Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RLXdADK2pSZHV1
Ćwiczenie 1
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. 1. Krystalizacja jest metodą służącą do oczyszczania substancji., 2. Czystość krystalizowanej substancji można określić na podstawie temperatury wrzenia., 3. Pierwszym etapem procesu krystalizacji jest wzrost kryształu., 4. Rozpuszczalnik użyty do procesu krystalizacji powinien być łatwopalny.
RkGdbvoDXbh2n1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania: 1. Jak można otrzymać czystą aspirynę?, 2. W jakiej ilości rozpuszczalnika należy rozpuścić niewielką ilość aspiryny?, 3. Co należy zrobić z mieszaniną?, 4. Czego należy dodać w przypadku barwnych zanieczyszczeń?, 5. Jak przyśpieszyć proces krystalizacji po przeniesieniu roztworu z przesączu do zlewki?, 6. Jaką temperaturę trzeba zmierzyć, żeby określić czystość kryształów aspiryny?
RZpmyiImqOwf21
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicję do pojęcia. Pojęcia: 1. Krystalizacja. 2. Rekrystalizacja. 3. Dyfuzja. 4. Nukleacja. Definicje: 1. proces tworzenia się ciał krystalicznych, 2. proces polegający na ponownym wzroście kryształów, przebiegający w celu oczyszczenia substancji, 3. mieszanie się cieczy na zasadzie bezpośredniego zetknięcia, 4. początkowy etap krystalizacji, w którym powstają substancje o niewielkich rozmiarach, tzw. zarodki.
2
Ćwiczenie 4

Jedną ze znanych soli, dobrze rozpuszczalnych w wodzie jest siarczan(VI) miedzi(II). Ze względu na właściwości grzybobójcze, dostępny jest w sprzedaży m. in w sklepach ogrodniczych. Siarczan(VI) miedzi(II) w formie bezwodnej to biała sól, jednak ze względu na właściwości higroskopijne, nieprawidłowo przechowywany może absorbować wilgoć z powietrza i zbijać się w większe kryształy.  Przeprowadzając poprawnie krystalizację tej soli można otrzymać okazałe kryształy koloru niebieskiego.

R1YSLhcEsVJWL
Źródło: dostępny w internecie: SnappyGoat.com, domena publiczna.

Dwóch uczniów przeprowadziło krystalizację siarczanu(VI) miedzi(II).

Uczeń A: rozpuścił na gorąco kilkanaście gramów drobnego proszku  siarczanu(VI) miedzi(II) w wodzie, tak aby roztwór był bliski nasycenia. Zlewkę przykrył szkiełkiem zegarkowym i pozostawił na kilka dni na półce.

Uczeń B: rozpuścił na zimno niewielką ilość nierozdrobnionego  siarczanu(VI) miedzi(II). Zawartość zlewki codziennie mieszał i potrząsał.

R11IR0S0nUncV
W której zlewce szybciej pojawią się kryształy Ce u eS O 4 mnożone przez 5 Ha 2 O?
Rp4w8cywtW78F
Uzupełnij równanie reakcji hydrolizy soli CuSO4 w formie jonowej skróconej. Określ odczyn roztworu. Cu2++1. 4, 2. kwasowy, 3. CuOH2, 4. CuO, 5. 3, 6. SO42+, 7. 4, 8. H2O, 9. 2, 10. zasadowy 1. 4, 2. kwasowy, 3. CuOH2, 4. CuO, 5. 3, 6. SO42+, 7. 4, 8. H2O, 9. 2, 10. zasadowy1. 4, 2. kwasowy, 3. CuOH2, 4. CuO, 5. 3, 6. SO42+, 7. 4, 8. H2O, 9. 2, 10. zasadowy+1. 4, 2. kwasowy, 3. CuOH2, 4. CuO, 5. 3, 6. SO42+, 7. 4, 8. H2O, 9. 2, 10. zasadowy H3O+


Odczyn roztworu: 1. 4, 2. kwasowy, 3. CuOH2, 4. CuO, 5. 3, 6. SO42+, 7. 4, 8. H2O, 9. 2, 10. zasadowy
21
Ćwiczenie 5

Studentka chciała wykrystalizować kwas p-toluilowy (struktura i temperatura topnienia poniżej). Informacje na temat rozpuszczalności w rozpuszczalnikach A, B, C, D prezentuje poniższa tabela.

RFT3RNXXhut1M
Kwas p-toluilowy, temperatura topnienia: <math aria‑label="od stu osiemdziesiąt do stu osiemdziesięciu jeden stopni celsjusza">180-181°C
Źródło: Wikipedia Commons, domena publiczna.

Rozpuszczalnik

Temperatura wrzenia °C

Rozpuszczalność
g100 g w temperaturze pokojowej

Rozpuszczalność
g100 g w temperaturze wrzenia

A

220

0,13

23

B

80

4,13

12

C

172

0,24

36

D

168

2,4

28

R1Wf1eKOS00Aa
Który z rozpuszczalników polecisz studentce do krystalizacji tego kwasu? Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D.
RwEjOruAOBDv7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W procesie krystalizacji wykorzystywanym do rozdzielenia składników mieszaniny rozpuszczalnik jest tym lepszy, im większa jest różnica wartości wydajności teoretycznych krystalizacji składników mieszaniny.

Indeks górny Źródło: Stępanik S., Krytalizacja jako metoda rozdzielania substancji organicznych. Indeks górny koniec

Wydajność teoretyczna krystalizacji opisana jest wzorem:

Wkr=Rw-RchRw·100%
  • Wkr – wydajność teoretyczna krystalizacji

  • Rw – rozpuszczalność w temperaturze wrzenia

  • Rch – rozpuszczalność w temperaturze chłodzenia

Rozpuszczalność kwasu benzoesowego w wodzie w temperaturze 373 K wynosi 5,88 g100 g wody, a w 323 K 0,849 g100 g wody. Jakiej minimalnej ilości wody trzeba użyć do krystalizacji 20 g kwasu? Oblicz wydajność teoretyczną krystalizacji. Wyniki podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

RoikEwkZn4FI2
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R11DiDNMHkiDD
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Uczeń ma do dyspozycji mieszaninę roztworu sacharozy i piasku. Dobierz metodę rozdziału mieszaniny tak, aby po rozdziale sacharoza miała postać krystaliczną. Wymień etapy postępowania.

Substancja

Masa molowa gmol

Gęstość gcm320°C

Temperatura wrzenia °C

Temperatura topnienia °C

Rozpuszczalność g100 g w wodzie w 20°C

Sacharoza

342

185

brak danych

186

342

SiO2

60,08

1713

2950

576 (kwarc α)

Nierozpuszczalne w wodzie

Indeks górny Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ditlenek_krzemu Indeks górny koniec

R43Y1VYLb96lh
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W celu oczyszczenia azotanu(V) ołowiu(II) przez krystalizację, rozpuszczono 300 g tej substancji w 300 g wody w temperaturze wrzenia, a następnie ochłodzono roztwór do temperatury 283 K. Oblicz wydajność procentową procesu oczyszczania, jeżeli rozpuszczalność azotanu ołowiu(IIPbNO32 w temperaturze 283 K wynosi 45 g.

RebE5ux2pWFck
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1BdzPMG7ujMb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Student zastosował metanol jako rozpuszczalnik w procesie krystalizacji. Rozpuścił w nim badany związek na gorąco, ale po ochłodzeniu nie otrzymał żadnego kryształu. W jaki sposób student powinien spróbować otrzymać kryształy?

R48cpVF004BJq
Odpowiedź: (Uzupełnij).