Przyporządkuj przykładowe mieszaniny do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana
Przyporządkuj przykładowe mieszaniny do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. mleko, 2. woda i piasek, 3. roztwór soli kamiennej w wodzie, 4. powietrze, 5. olej i woda, 6. mgła i piana
RkRjdFJORRymy1
Ćwiczenie 2
Przepuszczenie mieszaniny przez sączek w lejku. Na sączku pozostaje osad, a ciecz przepływa przez sączek do zlewki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Początkowo osad opada na dno, a następnie ciecz znad osadu zlewa się. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Zlewanie dolnej warstwy cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Rozdzielanie mieszaniny wykorzystując różną temperaturę wrzenia dwóch lub więcej cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Odparowanie rozpuszczalnika powodujące wydzielenie substancji stałej. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Wykorzystanie różnic we właściwościach takich jak: wielkościach cząstek, własnościach magnetycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu
Przepuszczenie mieszaniny przez sączek w lejku. Na sączku pozostaje osad, a ciecz przepływa przez sączek do zlewki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Początkowo osad opada na dno, a następnie ciecz znad osadu zlewa się. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Zlewanie dolnej warstwy cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Rozdzielanie mieszaniny wykorzystując różną temperaturę wrzenia dwóch lub więcej cieczy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Odparowanie rozpuszczalnika powodujące wydzielenie substancji stałej. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu Wykorzystanie różnic we właściwościach takich jak: wielkościach cząstek, własnościach magnetycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Sączenie, 2. Dekantacja, 3. Krystalizacja, 4. Destylacja, 5. Mechaniczne rozdzielanie, 6. Rozdzielanie w rozdzielaczu
11
Ćwiczenie 3
Na poniższym schemacie przedstawiono pewną metodę rozdziału mieszanin. Napisz nazwę tej metody, a następnie określ do rozdziału jakiego typu mieszanin można ją wykorzystać.
RhZJFCmw5JvEo
Ilustracja przedstawiająca zestaw do sączenia pod zmniejszonym ciśnieniem składający się z kolby Büchnera, czyli kolby stożkowej posiadającej boczny tubus, do którego podłączony jest gumowy wąż zasysający powietrze dzięki pracy pompy, co wytwarza podciśnienie. W szyjce kolby umieszczony jest gumowy korek, w którym to znajduje się lejek Büchnera z płytą porowatą, na której położona jest bibuła filtracyjna, przez co gruboziarnisty osad nie przechodzi przez pory bibuły i pozostaje na lejku.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Eo47XoxAkDi
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Przywołaj w pamięci wiadomości z dzisiejszego materiału.
Przedstawiona na schemacie metoda rozdzielania mieszanin to sączenie. Można ją wykorzystać do rozdzielania mieszaniny niejednorodnej, której składnikami są ciecz i ciało stałe.
R16CkR06rPZA02
Ćwiczenie 4
Przydziel odpowiedni sposób rozdzielania mieszanin na składniki do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie
Przydziel odpowiedni sposób rozdzielania mieszanin na składniki do mieszanin niejednorodnych i jednorodnych. mieszaniny niejednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie mieszaniny jednorodne: Możliwe odpowiedzi: 1. destylacja, 2. odparowanie, 3. rozdzielanie w rozdzielaczu, 4. krystalizacja, 5. ekstrakcja, 6. dekantacja, 7. sączenie
R1Le1Ea8mXmCU2
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź. Przygotowano wodny roztwór soli kuchennej, do którego dodano opiłki żelaza. Wskaż zestaw, w którym podano metody rozdzielenia powstałej mieszaniny. Możliwe odpowiedzi: 1. ogrzanie mieszaniny, ekstrakcja, 2. użycie magnesu, sublimacja, 3. filtracja, odparowanie, 4. ekstrakcja, użycie magnesu
Źródło: Na podstawie Próbne matury CKE 2015, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SIKWd4M28Xp2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aVmaR1GBOAx
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7
Uczeń miał za zadanie rozdzielenie mieszaniny substancji stałych: sproszkowanego chlorku sodu, opiłek żelaza i sproszkowanej siarki. Do dyspozycji miał wodę destylowaną oraz niezbędne szkło i przyrządy laboratoryjne.
Opisz krok po kroku, jakie czynności powinien wykonać uczeń aby rozdzielić analizowaną mieszaninę na składniki. Wyjaśnij krótko stosowność proponowanych etapów doświadczenia.
R1X02souQW04o
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Spośród składników analizowanej mieszaniny, jedynie żelazo wykazuje właściwości ferromagnetyczne (jest przyciągane przez magnes). Z kolei siarka, w przeciwieństwie do chlorku sodu, nie rozpuszcza się w wodzie.
Czy zaproponowany przez Ciebie schemat postępowania jest podobny do zamieszczonego poniżej?
