Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RQpX9GKyBFqUh1
Ćwiczenie 1
Połącz pojęcia związane z metodą Sokratesa z ich wyjaśnieniami. protreptyka Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc w narodzinach wiedzy, 2. zachęta, 3. podstawowe kryterium wiedzy, 4. świadomość niewiedzy, 5. uświadamianie niewiedzy elenktyka Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc w narodzinach wiedzy, 2. zachęta, 3. podstawowe kryterium wiedzy, 4. świadomość niewiedzy, 5. uświadamianie niewiedzy majeutyka Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc w narodzinach wiedzy, 2. zachęta, 3. podstawowe kryterium wiedzy, 4. świadomość niewiedzy, 5. uświadamianie niewiedzy samowiedza Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc w narodzinach wiedzy, 2. zachęta, 3. podstawowe kryterium wiedzy, 4. świadomość niewiedzy, 5. uświadamianie niewiedzy wiem, że nic nie wiem Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc w narodzinach wiedzy, 2. zachęta, 3. podstawowe kryterium wiedzy, 4. świadomość niewiedzy, 5. uświadamianie niewiedzy
1
Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst. Zaznacz wyrażenia pasujące do metody sokratejskiej.

Zapoznaj się z tekstem. Zaznacz wyrażenia pasujące do metody sokratejskiej.

1
Giovanni Reale Historia filozofii starożytnej

Sokrates chciał bowiem wprawić w ruch cały cały proces ironiczno‑majeutyczny, nie zamierzał natomiast bynajmniej budować logicznych definicji. (...) Sokrates z pewnością szeroko stosował indukcję, gdy ustawicznie prowadził rozmówcę od jednostkowego przypadku do ogólnego stwierdzenia posługując się zwłaszcza przykładami i podobieństwami. Nie określił jej jednak na poziomie teoretycznym, a więc nie podał jej teorii w sposób zreflektowany.

Ru3OpIU04iYT4
Możliwe odpowiedzi: 1. retoryka, perswazja, erystyka, 2. ironia, rozmowa, definiowanie, 3. sztuka położnicza, samowiedza, 4. przekonywanie, manipulowanie
1 Źródło: Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999, s. 385.
R1OtH55MkGc6q1
Ćwiczenie 3
Podstawowe kryterium wiedzy to dla Sokratesa... Możliwe odpowiedzi: 1. empiria., 2. samowiedza., 3. logika., 4. wiara.
R6JrYQDDtxxfC1
Ćwiczenie 4
Według Sokratesa zadanie nauczyciela to... Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie ucznia do wykładanych idei., 2. wyjaśnienie pojęć i kategorii filozoficznych., 3. towarzyszenie przy samodzielnym dochodzeniu do wiedzy., 4. podawanie gotowej wiedzy do opanowania.
R132OTF8gvqc02
Ćwiczenie 5
Ironia Sokratejska polega na tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. filozof wyśmiewa niekompetencję rozmówcy., 2. filozof daje odczuć rozmówcy, że wierzy w jego kompetencje i przyjmuje chętnie jego wyjaśnienia., 3. filozof wyśmiewa niewiedzę rozmówcy i tłumaczy, na czym polega wiedza prawdziwa., 4. filozof najpierw wierzy rozmówcy, a następnie wyśmiewa jego niekompetencję.
R1OAJM5ep9N9c2
Ćwiczenie 6
Elenktyka jest... Możliwe odpowiedzi: 1. metodą zadawania pytań, które mają obalić pozory wiedzy., 2. metodą zadawania pytań, które prowadzą do odkrycia istoty rzeczy., 3. metodą położniczą, która pomaga narodzić się wiedzy., 4. metodą wyłaniania wiedzy z pozornej ciemności, w jakiej tkwi umysł.
RASSM1md45ewT2
Ćwiczenie 7
Dialog Sokratesa prowadził do... Możliwe odpowiedzi: 1. wiedzy obiektywnej, mówiącej, czym jest rzecz niezależnie od obserwatora., 2. wiedzy pozytywnej, definiującej daną rzecz., 3. wiedzy negatywnej, mówiącej tylko, czym dana rzecz nie jest., 4. wiedzy subiektywnej, opierającej się na wrażeniach podmiotu obserwującego.
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytania.

1
Platon Sofista

Rozpytują takiego o takie rzeczy, o których mu się wydaje, że mówi z sensem, a mówi ni to, ni owo. I potem z łatwością wykazuje, że to są mniemania tych, co błądzą. Zbierają je w dyskusji razem i zestawiają obok siebie. Zestawiwszy je pokazują, że one się same z sobą równocześnie sprzeczają, choć odnoszą się do tego samego i chodzi o ten sam stosunek i ten sam wzgląd. Ci, kiedy to widzą, źli są sami na siebie i stają się łaskawsi w stosunku do innych. W ten sposób pozbywają się wielkich i upartych opinii o sobie samych. A z wszelkich pozbywań się najmniej słychać o takim i ono najtrwalszy pożytek przynosi pacjentowi. Bo ci, którzy takich przeczyszczają, sądzą, kochany chłopcze, podobnie, jak sądzą lekarze, którzy ciała leczą, że ciało nie prędzej potrafi skorzystać z podawanych pokarmów, aż ktoś z niego wyrzuci to, co w nim w środku leży i przeszkadza; tak samo myślą tamci i o duszy, że ona nie prędzej będzie miała pożytek z podawanych nauk, aż ktoś takiego wziętego na spytki pobije w dyskusji i wstydu mu napędzi; usunie z niego mniemania, które naukom na przeszkodzie stoją, i zrobi go czystym, bo przekonanym, że to tylko wie, co wie, a więcej nic. […]

Z tych wszystkich też powodów my, Teajtecie, musimy powiedzieć, że zbijanie w dyskusji – to największe i najbardziej skuteczne ze wszystkich oczyszczeń, i musimy uważać, że kto nigdy nie padał w dyskusji, ten, choćby był samym królem perskim, zostanie w nim nieczystość największa, zabraknie mu kultury umysłowej. On będzie kaleką pod tym względem, pod którym najczystszy i najpiękniejszy powinien być ten, co ma być istotnie szczęśliwy.

Platon Źródło: Platon, Sofista, [w:] tegoż, Dialogi, t. II, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 451–452.
R1EEpM82Y0xXc
Zapisz, jakie są najważniejsze elementy dialogicznej metody Sokratesa. (Uzupełnij). Czy według ciebie metoda Sokratesa jest oczyszczaniem z błędnych mniemań, czy raczej ośmiesza i upokarza, wprowadza w niepewność i wątpienie? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zastanów się i napisz, które elementy metody sokratejskiej zasługują według ciebie na szczególne uznanie, które zaś budzą w tobie wątpliwości.

R1UdSo1OwWxzF
(Uzupełnij).