Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RwfeYPQm3PCrc1
Ćwiczenie 1
Miejsce urodzenia, życia i śmierci Archimedesa jest dobrze znane: to miasto Syrakuzy, istniejące po dziś dzień. Uszereguj miejscowości według rosnącej odległości od Syrakuz, licząc w linii prostej: Elementy do uszeregowania: 1. Kartagina, 2. Rzym, 3. Sparta, 4. Ateny, 5. Aleksandria
R11rDJkyOv9Gk1
Ćwiczenie 2
Wskaż właściwe uzupełnienia tekstu. Oblężenie Syrakuz, po zakończeniu którego zginął Archimedes, było częścią pierwszej drugiej trzeciej czwartej wojny punickiej. Wojny te były elementami długotrwałego konfliktu z I i II w. p.n.e. z II i III w. p.n.e. z III i IV w. p.n.e. z II, III i II w. p.n.e. pomiędzy Rzymianami Ateńczykami Minojczykami a Kartagińczykami Sycylijczykami Egipcjanami o dominację ekonomiczną i polityczną w basenie Morza Śródziemnego Azji Mniejszej i na Morzu Czarnym Egipcie i na Morzu Czerwonym.
R9vUWARS91Bg51
Ćwiczenie 3
Powiada się, że Archimedes w chwili swej śmierci prowadził rozmyślania, kreśląc figury geometryczne na piasku. Wskaż najbardziej trafny komentarz do takiego postępowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Po dwóch latach oblężenia w Syrakuzach nie były dostępne żadne inne nośniki informacji., 2. W czasach Archimedesa nie znano innych trwałych nośników informacji niż kamienne tablice. Ich zapisywanie było bardzo czasochłonne, więc dla potrzeb bieżących uczeni woleli kreślić swe pomysły na piasku., 3. W czasach Archimedesa znano wprawdzie papirus, ale utrwalano na nim jedynie gotowe książki, dzieła naukowe, itp. Jako brudnopis uczonym służyły tace z piaskiem., 4. W czasach Archimedesa znano i stosowano już papier. Korzystano jednak z piasku do wstępnego formułowania myśli., 5. W czasach Archimedesa niektórzy uczeni znali jeszcze, przejętą od Egipcjan, metodę binarnego zapisu informacji za pomocą odpowiednio ułożonych ziaren piasku (każdemu ziarnu odpowiadał - w dzisiejszym rozumieniu - jeden bit informacji). Umiejętność ta zanikała, od ok. V w. p.n.e., wraz z rozwojem alfabetów symbolicznych.
Rb1BCHQsQZRpm1
Ćwiczenie 4
Czasy największej świetności Muzeum Aleksandryjskiego (Biblioteki Aleksandryjskiej) przypadały na III i II wieki p.n.e. Pracujący tam uczeni zajmowali się różnymi dziedzinami wiedzy, w tym naukami ścisłymi (według dzisiejszego rozumienia). Archimedes studiował w Bibliotece, choć nie wiadomo dokładnie, w jakich latach. Wskaż uczonych, którzy mogli pełnić rolę mentorów lub towarzyszy dysput naukowych dla Archimedesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Euklides, 2. Eratostenes z Cyreny, 3. Arystarch z Samos, 4. Heron z Aleksandrii;, 5. Hipparch z Nikei;, 6. Apoloniusz z Pergi;, 7. Tales z Miletu;, 8. Klaudiusz Ptolemeusz
11
Ćwiczenie 5

Na nagrobku Archimedesa wyryto rysunek walca opisanego na kuli oraz informację, że stosunek objętości tych brył wynosi 3:2. Uczony uważał dowód tego twierdzenia za swoje największe osiągnięcie. Skorzystaj z gotowych wyrażeń na objętość kuli oraz walca (warto pamiętać, że wzory te nie były znane za czasów Archimedesa) i oblicz stosunek objętości tych brył.

Zapisz swój wywód w przygotowanym polu i porównaj go następnie z wzorcowym rozwiązaniem.

uzupełnij treść
R1OwK9Q3pND361
Ćwiczenie 6
Wedle przekazów, obrońcom Syrakuz udawało się podpalać okręty poprzez odpowiednie skupianie na nich światła słonecznego. Mający temu służyć układ wielu tarcz żołnierskich jako całość najbardziej przypominał swym działaniem: Możliwe odpowiedzi: 1. zwierciadło płaskie, 2. zwierciadło wklęsłe, 3. zwierciadło wypukłe, 4. soczewkę wklęsłą (szklaną w powietrzu), 5. soczewkę wypukłą (szklaną w powietrzu)

Informacja do zadań 7. i 8.

Na rysunku pokazano fragment powierzchni ogromnej planety, praktycznie płaski, wraz z punktem podparcia dla dźwigni, za pomocą której Archimedes miał ruszyć Ziemię. Przyjmij, że natężenie pola grawitacyjnego przy tej powierzchni ma wartość , że masa Ziemi wynosi , oraz że siła, za pomocą której Archimedes porusza Ziemię, ma wartość  (taką siłą trzeba działać na sztangę o masie , by ją utrzymać w górze w warunkach ziemskich).

Wielkości oznaczają długości obu ramion dźwigni, zaś - długości łuków przebytych przez koniec każdego z ramion dźwigni w trakcie podnoszenia Ziemi.

RHycCx49ioG8v
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RFKC0749k90Um1
Ćwiczenie 7
By wykazać, że udało mu się poruszyć Ziemię, Archimedes musiałby zmierzyć łuk sZ i uzyskać wynik różny od zera. Przyjmij, że rozdzielczość najlepszego podówczas przyrządu wynosiła 0,1 mm i wskaż najlepsze określenie dla rzędu wielkości sA. Możliwe odpowiedzi: 1. nieco więcej niż kilometr, 2. średnica Ziemi, 3. odległość Ziemia-Księżyc, 4. odległość Słońce-Ziemia, 5. odległość do krańców Układu Słonecznego, 6. odległość do najbliższej nam gwiazdy spoza Układu Słonecznego, 7. odległość jeszcze o ponad dwa rzędy wielkości większa
21
Ćwiczenie 8

Przyjmij, że moc, z jaką pracował Archimedes podnosząc Ziemię, miała wartość  (z taką mocą pracuje układ mięśniowy człowieka o masie , wchodzącego z jednego piętra na kolejne w ciągu ok. 3 sekund). Oblicz, ile czasu zajęłoby Archimedesowi podniesienie Ziemi na wysokość .

Zapisz swoje obliczenia w przygotowanym polu, a następnie porównaj z rozwiązaniem wzorcowym.

uzupełnij treść