1
Pokaż ćwiczenia:
R10TegHyQjiMa1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj przykładowe mieszaniny do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana
RkRjdFJORRymy1
Ćwiczenie 2
Przepuszczenie mieszaniny przez sączek w lejku. Na sączku pozostaje osad, a ciecz przepływa przez sączek do zlewki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Początkowo osad opada na dno, a następnie ciecz znad osadu zlewa się. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Zlewanie dolnej warstwy cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Rozdzielanie mieszaniny wykorzystując różną temperaturę wrzenia dwóch lub więcej cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Odparowanie rozpuszczalnika powodujące wydzielenie substancji stałej. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Wykorzystanie różnic we właściwościach takich jak: wielkościach cząstek, własnościach magnetycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu
11
Ćwiczenie 3

Na poniższym schemacie przedstawiono pewną metodę rozdziału mieszanin. Napisz nazwę tej metody, a następnie określ do rozdziału jakiego typu mieszanin można ją wykorzystać.

RhZJFCmw5JvEo
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Eo47XoxAkDi
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R16CkR06rPZA02
Ćwiczenie 4
Przydziel odpowiedni sposób rozdzielania mieszanin na składniki do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie
R1Le1Ea8mXmCU2
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź. Przygotowano wodny roztwór soli kuchennej, do którego dodano opiłki żelaza. Wskaż zestaw, w którym podano metody rozdzielenia powstałej mieszaniny. Możliwe odpowiedzi: 1. ogrzanie mieszaniny, ekstrakcja, 2. użycie magnesu, sublimacja, 3. filtracja, odparowanie, 4. ekstrakcja, użycie magnesu
Źródło: Na podstawie Próbne matury CKE 2015, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SIKWd4M28Xp2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aVmaR1GBOAx
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7

Uczeń miał za zadanie rozdzielenie mieszaniny substancji stałych: sproszkowanego chlorku sodu, opiłek żelaza i sproszkowanej siarki. Do dyspozycji miał wodę destylowaną oraz niezbędne szkło i przyrządy laboratoryjne.

Opisz krok po kroku, jakie czynności powinien wykonać uczeń aby rozdzielić analizowaną mieszaninę na składniki. Wyjaśnij krótko stosowność proponowanych etapów doświadczenia.

R1X02souQW04o
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

W niektórych przypadkach, do rozdzielenia określonych substancji będących składnikami danej mieszaniny, wykorzystuje się metody chemiczne oparte na odpowiednich reakcjach chemicznych.

Uczeń otrzymał od nauczyciela polecenie rozdzielenia na składniki mieszaniny dwóch gazów: azotu N2 oraz tlenku węgla(IV) CO2.

Uczeń miał do dyspozycji kwas chlorowodorowy (solny), wodny roztwór wodorotlenku sodu i wodę destylowaną oraz niezbędne szkło i przyrządy laboratoryjne.

Zaproponuj schemat postępowania, dzięki któremu uczeń rozdzieli analizowaną mieszaninę gazów na składniki. Uzasadnij krótko stosowność poszczególnych etapów rozdziału. Zapisz w formie cząsteczkowej, równanie bądź równania zachodzących reakcji chemicznych.

RFUMNDpV8aAgo
(Uzupełnij).
R4OyudNwnGiY2