Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rj3dyo0PF0lTZ1
Ćwiczenie 1
W jakich kwestiach zgadzał się z Platonem Andrzej Frycz Modrzewski? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Wychowanie powinno być naczelnym zadaniem państwa., 2. Osoby rządzące powinny odebrać wykształcenie filozoficzne., 3. Rozum jest największą zaletą człowieka., 4. W racjonalnie rządzonym kraju nie ma miejsca na poezję.
Rf7ITRlq0sbTt1
Ćwiczenie 2
W jaki sposób opierał się na dziełach Platona Władysław Stróżewski? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek ma realizować własne wartości poprzez próbę dotarcia do najwyższego bytu., 2. Człowiek nie może realizować własnych wartości, jeśli nie odebrał filozoficznego wykształcenia., 3. Rządzący powinni być filozofami.
R1BCf4LH239lM1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwiska filozofów i ich stanowiska dotyczące idei Platona. Józef Tischner Możliwe odpowiedzi: 1. może się okazać, że ludzki rozum nie potrafi w otaczającej rzeczywistości odróżnić dobra od zła, 2. dobro, prawda i piękno –to transcendentalia w idealnym świecie Leszek Kołakowski Możliwe odpowiedzi: 1. może się okazać, że ludzki rozum nie potrafi w otaczającej rzeczywistości odróżnić dobra od zła, 2. dobro, prawda i piękno –to transcendentalia w idealnym świecie
1
2
Ćwiczenie 4

Przeprowadź krótką rozmowę z Platonem na temat jego stosunku do poetów i poezji.

RBTu4H2df27tH
Ćwiczenie 4
RCT2I8Zj15Zo82
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie, dlaczego panuje przekonanie, że cała filozofia europejska to „przypisy do Platona”.

Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytanie, dlaczego panuje przekonanie, że cała filozofia europejska to „przypisy do Platona”.

Leszek Kołakowski O Platonie

W rzeczy samej, gdy rozważamy jakąś ważną kwestię w metafizyce, w teorii poznania i wiedzy, w sprawach moralności lub teorii etycznej, często także w ogólnych sprawach polityki, a również w dialektyce (czyli w sztuce uczonej konwersacji), w retoryce i zwracamy uwagę na historyczne losy naszych pytań, prawie niechybnie do Platona dojdziemy. Otóż wedle Platona wiedza we właściwym sensie, wiedza, co się zowie, w odróżnieniu od mniemania, ma za przedmiot to, co niezmienne. To, co nabywamy za pomocą zmysłowych spostrzeżeń, nie tworzy wiedzy w tym znaczeniu, to są migawkowe zdjęcia przelotnych faktów i zmiennych, zniszczalnych rzeczy. Ale te rzeczy i fakty rozumiemy prawdziwie, gdy je odnosimy do idealnych, pozaczasowych i nieprzestrzennych form, które mają bytowanie samodzielne, niezależne od fizycznego świata i dostępne tylko rozumowi. Gdyby takich bytów nie było, wiedza byłaby po prostu niemożliwa. Jeśli powiadamy, że to czy owo jest sprawiedliwe, to możemy to wiedzieć dzięki temu, że odnosimy poszczególne fakty, czyny ludzkie czy urządzenia do sprawiedliwości jako takiej, do niezmiennej idei sprawiedliwości. Co więcej, również obiekty fizyczne, również artefakty przez nas samych wytwarzane: stół jest stołem, a łóżko - łóżkiem przez to, że istnieje jakaś istota stołu czy łóżka, jakaś stołowość czy łóżkowość, w której te przyziemne przedmioty w tajemniczy sposób uczestniczą. To samo z większą siłą przekonania wolno powiedzieć o przedmiotach matematyki i geometrii. Koło, jako przedmiot wiedzy prawdziwej, nie jest to figura, którą narysowałem na papierze przy pomocy cyrkla czy innego przyboru. Ta figura jest tylko niedoskonałym odwzorowaniem idealnego koła czy samej istoty kołowości, która nie ma żadnych niedoskonałości rysunku, a która, niewidzialna i niezniszczalna, może być rozumem znana, chociaż jest niezależnie od rozumu i niezależnie od tego, czy ktokolwiek o niej myśli albo ją zna.

kola Źródło: Leszek Kołakowski, O Platonie, „Tygodnik powszechny” 2004.
R1EVAaAT2Pmdp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytanie, dlaczego Władysław Tatarkiewicz uważał epistemologię Platona za „koncepcję logiczną”?

R11RmWGyXw88L
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Stwórz mema, w którym Kopernik odwołuje się do Platona.

RRAD7jLnjsef8
Propozycje ggg#Tekst dolny
RNEHXCsE3fv0o3
(Uzupełnij).
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8

Znajdź jeszcze innego, niewymienionego w lekcji, polskiego artystę lub filozofa, który odwołuje się do filozofii Platona, i przedstaw, w jaki sposób to robi.

RYvP41hk1X3bD
(Uzupełnij).