Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RU8qPvcqVC8GI1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1VDXz42OvraR1
Ćwiczenie 2
Wybierz cechy charakterystyczne dla ryb kostnoszkieletowych: Możliwe odpowiedzi: 1. chrzęstny szkielet, 2. nagie ciało, 3. skostniały szkielet, 4. zęby osadzone w górnej szczęce, 5. obecność pęcherza pławnego
R1akNP3ttTZ0q1
Ćwiczenie 3
Ważnym elementem ciała ryb są płetwy. Umożliwiają one utrzymanie równowagi i poruszanie się w wodzie. Przyporządkuj nazwy płetw do prawidłowych typów. Płetwy parzyste Możliwe odpowiedzi: 1. płetwa piersiowa, 2. płetwa odbytowa, 3. płetwa grzbietowa, 4. płetwa brzuszna, 5. płetwa ogonowa Płetwy nieparzyste Możliwe odpowiedzi: 1. płetwa piersiowa, 2. płetwa odbytowa, 3. płetwa grzbietowa, 4. płetwa brzuszna, 5. płetwa ogonowa
R8ced4XLtd8KJ2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj funkcje poszczególnym rodzajom płetw. Płetwa grzbietowa Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie kierunkiem ruchu, 2. Utrzymywanie równowagi i zmiany kierunku ruchu, 3. Główny organ napędowy, 4. Pomocnicze sterowanie kierunkiem ruchu, 5. Utrzymywanie pozycji ciała oraz u niektórych gatunków wykonywanie lotów ślizgowych nad powierzchnią wody Płetwa ogonowa Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie kierunkiem ruchu, 2. Utrzymywanie równowagi i zmiany kierunku ruchu, 3. Główny organ napędowy, 4. Pomocnicze sterowanie kierunkiem ruchu, 5. Utrzymywanie pozycji ciała oraz u niektórych gatunków wykonywanie lotów ślizgowych nad powierzchnią wody Płetwa odbytowa Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie kierunkiem ruchu, 2. Utrzymywanie równowagi i zmiany kierunku ruchu, 3. Główny organ napędowy, 4. Pomocnicze sterowanie kierunkiem ruchu, 5. Utrzymywanie pozycji ciała oraz u niektórych gatunków wykonywanie lotów ślizgowych nad powierzchnią wody Płetwy brzuszne Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie kierunkiem ruchu, 2. Utrzymywanie równowagi i zmiany kierunku ruchu, 3. Główny organ napędowy, 4. Pomocnicze sterowanie kierunkiem ruchu, 5. Utrzymywanie pozycji ciała oraz u niektórych gatunków wykonywanie lotów ślizgowych nad powierzchnią wody Płetwy piersiowe Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie kierunkiem ruchu, 2. Utrzymywanie równowagi i zmiany kierunku ruchu, 3. Główny organ napędowy, 4. Pomocnicze sterowanie kierunkiem ruchu, 5. Utrzymywanie pozycji ciała oraz u niektórych gatunków wykonywanie lotów ślizgowych nad powierzchnią wody
R1Rhl8cyUYpww2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst właściwymi określeniami. Najważniejszym narządem zmysłu ryb jest 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia umożliwiająca odbieranie informacji o 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia, a także o 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia. Ryby są 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia. Mają 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia soczewkę odpowiadającą za 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia.
Ich oczy 1. kulistą, 2. temperaturze, 3. ciśnieniu wody, 4. dwuwypukłą, 5. krótkowzroczne, 6. mają parę, 7. szeroki kąt widzenia, 8. linia naboczna, 9. przeszkodach, 10. sile i kierunku prądów morskich, 11. ostrość widzenia, 12. kloaka, 13. dalekowzroczne, 14. pozbawione są, 15. wąski kąt widzenia powiek i gruczołów łzowych.
R1DnQfVsaf9Xv2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Proces osmoregulacji przebiega w ten sam sposób u wszystkich ryb.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość ryb stanowią organizmy rozdzielnopłciowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ruchome szczęki ryb służą do rozdrabniania pokarmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Głównym produktem przemiany związków azotowych u ryb jest mocznik.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
R10psTOZ0QjHi
Źródło: Matthew T Rader, Pete Kontakos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rp2UmSfxOFqB5
Wyjaśnij, jaką rolę u ryb pełnią gruczoły śluzowe i wskaż miejsce ich występowania. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
Rn8QTwZcJ81sl
31
Ćwiczenie 8
RZm08M4sA2yzj
Wyjaśnij różnice w osmoregulacji u ryb słodkowodnych i słonowodnych. (Uzupełnij).