Sprawdź się
Popatrz na globus i uzupełnij poniższy tekst przeciągając prawidłowe zwroty.
jest, mogą, dzieli, nie jest, nie mogą, przystające, jest, nie dzieli, nie jest
Równoleżnik, który nie jest równikiem, sferyczną prostą, ponieważ okręgiem wielkim. Taki równoleżnik powierzchni kuli na dwie części. Równik i dowolny inny równoleżnik być uznane za równoległe sferyczne proste.
Statek płynie przez Pacyfik w odległości od równika. Wyjaśnij, dlaczego nie jest to najkrótsza droga między dwoma dowolnymi punktami położonymi w odległości od równika.
Zaznacz czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Na płaszczyźnie można skonstruować trzy proste , , tak położone, że każde dwie sąsiednie (włączając i ) są prostopadłe do siebie. | □ | □ |
Czy można na sferze skonstruować trzy sferyczne proste , , tak, że każde dwie sąsiednie (włączając i ) są prostopadłe do siebie? Użyj dowolnych kulistych przedmiotów, aby zbadać ten problem.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
- Nie można.
- Tak, można.
Poniższe zdjęcie przedstawia nowoczesną budowlę.

Popatrz na figury geometryczne tworzące szkielet tej budowli i wskaż poniżej wszystkie prawdziwe według Ciebie zdania:
- Budowla ma kształt kuli.
- Szkielet budowli tworzą odcinki sferyczne („ćwiartki prostych sferycznych”) i okręgi.
- Odcinki sferyczne są prostopadłe do okręgów.
- Szkielet ma postać siatki, której elementy są czworokątami.
Na poniższym zdjęciu widzisz elementy figur geometrycznych na sferze.

Ile sferycznych prostych widzisz na powierzchni każdej z kul? Jakie jeszcze figury widzisz? Czy są na tych sferach części sferycznych prostych? Jak są położone w stosunku do sferycznej prostej?
Piąty postulat Euklidesa w wersji zawartej w „Elementach” ma brzmienie:
„Jeżeli prosta przecina dwie proste, tworząc dwa kąty wewnętrzne po tej samej stronie o sumie mniejszej niż dwa kąty proste, to te dwie proste przecinają się po tej stronie, po której znajdują się owe kąty wewnętrzne.”
W szkole uczymy się następującej wersji tego postulatu:
„Przez dany punkt nie leżący na danej prostej można poprowadzić tylko jedną prostą równoległą do danej prostej.”
Wykaż równoważność tych dwóch wersji.
a) Sformułuj postulat równoległości dla sfery zastępując słowo “prosta” słowami “okrąg wielki”. Wykonaj na sferze konstrukcję podobną do tej, którą wykonujemy, ilustrując piąty postulat Euklidesa na płaszczyźnie. Wyjaśnij, czy piąty aksjomat Euklidesa na sferze ma sens.
b) Zapisz swój własny postulat równoległości, który jest prawdziwy w geometrii na sferze.





