, gdy człowiek staje się naprawdę tragiczny przez odrzucenie świata i życia.

2
L. Spitzer, Recit de Théramène
1

Kiedy rozważa się całość sztuki, dostrzec można, że straszliwe wydarzenia „Fedry” mają na celu odarcie ze złudzeń jedynej głównej postaci, która pozostaje przy życiu – Tezeusza. Na niego to oddziaływa i występek Fedry, i śmierć niewinnego Hipolita, odsłaniając przed nim tragiczną prawdę, że bogowie prześladują tych, którymi zdają się opiekować. „Fedra” jest zatem barokową tragedią desengaño (rozczarowania, dotkliwego zawodu). „Récit de Théramène” (opowiadanie Teramenesa) w piątym akcie, analogiczny do „récit de Phèdre” (opowiadania Fedry) w drugim akcie, lecz przeznaczony dla samego króla, ma za zadanie ostatecznie uzmysłowić prawdę o boskiej perfi dii i ludzkiej bezradności.

3
R1SMfUOXRD6rT
(Uzupełnij).