Do analizowanej mieszaniny uczeń powinien zbliżyć magnes. Spośród składników badanej mieszaniny tylko żelazo wykazuje właściwości ferromagnetyczne, dlatego też za pomocą magnesu można wyodrębnić żelazo z tej mieszaniny.
Substancje pozostałe w naczyniu (siarkę i chlorek sodu) uczeń powinien wprowadzić do wody destylowanej i dokładnie wymieszać (uczeń powinien użyć takiej ilości wody, aby w uzyskanej mieszaninie nie były widoczne cząstki chlorku sodu). Uzyskaną mieszaninę uczeń powinien przesączyć. Siarka nie rozpuszcza się w wodzie, dlatego pozostanie na sączku. Chlorek sodu rozpuszcza się w wodzie i znajdzie się w przesączu.
Z uzyskanego w punkcie przesączu, uczeń powinien odparować wodę. W parownicy pozostanie czysty chlorek sodu.
31
Ćwiczenie 8
W niektórych przypadkach, do rozdzielenia określonych substancji będących składnikami danej mieszaniny, wykorzystuje się metody chemiczne oparte na odpowiednich reakcjach chemicznych.
Uczeń otrzymał od nauczyciela polecenie rozdzielenia na składniki mieszaniny dwóch gazów: azotu oraz tlenku węgla() .
Uczeń miał do dyspozycji kwas chlorowodorowy (solny), wodny roztwór wodorotlenku sodu i wodę destylowaną oraz niezbędne szkło i przyrządy laboratoryjne.
Zaproponuj schemat postępowania, dzięki któremu uczeń rozdzieli analizowaną mieszaninę gazów na składniki. Uzasadnij krótko stosowność poszczególnych etapów rozdziału. Zapisz w formie cząsteczkowej, równanie bądź równania zachodzących reakcji chemicznych.
RFUMNDpV8aAgo
(Uzupełnij).
R4OyudNwnGiY2
Zwróć uwagę, że tylko jeden z zawartych w mieszaninie gazów reaguje wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Zastanów się co będzie produktem tej reakcji i w jaki sposób z produktu tego odzyskać pożądany gaz.
Poniżej znajduje się opis przykładowego schematu postępowania. W zamieszczonym opisie nie uwzględniono rozmiarów/pojemności naczyń jakie należałoby zastosować w czasie trwania doświadczenia. Skupiono się jedynie na samych czynnościach jakie należy wykonać.
Czy schemat zaproponowany przez Ciebie jest podobny do zamieszczonego poniżej?
Uczeń powinien przygotować zestaw do zbierania gazów “nad wodą”. W tym celu do szklanego naczynia (np. krystalizatora) powinien nalać wodę destylowaną i umieścić w nim odwróconą do góry dnem probówkę wypełnioną wodą destylowaną.
Uczeń powinien przygotować płuczkę. Do kolby Erlenmeyera uczeń powinien wprowadzić wodny roztwór wodorotlenku sodu. Następnie powinien zatkać kolbę gumowym korkiem, w którym zamocowane będą dwie rurki odprowadzające. U wylotu jednej z rurek powinien zamontować gumowy wężyk, którego drugi koniec powinien umieścić w wypełnionej wodą probówce (zestaw z punktu ). Przez drugą z rurek uczeń powinien wtłoczyć analizowaną mieszaninę gazów.
Wyjaśnienie: Azot nie reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku sodu. Nie reaguje również z wodą i jest w niej praktycznie nierozpuszczalny. Dlatego też azot opuści płuczkę i trafi do probówki z zestawu do zbierania gazów (kiedy probówka napełni się gazem uczeń powinien zatkać ją korkiem). Tlenek węgla() reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, zgodnie z równaniem:
W wyniku reakcji powstaje rozpuszczalna w wodzie sól – węglan wapnia. Uczeń po zakończeniu tego etapu doświadczenia będzie zatem dysponował azotem oraz wodnym roztworem węglanu sodu.
Uczeń powinien odparować wodę z roztworu uzyskanego w etapie doświadczenia. Po odparowaniu wody otrzyma węglan sodu. Otrzymaną próbkę powinien umieścić w kolbie z tubusem bocznym, zamkniętej korkiem, w którym zamontowany będzie wkraplacz. Do tubusa bocznego uczeń powinien przymocować gumowy wężyk, którego drugi koniec wprowadzi do pustej probówki umieszczonej na statywie. Za pomocą wkraplacza uczeń powinien dodawać do kolby kwas chlorowodorowy.
Wyjaśnienie: Kwas chlorowodorowy reaguje z węglanem sodu zgodnie z równaniem:
W wyniku reakcji otrzymujemy tlenek węgla(), który trafia za pomocą gumowego wężyka do probówki. Tlenek węgla() to gaz o gęstości większej od powietrza, dlatego można go zbierać w otwartej probówce umieszczonej w statywie na probówki. Po ustaniu objawów reakcji w kolbie uczeń powinien zatkać probówkę korkiem.