Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski i rozwiąż ćwiczenia. Spróbuj wykonać doświadczenie samodzielnie. Jeśli jednak będziesz mieć problemy, możesz skorzystać z instrukcji, która znajduje się lewym górnym rogu.

RY7h1PGyNMzST
Wirtualne laboratorium pt. „Krystalizacja jako sposób oczyszczania soli”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., wartości rozpuszczalności siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) pochodzą ze strony https://en.wikipedia.org/wiki/Solubility_table, licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Dodatkowe informacjeblackwhite
R2wIqzskYOUm2
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Problem badawczy: Czy krystalizacja pozwala na oczyszczanie siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) z zanieczyszczonej próby w postaci krystalicznej?

Hipoteza: kryształy siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) można oczyścić za pomocą krystalizacji.

Sprzęt laboratoryjny: palnik – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych; szalka Petriego – szklany spodek do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; probówka – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; cylinder miarowy – naczynie laboratoryjne przeznaczone do odmierzania określonej ilości cieczy; tryskawka – plastikowe naczynie zamknięte nakrętką z długą końcówką. Pod wpływem nacisku na plastikowe naczynie, uwalnia zawartość na zewnątrz przez długą końcówkę; filtry papierowe – błona lub warstwa zaprojektowana do przepuszczania jedynie pewnych grupy substancji a zatrzymywania innych; parowniczka – biała, płaska, ceramiczna miseczka; szklana kolba – podstawowe naczynie laboratoryjne służące do prowadzenia reakcji chemicznych, przechowywania odczynników, destylacji i wielu innych procesów prowadzonych z ciekłymi materiałami; zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; bagietka – sprzęt laboratoryjny, o kształcie prostego pręta szklanego, czasami zakończonego z jednej strony małą rączką, a z drugiej małą łopatką. Służy głównie do mieszania płynów; krystalizator – płaskie naczynie laboratoryjne, jeden z rodzajów zlewki; statyw – rodzaj sprzętu laboratoryjnego służący do montowania szklanej aparatury; lejek – sprzęt laboratoryjny zazwyczaj w kształcie stożka zakończonego rurką lub szlifem, służy do przelewania płynów, przesypywania proszków oraz do sączenia; trójnóg – metalowa podstawka na trzech nóżkach pod siatkę azbestową. Podczas ogrzewania naczynie znajduje się na siatce. Służy do podgrzewania substancji.

Odczynniki chemiczne: siarczan(VI) miedzi(II) - woda (15), butelka z rozcieńczonym kwasem siarkowym VI), butelka wody destylowanej, etanol. Na odczynnikach chemicznych naklejone są etykiety informujące o możliwym zagrożeniu wynikającym z użytkowania tych związków chemicznych.

Instrukcja wykonania doświadczenia: do szalki Petriego należy przesypać tyle niebieskiego siarczanu(VI) miedzi(II) - woda (15), aby po rozpuszczeniu w 25 centymetrów sześciennych wody destylowanej (o temperaturze 20 stopni Celsjusza) otrzymać roztwór nasycony. W tym celu umieszczono tabelę rozpuszczalności tego związku przedstawiającą, ile gramów tej substancji rozpuści się w poszczególnych temperaturach wyrażonych w stopniach Celsjusza w 100 centymetrach sześciennych wody. W temperaturze 0 stopni Celsjusza rozpuszczalność wynosi 23,1 grama na 100 centymetrów sześciennych. Dla temperatury 10 stopni Celsjusza rozpuszczalność wynosi 27,5 grama, dla 20 stopni – 32 gramy, dla 30 stopni – 37,8 grama, dla 40 stopni – 44,6, dla 50 stopni – 53,4, dla 60 stopni – 61,8, dla 70 stopni – 71,6, dla 80 stopni – 83,8, dla 90 stopni – 99,2, dla 100 stopni – 114 gramów. Po wpisaniu odpowiedniej wagi siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) (8 gramów) należy odmierzyć cylindrem 25 centymetrów sześciennych wody destylowanej i przelać ją do zlewki. Następnie należy przesypać sól z szalki Petriego do zlewki z wodą destylowaną oraz wszystko razem wymieszać. Powstaje niebieski roztwór. Kolejnym krokiem jest dodanie 3 centymetrów sześciennych rozcieńczonego kwasu siarkowego(VI), odmierzając odpowiednią ilość cylindrem miarowym do zlewki z roztworem. Drugim etapem eksperymentu jest przygotowanie zestawu laboratoryjnego do filtracji. Na blacie stołu postawiony jest metalowy statyw z obręczą, lejek i zlewka z przygotowanym wcześniej roztworem. Umieszczono szklany lejek w statywie tak, aby zwężająca się strona była skierowana w dół. Następnie podłożono parowniczkę pod lejek. Do lejka włożono papierowy filtr. Po ściance bagietki ostrożnie wlano wcześniej zrobioną mieszaninę do lejka. Mieszanina została przepuszczona przez lejek z filtrem, zbierając się w umieszczonej pod lejkiem parownicy. Następnie przygotowano zestaw laboratoryjny do odparowywania. Na stole umieszczono: metalowy trójnóg, palnik, metalowa kratka oraz parownica z przefiltrowanym roztworem. Należy umieścić trójnóg nad palnikiem. Następnie położono metalową kratkę na trójnogu i parownicę z roztworem na kratce. Włączono palnik i podgrzano roztwór do temperatury 100 stopni Celsjusza. Należy poczekać, aż objętość roztworu zredukuje się do 13.

Następnym etapem jest ochłodzenie roztworu. Na stole laboratoryjnym ustawiono szklaną miskę z wodą i lodem oraz parownicę z roztworem. W pierwszym kroku przelano roztwór do krystalizatora. Umieszczono krystalizator w misce z wodą i lodem. Odczekano około 30 minut. W krystalizatorze pojawiły się niebieskie kryształy. Następnym etapem jest oczyszczenie powstałych kryształków. Do krystalizatora dodano nieco mieszaniny etanolu z zimną wodą. Następnie należy odlano nadmiar alkoholu do zlewki. Oczyszczone kryształy przesypano na szalkę Petriego. Na szalce Petriego znajdują się niebieskie kryształy siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) o wadze 5,9 g.

RUbsVzoflDoS5
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

W oparciu o poniższy wzór, oblicz wydajność oczyszczania siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15) metodą krystalizacji. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

W%=momt·100%

W – wydajność oczyszczania

mo – masa substancji po krystalizacji

mt – masa substancji przed krystalizacją

R19WRY4lYTysk
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RFvN1gNiKkpn1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaką rolę pełni kwas siarkowy(VI) w procesie oczyszczania siarczanu(VI) miedzi(II) – woda (15).

RewJQ8wuRnD4A
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Polecenie 1

Do samodzielnego wykonania w domu

Przeprowadź proces krystalizacji soli kuchennej. Zapoznaj się z problemem badawczym i hipotezą. Następnie zapisz obserwacje i sformułuj wnioski.

RiI1samfZtrCF
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).